Europaudvalget 2016-17
JOIN (2017) 0019 Bilag 3
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2017-109
Den 28. september 2017
SAMLENOTAT
1. Modernisering af EU-Chile associeringsaftalen ................................................................................. 2
2. Indledning af forhandlinger om frihandelsaftale med Australien .................................................... 7
3. Indledning af forhandlinger om frihandelsaftale med New Zealand ............................................ 11
1
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
1794888_0002.png
1. Modernisering af EU-Chile associeringsaftalen
JOIN (2017) 19 final
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i margin.
1. Resumé
Rådet ventes inden for de næste måneder at skulle tage stilling til forslag om rådsbeslutning med tilhørende for-
handlingsdirektiver om, at EU kan indlede forhandlinger med Chile om en modernisering af den eksisterende
associeringsaftale fra 2003. Formålet med en modernisering er at indgå en omfattende aftale med henblik på at
styrke det bilaterale politiske og økonomisk-kommercielle samarbejde. Forhandlingsdirektiverne redegør for, hvilke
områder Europa-Kommissionen skal forsøge at få inkluderet i forhandlingerne med Chile.
En forundersøgelse har bekræftet det fælles mål om en ambitiøs forbedring af rammen for samarbejdet. Ifølge ud-
kastet til forhandlingsdirektiver bør den moderniserede aftale være styrende for forbindelserne mellem EU og Chile
og som sådan omfatte politisk samarbejde, sektorsamarbejde og handels- og investeringsspørgsmål.
2. Baggrund
EU og Chile afsluttede i 2002 forhandlinger om en associeringsaftale om tættere politisk og øko-
nomisk samarbejde, herunder en frihandelsaftale, som trådte i kraft i februar 2003. Aftalen har
bidraget til at styrke forbindelserne mellem EU og Chile og har banet vejen for at fastlægge nye
samarbejdsområder og etablere nye politiske dagsordener. På handelsområdet har aftalen bidra-
get til stærk vækst i bilateral handel og investeringer.
Der er siden sket en vigtig politisk og økonomisk udvikling på globalt plan, og parterne har ind-
gået ambitiøse og omfattende aftaler med tredjelande, som rækker videre end bestemmelserne i
associeringsaftalen mellem EU og Chile.
I forbindelse med topmødet mellem EU og CELAC i 2013 besluttede EU og Chile derfor at
undersøge mulighederne for at modernisere associeringsaftalen. Der er foretaget en forundersø-
gelse, som bekræftede det fælles mål om en ambitiøs forbedring af rammen for samarbejdet.
Forundersøgelsen konkluderede, at en moderniseret aftale bør være styrende for forbindelserne
mellem EU og Chile og som sådan omfatte politisk samarbejde, samarbejde om sikkerhed, sek-
torsamarbejde samt handels- og investeringsspørgsmål. Den vigtigste politiske målsætning er at
uddybe forbindelserne mellem EU og Chile ved at udarbejde en ny samlet aftale til erstatning for
den gældende med henblik på at udvide det nuværende anvendelsesområde og afspejle de nye
bilaterale og globale politiske og økonomiske udfordringer.
På handelsområdet afspejlede forundersøgelsen, hvilket omfang og ambitionsniveau parterne
stiler efter at nå frem til i forbindelse med en omfattende modernisering af handelsdelen af afta-
len. Den bekræftede det fælles mål om en ambitiøs forbedring af rammen for de bilaterale han-
dels- og investeringsforbindelser, der bygger på den gældende aftale og rækker videre end WTO-
forpligtelserne. Det fremgår desuden af forundersøgelsen, at moderniseringsprocessen bør bygge
på erfaringerne fra gennemførelsen af den nuværende aftale. Der er desuden foretaget en konse-
kvensanalyse af aftalens handelsdel. Derudover vil der sideløbende med forhandlingerne blive
gennemført en uafhængig bæredygtighedsvurdering af den mulige økonomiske, sociale, menne-
2
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
skerettigheds- og miljømæssige virkning af aftalens handelsdel. Konklusionerne herfra vil indgå i
forhandlingsprocessen.
