Europaudvalget 2016-17
B 74 Bilag 6
Offentligt
1739678_0001.png
Sagsnr. 15-2754
Vores ref. PWA
Den 26. oktober 2016
CETA: Spørgsmål & Svar
Investeringsbeskyttelse og tvisteløsning
Bekymring:
Bestemmelserne om investeringsbeskyttelse undergraver staternes ret til at regulere.
Fakta:
Artikel 8.9 punkt 1 og 2
Bekræfter EU og Canadas ret til at regulere med henblik på at nå legitime politiske mål så
som at beskytte den offentlige sundhed, sikkerhed, miljø, social og forbrugerbeskyttelse.
Præciserer, at selvom man ændrer sin lovgivning på en måde som har negativ indvirkning
på en investering eller påvirker en investors forventninger om fortjeneste, så er det ikke en
tilsidesættelse af en forpligtelse.
Bekymring:
Dommerne i voldgiftssagerne er partiske og sagerne føres i hemmelighed
Fakta:
Artikel 8.30 og 8.36
Bestemmelserne fastslår voldgiftsdommernes uafhængighed. De skal overholde Det
internationale Advokatforbunds retningslinjer om interessekonflikter.
Voldgiftsagerne baserer sig på FN’s UNCITRAL gennemsigtighedsregler.
Bevismateriale
mv. skal stilles til rådighed for offentligheden og høringer i sagen skal være åbne for
offentligheden.
Offentlige udbud & service
Bekymring:
CETA stiller krav til hvordan kommunerne håndterer udbud, og at kommuner er underlagt
privatiseringer ved ikrafttrædelse af CETA. Der hersker også en stor bekymring om, at
CETA risikere en ydereligere liberalisering af velfærden. EU har undladt at inkludere
områder som ambulance drift, rengøring på plejehjem og handikapkørsel, disse områder vil
ifølge kritikere være ekstra udsatte.
Fakta:
EU Reservation: Annex II s. 1306-1308: sundhed, offentlige udbud, uddannelse.
Artikel 1.9: EU reservation på indvinding-, ekstraktion og rengøring af vand
B 74 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 31/3-17 fra LO om Folketingets behandling af beslutningsforslag om CETA
1739678_0002.png
CETA forhindrer
ikke
nationale regeringer i at regulere med henblik styrke sundhed,
uddannelse eller lign. Medlemsstaterne vil fortsat kunne beslutte, hvilke tjenesteydelser de
vil bevare som universelle og offentlige. CETA aftalen kan og vil derfor ikke tvinge eller
tilskynde regeringer til at privatisere eller udlicitere offentlige tjenester som fx
vandforsyning, social ydelser, uddannelse eller sundhed. Velfærd kan i denne sammenhæng
kædes til sundhed, social ydelser og offentlige tjenester, alle områder hvor EU har forbehold,
for at sikre at velfærden ikke bliver underlagt yderligere liberalisering.
Der er ikke noget i CETA der forhindrer en region eller kommune i på et tidspunkt at
hjemtage en udliciteret opgave. Det vil efter aftalens ikrafttrædelse, stadig være op til de
offentlige myndigheder, at beslutte om en opgave/service skal hjemtages.
Arbejdstagerrettigheder og Social Dialog
Bekymring:
CETA aftalen forringer arbejdstagerrettigheder i forhold til de internationale ILO-
konventioner. Dette vil ifølge kritikken føre til et ræs mod bunden, hvor der ikke bliver taget
højde for arbejdstagerrettigheder, miljø og bæredygtighed.
Fakta:
Artikel 23.1
Erklæringen
Parterne forpligter sig til at fremme den sociale dialog internationalt samt at fremme en
effektiv anvendelse af de grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen som
omhandlet i artikel 23.3.1 og ILO's dagsorden for anstændigt arbejde.
CETA stiller
derudover yderligere krav til at Parterne tilslutter sig ILO’s kernekonventioner.
Arbejdstagerrettigheder og håndhævelse
Bekymring:
CETA aftalen er kritiseret for ikke at indeholde effektive håndhævelsesmekanismer, som
kan sikre grundlæggende beskyttelse af arbejdstagere.
Fakta:
Artikel 23.5
EU og Canada vil fremme overholdelse og håndhævelse af arbejdsmarkedslovgivning
gennem:
Opretholdelse af arbejdstilsyn for at sikre håndhævelse af retlige bestemmelser om
arbejdsvilkår og beskyttelse af arbejdstagere
Adgang til administrative og retlige procedurer i tilfælde af krænkelse af
arbejdsmarkedslovgivningen.
Parterne har forpligtet sig yderligere i både Erklæringen og selve CETA aftaleteksten i
forhold til at
effektivt implementere og ratificere ILO kernekonventioner.
Canada har i
2
B 74 - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 31/3-17 fra LO om Folketingets behandling af beslutningsforslag om CETA
1739678_0003.png
CETA-forløbet igangsat ratificeringsprocessen om K98
Retten til at organisere, tegne
overenskomst og tage faglige kampskridt
Den Fælles Fortolkende Erklæring
Bekymring:
Den fælles fortolkende erklæring underskrevet af Canada og EU, er ikke juridisk bindende,
og kan derfor ikke styrke aftalen, heriblandt, afsnittet omkring arbejdstagerrettigheder.
Fakta:
Erklæringen er juridisk bindende, da den vil bistå det samlede fortolkningsgrundlag for
CETA. Derfor er tydeliggørelserne omkring arbejdstagerrettigheder og miljø juridisk
gyldige. Erklæringen kan ikke stå i stedet for CETA aftalen, men som en del af det samlede
fortolkningsgrundlag.
Gældende EU lovgivning
Bekymring:
Kritikere mener, at der er behov for at tydeliggøre CETA aftalens påvirkning på EU ret.
Kritikken lyder på, at CETA strider i mod gældende lovgivning i EU, bl.a. i forhold til
forbruger beskyttelse og forsigtighedsprincippet.
Fakta:
Gældende EU ret, dvs. TEU, TFEU og andre vedtaget traktater, omfatter også de canadiske
aktører, som måtte indtræde på det indre marked, som resultat af CETA aftalen. EU's
reservationer i aftalen, er gældende i alle MS, medmindre andet er anført. CETA aftalen kan
ikke, og erstatter ikke de nuværende traktatbestemmelser.
Fx er EU-udbudsdirektiv (2004/18/EF), som sikre overholdelse af miljø-, social- og
arbejdsretlige forpligtelser,
også
gældende for en canadisk leverandør der indtræder på det
europæiske marked. (se også LO’s notat om CETA).
3