Grund- og nærhedsnotat
Forslag om udvidelse af EIB’s eksterne lånemandat (ELM)
KOM(2016)582 og KOM(2016)583
1.
Resume
14. november 2016
Kommissionen har d. 14. september 2016 foreslået en forhøjelse af EIB’s eksterne lånemandat
(ELM), samt en ændring af forordningen om EU-garantifonden for eksterne aktiviteter. For-
slagene er fremsat i forbindelse med forslaget om midtvejsevalueringen af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF). Forslagene skal nu forhandles i Rådet og Europa-Parlamentet.
Kommissionen foreslår konkret at øge ELM med 5,3 mia. euro fra 27 til 32,3 mia. euro for
perioden 2014-20, således at EIB kan styrke sin indsats i tredjelande, herunder et bidrag til
håndtering af migrations- og flygtningesituationen. Forslaget om udvidelse af EIB’s eksterne
lånemandat har statsfinansielle konsekvenser gennem påvirkningen af EU’s budget, idet EU-
budgettet bærer risikoen for EIB’s aktiviteter under mandatet. Endvidere følger det af forslaget,
at der for nuværende skal hensættes yderligere 115 mio. euro fra EU-budgettet til EU-
garantifonden vedr. aktiviteter i forhold til tredjelande for at dække EU’s større garantiforpligti-
gelse. Kommissionen anviser ikke konkret finansiering hertil.
2. Baggrund
Som led i Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansiel-
le ramme (MFF) for 2014-2020 har Kommissionen d. 14. september 2016 foreslå-
et en forhøjelse af Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) eksterne lånemandat
(ELM – External Lending Mandate). Forslaget supplerer Kommissionens forslag
til en ekstern investeringsplan til håndtering af migrations- og flygtningesituatio-
nen. Forslaget ændrer den nuværende ELM-forordning (forordning 466/2014).
ELM består i en garanti fra EU-budgettet til EIB, som aktuelt udgøres af et mak-
simum på 27 mia. euro og en mulig forøgelse på 3 mia. euro til 30 mia. euro. For-
øgelsen kan anvendes, såfremt en række kriterier er opfyldte.
Garantien har generelt til formål at understøtte, at EIB kan gennemføre sine akti-
viteter i udvalgte tredjelande i overensstemmelse med EU’s eksterne politiske mål
og prioriteter. Idéen er, at EIB, på grundlag af ELM, kan yde finansiering i tredje-
lande, hvor EU bærer risikoen og eventuelle tab på EIB’s finansieringsaktiviteter
op til ELM garantigrænsen. Det kan tiltrække private investorer og bidrage til, at
den samlede finansiering som tilvejebringes bliver større end størrelsen af ELM.
Kommissionen har i forbindelse med sit forslag til udvidelse af ELM også fremsat
forslag til en revision af forordningen om en EU-garantifond for eksterne aktivite-
ter ift. tredjelande (forordning 480/2009). Garantifonden skal indeholde konkrete