Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0052
Offentligt
1605479_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.2.2016
COM(2016) 52 final
ANNEXES 1 to 8
BILAG
til
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævelse af
forordning (EU) nr. 994/2010
{SWD(2016) 25 final}
{SWD(2016) 26 final}
DA
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0002.png
BILAG
til
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævelse af
forordning (EU) nr. 994/2010
BILAG I
Regionalt samarbejde
De regioner, der er omhandlet i artikel 3, stk. 7, er:
Nordvest: Det Forenede Kongerige og Irland
Nord-syd Vesteuropa: Belgien, Frankrig, Luxembourg, Spanien, Nederlandene og
Portugal
Den sydlige gaskorridor: Bulgarien, Grækenland og Rumænien
Central-Øst: Tjekkiet, Tyskland, Polen, Slovakiet
Sydøst: Østrig, Kroatien, Ungarn, Italien, Slovenien
Det baltiske energimarked I (BEMIP I): Estland, Finland, Letland og Litauen
Det baltiske energimarked II (BEMIP II): Danmark og Sverige
Cypern
Malta, så længe landet ikke er forbundet til en anden medlemsstat. Hvis Malta
forbindes til en anden medlemsstat, anses landet for at være del af den pågældende
medlemsstats region.
DA
2
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0003.png
BILAG II
Beregning af N-1-formlen
1.
D
EFINITION AF
N-1-
FORMLEN
N-1-formlen beskriver gasinfrastrukturens tekniske kapacitet, jf. artikel 2, stk. 1, nr. 18), i
forordning (EF) nr. 715/2009, til at dække den samlede gasefterspørgsel i det beregnede
område i tilfælde af, at den største enkeltstående gasinfrastruktur afbrydes på en dag med
usædvanlig stor gasefterspørgsel, der forekommer med en statistisk sandsynlighed en gang
hvert 20. år.
Gasinfrastruktur omfatter gastransmissionsnet, herunder sammenkoblingspunkter, såvel som
produktions-, LNG- og oplagringsfaciliteter tilknyttet det beregnede område.
Teknisk kapacitet for alle resterende gasinfrastrukturer i tilfælde af en afbrydelse af den
største enkeltstående gasinfrastruktur bør mindst være lig med summen af den samlede
daglige gasefterspørgsel i det beregnede område på en dag med usædvanlig stor
gasefterspørgsel, der forekommer med en statistisk sandsynlighed en gang hvert 20. år.
Facit af beregningen af N-1-formlen herunder bør mindst være lig med 100 %.
2.
B
EREGNINGSMETODE FOR
N-1-
FORMLEN
, N
1
≥ 100 %
Parametrene, som anvendes til beregningen, skal være klart beskrevet og begrundet.
Med henblik på beregningen af EP
m
forelægges en detaljeret liste over indgangspunkter og
deres individuelle kapacitet.
3.
D
EFINITIONER AF PARAMETRENE FOR
N-1-
FORMLEN
"Beregnet område": et geografisk område, for hvilket N-1-formlen er beregnet som fastsat af
den kompetente myndighed
Definition på efterspørgselssiden
"D
max
" den samlede daglige gasefterspørgsel (i mio. m
3
/dag) i det beregnede område på en
dag med usædvanlig stor gasefterspørgsel, der forekommer med en statistisk sandsynlighed en
gang hvert 20. år
Definitioner på forsyningssiden
"EP
m
": teknisk kapacitet for indgangspunkter (i mio. m
3
/dag), bortset fra produktions-, LNG-
og lagerfaciliteter dækket af P
m
, S
m
og LNG
m
: summen af den tekniske kapacitet ved alle
indgangspunkter på tværs af landegrænser, der er i stand til at forsyne det beregnede område
med gas
"P
m
": maksimal teknisk produktionskapacitet (i mio. m
3
/dag): den maksimale samlede daglige
tekniske produktionskapacitet fra alle gasproduktionsanlæg, der kan leveres til
indgangspunkterne i det beregnede område
"S
m
": maksimal teknisk leveringskapacitet (i mio. m
3
/dag): den maksimale samlede daglige
tekniske udtrækskapacitet fra alle lagerfaciliteter, som kan leveres til indgangspunkterne i det
beregnede område, under hensyntagen til deres respektive fysiske karakteristika
DA
3
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0004.png
"LNG
m
": maksimal teknisk kapacitet af LNG-faciliteter (i mio. m
3
/dag): den maksimale
samlede daglige tekniske leveringskapacitet i alle LNG-faciliteter i det beregnede område,
idet der tages hensyn til kritiske elementer såsom losning, hjælpefunktioner, midlertidige
lagre og forgasning af LNG samt teknisk leveringskapacitet til systemet
"I
m
": den tekniske kapacitet i den største enkeltstående gasinfrastruktur (i mio. m
3
/dag) med
den største individuelle kapacitet til at forsyne det beregnede område med gas. Når flere
gasinfrastrukturer er forbundet til en fælles gasinfrastruktur for modtagelse og levering og
ikke kan fungere hver for sig, betragtes de som en enkelt gasinfrastruktur.
4.
AF
N-1-
FORMLEN VED ANVENDELSE AF FORANSTALTNINGER PÅ
EFTERSPØRGSELSSIDEN
B
EREGNING
, N
1
≥ 100 %
Definition på efterspørgselssiden
"D
eff
": den del af D
max
(i mio. m
3
/dag), som i tilfælde af en afbrydelse af forsyningen hurtigt
kan dækkes i tilstrækkeligt omfang med markedsbaserede foranstaltninger på
efterspørgselssiden, jf. artikel 8, stk. 1, litra c), og artikel 4, stk. 2.
5.
B
EREGNING AF
N-1-
FORMLEN FOR REGIONER
Det i punkt 3 omhandlede beregnede område udvides, hvor det er hensigtsmæssigt, til den
relevante region. De regioner, der er opført i bilag I, anvendes. Ved beregningen af N-1-
formlen for en region anvendes den største enkeltstående gasinfrastruktur af fælles interesse.
Den største enkeltstående gasinfrastruktur af fælles interesse for en region er den største
gasinfrastruktur i regionen, der direkte eller indirekte bidrager til at forsyne regionens
medlemsstater med gas; den defineres i risikovurderingen.
N-1-beregningen for en region kan kun erstatte den nationale N-1-beregning, såfremt den
største enkeltstående gasinfrastruktur af fælles interesse ifølge den fælles risikovurdering har
væsentlig betydning for gasforsyningen af alle berørte medlemsstater.
Til de beregninger, der er omhandlet i artikel 6, stk. 1, anvendes den største enkeltstående
gasinfrastruktur af fælles interesse for de respektive regioner opført i bilag I.
DA
4
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0005.png
BILAG III
Permanent tovejskapacitet
1.
