Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0594 Bilag 1
Offentligt
1682020_0001.png
Kulturministeriet, 1. november 2016
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til forordning om regler for udøvelse af ophavsretten og beslægtede
rettigheder, der gælder for visse af radio- og tv-selskabernes
onlinetransmissioner samt retransmissioner af radio- og tv-programmer
KOM(2016)594
Nyt notat af 1. november 2016.
1. Resumé
EU-kommissionen har den 14. september 2016 fremsat et forslag til forordning om regler
for udøvelse af ophavsretten og beslægtede rettigheder, der gælder for visse af radio- og
tv-selskabernes onlinetransmissioner samt retransmissioner af radio- og tv-programmer
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og er oversendt til Rådet den 4.
oktober 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget har til formål at fremme det grænseoverskridende udbud af onlinetjenester i
forbindelse med radio- og fjernsynsudsendelser og lette de digitale retransmissioner af
radio- og tv-programmer fra andre medlemsstater i lukkede net. Forslaget fastslår bl.a.,
at radio- og tv-foretagender kun behøver at indhente rettigheder i hjemlandet, når de
tilbyder en online tjeneste, der er accessorisk til den oprindelige udsendelse af et radio-
eller tv-program. Forslaget indeholder også regler, der skal gøre det nemmere for
kabelanlæg mv. at indhente rettigheder, når kabelanlæggene mv. videredistribuerer
radio- og tv-programmer i lukkede netværk over internettet.
Det vurderes, at nærhedsprincippet er overholdt.
Regeringen finder, at forslaget vil kræve en række præciseringer i lov om ophavsret, og at
konsekvenserne af forslaget vil skulle afdækkes nærmere.
Regeringen støtter Kommissionens ambitioner om at styrke det digitale indre marked til
gavn for forbrugere og virksomheder, og finder det vigtigt at ophavsretten fortsat er
udtryk for en god balance mellem hensynet til dem, der skaber værkerne, og hensynet til
samfundets interesse i at få adgang til disse værker, samt at reglerne herom er klare og
forudsigelige. Regeringen finder det dog også vigtigt, at forordningsforslagets nærmere
indhold og konsekvenser bliver afklaret under forhandlingerne, og at det sikres, at en
løsning på området tager hensyn til de særlige forhold, der gælder for tv- og
filmbranchen, og at aftalelicenssystemet kan opretholdes.
2. Baggrund
Direktiv 93/83/EEC (Satellit- og Kabeldirektivet) indeholder regler om radio- og
fjernsynsforetagenders satellitudsendelser af programmer og viderespredning af
programmer pr. kabel. Direktivet indeholder bl.a. et ”oprindelseslandsprincip” for så
Dok nr. 16/02969-2
kom (2016) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Broadcastingforordning
Side 2
vidt angår radio- og fjernsynsforetagenders udsendelser over satellit. Direktivet finder
derimod ikke anvendelse på radio- og fjernsynsforetagenders onlinetjenester eller for
retransmissionstjenester, der udbydes ved hjælp af andet end kabel i et lukket
elektronisk kommunikationsnet.
Fra den 24. august 2015 til den 16. november 2015 gennemførte Kommissionen en
offentlig høring over satellit- og kabeldirektivet, hvor der bl.a. blev spurgt til, om
principperne i direktivet skulle overføres til transmissioner over internettet.
Kommissionen offentliggjorde den 4. maj 2016 en rapport over resultaterne af denne
høring.
Den 9. december 2015 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse, hvoraf det bl.a.
følger, at Kommissionen overvejede forslag, der havde til formål at fremme
grænseoverskridende distribution af online radio- og tv-programmer i lyset af
resultaterne af revisionen af satellit- og kabeldirektivet.
Den 14. september 2016 offentliggjorde EU-Kommissionen fire lovgivningsinitiativer,
der tilsammen har til formål at modernisere de europæiske ophavsretsregler. Udover
nærværende forslag består denne pakke af
et forslag til et direktiv om ophavsret på det digitale indre marked.
en forordning og et direktiv, der har til formål at implementere Marrakesh-
traktaten om syns- og læsehandicappedes adgang til litterært materiale.
Disse forslag er behandlet i selvstændige grund- og nærhedsnotater.
Forordningsforslaget er oversendt til Rådet den 4. oktober 2016 i dansk version.
Forslaget er udarbejdet med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget til forordning har formål at fremme det grænseoverskridende udbud af
onlinetjenester i forbindelse med radio- og fjernsynsudsendelser og lette de digitale
retransmissioner af radio- og tv-programmer fra andre medlemsstater i lukkede net.
Forslaget har syv artikler, der baseres på de samme principper som ovennævnte
satellit- og kabeldirektiv.
