Europaudvalget 2016-17
B 74 Bilag 6
Offentligt
1739677_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr. 15-2754
Vores ref. AGV/PWA
Deres ref.
Den 31. marts 2017
Som led i Folketingets behandling af
EU’s handelsaftale med Canada –
CETA-aftalen
vil vi gerne orientere Europaudvalget
om LO’s holdninger til aftalen og til de per-
spektiver,
aftalen giver for EU’s forhandlinger af kommende bilaterale handels-
og
investeringsaftaler.
LO har givet sin opbakning til CETA-aftalen, og vi håber derfor, at Folketinget vælger
at godkende aftalen.
Vores fokus på CETA-aftalen har først og fremmest været på de muligheder, som
aftalen giver for øget økonomisk aktivitet mellem EU-landene og Canada samt den
forventede positive virkning, det vil have for vækst og beskæftigelse i Danmark.
Dernæst er vi naturligvis optagede af, hvordan aftalen kan forsvare og styrke arbejds-
tagerrettighederne.
Vi vil gerne dele nogle af de væsentlige punkter i aftalen på baggrund af vores
gennemgang af den indgåede aftale og den juridisk bindende erklæring, som ledsager
selve aftalen.
Styrkelse af arbejdstagerrettigheder
I LO tillægger vi det stor betydning, at EU og Canada med CETA-aftalen lægger
grunden for et partnerskab, der kan være med til at fremme respekten for internationale
standarder i arbejdslivet med udgangspunkt i de otte ILO-kernekonventioner. I en tid
hvor der er fokus på den stigende ulighed i verden, er det afgørende, at EU over for de
lande, man forhandler handelsaftaler med, stiller krav om, at konventionerne ratificeres
og implementeres. Med den juridisk bindende erklæring er der for at imødekomme
kritik
fra flere af EU’s medlemslande
sket en styrkelse af aftalens bestemmelser om
overvågning og håndhævelse af arbejdstagerrettighederne.
CETA-aftalens kapitel om handel og arbejdsmarked anerkender værdien af en
sammenhængende politik, der kan skabe anstændigt arbejde, et højt niveau af arbejds-
tagerbeskyttelse kombineret med en effektiv håndhævelse.
EU og Canada anerkender også betydningen af den sociale dialog og forpligter sig til
at fremme en sådan dialog.
Side 1 af 3
B 74 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 31/3-17 fra LO om Folketingets behandling af beslutningsforslag om CETA
1739677_0002.png
I aftalen anerkender EU og Canada hinandens ret til at fastsætte regler på arbejdsmar-
kedsområdet. Lov og praksis på arbejdsmarkedsområdet skal sikre beskyttelse af de
grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen
1
, herunder retten til at
organisere sig og til at føre kollektive forhandlinger, afskaffelse af alle former for
tvangsarbejde, reel afskaffelse af børnearbejde samt afskaffelse af forskelsbehandling
med hensyn til beskæftigelse og ansættelse.
På samme måde skal arbejdsmarkedslovgivningen leve op til ILO’s erklæring fra 2008
om social retfærdighed med henblik på en fair globalisering: Sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen, mindstekrav vedrørende ansættelsesvilkår for lønmodtagere, ikke-
forskelsbehandling, hvad angår arbejdsvilkår, herunder for vandrende arbejdstagere.
EU og Canada anerkender, at det er uhensigtsmæssigt at fremme handel eller inve-
steringer gennem en sænkning eller lempelse af beskyttelsesniveauerne i deres
lovgivning og regler for arbejdsmarkedet.
For LO er det vigtigt, at bestemmelserne kan håndhæves effektivt.
CETA-aftalen indeholder en artikel om håndhævelsesprocedurer, og heraf fremgår det,
at EU og Canada vil fremme overholdelse og håndhævelse af arbejdsmarkedslovgiv-
ning gennem:
Opretholdelse af arbejdstilsyn for at sikre håndhævelse af retlige bestemmelser om
arbejdsvilkår og beskyttelse af arbejdstagere
Adgang til administrative og retlige procedurer i tilfælde af krænkelse af arbejds-
markedslovgivningen.