3. Formål og indhold
Kommissionen har d. 29. maj 2017 fremsat forslag til rådsafgørelse og direktiver om indledning
af forhandlinger om en moderniseret associeringsaftale med Chile. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 218. Rådet ventes i løbet af de næste par måneder at tage stilling til for-
slagene.
Forslaget til forhandlingsdirektiver understreger, at den moderniserede aftale bør afspejle den
fælles kulturelle arv og de stærke historiske, politiske og økonomiske bånd, som forener de to
parter, samt være i overensstemmelse med følgende grundlæggende principper og nøglemål:
Indholdet i associeringsaftalen skal tilpasses, så det bedre afspejler den seneste globale udvik-
ling.
Aftalen skal afspejle fælles værdier om demokrati, overholdelse af menneskerettighederne og
de grundlæggende frihedsrettigheder og retsstatsprincippet.
Aftalen skal afspejle forpligtelsen til at skabe en stærkere associering med det formål at bi-
bringe parternes borgere velstand og trivsel.
Aftalen skal styrke koordination i bilaterale og internationale spørgsmål af fælles interesse,
herunder om deres regionale aspekter.
Aftalen skal styrke samarbejdet om at løse fælles bilaterale, regionale og globale problemer.
Aftalen skal afspejle betydningen af et stærkt og effektivt multilateralt system, der bygger på
folkeretten, og som tager sigte på at bevare fred, forebygge konflikter og styrke den internati-
onale sikkerhed samt tackle fælles udfordringer.
Aftalen skal afspejle en anerkendelse af, at bæredygtig udvikling er et af parternes overordne-
de mål, og at de vil bestræbe sig på at overholde, fremme og gennemføre internationale mil-
jøaftaler samt konventioner og -standarder om arbejdstagerrettigheder effektivt i overens-
stemmelse med gældende EU-ret.
Formålet med den moderniserede associeringsaftales handels- og investeringsdel er at hæve am-
bitionsniveauet på alle områder i forhold til den eksisterende aftale. Dette inkluderer yderligere
gensidig liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser og fastsættelse af regler vedrørende
en lang række handels- og investeringsrelaterede spørgsmål. Udkastet til forhandlingsdirektiver
lægger bl.a. op til, at EU i forhandlingerne med Chile skal søge at inkludere nedenstående ele-
menter:
Gradvis og gensidig yderligere liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser, investe-
ringer samt mulighed for at deltage i offentlige udbud.
Et højt niveau for investeringsbeskyttelse, herunder i form af den nye model for håndtering
af tvistbilæggelse mellem virksomheder og stater, Investment Court System (ICS).
Et højt niveau for beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder geografiske be-
tegnelser.
Et højt niveau for forbrugerbeskyttelse.
Fjernelse, reduktion eller forebyggelse af ikke-toldmæssige hindringer.
3
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
1794888_0004.png
Retten til at regulere den økonomiske aktivitet i offentlighedens interesse, at nå legitime mål
for den offentlige orden, f.eks. beskyttelse og fremme af folkesundheden, sociale ydelser, of-
fentlig uddannelse, sikkerhed, miljø, offentlig sædelighed, social sikring eller forbrugerbeskyt-
telse, privatlivets fred og databeskyttelse samt fremme og beskyttelse af kulturel mangfoldig-
hed.
Foranstaltninger til sikring af, at den internationale samhandel bidrager til det overordnede
mål om bæredygtig udvikling, og parternes tilsagn om at gennemføre denne aftale i overens-
stemmelse hermed.
Parternes fælles mål om at tage hensyn til særlige udfordringer, som små og mellemstore virk-
somheder står over for, i deres bidrag til udvikling af handel og investeringer.
Parternes tilsagn om at kommunikere med alle relevante interessenter fra civilsamfundet,
herunder den private sektor, fagforeninger og andre ikke-statslige organisationer.
Parternes tilsagn om at indgå en aftale, som er i fuld overensstemmelse med de rettigheder og
forpligtelser, der følger af deres WTO-medlemskab, og som støtter det multilaterale handels-
system.
Bekæmpelse af korruption.