Artikel 1 indeholder definitionen af en ”tilknyttet onlinetjeneste” og ”retransmission”.
Af definitionen af ”tilknyttet onlinetjeneste” følger bl.a., at der tænkes på radio- og
fjernsynsprogrammer, som udbydes over internettet enten simultant med den
oprindelige udsendelse af programmer eller i en nærmere defineret periode efter denne
udsendelse. ”Retransmission” defineres som samtidig og uændret retransmission af
radio- og fjernsynsprogrammer over bl.a. internettet, der foretages af andre end det
radio- eller fjernsynsforetagende, der udsendte den oprindelige udsendelse. Det følger af
kom (2016) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Broadcastingforordning
Side 3
forslagets betragtning 12, at retransmissionstjenester, der udbydes på det åbne
internet, bør udelukkes fra denne forordnings anvendelsesområde.
Artikel 2, stk. 1, fastsætter, at de ophavsretlige handlinger, der er relevante for
udbuddet af en tilknyttet onlinetjenester, udelukkende foregår i den medlemsstat, hvor
radio- eller fjernsynsforetagendet er etableret. Artikel 2, stk. 1, indeholder således et
”oprindelseslandsprincip” for så vidt angår radio- og fjernsynsforetagendernes
tilknyttede onlinetjenester og den eksemplarfremstilling, der er nødvendig for udbuddet
heraf. Artikel 2, stk. 2, bestemmer, at når der indgås aftaler om rettigheder som nævnt
i stk. 1, så skal parterne tage stilling til samtlige aspekter af den pågældende
onlinetjeneste, herunder det modtagne publikum og sprogversionen. I medfør af
forslagets betragtning 11 vil det fortsat være muligt at begrænse udnyttelsen af de
rettigheder, der berøres af oprindelseslandsprincippet, navnlig med hensyn til visse
tekniske transmissionsmidler eller visse sprogversioner, for så vidt at begrænsningen af
udnyttelsen er i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Artiklerne 3 og 4 indeholder regler for retransmission af radio- og
fjernsynsforetagender.
Artikel 3, stk. 1, medfører, at rettighedshavere udelukkende kan gøres deres
rettigheder gældende gennem en kollektiv forvaltningsorganisation. Hvis en
rettighedshaver ikke har overført forvaltningen af en rettighed til en kollektiv
forvaltningsorganisation (ikke-repræsenterede rettighedshavere), anses den kollektive
forvaltningsorganisation, som forvalter rettigheder for den samme kategori af
rettigheder at have mandat til også at forvalte denne rettighedshavers rettigheder, jf.
artikel 3, stk. 2. Stk. 3-5 indeholder forskellige forpligtelser og valgmuligheder for
medlemsstaterne i forhold til at indrette ordningen til nationale systemer.
Artikel 4 fastslår, at artikel 3 ikke gælder for de rettigheder, der udøves af radio- og
fjernsynsforetagender for så vidt angår deres egne udsendelser, uanset om disse
rettigheder er deres egne, eller om de er blevet overført til dem.
Artikel 5 bestemmer, at gældende aftaler om udbud af de i forslaget nævnte tilknyttede
onlinetjenester, der er gældende på det tidspunkt, hvor forslaget vil få virkning, vil
blive omfattet af artikel 2 to år efter forordningsforslagets virkningstidspunkt.
Artikel 6 fastslår, at EU-Kommissionen skal foretage en evaluering af forslaget senest 3
år efter ovennævnte virkningstidspunkt. Evalueringen skal bl.a. ske på baggrund af
input fra medlemsstaterne.
Artikel 7 fastslår, at forordningsforslaget træder i kraft 20 dage efter, den er blevet
offentliggjort, og at den vil få virkning seks måneder efter dette tidspunkt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse.
kom (2016) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Broadcastingforordning
Side 4
5. Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
Forordningsforslaget har til formål at fremme det grænseoverskridende udbud af
onlinetjenester i forbindelse med radio- og fjernsynsudsendelser og lette de digitale
retransmissioner af radio- og tv-programmer fra andre medlemsstater. Forslaget har
dermed et klart grænseoverskridende formål. Såfremt de tiltænkte mål skal opnås,
vurderes en fælleseuropæisk løsning at være korrekt. Det bemærkes i den forbindelse,
at det ikke er muligt for medlemsstaterne på egen hånd at fastsætte regler om
anvendelse af ”oprindelseslandsprincippet”. En sådan løsningen kan kun opnås ved en
EU-retsakt.
