Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0588 Bilag 1
Offentligt
1676868_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
14. oktober 2016
Kommissionens meddelelse: ”5G til Europa: En handlings-
plan”
KOM-nr. (2016) 588
Notatet oversendes endvidere til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. september 2016 offentliggjort en meddelelse
med forslag til medlemsstaterne om en handlingsplan for rettidig etablering af en ny
generation af mobilnet, som kaldes 5G-net. Kommissionen mener, at der skal prio-
riteres en koordineret etablering af 5G i alle medlemsstater, herunder en fælles
tidsplan og harmonisering af frekvensbånd. Tidsplanen skal være ambitiøs, således
at Europa kan være førende på markedet og tidligt udnytte de nye muligheder, som
5G giver, ikke kun i telesektoren, men i hele økonomien og samfundet.
Regeringen støtter målene om en hurtig udvikling og udrulning af 5G–tjenester til
gavn for forbrugere og virksomheder.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde ved KOM (2016) 588 den 14. september 2016 sin
meddelelse ”5G til Europa: En handlingsplan”. Meddelelsen er oversendt til Rådet
den 16. september 2016 i dansk sprogversion.
Den næste generation af mobilnet, som kaldes 5G, er endnu ikke fuldt ud standar-
diseret, men det forventes, at 5G-teknologien vil levere gigabit-hastigheder og for-
binde enheder og objekter (tingenes internet) og dermed give mulighed for innova-
tive forretningsmodeller på tværs af sektorer.
Kommissionen lancerede i 2013 et offentligt-privat partnerskab (5G-PPP) med 700
mio. euro i offentlige midler i ryggen med det formål at sikre, at 5G-teknologien er
tilgængelig i Europa i 2020. Forskningsindsatsen alene vil ikke være tilstrækkelig til
at sikre, at Europa er førende inden for 5G. Der er behov for en bredere indsats for
at realisere 5G, navnlig for at skabe et europæisk hjemmemarked for 5G.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
kom (2016) 0588 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om 5G til Europa: En handlingsplan
1676868_0002.png
3. Formål og indhold
Kommissionens overordnede formål med meddelelsen er at foreslå en handlings-
plan for rettidig og koordineret etablering af 5G-net i Europa gennem et partnerskab
mellem Kommissionen, medlemsstaterne og industrien.
Meddelelsen oplister otte vigtige indsatsområder:
1. Kommissionen vil arbejde sammen med medlemsstaterne om en fælles tids-
plan for
tidlig lancering af 5G-net
inden udgangen af 2018, efterfulgt af lance-
ringen af fuldt ud kommercielle 5G-tjenester i Europa inden udgangen af 2020.
Medlemsstaterne tilskyndes til inden udgangen af 2017 at udvikle nationale kø-
replaner for etableringen af 5G.
2. Kommissionen vil inden udgangen af 2016 i samarbejde med medlemsstaterne
fastlægge en foreløbig liste over
pionerfrekvensbånd
til den indledende lance-
ring af 5G-tjenester. Listen bør indeholde frekvenser i mindst tre områder: un-
der 1 GHz, mellem 1 GHz og 6 GHz, og over 6 GHz, hvor større båndbredder
er tilgængelige.
3. Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om inden udgangen af
2017 at nå til
enighed om et fuldt sæt frekvensbånd, som skal harmoniseres
i
forbindelse med den indledende etablering af kommercielle 5G-net i Europa.
Ydermere vil Kommissionen arbejde med medlemsstaterne hen imod en
tilrå-
dighedsstillelse af specifikke 5G-frekvensbånd over 6 GHz.
4. Kommissionen vil arbejde sammen med industrien, medlemsstaterne og andre
aktører om at opfylde målet om, at minimum
alle byområder og alle større
transportveje skal have uafbrudt 5G-dækning inden 2025.
5. Kommissionen opfordrer medlemsstaterne og industrien til at forpligte sig til at
sikre, at
de første globale 5G-standarder skal være tilgængelige senest ved
udgangen af 2019.
