FAKTAARK - FOLKETINGETS EU-KONSULENTENHED / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
2017
Eurojust og PNR- indhold og
status – og hvor står Danmark?
Danmark og retsforbeholdet
PNR-direktivet og Eurojust for-
ordningen, er omfattet af det
danske retsforbehold. Dan-
mark er ikke omfattet af forsla-
gene, og deltager ikke i vedta-
gelsen af forslagene.
Danmark og PNR
Danmark har allerede dansk
lovgivning, der forpligter flysel-
skaber til at indsamle en
række flypassageroplysninger.
Med direktivet vil Danmark
fortsat kunne udlevere PNR-
data til andre EU-lande, der
dog ikke vil være forpligtet til
at udlevere PNR-data til Dan-
mark.
Danmark og Eurojust
Danmark deltager i samarbej-
det mellem de nationale ankla-
gemyndigheder, der har mel-
lemstatslig retsgrundlag. For-
slaget til revision af Eurojust vil
betyde et nyt overstatsligt rets-
grundlag, og Danmark vil
skulle forlade samarbejdet.
Danmark og parallelaftaler
Danmark har indgået 3 paral-
lelaftaler om fire forslag: Dub-
lin-forordningen, Eurodac-for-
ordningen, Forkyndelsesfor-
ordningen og Bruxelles-I-for-
ordningen
Hvordan udarbejdes en pa-
rallelaftale?
• Danmark anmoder om paral-
lelaftale
• Efter indstilling fra Kommissi-
onen, giver Rådet med kvalifi-
ceret flertal Kommissionen for-
handlingsmandat
• Danmark og Kommissionen
forhandler
• Rådet vedtager forhandlings-
resultatet med kvalificeret fler-
tal
• Europa-Parlamentet skal
godkende aftalen
Indhold af PNR-direktivet og Eurojust-forslaget
PNR-direktivet
PNR-oplysninger er en liste på 19 op-
lysninger om hver enkelt flypassager,
som indsamles i forbindelse med køb
af flybilletter.
Oplysningerne kan bruges til at iden-
tificere samtlige flypassagerer der rej-
ser med fly til og fra EU.
PNR-direktivet forpligter luftfartssel-
skaber til at videregive PNR-oplysnin-
ger til en særlig udpeget national
myndighed i EU-landene, det så-
kaldte PNR-kontor.
Luftfartselskaberne som hovedregel
24 til 48 timer før en planlagt interna-
tional flyafgang og straks efter flyaf-
gang skal videregive PNR-oplysnin-
ger til PNR-kontoret i det EU-land,
hvor flyet lander eller har afgang fra.
EU-lande skal i overensstemmelse
med deres nationale lovgivning sikre,
at der fastsættes passende sanktio-
ner over for luftfartsselskaber, som
ikke lever op til deres forpligtelser i
henhold til direktivet
PNR-data må bruges til identifikation
af flypassagerer, analyse i forbin-
delse med mistanke om terrorvirk-
somhed, og analyse i forbindelse
med mistanke om grov grænseover-
skridende kriminalitet.
PNR-data kan udveksles med Euro-
pol i sager med mistanke om terror-
virksomhed.
Forslaget indeholder regler for be-
skyttelse af persondata og om opbe-
varingstid (op til max. 5 år).
Eurojust-forslaget
Eurojust er et samarbejde mellem na-
tionale anklagemyndigheder.
Eurojusts kerneopgave er i dag at bi-
stå nationale myndigheder med at
sikre et effektivt samarbejde og en
tæt koordination på tværs af lande-
grænser vedrørende efterforskning
og retsforfølgning af alvorlig kriminali-
tet.
Hovedformålene med forslaget til re-
vision er ifølge Kommissionen:
At øge Eurojusts effektivitet ved at
give det en ny forvaltningsstruktur,
At forbedre Eurojusts operationelle
effektivitet ved at sikre en fælles defi-
nition af de nationale medlemmers
status og beføjelser,
At give Europa-Parlamentet og de
nationale parlamenter en rolle i for-
bindelse med evalueringen af Euro-
justs virke i overensstemmelse med
Lissabontraktaten,
At sikre, at Eurojust kan arbejde tæt
sammen med Den Europæiske An-
klage-myndighed, når denne er ble-
vet oprettet.
Forslaget er endnu ikke vedtaget.
Når og hvis Eurojust forslaget vedta-
ges med nyt retsgrundlag, vil Dan-
mark ikke længere kunne deltage i
samarbejdet.
DANMARK OG PARALLELAFTALER OM EUROJUST OG PNR
I maj 2016 anmodede daværende Justitsminister, Søren Pind, på
vegne af den danske regering Kommissionen, om at indlede forhand-
linger om indgåelse af aftaler på mellemstatsligt niveau om Europol
og PNR, og Eurojust når dette forslag er vedtaget.
Arbejdet med at etablere en samarbejdsaftale mellem Danmark og
Europol er nu undervejs. Men hvor der findes en Rådsafgørelse der
giver mulighed for etableringen af en samarbejdsaftale mellem Euro-
pol og tredjelande (og altså også EU-lande), er der ikke umiddelbart
lignende muligheder for en sådan aftale vedrørende PNR-direktivet,
som er et nyt lovgivningsforslag. Det er endnu uvist om Eurojust over-
hovedet ændres, og om en ny aftale derfor bliver nødvendig, og i så
fald på hvilket grundlag en sådan aftale vil være baseret. I Eurojust-
samarbejdet deltager også 3. lande f.eks. Norge og USA.