Kommissionen vurderer, at det spørgsmål, som forslaget rejser, nemlig bredere adgang
til tv- og radioprogrammer for borgerne, grundlæggende er af grænseoverskridende art,
og at det kun er en EU-retsakt, der kan fastsætte en regel, der anvender princippet om
oprindelseslandet på grænseoverskridende transmissioner af tv- og radioprogrammer.
Hvad angår udøvelse af retransmissionsrettigheder, mener Kommissionen, at det kun
en EU-retsakt, der kan fjerne den nuværende markedsfragmentering, der er forbundet
med den måde, hvorpå rettigheder bliver forvaltet for digitale retransmissionstjenester,
og således sikre retssikkerhed for retransmissionsoperatører. Kommissionen finder dog,
at der ikke desto mindre bør gives mulighed for, at medlemsstaterne kan fastsætte
visse specifikke bestemmelser vedrørende anvendelsen af den obligatoriske kollektive
forvaltning vedrørende retransmissionstjenester, der udbydes i lukkede net
.
6. Gældende dansk ret
De danske regler om ophavsret reguleres hovedsageligt i lov om ophavsret (LBK nr.
1144 af 23. oktober 2014, som ændret ved lov nr. 321 af 5. april 2016).
I medfør af ophavsretslovens § 2, stk. 1, har en ophavsmand eneret til at gøre værker
tilgængelige for almenheden, fx ved at fremføre værket offentligt. Det følger af stk. 4, at
offentlig fremførelse bl.a. kan være trådbunden eller trådløs overføring af værker til
almenheden, herunder udsendelse i radio eller fjernsyn og tilrådighedsstillelse på en
sådan måde, at almenheden får adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidpunkt.
En lignende beskyttelse gives til udøvende kunstnere (§ 65), lydfremstillere (§ 66),
fremstillere af billedoptagelser (§ 67), radio- og fjernsynsforetagenders tekniske signal
(§ 69), fotografer (§ 70) og fremstillere af kataloger mv. (§ 71).
Det følger af ophavsretslovens § 30, stk. 1, at DR, TV2/DANMARK A/S og de regionale
TV2-virksomheder kan udsende udgivne værker i radio eller fjernsyn, såfremt
betingelserne for aftalelicens er opfyldt. Andre radio- og fjernsynsforetagender kan i
medfør af bekendtgørelse nr. 1192 af 1. september 2016 om anvendelse af
ophavsretslovens § 30, stk. 1 og 2, gøre brug af samme ordning. Hvis en kollektiv
forvaltningsorganisation opstiller urimelige vilkår for at indgå aftale, kan sagen
kom (2016) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Broadcastingforordning
Side 5
indbringes for Ophavsretslicensnævnet. Reglen gælder ikke for sceneværker og
filmværker, og ophavsmanden og andre rettighedshavere kan nedlægge forbud mod
værkets udnyttelse over for radio- eller fjernsynsforetagendet. Reglen kan kun
anvendes for så vidt angår udsendelser via satellit, hvis det pågældende radio- eller
fjernsynsforetagende samtidig foretager udsendelse over et jordsendenet.
Det følger af ophavsretslovens § 30 a, at offentliggjorte værker, der indgår i DR’s, TV
2/DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders egne produktioner, af de nævnte
radio- og fjernsynsforetagender kan genudsendes og stilles til rådighed på en sådan
måde, at almenheden får adgang til dem on demand, såfremt betingelserne for
aftalelicens er opfyldt. § 30 a gælder kun for værker, der indgår i produktioner, som har
været udsendt før den 1. januar 2007.
Det følger af ophavsretslovens § 35, stk. 1, at værker, der udsendes trådløst i radio- og
fjernsyn, samtidig og uændret må viderespredes over kabelanlæg og på samme måde
videreudsendes ved hjælp af radioanlæg. Reglen gælder ikke for de rettigheder, der
indehaves af et radio- og fjernsynsforetagende, og er betinget af, at betingelserne for
aftalelicens er opfyldt, hvilket bl.a. betyder, at der skal indgås aftale med en kollektiv
forvaltningsorganisation, der er godkendt af Kulturministeriet. Nægter en kollektiv
forvaltningsorganisation eller et radio- eller fjernsynsforetagende uden rimelig grund at
give samtykke til, at værker og udsendelser, som udsendes trådløst, samtidig og
uændret videreudsendes over kabelanlæg eller trådløst, eller tilbydes en sådan
videreudsendelse på urimelige vilkår, kan Ophavsretslicensnævnet på begæring
meddele den fornødne tilladelse og fastsætte nærmere vilkår herfor.
