Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
B 133
Offentligt
1788786_0001.png
13. september 2017
J.nr. 2017 - 2206
Til Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Vedrørende B 133 - Forslag til folketingsbeslutning om afskaffelse af skattefordele ved
forældrekøbslejligheder.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 28. juli 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Egge Rasmussen.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
B 133 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om der skulle være forhindringer for at overføre afgræsningen af familiemedlemmer fra andre dele af skattelovgivningen, til skatteministeren
1788786_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om der skulle være forhindringer for at overføre afgræsningen af
familiemedlemmer fra andre dele af skattelovgivningen, hvor der eksisterer regler om be-
skatning af økonomiske forhold mellem familiemedlemmer, til virksomhedsordningens
anvendelse ved boligudlejning.
Svar
Der er i udgangspunktet ikke noget til hinder for at anvende en eksisterende afgrænsning
af familiemedlemmer, som skal afskæres muligheden for anvendelse af virksomhedsord-
ningen ved boligudlejning.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 1, er der tale om meget detaljerede afgrænsnin-
ger af de personrelationer, der kan være tale om. Dvs. at der vil være tale om meget speci-
fikke familiemedlemmer, som vil blive omfattet. Et detaljeret regelsæt vil dermed også
være relativt nemt at omgå ved formelt at udleje til personer uden for den fastsatte per-
sonkreds. Der vil dermed være forøget risiko for spekulation og proforma udlejning af
disse lejligheder.
I udgangspunktet må især udlejning til børn, stedbørn og børnebørn tænkes at være om-
fattet af begrebet forældrekøb, hvor virksomhedsordningen ikke skal kunne finde anven-
delse. Men det synes ikke usandsynligt, at udlejning også kan ske til nevøer og niecer, en
samlevers børn eller venneparrets børn. Herved bliver det en meget bred personkreds,
som i realiteten kan tænkes at gøre brug af forældrekøbslignende arrangementer. En så-
dant regelsæt vil i praksis være svært at afgrænse og administrere og kontrollere for
SKAT.
Det skal i øvrigt bemærkes, at udlejer er underlagt de samme regler og reguleringer for
fastsættelse af markedslejen, uanset om der er familiær tilknytning til lejer eller ej. Foræl-
dre kan således ikke frit fastsætte huslejen til et niveau under markedslejen med henblik
på at skabe et skattemæssigt underskud.
Det kan på denne baggrund virke uhensigtsmæssigt, at man ikke skal kunne benytte virk-
somhedsordningen, alene grundet lejers familiære tilknytning til udlejer, når de skattemæs-
sige regler for opgørelsen af indtægten ved udlejning i øvrigt er ens.
Dertil kommer, at der kan opstå en uhensigtsmæssig afgrænsning i forbindelse med udlej-
ning af en ejendom, som udlejes både til et familiemedlem og en ikke nærtstående, fx en
såkaldt delelejlighed. Såfremt forældrene har en eksisterende virksomhed, eller hvor foræl-
drene udlejer flere ejendomme, og den ene tilfældigvis lejes af barnet, synes det også at
være uhensigtsmæssigt, at hver ejendom vil skulle behandles forskelligt i skattemæssig
sammenhæng, alene på grund af lejers identitet, idet udlejning af fast ejendom i alminde-
lighed kvalificeres som erhvervsmæssig virksomhed, der kan indgå i virksomhedsordnin-
gen.
Side 2 af 2