6. Kommissionen
opfordrer industrien til at planlægge teknologiske 5G-forsøg i
2017
og fremlægge detaljerede køreplaner inden marts 2017 om gennemførel-
se af avancerede før-kommercielle forsøg. Det skal endvidere sikres, at udstyr,
terminaler og enheder baseret på 5G-konnektivitet er tilgængelige i god tid in-
den 2020.
7. Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at overveje at
bruge den fremtidi-
ge 5G-infrastruktur
til at forbedre kommunikationstjenester, der benyttes til
be-
redskabsformål.
8. Kommissionen vil sammen med industrien og den europæiske investerings-
bank vurdere muligheden for
en venturefinansiering for at støtte nystartede eu-
ropæiske 5G-virksomheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Side 2/4
kom (2016) 0588 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om 5G til Europa: En handlingsplan
1676868_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. Udmøntningen af de konkrete lovgivningsfor-
slag, der beskrives i meddelelsen, vil imidlertid kunne få sådanne konsekvenser.
Det vurderes som sandsynligt, at udbredelse af 5G-teknologi som beskrevet af
Kommissionen samlet set vil have en positiv effekt for væksten i Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsy-
nings- og Klimapolitik. Der er indkommet høringssvar fra DR og TDC.
DR anfører, at man som Public Service Broadcaster står i en unik position til at
sikre et marked for 5G igennem deling af lineær såvel som on demand-indhold.
Ligeså kan en veludført 5G EU-politik støtte DR’s rolle og bidrag til det digitale
samfund og dermed være helt afgørende for fremtidens udbredelse af indhold af
samfundsmæssig og kulturel værdi for borgerne.
Igennem den rette udvikling vil 5G kunne bidrage med en række løsninger, som
både DR og dets publikum på både radio og tv kan drage nytte af. DR’s publikum
kan drage nytte af nem adgang til og mere synligt og fremtrædende indhold på de
mest udbredte platforme, nemmere adgang til tilgængelighedstjenester (syns- og
høretolkning), Universel adgang til indhold og tjenester uden yderligere gebyrer
eller abonnementer (f.eks. free-to-air) og bedre quality of service (QoS).
For at opnå dette er det iflg. DR vigtigt, at en EU 5G-politik afspejler en holistisk
tilgang, dvs. støtter udviklingen af en åben og nem integrerbar 5G-teknologi-
platform, fremmer et pluralistisk og mangfoldigt europæisk tv- og radio-landskab og
bidrager til at opnå nationale og fælleseuropæiske politiske målsætninger for public
service radio og tv.
Side 3/4
kom (2016) 0588 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om 5G til Europa: En handlingsplan
1676868_0004.png
Det er ifølge DR derfor vigtigt, at 5G-udviklingen indarbejdes i politikken for det
digitale indre marked, og især for de dele der omhandler frekvenspolitik, netneutra-
litet og regulering af audiovisuelle medietjenester. Kommissionen bør støtte et for-
bedret samarbejde mellem de berørte parter, især mellem teleindustrien og de
kreative sektorer.
TDC er enig i den fremlagte 5G Action Plan, men anfører, at Kommissionens paral-
lelt hermed fremlagte forslag om for offentlige midler at stille WiFi til rådighed i by-
områder vil være direkte
skadeligt for investeringer i specielt mobil infra-
struktur.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslandes holdning kendes ikke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter målene om at få en hurtig udvikling og udrulning af 5G–tjenester
til gavn for forbrugere og virksomheder.
Regeringen støtter, at der udarbejdes en fælleseuropæisk handlingsplan, da en
hurtig introduktion af 5G-tjenester ikke kan gennemføres på nationalt niveau alene.
Regeringen er positivt indstillet i forhold til at identificere frekvensbånd til 5G. Dette
er også et vigtigt punkt på dagsordenen for den verdensomspændende radiokonfe-
rence, WRC-19, som afholdes af FN’s særorganisation for it- og telekommunikation
ITU i 2019.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4