Det fremgår af aftalen, at der nedsættes et specialudvalg for handel og bæredygtig
udvikling, som vil have til opgave at føre tilsyn med gennemførelsen af kapitlet om
handel og arbejdsmarked.
Der etableres et system til behandling af tvister, som i første omgang vil indebære
konsultationer mellem parterne. Hvis det ikke er tilstrækkeligt til at finde en løsning,
nedsættes et ekspertpanel. Ekspertpanelet vil være sammensat af personer med
ekspertviden inden for arbejdsmarkedslovgivning, og de skal være uafhængige af
parterne.
Hvis ekspertpanelet når frem til, at den ene part ikke har opfyldt sine forpligtelser i
henhold til aftalen, skal parterne indlede drøftelser og nå frem til løsninger. Special-
udvalget for handel og bæredygtig udvikling skal overvåge opfølgningen på ekspert-
panelets anbefalinger.
Det fælles fortolkende instrument styrker denne del af aftalen ved at bidrage til det
samlede fortolkningsgrundlag. Det fremgår bl.a., at arbejdstagere har ret til at for-
handle, indgå og håndhæve kollektive aftaler og retten til at tage kollektive kampskridt
er taget med.
Det slås også fast, at hverken EU eller Canada vil sænke deres standarder for at til-
trække investeringer eller øge deres handel.
1
ILO 1998 Erklæring om grundlæggende principper og rettigheder på arbejdet.
Side 2 af 3
B 74 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 31/3-17 fra LO om Folketingets behandling af beslutningsforslag om CETA
1739677_0003.png
Investeringsbeskyttelse
Tvistløsning mellem investorer og stater har påkaldt sig stor opmærksomhed i både
CETA- og TTIP-forhandlingerne. På baggrund af den voldsomme kritik af ISDS-
systemet, valgte EU-Kommissionen i 2015 at fremlægge et forslag til et revideret, mere
domstolslignende system. Det lykkedes for EU at få denne nye model inkluderet i
CETA-aftalen, og det er efter vores vurdering en ændring, som giver garantier for et
juridisk sikkert og gennemsigtigt system, som ikke indskrænker staternes demokratiske
beslutningsprocesser.
Det kan være vigtigt for danske virksomheder og investorer (herunder danske
pensionsselskaber), at der er findes mekanismer, som sikrer, at man ikke udsættes for
diskrimination i forhold til indenlandske investorer, når man investerer i udlandet.
LO finder, at CETA-aftalens afsnit om investeringsbeskyttelse imødekommer den
kritik, der har været rejst af ISDS-systemet. LO lægger vægt på, at der etableres et fast
dommerpanel, at der etableres en appelmulighed, og at det tydeliggøres i hvilke situa-
tioner, en investor kan indbringe en klage.
LO finder det afgørende, at rettens behandling er åben for offentligheden, og at det
også bliver muligt for andre interessenter at afgive indlæg i sagen.
Ligeledes har det været afgørende for LO, at aftaleteksten tydeliggør, at en part til hver
tid må regulere i almenvældets interesse, også selvom dette måtte have negativ
indvirkning på en investering foretaget af en udenlandsk investor.
Endvidere, er det betryggende, at gældende regler for investeringsbeskyttelse og
procesreglementet følger UNICITRAL
2
- og ICSID-voldgiftsregler
3
.
Vi har udarbejdet en oversigt over spørgsmål og svar vedr. CETA-aftalen, som vi
vedlægger til udvalgets orientering.
Vi står naturligvis til rådighed med flere oplysninger. Henvendelse kan ske til EU-
konsulent Peter Waldorff via e-mail
[email protected]
eller telefon 3524 6157.
Med venlig hilsen
Arne Grevsen
Næstformand
Bilag: CETA-spørgsmål og
svar.
UNCITRAL: United Nations Committee on International Trade Law.
3
ICSID: International Centre for Settlement of Investment Disputes.
2
Side 3 af 3