For at muliggøre eller forbedre tovejskapaciteten i et sammenkoblingspunkt eller for
at opnå eller forlænge en undtagelse fra denne forpligtelse forelægger
transmissionssystemoperatører på begge sider af sammenkoblingspunktet deres
respektive kompetente myndigheder ("de berørte kompetente myndigheder") efter at
have hørt alle transmissionssystemoperatører langs gasforsyningskorridoren:
a)
b)
et forslag om permanent tovejskapacitet i modsat retning ("fysisk
transmissionskapacitet i modsat retning "), eller
en anmodning om en undtagelse fra forpligtelsen til at muliggøre
tovejskapacitet.
Forelæggelsen skal ske senest den 1. december 2018 for alle sammenkoblinger, som
var etableret på dagen for denne forordnings ikrafttræden, og efter færdiggørelsen af
en gennemførlighedsundersøgelse, men før begyndelsen af den tekniske
detailprojekteringsfase for nye sammenkoblinger.
2.
Forslaget om at muliggøre eller forbedre transmissionskapaciteten i modsat retning
eller anmodningen om at få eller få forlænget en undtagelse skal være baseret på en
vurdering af markedsefterspørgslen, forventet efterspørgsel og udbud,
gennemførlighedsundersøgelsen, omkostningerne ved transmissionskapaciteten i
modsat retning, herunder den deraf følgende styrkelse af transmissionssystemet og
fordelene for forsyningssikkerheden under hensyntagen til, hvor dette er relevant, det
mulige bidrag fra transmissionskapacitet i modsat retning til at opfylde
infrastrukturstandarden, som er fastsat i artikel 4. Forslaget skal omfatte en
cost/benefit-analyse udarbejdet på grundlag af metoderne i henhold til artikel 11 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 347/2013
1
.
Efter modtagelse af forslaget eller anmodningen om undtagelse konsulterer de
berørte kompetente myndigheder straks de kompetente myndigheder langs
gasforsyningskorridoren, agenturet og Kommissionen om forslaget eller
anmodningen. De adspurgte myndigheder kan fremsætte en udtalelse inden for fire
måneder efter modtagelse af konsultationsanmodningen.
Inden to måneder efter udløbet af fristen i stk. 3, skal de berørte kompetente
myndigheder på grundlag af risikovurderingen, oplysningerne i stk. 2, de udtalelser,
der er modtaget i henhold til stk. 3, og under hensyntagen til
gasforsyningssikkerheden og bidraget til det indre gasmarked træffe en fælles
beslutning, som skal være en af følgende:
a)
at acceptere forslaget vedrørende transmissionskapacitet i modsat retning; en
sådan beslutning skal omfatte en cost/benefit-analyse, omkostningsallokering
på tværs af grænserne, en tidsplan for gennemførelsen og aftaler om den
efterfølgende udnyttelse
at indrømme en undtagelse eller forlænge en midlertidig undtagelse i en
periode på op til fire år, hvis cost/benefit-analysen, som følger med
beslutningen, viser, at transmissionskapacitet i modsat retning ikke vil forbedre
forsyningssikkerheden i en medlemsstat langs gasforsyningskorridoren, eller
3.
4.
b)
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 347/2013 af 17. april 2013 om retningslinjer for
den transeuropæiske energiinfrastruktur og om ophævelse af beslutning nr. 1364/2006/EF og ændring af
forordning (EF) nr. 713/2009, (EF) nr. 714/2009 og (EF) nr. 715/2009 (EUT L 15 af 25.4.2013, s. 39).
DA
5
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
hvis investeringsomkostningerne langt overstiger de forventede fordele for
forsyningssikkerheden
c)
5.
at kræve, at transmissionssystemoperatørerne ændrer og på ny forelægger deres
forslag eller anmodning om en undtagelse.
De berørte kompetente myndigheder forelægger straks den fælles beslutning for de
kompetente myndigheder langs gasforsyningskorridoren, agenturet og
Kommissionen, herunder også de udtalelser, der er modtaget efter konsultationen i
henhold til stk. 4.
Inden to måneder efter modtagelsen af den fælles beslutning kan de kompetente
myndigheder i medlemsstaterne langs gasforsyningskorridoren fremsætte deres
indsigelser mod den fælles beslutning og fremsende dem til de kompetente
myndigheder, som har truffet beslutningen, agenturet og Kommissionen.
Indsigelserne skal være begrænset til faktiske omstændigheder og vurderinger,
herunder navnlig omkostningsfordelingen på tværs af grænserne, som ikke indgik i
konsultationsprocessen i henhold til stk. 4.
Inden tre måneder fra modtagelsen af den fælles beslutning, jf. stk. 5, afgiver
agenturet en udtalelse vedrørende alle den fælles beslutnings elementer, under
hensyntagen til eventuelle indsigelser, og forelægger udtalelsen for alle kompetente
myndigheder langs gasforsyningskorridoren og Kommissionen.
Inden fire måneder efter modtagelsen af agenturets udtalelse, jf. stk. 7, kan
Kommissionen vedtage en afgørelse, som anmoder om ændringer af den fælles
beslutning.
Hvis de berørte kompetente myndigheder ikke har kunnet vedtage en fælles
beslutning inden for fristen i stk. 4, underretter de berørte kompetente myndigheder
agenturet og Kommissionen herom den dag, hvor fristen udløber. Inden to måneder
fra modtagelsen af denne underretning afgiver agenturet en udtalelse vedrørende alle
en fælles beslutnings elementer, der er anført i stk. 4, og forelægger udtalelsen for de
berørte kompetente myndigheder og Kommissionen.
Inden fire måneder fra modtagelsen af agenturets udtalelse i medfør af stk. 9
vedtager Kommissionen en afgørelse, som omfatter alle en fælles beslutnings
elementer, der er anført i stk. 4, og tager i denne forbindelse hensyn til udtalelsen.
Hvis Kommissionen anmoder om yderligere oplysninger, starter fristen på de fire
måneder på den dag, hvor de fuldstændige ønskede oplysninger modtages. Denne
frist kan forlænges med yderligere to måneder med samtykke fra alle de berørte
kompetente myndigheder.
Kommissionen, de kompetente myndigheder og transmissionssystemoperatørerne
sikrer, at forretningsmæssigt følsomme oplysninger behandles fortroligt.
Undtagelser fra forpligtelsen til tovejskapacitet, som er indrømmet i medfør af
forordning (EU) nr. 994/2010, forbliver gyldige frem til den 1. december 2018,
medmindre de har en tidligere udløbsdato.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
DA
6
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0007.png
BILAG IV
Model for risikovurdering
Modellen udfyldes på engelsk.
G
ENERELLE OPLYSNINGER
Medlemsstater i regionen
Navnet på de kompetente myndigheder, som er involveret i udarbejdelsen af denne
risikovurdering
2
.