Bilæggelse af tvister og mægling mellem aftalens to parter i tilfælde af uenighed om aftalens
gennemførelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres ift. forhandlingsdirektiverne. Parlamentets Udvalg om Inter-
national Handel (INTA) har vedtaget en udtalelse, der bakker op om forhandlingerne og redegør
for Parlamentets syn på bl.a. markedsadgang,
adgang til offentlige indkøb, SMV’er, energi, inve-
steringsbeskyttelse, bæredygtig udvikling mv. Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel
207, jf. artikel 218, godkende en eventuel aftale. Europa-Parlamentet vil i øvrigt blive informeret
fuldt ud på alle trin af forhandlingerne.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om modernisering af en blandet aftale, som indeholder elementer, der vedrører
kompetenceområder, der er delt mellem medlemsstaterne og EU, er det regeringens forventning,
at den moderniserede aftale også indgås som en blandet aftale.
Der er tale om en international aftale, der har som mål at
regulere EU’s
samlede politiske og
økonomiske relationer med Chile. Idet dette mål ikke kan opfyldes af medlemsstaterne alene, er
det regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
En modernisering af EU-Chile associeringsaftalen forventes ikke at få konsekvenser for gælden-
de dansk ret.
7. Konsekvenser
Indgåelse af en moderniseret aftale med Chile forventes at få positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst og et større beskat-
ningsgrundlag.
4
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
1794888_0005.png
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse hovedsageligt at ske indirekte
via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Dog berøres danske offentlige indtægter også,
idet 20 % af toldprovenuet går til de enkelte medlemslande. Lavere egne indtægter til EU-
budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag. De statsfinansielle virkninger af lavere
toldindtægter ventes dog på sigt at blive modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
I forhold til investeringsbeskyttelse vil det kunne have statsfinansielle konsekvenser for Danmark
i form af betaling af erstatning, såfremt den færdigforhandlede aftale måtte indeholde en inve-
stor-stat tvistbilæggelsesmekanisme, og en investor efterfølgende skulle anlægge sag mod EU
eller Danmark og få medhold i en sådan sag. Det er imidlertid vurderingen, at risikoen for, at
Danmark måtte tabe en sådan sag, er minimal.
En moderniseret aftale med Chile forventes ikke at have negative konsekvenser for miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Aftalens bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan have posi-
tive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds (inkl. erhvervs- og civilsamfundsorganisationer) er
blevet hørt. Der er indkommet høringssvar fra Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri og For-
brugerrådet Tænk. EU-Kommissionen har desuden gennemført en offentlig online-høring, som
er offentliggjort på webstedet for Generaldirektoratet for Handel (DG Trade).
Fra erhvervsorganisationernes side bakkes der op om forhandlingerne, og det fremhæves, at der
er væsentlige kommercielle interesser forbundet med modernisering af associeringsaftalen med
Chile. Der udtrykkes ønske om, at aftalen kommer på niveau med de andre ambitiøse aftaler,
som EU forhandler. Moderniseringen bør derfor føre til en markedsadgang af samme omfang og
på samme vilkår, som kendes fra andre, nyere aftaler. Især fremhæves det, at den moderniserede
aftale bør sikre, at EU opnår mindst samme markedsadgang, som Chile har givet andre lande,
herunder USA. Fra Forbrugerrådet Tænks side fremhæves behov for at tage højde for den bety-
delige skepsis og modstand, der har været i EU overfor diverse forslag om voldgifts- og dom-
stolssystemer til behandling af investorkonflikter, samt behov for åbenhed og gennemsigtighed i
forhandlingerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande
stiller sig generelt positive over for at indlede forhandlinger om en moderni-
sering af associeringsaftalen med Chile. Der ses dog forskellige vægtninger for så vidt angår of-
fensive og defensive handelsinteresser, og der kan ventes drøftelser af, i hvilken grad investe-
ringsområdet skal medtages i en aftale.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at EU indleder forhandlinger om en modernisering af den eksisterende asso-
cieringsaftale med Chile med henblik på at styrke rammevilkårene for politisk dialog, samhandel
og investeringer.
