Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 21. februar 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 400 (Alm.
del) efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 400:
Vil ministeren, i forlængelse af samrådet med justitsministeren den 2. februar
2017 om kritik af grænsekontrollen i Københavns Lufthavn redegøre for om per-
soner, der under kontrollen i lufthavnen ikke kan identificeres, fordi de ikke er i
besiddelse af et pas eller lignende id-dokument, og som er ankommet fra et andet
Schengenland, vil være omfattet af Dublin-forordningen og dermed kan sendes
tilbage til det Schengenland, de er ankommet fra, og vil ministeren i bekræftende
fald oplyse, hvor mange der har været af disse sager?
Svar:
1.
Formålet med Dublinforordningen er at sikre, at en asylansøgning, der indgives
i EU, kun behandles af én medlemsstat.
Dublinforordningen finder anvendelse for tredjelandsstatsborgere, som i Danmark
søger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl), såvel som for tredje-
landsstatsborgere, der forud for indrejsen i Danmark har søgt asyl i en anden
medlemsstat. For sidstnævnte gruppe gælder det, at den pågældende medlems-
stat vil være forpligtet i henhold til Dublinforordningen til at tilbagetage tredje-
landsstatsborgeren.
Hvis en tredjelandsstatsborger f.eks. søger om asyl på grænsen til Danmark, træf-
fer Udlændingestyrelsen snarest muligt afgørelse om, hvorvidt asylansøgningen
skal behandles i Danmark, eller om der skal ske f.eks. afvisning eller overførsel af
den pågældende til en anden medlemsstat efter kriterierne fastsat i Dublinfor-
ordningen, jf. nedenfor under pkt. 3.
Hvis en tredjelandsstatsborger hverken har søgt om asyl i Danmark eller i en an-
den medlemsstat, finder Dublinforordningen ikke anvendelse.
16. marts 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uibm.dk
36977191
2017 - 3004
199383
Side
1/3