B
ESKRIVELSE AF SYSTEMET
Beskriv kort det regionale gassystem, herunder:
a)
De vigtigste tal for gasforbrug
3
: samlet årligt gasforbrug (mia. m
3
) og opdeling
efter forbrugertype
4
, efterspørgsel i spidsbelastningsperioder (samlet og opdelt
efter forbrugerkategori i mio. m
3
/dag)
Beskriv funktionen af regionens gassystem: vigtigste strømme (ind/ud/transit),
indgangs/udgangspunkternes infrastrukturkapacitet ind i og ud af regionen og
pr. medlemsstat, herunder udnyttelsesgrad, LNG-faciliteter (maksimal
kapacitet pr. dag, udnyttelsesgrad og adgangsordning) osv. Medtag systemet
for L-gas i det omfang, det er relevant for medlemsstaterne i regionen
Fordeling af gasimportkilder pr. oprindelsesland
5
Beskriv lagerfaciliteters rolle med relevans for regionen, herunder adgang på
tværs af grænserne:
(1)
(2)
e)
Lagerkapacitet (samlet og forbrugsgas) i forhold til efterspørgslen i
opvarmningssæsonen
Maksimal daglig udtrækskapacitet ved forskellige beholdningsniveauer
(ideelt set med fulde lagre og beholdninger i slutningen af sæsonen)
Værdi af produktionen for så vidt angår det samlede årlige gasforbrug
Maksimal produktionskapacitet pr. dag
1.
1.1.
b)
c)
d)
Beskriv rollen af indenlandsk produktion i regionen:
(1)
(2)
f)
Beskriv gas' rolle i elproduktionen (f.eks. betydning, rolle som backup for
vedvarende energikilder), herunder kapacitet af gasfyret produktion (samlet
(MWe) og som andel af den samlede produktionskapacitet) og kraftvarme
(samlet MWe og som andel af den samlede produktionskapacitet)
De vigtigste forbrugstal: samlet årligt gasforbrug (mia. m
3
) og opdeling efter
forbrugertype og efterspørgsel i spidsbelastningsperioder (mio. m
3
/dag)
1.2.
Giv en kort beskrivelse af gassystemet pr. medlemsstat, som skal omfatte:
a)
2
3
4
5
Hvis en kompetent myndighed har delegeret denne opgave, anføres navn på det eller de organer, der deltager i
udarbejdelsen af denne risikovurdering på myndighedens vegne.
Til den første vurdering anvendes data fra de seneste to år. Ved ajourføringer anvendes data fra de seneste fire år.
Herunder industri, elproduktion, fjernvarme, husstande, servicesektoren og andre (anfør type forbruger omfattet
heraf). Angiv også forbrugsomfanget for beskyttede kunder.
Beskriv de anvendte metoder.
DA
7
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
b)
Beskriv, hvordan gassystemet fungerer på nationalt niveau, herunder
infrastrukturer (i det omfang, de ikke er nævnt under punkt 1.1, litra b). Medtag
systemet for L-gas, hvis relevant
Udpeg den nøgleinfrastruktur, der er relevant for forsyningssikkerheden
Fordeling af gasimportkilder pr. oprindelsesland på nationalt niveau
Beskriv, hvilken rolle oplagring spiller i medlemsstaten, og angiv:
(1)
(2)
Lagerkapacitet (samlet og forbrugsgas) i forhold til efterspørgslen i
opvarmningssæsonen
Maksimal daglig udtrækskapacitet ved forskellige beholdningsniveauer
(ideelt set med fulde lagre og beholdninger i slutningen af sæsonen)
Værdi af produktionen for så vidt angår det samlede årlige gasforbrug
Maksimal produktionskapacitet pr. dag
c)
d)
e)
f)
Beskriv rollen af indenlandsk produktion og angiv:
(1)
(2)
g)
Beskriv gas' rolle i elproduktionen (f.eks. betydning, rolle som backup for
vedvarende energikilder), herunder kapacitet af gasfyret produktion (samlet
(MWe) og som andel af den samlede produktionskapacitet) og kraftvarme
(samlet MWe og som andel af den samlede produktionskapacitet).
2.
I
NFRASTRUKTURSTANDARD
(
ARTIKEL
4)
Beskriv, hvordan infrastrukturstandarden overholdes, herunder de vigtigste værdier, der
indgår i N-1-formlen, og alternative muligheder for dens overholdelse (med
nabomedlemsstater, foranstaltninger på efterspørgselssiden) og den eksisterende
tovejskapacitet, på følgende måde:
2.1.
Regionalt niveau
N-1-formlen
a)
b)
c)
Udpegelse af den største enkeltstående gasinfrastruktur af fælles interesse for
regionen
Beregning af N-1-formlen for regionen
En beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens elementer,
herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved beregningen (f.eks.
angives for EP
m
kapaciteten for alle indgangspunkter, der tages i betragtning
under denne parameter)
Anfør de anvendte metoder og forudsætninger, hvis relevant, for beregning af
formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede forklaringer vedlægges disse
som bilag)
N-1-formlen
(1)
(2)
(3)
Udpegelse af den største enkeltstående gasinfrastruktur
Beregning af N-1-formlen på nationalt niveau
En beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens elementer,
herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved beregningen
d)
2.2.
Nationalt niveau (beskrives for hver medlemsstat i regionen)
a)
DA
8
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
(f.eks. angives for EP
m
kapaciteten for alle indgangspunkter, der tages i
betragtning under denne parameter)
(4)
Anfør de anvendte metoder, hvis relevant, for beregning af
formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede forklaringer vedlægges
disse som bilag)
Forklar resultaterne af beregningen af N-1-formlen for et gaslagerniveau
på henholdsvis 30 % og 100 % af den samlede kapacitet
Forklar de vigtigste resultater af simulationen af N-1-screnariet ved hjælp
af en hydraulisk model.
Hvis det besluttes af medlemsstaten, en beregning af N-1-formlen, når
der anvendes foranstaltninger på efterspørgselssiden:
Beregning af N-1-formlen i henhold til punkt 5 i bilag II
En beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens
elementer, herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved
beregningen (hvis der er tale om andre tal end dem, der er
beskrevet under punkt 2.2., litra a), nr. 3)
Anfør de anvendte metoder, hvis relevant, for beregning af
formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede forklaringer
vedlægges disse som bilag)
Forklar
de
markedsbaserede
foranstaltninger
efterspørgselssiden, som er vedtaget/vil blive vedtaget for at
kompensere en forsyningsafbrydelse og dennes forventede virkning
(D
eff
)
(5)
(6)
(7)
(8)
Hvis det er aftalt med de kompetente myndigheder i nabomedlemsstater,
fælles beregning af N-1-formlen:
Beregning af N-1-formlen i henhold til punkt 5 i bilag II
Beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens
elementer, herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved
beregningen (hvis der er tale om andre tal end dem, der er
beskrevet under punkt 2.2., litra a), nr. 3)
Anfør de anvendte metoder og forudsætninger, hvis relevant, for
beregning af formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede
forklaringer vedlægges disse som bilag)
Redegør for de aftalte ordninger, der skal sikre opfyldelsen af N-1-
forpligtelsen
b)
Tovejskapacitet
(1)
(2)
(3)
Angiv de sammenkoblingspunkter, der har tovejskapacitet, og den
maksimale tovejskapacitet
Anfør de ordninger, der gælder for brugen af transmissionskapacitet i
modsat retning (f.eks. afbrydelig kapacitet)
Angiv sammenkoblingspunkter, hvor en undtagelse er indrømmet i
henhold til artikel 4, stk. 4, varigheden af undtagelsen og årsagerne til, at
den er indrømmet.
