Europaudvalget 2016-17
KOM (2015) 0671 Bilag 8
Offentligt
1720857_0001.png
Notat
Orienterende notat til Folketingets Europaudvalg
om gennemførelse af forordning om den europæiske grænse- og kyst-
vagt i dansk ret
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet forventer den 8. februar 2017 at
fremsætte forslag til lov om ændring af udlændingeloven
1
som følge af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1624 af 14. september
2016 om den europæiske grænse- og kystvagt.
Forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt blev vedtaget den 14.
september 2016 og trådte i kraft den 6. oktober 2016. Enkelte af forordnin-
gens artikler trådte dog først i kraft den 7. december 2016 og den 7. januar
2017.
Forordningen er omfattet af det danske retsforbehold, hvorfor Danmark ikke
deltog i vedtagelsen af forordningen
2
, og forordningen er ikke bindende for
og finder ikke anvendelse i Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en
videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder
efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gen-
nemføre forordningen i dansk ret.
2. Behandlingen af forslaget i Europaudvalget
Europaudvalget modtog den 9. februar 2016 grund- og nærhedsnotat om
forslaget, ligesom udvalget løbende er blevet orienteret om forhandlingerne
i forbindelse med udlændinge- og integrationsministerens forelæggelse af
dagsordenen for rådsmøder (retlige og indre anliggender).
I Europaudvalget den 19. april 2016 var der opbakning til, at udlændinge-
og integrationsministeren kunne tilkendegive, at Danmark støttede forslaget,
og at man efter vedtagelsen ville meddele, at Danmark ville gennemføre
retsakten i dansk ret.
Det var på daværende tidspunkt Udlændinge- og Integrationsministeriets
vurdering, at de forpligtelser, som fulgte af forslaget, kunne opfyldes på
grundlag af gældende dansk ret.
3. Revurdering af behovet for lovændringer
Udlændinge- og Integrationsministeriet har dog efterfølgende vurderet, at en
gennemførelse af forordningens artikel 29 om puljen af observatører, der
skal føre tilsyn ved gennemførelse af tvangsmæssig udsendelse i regi af
Frontex, vil kræve en mindre ændring af udlændingeloven. Det bemærkes i
den forbindelse, at det fortsat er ministeriets vurdering, at de øvrige be-
7. februar 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
6198 4000
Mail [email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
1
2
Jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som senest ændret ved lov nr. 1561 af 13. december 2016.
Jf. artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling.
Side
1/2
kom (2015) 0671 - Bilag 8: Orienterende notat vedr. den europæiske grænse- og kystvagt
1720857_0002.png
stemmelser i forordningen ikke kræver ændring af dansk ret og således kan
opfyldes af Danmark uden lovændringer.
Det følger af forordningen, at puljen af observatører vælges ud fra de kom-
petente organer, som allerede fører tilsyn med tvangsmæssige tilbagesendel-
ser i henhold til udsendelsesdirektivet (jf. artikel 8, stk. 6, i direktiv
2008/115/EF om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for til-
bagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold)
3
.
I Danmark er det Folketingets Ombudsmand, som fører et uafhængigt tilsyn,
når dansk politi gennemfører tvangsmæssige udsendelser.
Det er derfor fundet hensigtsmæssigt, at det også er Folketingets Ombuds-
mand, som fremover får til opgave at føre tilsyn med udenlandske myndig-
heder i forbindelse med europæiske udsendelser efter forordningen.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse,
at det bør være Folketingets Ombudsmand, som skal indgå i puljen af ob-
servatører, der skal varetage tilsynet med tvangsmæssige udsendelser efter
artikel 29 i forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt.
Da der er tale om en udvidelse af Folketingets Ombudsmand beføjelser,
såfremt han skal varetage tilsynet efter grænse- og kystvagtsforordningens
artikel 29, vil det efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse
kræve en ændring af udlændingeloven.
Folketingets Ombudsmand har oplyst, at han er indforstået med at påtage
sig opgaven, såfremt Folketinget beslutter det. Folketingets Præsidium har
den 20. december 2016 tiltrådt, at der fremsættes et lovforslag om udvidelse
af Folketingets Ombudsmands beføjelser.
Udlændinge- og integrationsministerens meddelelse om dansk tilslutning til
forordningen afventer således Folketingets vedtagelse af lovforslaget og
dermed Folketingets samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1.
3
Udsendelsesdirektivet blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 248 af 30. marts 2011 om ændring af
udlændingeloven (Ændringer som følge af direktiv om fælles standarder og procedurer i medlemssta-
terne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (udsendelsesdirektivet) m.v.).
Side
2/2