5
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
1794888_0006.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg har
modtaget grund- og nærhedsnotat om modernisering af associeringsaftalen med Chile den 26.
juni 2017.
6
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
1794888_0007.png
2. Indledning af forhandlinger om frihandelsaftale med Australien
KOM (2017) 0472
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes i løbet af andet halvår 2017 at skulle tage stilling til forslag til rådsbeslutning med tilhørende for-
handlingsdirektiver om, at EU kan indlede forhandlinger med Australien om en frihandelsaftale. Formålet med
at indgå en frihandelsaftale er at skabe bedre betingelser for at øge handelen og investeringerne mellem EU og
Australien.
2. Baggrund
I en fælles erklæring af 22. april 2015 fra
EU’s
udenrigsrepræsentant, næstformanden for Europa-
Kommissionen og den australske udenrigsminister fremhævedes behovet for styrke de bilaterale
handels- og investeringsforbindelser mellem EU og Australien yderligere. Dette blev fulgt op af
en fælles erklæring af 15. november 2015 fra EU's ledere og Australien, hvori det blev besluttet at
arbejde hen imod iværksættelsen af forhandlinger om en frihandelsaftale.
Europa-Kommissionen har den 13. september 2017 fremlagt udkast til forhandlingsdirektiver,
der bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlinger med Australien.
3. Formål og indhold
Rådet ventes i løbet af andet halvår 2017 at skulle tage stilling til forslag til rådsbeslutning med
tilhørende forhandlingsdirektiver om, at EU kan indlede forhandlinger med Australien om en
frihandelsaftale. Formålet med at indgå en frihandelsaftale er at skabe bedre betingelser for at
øge handelen og investeringerne mellem EU og Australien.
Dette inkluderer yderligere gensidig liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser og fast-
sættelse af regler vedførende en lang række handels- og investeringsrelaterede spørgsmål. Udka-
stet til forhandlingsdirektiver lægger bl.a. op til, at EU i forhandlingerne med Australien skal søge
at inkludere nedenstående elementer:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
liberalisering af handel med varer, tjenesteydelser og udenlandske direkte investeringer
fjernelse af begrænsninger for løbende betalinger og kapitalbevægelser, der vedrører
transaktioner, der liberaliseres
et højt niveau for beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder geografiske
betegnelser
liberalisering af gensidig adgang til offentlige udbud
bestemmelser vedrørende konkurrence, herunder konkurrenceregler
et specifikt SMV-kapitel
bæredygtig udvikling og handelsmæssige aspekter af arbejds- og miljøstandarder
bestemmelser om aspekter af energi og råmaterialer
bestemmelser om gennemsigtighed i lovgivning
fremme af informationsudveksling, øget anvendelse af god reguleringspraksis og øget re-
guleringssamarbejde
7
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
-
en effektiv og bindende tvistbilæggelsesordning mellem de to aftaleparter i tilfælde af
uenighed om aftalens gennemførelse
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, hvad angår udkastet til forhandlingsdirektiver, men vil blive
informeret fuldt ud på alle trin af forhandlingerne. Parlamentet ventes i øvrigt at vedtage en udta-
lelse.
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, jf. artikel 218, godkende en eventuel
aftale.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-
enekompetence. Udkastet fremsættes under henvisning til TEUF artikel 207, idet de omfattede
elementer alene henhører under EU-enekompetence.
Hvis forhandlingsdirektiverne efter Rådets behandling måtte indeholde elementer, der vedrører
kompetenceområder, der er delt mellem medlemsstaterne og EU, kan aftalen indgås som en
blandet aftale. Hvis aftalen måtte indeholde elementer, der er ren medlemsstatskompetence, skal
aftalen indgås som en blandet aftale.