DA
9
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
3.
A
FDÆKNING AF RISICI
Beskriv de kilder til risici, som kan have en negativ virkning på
naturgasforsyningssikkerheden i den pågældende medlemsstat og/eller region, samt
sandsynligheden for og konsekvenserne heraf.
Ikkeudtømmende liste over risikokilder:
Politiske
Afbrydelse af gasforsyning fra tredjelande af forskellige årsager
Politisk uro (i oprindelseslandet eller i et transitland)
Krig / borgerkrig (i oprindelseslandet eller i et transitland)
Terrorisme
Eksplosioner/brande
Brande (anlægsinternt)
Lækager
Manglende vedligehold
Udstyrssvigt (starter ikke, svigter under driften osv.)
Strømmangel (eller mangel på anden energikilde)
IKT-svigt (hardware- eller softwarefejl, SCADA-problemer osv.)
Cyberangreb
Virkninger på grund
anlægsarbejder osv.
af
gravearbejde
(udgravning,
pilotering),
jord-
og
Teknologiske
Kommercielle / markedsrelaterede / finansielle
Aftaler med leverandører i tredjelande
Kommercielle tvister
Tredjelandsenheders
kontrol
over
infrastruktur
af
betydning
for
forsyningssikkerheden, hvilket bl.a. kan indebære risiko for underinvestering,
underminering af diversificeringsindsatsen eller manglende overholdelse af Unionens
lovgivning
Prissvingninger
Underinvestering
Pludselig uventet efterspørgsel i spidsbelastningsperioder
Andre risici, som kan føre til strukturel underpræstation
Strejker (i forskellige beslægtede sektorer, f.eks. gassektoren, havne, transport osv.)
Sabotage
Vandalisme
Tyveri
Samfundsmæssige
DA
10
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
Naturskabte
3.1.
Jordskælv
Jordskred
Oversvømmelser (kraftig regn, floder)
Storme (havet)
Laviner
Ekstreme vejrforhold
Brande (anlægseksterne, f.eks. nærliggende skove, græsområder osv.)
På regionalt niveau
a)
Kortlæg kilderne til risici for regionen, herunder risicienes sandsynlighed og
virkning samt samspil og vekselvirkninger mellem medlemsstaterne, hvis det
er relevant
Beskriv de kriterier, der anvendes til at afgøre, om et system er udsat for
store/uacceptable risici
Anfør et sæt relevante risikoscenarier, som modsvarer risikokilderne, og
beskriv, hvordan disse er valgt
Angiv i hvilket omfang de scenarier, som er udarbejdet af ENTSO for gas, er
inddraget
Kortlæg kilderne til risici for medlemsstaten, herunder risicienes sandsynlighed
og virkning
Beskriv de kriterier, der anvendes til at afgøre, om et system er udsat for
store/uacceptable risici
Anfør et sæt relevante risikoscenarier, som modsvarer risikokilderne, og
beskriv, hvordan disse er valgt.
b)
c)
d)
3.2.
På nationalt niveau (i det omfang, det er relevant)
a)
b)
c)
4.
R
ISIKOANALYSE OG VURDERING
Foretag en analyse af sættet af relevante risikoscenarier, der er anført i punkt 3. Inddrag i
simuleringen af risikoscenarier de nuværende forsyningssikkerhedsforanstaltninger, f.eks.
bl.a. N-1-standarden og forsyningssikkerhedsstandarden. For hvert risikoscenarie:
a)
b)
Beskriv risikoscenariet i detaljer, herunder alle forudsætninger, og hvis det er
relevant, de tilgrundliggende metoder for deres beregning
Beskriv i detaljer de gennemførte simuleringer, herunder deres kvantificerede
virkninger (f.eks. mængden af ikke-leveret gas, samfundsøkonomiske
virkninger samt virkninger for fjernvarme og elproduktion).
5.
K
ONKLUSIONER
Beskriv risikovurderingens vigtigste resultater, herunder kortlagte risikoscenarier, som kræver
yderligere handling.
DA
11
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0012.png
BILAG V
Modeller for planerne
Modellen udfyldes på engelsk.
Model for den forebyggende handlingsplan
G
ENERELLE OPLYSNINGER
1.
1.1.
Medlemsstater i regionen
Navnet på de kompetente myndigheder, som er involveret i udarbejdelsen af planen
6
.
B
ESKRIVELSE AF SYSTEMET
Beskriv kort det regionale gassystem, herunder:
a)
De vigtigste tal for gasforbrug
7
: samlet årligt gasforbrug (mia. m
3
) og opdeling
efter forbrugertype
8
, efterspørgsel i spidsbelastningsperioder (samlet og opdelt
efter forbrugerkategori i mio. m
3
/dag)
Beskriv funktionen af regionens gassystem: vigtigste strømme (ind/ud/transit),
indgangs/udgangspunkternes infrastrukturkapacitet ind i og ud af regionen og
pr. medlemsstat, herunder udnyttelsesgrad, LNG-faciliteter (maksimal
kapacitet pr. dag, udnyttelsesgrad og adgangsordning) osv. Medtag systemet
for L-gas i det omfang, det er relevant for medlemsstaterne i regionen
Fordeling af gasimportkilder pr. oprindelsesland
9
Beskriv lagerfaciliteters rolle med relevans for regionen, herunder adgang på
tværs af grænserne:
(1)
(2)
e)
Lagerkapacitet (samlet og forbrugsgas) i forhold til efterspørgslen i
opvarmningssæsonen
Maksimal daglig udtrækskapacitet ved forskellige beholdningsniveauer
(ideelt set med fulde lagre og beholdninger i slutningen af sæsonen)
Værdi af produktionen for så vidt angår det samlede årlige gasforbrug
Maksimal produktionskapacitet pr. dag
b)
c)
d)
Beskriv rollen af indenlandsk produktion i regionen:
(1)
(2)
f)
Beskriv gas' rolle i elproduktionen (f.eks. betydning, rolle som backup for
vedvarende energikilder), herunder kapacitet af gasfyret produktion (samlet
(MWe) og som andel af den samlede produktionskapacitet) og kraftvarme
(samlet MWe og som andel af den samlede produktionskapacitet)
6
7
8
9
Hvis en kompetent myndighed har delegeret denne opgave, anføres navn på det eller de organer, der deltager i
udarbejdelsen af planen på myndighedens vegne.
