Europaudvalget 2016-17
KOM (2015) 0671 Bilag 7
Offentligt
1708989_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 97 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 97:
Vil ministeren oplyse, om der inden for rammerne af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/1624 af 14. september 2016 om den europæiske
grænse- og kystvagt er planer om at lade medarbejdere ved Folketingets
Ombudsmand indgå i de puljer af observatører ved tvangsmæssige udsendelser,
der omtales i forordningens betragtning nr. 37, samt hvilket mandat og
vurderingsgrundlag Folketingets Ombudsmand i givet fald vil have i denne
forbindelse?
Svar:
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning (FRONTEX) får med
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/1626 af 14. september 2016
(”grænse- og kystvagtsforordningen”) udvidede kompetencer, bl.a. for så vidt
angår udsendelser af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.
Forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt er omfattet af det danske
retsforbehold. Danmark deltog derfor ikke i vedtagelsen af forordningen, jf. artikel
1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling, og forordningen er ikke bindende for og
finder ikke anvendelse i Danmark.
Da forordningen udgør en udbygning af Schengen-reglerne, kan Danmark i medfør
af artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling (den såkaldte ”Schengen-
teknikalitet”) inden 6 måneder efter vedtagelsen af forordningen beslutte, om
Danmark – på mellemstatsligt grundlag – vil tilslutte sig denne. Regeringen har
taget mandat i Folketingets Europaudvalg med henblik på at give meddelelse om
dansk deltagelse inden for fristen.
Forordningen indebærer bl.a., at der oprettes en pulje af observatører, der skal
føre tilsyn ved gennemførelse af tvangsmæssig udsendelse i regi af Frontex, jf.
forordningens artikel 29. Det følger af forordningen, at puljen af observatører
5. januar 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 12914
148066
Side
1/3
kom (2015) 0671 - Bilag 7: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 97 om ministeren vil oplyse, om der er planer om, at lade medarbejdere ved Folketingets Ombudsmand indgå i de puljer af observatører ved tvangsmæssige udsendelser, der omtales i forordningens betragtning nr. 37, fra udlændinge- og integrationsministeren
vælges ud fra de kompetente organer, som allerede fører tilsyn med
tvangsmæssige tilbagesendelser i henhold til udsendelsesdirektivet (jf. artikel 8,
stk. 6, i direktiv 2008/115/EF om fælles standarder og procedurer i
medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt
ophold).
Det følger af udsendelsesdirektivets artikel 8, stk. 6, at medlemsstaterne skal
sørge for en effektiv ordning for tilsyn med tvangsmæssig udsendelse.
Udsendelsesdirektivet blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 248 af 30. marts
2011 om ændring af udlændingeloven (Ændringer som følge af direktiv om fælles
standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (udsendelsesdirektivet) m.v.).
Ved lovændringen blev Folketingets Ombudsmand tillagt kompetence til at føre
tilsyn med politiet i forbindelse med gennemførelse af tvangsmæssige
udsendelser fra Danmark. Det skete ved, at § 30 a blev indsat i udlændingeloven.
Folketingets Ombudsmand skal ved tilsynet særlig påse, at politiets virksomhed
foretages med respekt for individet og uden unødig magtanvendelse. Tilsynet
udøves i overensstemmelse med ombudsmandsloven.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at det som
udgangspunkt bør være Folketingets Ombudsmand, som skal indgå i puljen af
observatører, der skal varetage tilsynet med tvangsmæssige udsendelser efter
grænse- og kystvagtsforordningens artikel 29.
Et sådant tilsyn indebærer, at Ombudsmanden fremover vil skulle føre tilsyn med
andre landes myndigheder i forbindelse med fælles tvangsmæssige udsendelser.
Efter gældende ret i ombudsmandsloven fører Ombudsmanden alene tilsyn med
nationale forhold.
Der vil således være tale om en udvidelse af Ombudsmandens beføjelser, såfremt
han skal varetage det udvidede tilsyn efter grænse- og kystvagtsforordningens
artikel 29, og det vil efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse
kræve en ændring af udlændingeloven.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på denne baggrund drøftet sagen med
Ombudsmanden, som har oplyst, at han er indforstået med at påtage sig opgaven,
forudsat at Folketinget er enig heri. Som følge heraf har ministeriet rettet
henvendelse til Folketingets Præsidium, som den 20. december 2016 har tiltrådt,
at der fremsættes et lovforslag om udvidelse af Ombudsmandens beføjelser.
Side
2/3
kom (2015) 0671 - Bilag 7: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 97 om ministeren vil oplyse, om der er planer om, at lade medarbejdere ved Folketingets Ombudsmand indgå i de puljer af observatører ved tvangsmæssige udsendelser, der omtales i forordningens betragtning nr. 37, fra udlændinge- og integrationsministeren
Lovforslaget er under udarbejdelse, og det forventes, at det vil blive fremsat i
starten af 2017.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
3/3