Eftersom der er tale om en international aftale mellem EU og Australien,
der skal regulere EU’s
samlede handelsrelationer med Australien, er det regeringens vurdering, at medlemsstaterne ikke
alene kan opfylde formålet, og at nærhedsprincippet derfor også i disse tilfælde ville være over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
En færdigforhandlet frihandelsaftale mellem EU og Australien forventes ikke at få konsekvenser
for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Indgåelse af en frihandelsaftale med Australien forventes at få positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst og et større beskat-
ningsgrundlag.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, forventes disse hovedsageligt at ske indirekte
via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Dog berøres danske offentlige indtægter også,
idet 20 procent af toldprovenuet går til de enkelte medlemslande. Lavere egne indtægter til EU-
budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag. De statsfinansielle virkninger af lavere
toldindtægter ventes dog på sigt at blive modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
En frihandelsaftale med Australien forventes ikke at have negative konsekvenser for miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Aftalens bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan have posi-
tive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
8. Høring
Sagen blev sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg, inklusive erhvervs- og civilsamfunds-
organisationer, d. 19. september 2017. Der er indkommet høringssvar fra Danske Rederier, Det
Økologiske Råd, LO, Forbrugerrådet Tænk og Dansk Industri.
I høringssvaret fra Dansk Industri udtrykkes ønske om, at der indgås en ambitiøs aftale, hvor
ambitionen er at skabe fuld og lige markedsadgang for europæiske virksomheder på det austral-
ske marked og omvendt give virksomheder fra Australien det samme på det europæiske marked.
Man ser gerne, at EU replicerer indholdet i CETA-handelsaftalen med Canada i forbindelse med
en kommende aftale. Danske Rederier er generelt positive over for forhandlingsdirektiverne og
tilfredse med, at afsnittet vedrørende handel med tjenesteydelser fremhæver vigtigheden af in-
kludering af forhandlinger om international søtransport. Forbrugerrådet Tænk noterer sig i deres
høringssvar, at et af formålene ved en aftale er at øge fordelene for forbrugerne og påpeger i den
forbindelse, at det længe har været et ønske fra forbrugersiden, at der blev fokuseret på, hvilke
fordele de konkrete handelsaftaler giver forbrugerne.
I flere høringssvar udtrykkes tilfredshed med, at frihandelsaftalen vil indeholde bestemmelser om
arbejds- og miljørelaterede aspekter af handel og bæredygtig udvikling. LO bemærker i den sam-
menhæng, at det er vigtigt, at man i de indledende faser får fastlagt, hvilke udfordringer der er for
arbejdstagerrettighederne, samt at civilsamfundet, herunder arbejdsmarkedets parter i EU og Au-
stralien, bliver hørt i processen. Det Økologiske Råd påpeger i deres høringssvar, at for at kapit-
lerne om handel og bæredygtig udvikling skal have en reel værdi, bør de være bindende og have
samme status som andre kapitler i aftalen. Det Økologiske Råd fremhæver endvidere for så vidt
angår bestemmelser om energi og råmaterialer, at det er bekymrende, at det ønskes at begrænse
konkurrenceforvridende adfærd, da dette står i modsætning til samme kapitels intention om at
understøtte og fremme handel og investeringer i vedvarende energi. For at undgå tvetydighed
bør det derfor gøres mere eksplicit, at konkurrenceforvridning til fordel for klimavenlige tekno-
logier, herunder vedvarende energi, ikke kan undgås.
Kommissionen har desuden gennemført en offentlig online-høring, som er offentliggjort på
webstedet for Generaldirektoratet for Handel (DG Trade).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forventningen er, at EU’s medlemslande
generelt vil stille sig positive over for at indlede for-
handlinger om en frihandelsaftale mellem EU og Australien, idet der dog kan ventes drøftelser af,
i hvilken grad investeringsområdet skal medtages i en aftale. Der forventes som udgangspunkt
forskellige vægtninger blandt medlemslandene for så vidt angår offensive og defensive handelsin-
teresser.
Eftersom Europa-Kommissionen har valgt at fremlægge udkast til forhandlingsdirektiver, der
alene indeholder områder under EU-enekompetence kan der opstå drøftelse af konsekvenserne
heraf, herunder godkendelsesprocedurer samt sikring af nationale parlamenters involvering.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at EU indleder forhandlinger om en frihandelsaftale med Australien med
henblik på at styrke rammevilkårene for samhandel og investeringer til gavn for danske virksom-
heder og dansk vækst.