Til den første plan anvendes data fra de seneste to år. Ved ajourføringer anvendes data fra de seneste fire år.
Herunder industri, elproduktion, fjernvarme, husstande, servicesektoren og andre (anfør type forbruger omfattet
heraf).
Beskriv de anvendte metoder.
DA
12
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1.2.
Giv en kort beskrivelse af gassystemet pr. medlemsstat, som skal omfatte:
a)
b)
De vigtigste forbrugstal: samlet årligt gasforbrug (mia. m
3
) og opdeling efter
forbrugertype og efterspørgsel i spidsbelastningsperioder (mio. m
3
/dag)
Beskriv, hvordan gassystemet fungerer på nationalt niveau, herunder
infrastrukturer (i det omfang, de ikke er nævnt under punkt 1.1, litra b)).
Medtag system for L-gas, hvis relevant
Udpeg den nøgleinfrastruktur, der er relevant for forsyningssikkerheden.
Fordeling af gasimportkilder pr. oprindelsesland på nationalt niveau
Beskriv, hvilken rolle oplagring spiller i medlemsstaten, og angiv:
(1)
(2)
f)
Lagerkapacitet (samlet og forbrugsgas) i forhold til efterspørgslen i
opvarmningssæsonen
Maksimal daglig udtrækskapacitet ved forskellige beholdningsniveauer
(ideelt set med fulde lagre og beholdninger i slutningen af sæsonen)
Værdi af produktionen for så vidt angår det samlede årlige gasforbrug
Maksimal produktionskapacitet pr. dag
c)
d)
e)
Beskriv rollen af indenlandsk produktion og angiv:
(1)
(2)
g)
Beskriv gas' rolle i elproduktionen (f.eks. betydning, rolle som backup for
vedvarende energikilder), herunder kapacitet af gasfyret produktion (samlet
(MWe) og som andel af den samlede produktionskapacitet) og kraftvarme
(samlet MWe og som andel af den samlede produktionskapacitet).
2.
R
ESUMÉ AF RISIKOVURDERINGEN
Beskriv kort resultaterne af den risikovurdering, der er foretaget i overensstemmelse
med artikel 6, herunder:
a)
b)
Listen over vurderede scenarier og en kort beskrivelse af forudsætningerne for
hvert scenarie samt de kortlagte risici/mangler
Risikovurderingens vigtigste konklusioner.
3.
I
NFRASTRUKTURSTANDARD
(
ARTIKEL
4)
Beskriv, hvordan infrastrukturstandarden overholdes, herunder de vigtigste værdier, der
indgår i N-1-formlen, og alternative muligheder for dens overholdelse (med
nabomedlemsstater, foranstaltninger på efterspørgselssiden) og den eksisterende
tovejskapacitet, på følgende måde:
3.1.
På regionalt niveau
N-1-formlen
a)
b)
c)
Udpegelse af den største enkeltstående gasinfrastruktur af fælles interesse for
regionen
Beregning af N-1-formlen for regionen
En beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens elementer,
herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved beregningen (f.eks.
DA
13
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
angives for EP
m
kapaciteten for alle indgangspunkter, der tages i betragtning
under denne parameter)
d)
Anfør de anvendte metoder og forudsætninger, hvis relevant, for beregning af
formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede forklaringer vedlægges disse
som bilag).
N-1-formlen
(1)
(2)
(3)
Udpegelse af den største enkeltstående gasinfrastruktur
Beregning af N-1-formlen på nationalt niveau
En beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens elementer,
herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved beregningen
(f.eks. angives for EP
m
kapaciteten for alle indgangspunkter, der tages i
betragtning under denne parameter)
Anfør de anvendte metoder, hvis relevant, for beregning af
formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede forklaringer vedlægges
disse som bilag)
Hvis det besluttes af medlemsstaten, en beregning af N-1-formlen, når
der anvendes foranstaltninger på efterspørgselssiden:
Beregning af N-1-formlen i henhold til punkt 5 i bilag II
En beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens
elementer, herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved
beregningen (hvis der er tale om andre tal end dem, der er
beskrevet under punkt 3.2., litra a), nr. 3)
Anfør de anvendte metoder, hvis relevant, for beregning af
formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede forklaringer
vedlægges disse som bilag)
Forklar
de
markedsbaserede
foranstaltninger
efterspørgselssiden, som er vedtaget/vil blive vedtaget for at
kompensere en forsyningsafbrydelse og dennes forventede virkning
(D
eff
)
3.2.
På nationalt plan
a)
(4)
(5)
(6)
Hvis det er aftalt med de kompetente myndigheder i nabomedlemsstater,
fælles beregning af N-1-formlen:
Beregning af N-1-formlen i henhold til punkt 5 i bilag II
Beskrivelse af de værdier, der anvendes for alle formlens
elementer, herunder mellemliggende resultater, som anvendes ved
beregningen (hvis der er tale om andre tal end dem, der er
beskrevet under punkt 3.2., litra a), nr. 3).
Anfør de anvendte metoder og forudsætninger, hvis relevant, for
beregning af formelparametre (f.eks. D
max
) (ved detaljerede
forklaringer vedlægges disse som bilag)
Redegør for de aftalte ordninger, der skal sikre opfyldelsen af N-1-
forpligtelsen
b)
Tovejskapacitet
DA
14
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
(4)
(5)
(6)
Angiv de sammenkoblingspunkter, der har tovejskapacitet, og den
maksimale tovejskapacitet
Anfør de ordninger, der gælder for brugen af transmissionskapacitet i
modsat retning (f.eks. afbrydelig kapacitet)
Angiv sammenkoblingspunkter, hvor en undtagelse er indrømmet i
henhold til artikel 4, stk. 4, varigheden af undtagelsen og årsagerne til, at
den er indrømmet.
4.
O
VERHOLDELSE AF FORSYNINGSSTANDARDEN
(
ARTIKEL
5)
Beskriv for hver medlemsstat, hvilke foranstaltninger der er vedtaget for at overholde
forsyningsstandarden samt eventuelle forhøjede forsyningsstandarder eller yderligere
forpligtelser der er pålagt af hensyn til gasforsyningssikkerheden:
a)
Definitionen af beskyttede kunder, der anvendes, herunder omfattede
forbrugere og deres årlige gasforbrug (pr. kategori, nettoværdi og andel af det
nationale samlede årlige gasforbrug)
Gasmængder, der kræves for at overholde forsyningsstandarden i
overensstemmelse med de scenarier, der er anført i artikel 5, stk. 1, første
punktum
Kapacitet, der kræves for at overholde forsyningsstandarden i
overensstemmelse med de scenarier, der er anført i artikel 5, stk. 1, første afsnit
Foranstaltning(er) iværksat for at overholde forsyningsstandarden:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Beskrivelse af foranstaltningen(erne)
Adressater
Beskrivelse, såfremt et sådant findes, af systemet til forudgående
overvågning af overholdelsen af forsyningsstandarden
Sanktionsordning, hvis relevant
Beskriv pr. foranstaltning:
(6)
de økonomiske virkninger, effektiviteten og lønsomheden
virkningerne på miljøet
virkningerne for forbrugerne
ikke-markedsbaserede
foranstaltninger
(pr.
b)
c)
d)
Hvis der anvendes
foranstaltning):
Begrund, hvorfor foranstaltningen er nødvendig (dvs. hvorfor
forsyningssikkerheden ikke kan sikres udelukkende ved brug af
markedsbaserede foranstaltninger)
Begrund, hvorfor foranstaltningen er forholdsmæssig (dvs. hvorfor
den ikke-markedsbaserede foranstaltning er det mindst restriktive
middel til at opnå den ønskede virkning)
Foretag en analyse af foranstaltningens virkninger:
a)
b)
for andre medlemsstaters forsyningssikkerhed
for det nationale marked
DA
15
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
c)
(7)
for det indre marked
Hvis foranstaltningerne indføres efter [OP:indsæt
ikrafttrædelsesdatoen
for denne forordning],
angiv et link til den offentlige konsekvensanalyse
for foranstaltningen(erne), som foretages i henhold til artikel 8, stk. 4
e)
Hvis det er relevant, beskriv eventuelle forhøjede forsyningsstandarder eller
yderligere forpligtelser der er pålagt af hensyn til gasforsyningssikkerheden:
(1)
(2)
Beskrivelse af foranstaltningen(erne)
Begrund, hvorfor foranstaltningen er nødvendig (dvs. hvorfor det er
nødvendigt at forhøje forsyningsstandarden, og i forbindelse med ikke-
markedsbaserede foranstaltninger, hvorfor forsyningssikkerheden ikke
kan sikres udelukkende ved brug af markedsbaserede foranstaltninger)
Begrund, hvorfor foranstaltningen er forholdsmæssig (dvs. hvorfor en
forhøjet forsyningsstandard eller en yderligere forpligtelse er det mindst
restriktive middel til at opnå den ønskede virkning, og hvis ikke-
markedsbaserede foranstaltninger anvendes, hvorfor den ikke-
markedsbaserede foranstaltning er det mindst restriktive middel til at
opnå den ønskede virkning)
Adressater
Berørte gasmængder og kapaciteter
Mekanismer til at nedsætte dem til de sædvanlige værdier af
solidaritetshensyn og i overensstemmelse med artikel 5, stk. 2
Angiv, hvordan denne foranstaltning opfylder de betingelser, der er
fastsat i artikel 12.
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
5.
F
OREBYGGENDE FORANSTALTNINGER
Beskriv de forebyggende foranstaltninger, der er på plads eller ved at blive vedtaget, herunder
foranstaltninger vedrørende L-gas:
a)
Beskriv hver af de forebyggende foranstaltninger, der er vedtaget pr. risiko, jf.
risikovurderingen, og beskriv:
(1)
(2)
(3)
(4)
deres nationale eller regionale dimension
deres økonomiske virkninger, effektivitet og lønsomhed
deres virkning på miljøet
deres virkning for forbrugerne
foranstaltninger med sigte på at forbedre sammenkoblinger mellem
nabomedlemsstater
foranstaltninger med sigte på diversificering af gasforsyningsruter
og -kilder
foranstaltninger med sigte på at beskytte vigtig infrastruktur af
betydning for forsyningssikkerheden for så vidt denne er underlagt
tredjelandsenheders kontrol (herunder, hvis relevant, generel eller
Hvis det er relevant, angives også:
DA
16
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
sektorspecifik lovgivning om investeringsscreening,
rettigheder for bestemte andelshavere osv.)
b)
særlige
Beskriv andre foranstaltninger, som ikke er vedtaget på grundlag af
risikovurderingen,
men
som
har
en
positiv
virkning
regionens/medlemsstatens forsyningssikkerhed
Hvis der anvendes ikke-markedsbaserede foranstaltninger (pr. foranstaltning):
(1)
Begrund, hvorfor foranstaltningen er nødvendig (dvs. hvorfor
forsyningssikkerheden ikke kan sikres udelukkende ved brug af
markedsbaserede foranstaltninger)
Begrund, hvorfor foranstaltningen er forholdsmæssig (dvs. hvorfor den
ikke-markedsbaserede foranstaltning er det mindst restriktive middel til
at opnå den ønskede virkning)
Foretag en analyse af foranstaltningens virkninger:
Begrund, hvorfor foranstaltningen er nødvendig (dvs. hvorfor
forsyningssikkerheden ikke kan sikres udelukkende ved brug af
markedsbaserede foranstaltninger)
Begrund, hvorfor foranstaltningen er forholdsmæssig (dvs. hvorfor
den ikkemarkedsbaserede foranstaltning er det mindst restriktive
middel til at opnå den ønskede virkning)
Foretag en analyse af foranstaltningens virkninger:
(a)
(b)
(c)
for andre medlemsstaters forsyningssikkerhed
for det nationale marked
for det indre marked
c)
(2)
(3)
d)
Forklar, i hvilket omfang effektivitetsforanstaltninger, herunder på
efterspørgselssiden, har været under overvejelse som et middel til at øge
forsyningssikkerheden
Forklar, i hvilket omfang vedvarende energikilder har været under overvejelse
som et middel til at øge forsyningssikkerheden.
(
F
.
EKS
.
SIKKER DRIFT AF
e)
6.
FORANSTALTNINGER OG FORPLIGTELSER
SYSTEMET
)
A
NDRE
Beskriv andre foranstaltninger og forpligtelser, som er pålagt naturgasvirksomheder og andre
relevante organer, der kan forventes at have indflydelse på gasforsyningssikkerheden, f.eks.
forpligtelser til en sikker drift af systemet, og herunder, hvem der ville blive påvirket af denne
forpligtelse samt de omfattede gasmængder. Forklar, hvornår disse foranstaltninger præcist vil
blive anvendt og hvordan.
7.
I
NFRASTRUKTURPROJEKTER
a)
Beskriv kommende infrastrukturprojekter, herunder projekter af fælles
interesse i regionen, med en skønnet tidsplan for deres gennemførelse,
kapaciteter og skønnet virkning for gasforsyningssikkerheden i regionen
DA
17
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
b)
Angiv, hvordan infrastrukturprojekter tager højde for den tiårige
netudviklingsplan for Unionen, der er udarbejdet af ENTSO for gas i medfør af
artikel 8, stk. 10, i forordning (EF) nr. 715/2009.
8.