9
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
1794888_0011.png
3. Indledning af forhandlinger om frihandelsaftale med New Zealand
KOM (2017) 0469
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes i løbet af andet halvår 2017 at skulle tage stilling til forslag til rådsbeslutning med tilhørende for-
handlingsdirektiver om, at EU kan indlede forhandlinger med New Zealand om en frihandelsaftale. Formålet
med at indgå en frihandelsaftale er at skabe bedre betingelser for at øge handelen og investeringerne mellem EU og
New Zealand.
2. Baggrund
I en fælles erklæring af 29. oktober 2015 fra EU's ledere og New Zealand blev det besluttet at
arbejde hen imod iværksættelsen af forhandlinger om en frihandelsaftale med henblik på at styrke
det bilaterale handelsforhold mellem EU og New Zealand.
Europa-Kommissionen har efterfølgende den 13. september 2017 fremlagt udkast til forhand-
lingsdirektiver, der bemyndiger til at indlede forhandlinger med New Zealand.
3. Formål og indhold
Rådet ventes i løbet af andet halvår 2017 at skulle tage stilling til forslag til rådsbeslutning med
tilhørende forhandlingsdirektiver om, at EU kan indlede forhandlinger med New Zealand om en
frihandelsaftale. Formålet med at indgå en frihandelsaftale er at skabe bedre betingelser for at
øge handelen og investeringerne mellem EU og New Zealand.
Dette inkluderer yderligere gensidig liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser og fast-
sættelse af regler vedførende en lang række handels- og investeringsrelaterede spørgsmål. Udka-
stet til forhandlingsdirektiver lægger bl.a. op til, at EU i forhandlingerne med New Zealand skal
søge at inkludere nedenstående elementer:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
liberalisering af handel med varer, tjenesteydelser og udenlandske direkte investeringer
fjernelse af begrænsninger for løbende betalinger og kapitalbevægelser, der vedrører
transaktioner, der liberaliseres
et højt niveau for beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder geografiske
betegnelser
liberalisering af gensidig adgang til offentlige udbud
bestemmelser vedrørende konkurrence, herunder konkurrenceregler
et specifikt SMV-kapitel
bæredygtig udvikling og handelsmæssige aspekter af arbejds- og miljøstandarder
bestemmelser om aspekter af energi og råmaterialer
bestemmelser om gennemsigtighed i lovgivning
fremme af informationsudveksling, øget anvendelse af god reguleringspraksis og øget re-
guleringssamarbejde
en effektiv og bindende tvistbilæggelsesordning mellem de to aftaleparter i tilfælde af
uenighed om aftalens gennemførelse
11
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, hvad angår udkastet til forhandlingsdirektiver, men vil blive
informeret fuldt ud på alle trin af forhandlingerne. Parlamentet ventes i øvrigt at vedtage en udta-
lelse.
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, jf. artikel 218, godkende en eventuel
aftale.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-
enekompetence. Udkastet fremsættes under henvisning til TEUF artikel 207, idet de omfattede
elementer alene henhører under EU-enekompetence.
Hvis forhandlingsdirektiverne efter Rådets behandling måtte indeholde elementer, der vedrører
kompetenceområder, der er delt mellem medlemsstaterne og EU, kan aftalen indgås som en
blandet aftale. Hvis aftalen måtte indeholde elementer, der er ren medlemsstatskompetence, skal
aftalen indgås som en blandet aftale.
Eftersom der er tale om en international aftale mellem EU og New Zealand, der skal regulere
EU’s
samlede handelsrelationer med New Zealand, er det regeringens vurdering, at medlemssta-
terne ikke alene kan opfylde formålet, og at nærhedsprincippet derfor også i disse tilfælde ville
være overholdt.
6. Gældende dansk ret
En færdigforhandlet frihandelsaftale mellem EU og New Zealand forventes ikke at få konse-
kvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Indgåelse af en frihandelsaftale med New Zealand forventes at få positive samfundsøkonomiske
og erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst og et større be-
skatningsgrundlag.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, forventes disse hovedsageligt at ske indirekte
via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter. Dog berøres danske offentlige indtægter også,
idet 20 procent af toldprovenuet går til de enkelte medlemslande. Lavere egne indtægter til EU-
budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag. De statsfinansielle virkninger af lavere
toldindtægter ventes dog på sigt at blive modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
En frihandelsaftale med New Zealand forventes ikke at have negative konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Aftalens bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan have
positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen blev sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg, inklusive erhvervs- og civilsamfunds-
organisationer, den 19. september 2017. Der er indkommet høringssvar fra Danske Rederier, Det
Økologiske Råd, LO, Forbrugerrådet Tænk og Dansk Industri.
12
join (2017) 0019 - Bilag 3: Samlenotat vedr. associerings- og handelsaftaler
I høringssvaret fra Dansk Industri udtrykkes ønske om, at der indgås en ambitiøs aftale, hvor
ambitionen er at skabe fuld og lige markedsadgang for europæiske virksomheder på det new zea-
landske marked og omvendt give virksomheder fra New Zealand det samme på det europæiske
marked. Man ser gerne, at EU replicerer indholdet i CETA-handelsaftalen med Canada i forbin-
delse med en kommende aftale. Danske Rederier er generelt positive over for forhandlingsdirek-
tiverne og tilfredse med, at afsnittet vedrørende handel med tjenesteydelser fremhæver vigtighe-
den af inkludering af forhandlinger om international søtransport.
Forbrugerrådet Tænk noterer sig i deres høringssvar, at et af formålene ved en aftale er at øge
fordelene for forbrugerne og påpeger i den forbindelse, at det længe har været et ønske fra for-
brugersiden, at der blev fokuseret på, hvilke fordele de konkrete handelsaftaler giver forbrugerne.
I flere høringssvar udtrykkes tilfredshed med, at frihandelsaftalen vil indeholde bestemmelser om
arbejds- og miljørelaterede aspekter af handel og bæredygtig udvikling. LO bemærker i den sam-
menhæng, at det er vigtigt, at man i de indledende faser får fastlagt, hvilke udfordringer der er for
arbejdstagerrettighederne, samt at civilsamfundet, herunder arbejdsmarkedets parter i EU og
New Zealand, bliver hørt i processen. Det Økologiske Råd påpeger i deres høringssvar, at for at
kapitlerne om handel og bæredygtig udvikling skal have en reel værdi, bør de være bindende og
have samme status som andre kapitler i aftalen. Det Økologiske Råd fremhæver endvidere for så
vidt angår bestemmelser om energi og råmaterialer, at det er bekymrende, at det ønskes at be-
grænse konkurrenceforvridende adfærd, da dette står i modsætning til samme kapitels intention
om at understøtte og fremme handel og investeringer i vedvarende energi. For at undgå tvety-
dighed bør det derfor gøres mere eksplicit, at konkurrenceforvridning til fordel for klimavenlige
teknologier, herunder vedvarende energi, ikke kan undgås.
Europa-Kommissionen har desuden gennemført en offentlig online-høring, som er offentliggjort
på webstedet for Generaldirektoratet for Handel (DG Trade).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forventningen er, at EU’s medlemslande
generelt vil stille sig positive over for at indlede for-
handlinger om en frihandelsaftale mellem EU og New Zealand, idet der dog kan ventes drøftelse
af, i hvilken grad investeringsområdet skal medtages i en aftale. Der forventes som udgangspunkt
forskellige vægtninger blandt medlemslandene for så vidt angår offensive og defensive handelsin-
teresser.
Eftersom Europa-Kommissionen har valgt at fremlægge udkast til forhandlingsdirektiver, der
alene indeholder områder under EU-enekompetence kan der endvidere opstå drøftelse af konse-
kvenserne heraf, herunder godkendelsesprocedurer samt sikring af nationale parlamenters invol-
vering.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at EU indleder forhandlinger om en frihandelsaftale med New Zealand med
henblik på at styrke rammevilkårene for samhandel og investeringer til gavn for danske virksom-
heder og dansk vækst.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13