P
UBLIC SERVICE
-
FORPLIGTELSER MED RELEVANS FOR FORSYNINGSSIKKERHEDEN
Anfør de bestående public service-forpligtelser med relevans for forsyningssikkerheden og
giv en kort beskrivelse af dem (ved mere detaljerede oplysninger vedlægges disse som bilag)
Forklar tydeligt, hvem der skal opfylde forpligtelsen og hvordan. Hvis det er relevant, beskriv
hvordan og hvornår disse public service-forpligtelser vil blive anvendt.
9.
S
AMARBEJDSMEKANISMER
a)
Beskriv de mekanismer, der anvendes til samarbejde med andre medlemsstater
i regionen, herunder med henblik på udarbejdelse og gennemførelse af denne
forebyggende handlingsplan og nødplanen samt i forbindelse med artikel 12
Beskriv de mekanismer, der anvendes til samarbejde med andre medlemsstater
uden for regionen i forbindelse med udformning og vedtagelse af de
nødvendige bestemmelser ved anvendelsen af artikel 12.
b)
10.
H
ØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER
I overensstemmelse med artikel 7, stk. 1, beskriv den mekanisme der anvendes til og
resultaterne af de høringer, der gennemføres i forbindelse med udarbejdelsen af denne plan og
nødplanen sammen med:
a)
b)
c)
d)
11.
gasvirksomheder
relevante organisationer, som repræsenterer husholdningers interesser
relevante organisationer, som repræsenterer industrielle gasforbrugeres
interesser, heriblandt elproducenter
nationale regulererende myndigheder.
S
ÆRLIGE NATIONALE FORHOLD
Angiv eventuelle nationale omstændigheder og foranstaltninger med relevans for
forsyningssikkerheden, som ikke er nævnt i de foregående afsnit af denne plan, herunder
vedrørende leveringen af L-gas, hvis L-gas ikke er relevant på regionalt niveau.
DA
18
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0019.png
Model for nødplanen
G
ENERELLE OPLYSNINGER
Medlemsstater i regionen
Navnet på de kompetente myndigheder, som er involveret i udarbejdelsen af denne
plan
10
.
F
ASTLÆGGELSE AF KRISENIVEAUER
a)
Angiv for hver medlemsstat det organ, der er ansvarligt for erklæringen af
hvert kriseniveau, og de procedurer, der skal følges i forbindelse med hver
enkelt erklæring
Hvis de forefindes, angiv indikatorer og parametre, der anvendes til at afgøre,
om en begivenhed kan føre til en væsentlig forringelse af
forsyningssituationen, og til at træffe afgørelse om erklæring af et bestemt
kriseniveau.
1.
b)
2.
2.1.
F
ORANSTALTNINGER
,
SOM SKAL VEDTAGES FOR HVERT KRISENIVEAU
11
Tidligt varslingsniveau
a)
Beskriv de foranstaltninger, der skal anvendes i denne situation, og anfør pr.
foranstaltning:
(1)
(2)
(3)
(4)
En kort beskrivelse af foranstaltningen og de vigtigste involverede parter
Beskriv den procedure, der skal følges, hvis en sådan findes
Angiv foranstaltningens forventede bidrag til at håndtere virkningerne af
en eventuel begivenhed eller til at forberede sig på begivenheden
Beskriv informationsstrømmen blandt de involverede parter.
2.2.
Alarmniveau
a)
Beskriv de foranstaltninger, der skal anvendes i denne situation, og anfør pr.
foranstaltning:
(1)
(2)
(3)
(4)
b)
En kort beskrivelse af foranstaltningen og de vigtigste involverede parter
Beskriv den procedure, der skal følges, hvis en sådan findes
Anfør foranstaltningens forventede bidrag til håndtere situationen på
alarmniveau
Beskriv informationsstrømmen blandt de involverede parter
Beskriv de rapporteringsforpligtelser, der pålægges naturgasvirksomhederne på
alarmniveau.
10
11
Hvis en kompetent myndighed har delegeret denne opgave, anføres navn på det eller de organer, der deltager i
udarbejdelsen af planen på myndighedens vegne.
Angiv regionale og nationale foranstaltninger
DA
19
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
2.3.
Nødsituationsniveau
a)
Opstil en liste over på forhånd fastsatte foranstaltninger på udbuds- og
efterspørgselssiden, der har til formål at stille gas til rådighed i tilfælde af en
nødsituation, herunder kommercielle aftaler mellem de parter, der deltager i
sådanne
foranstaltninger,
og
kompensationsmekanismerne
for
naturgasvirksomheder, hvor dette er relevant
Beskriv de markedsbaserede foranstaltninger, der skal anvendes i denne
situation, og anfør pr. foranstaltning:
(1)
(2)
(3)
(4)
c)
En kort beskrivelse af foranstaltningen og de vigtigste involverede parter
Beskriv den procedure, der skal følges
Anfør foranstaltningens forventede bidrag til at afbøde situationen på
nødsituationsniveau
Beskriv informationsstrømmen blandt de involverede parter
b)
Beskriv de ikke-markedsbaserede foranstaltninger, der er planlagt eller skal
gennemføres for nødsituationsniveauet, og angiv pr. foranstaltning:
(1)
(2)
(3)
En kort beskrivelse af foranstaltningen og de vigtigste involverede parter
Giv en vurdering af behovet for en sådan foranstaltning for at håndtere en
krise, herunder omfanget af dens anvendelse
Beskriv i detaljer proceduren for at gennemføre foranstaltningen (f.eks.
hvad udløser iværksættelsen af foranstaltningen, hvem træffer beslutning
herom)
Anfør foranstaltningens forventede bidrag til afbøde situationen på
nødsituationsniveau som et supplement til markedsbaserede
foranstaltninger
Vurdér andre virkninger af foranstaltningen
Før belæg for, at foranstaltningen opfylder de betingelser, der er fastsat i
artikel 10, stk. 4
Beskriv informationsstrømmen blandt de involverede parter
(4)
(5)
(6)
(7)
d)
Beskriv de rapporteringsforpligtelser, der pålægges naturgasvirksomhederne på
alarmniveau.
3.
S
ÆRLIGE FORANSTALTNINGER FOR ELEKTRICITET OG FJERNVARME
a)
Fjernvarme
(1)
(2)
Angiv kort den sandsynlige virkning af en forsyningsafbrydelse i
fjernvarmesektoren
Anfør de foranstaltninger og tiltag, der skal iværksættes for at afbøde den
mulige virkning af en afbrydelse af gasforsyningen i fjernvarmesektoren
Alternativt anføres, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at vedtage
særforanstaltninger
Angiv kort den sandsynlige virkning af en forsyningsafbrydelse i
elsektoren
b)
Forsyning af elektricitet produceret ved hjælp af gas
(1)
DA
20
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
(2)
Anfør de foranstaltninger og tiltag, der skal iværksættes for at afbøde den
mulige virkning af en afbrydelse af gasforsyningen i elsektoren
Alternativt anføres, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at vedtage
særforanstaltninger
Anfør de mekanismer/gældende bestemmelser, som sikrer passende
samordning, herunder for udveksling af oplysninger, mellem de vigtigste
aktører
i
gassektoren
og
elsektoren,
herunder
navnlig
transmissionssystemoperatører, på forskellige kriseniveauer.
(3)
4.
K
RISELEDER ELLER KRISEHOLD
Angiv hvem kriselederen eller kriseholdet er, og fastlæg dennes/dets rolle.
5.
D
E FORSKELLIGE AKTØRERS ROLLER OG ANSVARSOMRÅDER
a)
Definér pr. kriseniveau følgende aktørers roller og ansvarsområder, herunder
også deres samspil med de kompetente myndigheder og i givet fald med den
nationale reguleringsmyndighed:
(1)
(2)
(3)
b)
naturgasvirksomheder
industrielle forbrugere
de relevante elproducenter
Definér pr. kriseniveau roller og ansvarsområder for de kompetente
myndigheder og organer, til hvilke opgaver er delegeret.
6.
S
AMARBEJDSMEKANISMER
a)
Beskriv de mekanismer, der findes til brug ved samarbejde i regionen og til at
sikre passende samordning for hvert kriseniveau. Beskriv - i det omfang, de
findes, og ikke er omhandlet under punkt 2 - beslutningsprocedurerne for en
passende respons på regionalt niveau for hvert kriseniveau
Beskriv de mekanismer, der findes til brug ved samarbejde med andre
medlemsstater uden for regionen og til at samordne indsatsen for hvert
kriseniveau.
b)
7.
S
OLIDARITET MELLEM MEDLEMSSTATER
a)
b)
Beskriv de aftalte ordninger blandt medlemsstaterne i regionen, der skal sikre
anvendelsen af solidaritetsprincippet, jf. artikel 12
Beskriv de aftalte ordninger blandt medlemsstaterne i regionen og
medlemsstaterne i andre regioner, der skal sikre anvendelsen af
solidaritetsprincippet, jf. artikel 12.
VEDRØRENDE IKKE
-
BESKYTTEDE KUNDERS URETMÆSSIGE
8.
F
ORANSTALTNINGER
FORBRUG
Beskriv, hvilke foranstaltninger der findes til at forhindre ikke-beskyttede kunders
uretmæssige forbrug af gas beregnet til beskyttede kunder i en nødsituation. Angiv arten af
foranstaltningen (administrativ, teknisk osv.), vigtigste aktører og procedurer, der skal følges.
DA
21
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
9.
T
EST AF NØDPLANER
a)
b)
Angiv tidsplanen for responssimuleringer af nødsituationer i realtid
Angiv de involverede aktører, procedurer og konkrete simulerede høj- og
middelstressniveauscenarier.
For så vidt angår ajourføringer af nødplanen: beskriv kort de test, der er gennemført, siden
den seneste nødplan blev forelagt, og de vigtigste resultater heraf. Angiv, hvilke
foranstaltninger der er vedtaget som følge af disse test.
DA
22
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0023.png
Bilag VI
Peer review af forebyggende handlingsplaner og nødplaner
1.
2.
Hver anmeldt forebyggende handlingsplan og nødplanen underkastes peer review af
et peer review-hold.
Der oprettes ét peer review-hold pr. region. Hvert peer review-hold skal bestå af
højst fem kompetente myndigheder og ENTSO for gas, som hver især stiller én
person, og Kommissionen som observatør. Kommissionen udpeger de kompetente
myndigheders og ENTSO for gas' repræsentanter på peer review-holdene, under
hensyntagen til den geografiske balance og til deltagelse af mindst én kompetent
myndighed fra en nabomedlemsstat. Medlemmerne af et peer review-hold må ikke
være ansat i nogen kompetent myndighed eller andre organer eller
sammenslutninger, som har deltaget i udarbejdelsen af de planer, der skal foretages
peer review af.
Kommissionen meddeler peer review-hold, at der er anmeldt planer. Inden to
måneder efter denne meddelelse udarbejder og forelægger de respektive peer review-
hold Kommissionen en rapport. Inden forelæggelsen af rapporten drøfter peer
review-holdet mindst én gang den forebyggende handlingsplan og nødplanen med de
kompetente myndigheder, som har udarbejdet planerne. Kommissionen offentliggør
rapporten.
Gaskoordinationsgruppen drøfter de forebyggende handlingsplaner og nødplanen
med udgangspunkt i resultaterne af den gennemførte peer review med henblik på at
sikre deres sammenhæng mellem de forskellige regioner og for Unionen som helhed.
3.
4.
DA
23
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0024.png
Bilag VII
Liste over ikke-markedsbaserede gasforsyningssikkerhedsforanstaltninger
Ved udarbejdelsen af den forebyggende handlingsplan og nødplanen tager den kompetente
myndighed i en nødsituation udelukkende bidraget fra den følgende vejledende og
ufuldstændige liste over foranstaltninger i betragtning:
Foranstaltninger på udbudssiden:
anvendelse af strategiske gaslagre
tvungen anvendelse af alternative brændsler (f.eks. i overensstemmelse med
Rådets direktiv 2009/119/EF
12
)
tvungen anvendelse af elektricitet, som produceres på grundlag af andre kilder
end gas
tvungen forhøjelse af gasproduktionsniveauerne
tvunget lagerudtræk.
Forskellige skridt til tvungen begrænsning af efterspørgslen, herunder:
tvungen brændselsomlægning
tvungen anvendelse af afbrydelige kontrakter, hvor de ikke anvendes i
fuld udstrækning som led i markedsforanstaltninger
tvungen frakobling af belastning.
Foranstaltninger på efterspørgselssiden:
12
Rådets direktiv 2009/119/EF af 14. september 2009 om forpligtelse for medlemsstaterne til at
opretholde minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter (EUT L 265 af 9.10.2009, s. 9).
DA
24
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0025.png
BILAG VIII
Sammenligningstabel
Forordning (EU) nr. 994/2010
Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
Artikel 6
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 4
Artikel 5
Artikel 10
Artikel 10
Artikel 11
-
Artikel 13
Artikel 12
-
Artikel 14
-
-
Artikel 16
Artikel 15
Artikel 17
Bilag I
Artikel 7
Bilag IV
Nærværende forordning
Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
Artikel 4
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 10
Artikel 11
Artikel 12
Artikel 13
Artikel 14
Artikel 15
Artikel 16
Artikel 17
Artikel 18
Artikel 19
Artikel 20
Artikel 21
Bilag II
Bilag III
Bilag I
DA
25
DA
kom (2016) 0052 - Ingen titel
1605479_0026.png
-
-
Bilag II
Bilag III:
-
-
Bilag IV
Bilag V
-
Bilag VII
Bilag VI
Bilag VIII
DA
26
DA