I medfør af ophavsretslovens § 35, stk. 4, må værker, som udsendes i radio eller
fjernsyn, på anden måde, end hvad der er bestemt i § 35, stk. 1, gengives af andre,
såfremt betingelserne for aftalelicens er opfyldt. Eksemplarfremstilling og
tilrådighedsstillelse af værker på en sådan måde, at almenheden får adgang til dem on
demand skal ske i tidsmæssig tilknytning til udsendelsen. § 35, stk. 5, giver mulighed
for at ”spejle” radio- og tv-foretagenders on-demand tjenester, når tilrådighedsstillelsen
sker på samme måde og inden for samme tidsrum som radio- eller
fjernsynsforetagendets tilrådighedsstillelse og betingelserne for aftalelicens er opfyldt.
Hverken stk. 4 og stk. 5 gælder for de rettigheder, der indehaves af radio- eller
fjernsynsforetagender. Tvister om vilkår for anvendelse af stk. 4 og 5 kan indbringes for
Ophavsretslicensnævnet.
I medfør af ophavsretslovens § 50, stk. 2, kan kollektive forvaltningsorganisationer og
en bruger indgå aftale med aftalelicensvirkning på nærmere definerede områder.
Det følger af ophavsretslovens § 87, stk. 1, at radio- og fjernsynsudsendelser via satellit
anses for at finde sted i Danmark, hvis de programbærende signaler, som er bestemt til
modtagning af almenheden, under et radio- eller fjernsynsforetagendes kontrol og
ansvar her i landet indføres i en ubrudt sendekæde, der leder til satellitten og ned mod
Jorden. For så vidt angår satellitudsendelser anvendes således som udgangspunkt et
kom (2016) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Broadcastingforordning
1682020_0006.png
Side 6
”oprindelseslandsprincip”. § 87, stk. 2, indeholder regler om, at satellitudsendelser fra
lande uden for EØS i visse tilfælde også anses for at finde sted i Danmark.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en forordning, der hverken må eller skal gennemføres i dansk ret.
Forordningsforslaget kan dog nødvendiggøre visse præciseringer i lov om ophavsret for
at fastslå forholdet mellem denne lov og forordningsforslaget, ligesom artikel 3, stk. 5, i
forordningsforslaget bestemmer, at en medlemsstat kan fastsætte, at en
rettighedshaver, der giver tilladelse til førstegangsudsendelse på sit territorium af et
beskyttet værk eller lignende, anses for at være indforstået med ikke at udøve sin ret til
retransmission på et individuelt grundlag, men at udøve den i overensstemmelse med
bestemmelserne i forordningsforslaget.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser af betydning.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
De samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser kan ikke opgøres på nuværende
tidspunkt. Konsekvenserne vil skulle afdækkes nærmere i forbindelse med
forhandlinger samt ved møder med de berørte interessenter.
Kommissionen vurderer, at forordningsforslaget vil mindske
transaktionsomkostningerne for de radio- og fjernsynsforetagender, der er villige til at
stille deres transmissioner til rådighed online og på tværs af grænserne. Forslaget
forventes at facilitere udviklingen af markedet uden at forstyrre eksisterende
forretningsmodeller og distributionsstrategier.
Kommissionen vurderer ikke, at den foreslåede løsning vil påvirke aftalefriheden, og
dermed sker der ingen begrænsning i rettighedshavernes og radio- og
fjernsynsforetagendernes muligheder for at licensere rettigheder på territorial basis.
Kommissionen har endvidere vurderet, at den valgte løsning for så vidt angår
retransmission vil øge udvalget af retransmissionstjenester, der tilbyder radio- og
fjernsynsprogrammer fra andre medlemsstater til forbrugerne.
Kommissionen forventer generelt, at forslaget vil medføre større fordele end ulemper.
Det vurderes, at transaktionsomkostningerne vil falde, og at forslaget vil give
forbrugerne flere valgmuligheder. Rettighedshavernes muligheder for licensering vil
blive påvirket i et begrænset omfang og efterlevelsesomkostningerne vil være
marginale, da klareringssystemerne allerede er på plads på tilstødende områder.
Kommissionen vurderer ligeledes, at forslaget kan skabe nye licensmuligheder for
rettighedshaverne.
kom (2016) 0594 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Broadcastingforordning
Side 7
Endelig vurderer Kommissionen, at forslaget vil være positivt for små- og mellemstore
virksomheder, som er aktive på det i forslaget nævnte område.
8. Høring
Forslaget er sendt i bred ekstern høring til berørte interessenter den 6. oktober 2016
med frist den 4. november 2016. Folketingets Europaudvalg vil i et revideret grund- og
nærhedsnotat snarest blive orienteret om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har i generelle vendinger udtrykt bekymring for indførelse af et
oprindelseslandsprincip i forordningen, ligesom flere lande har problematiseret, at
lovgivningsinstrumentet er en forordning og ikke et direktiv.
Andre lande har udtryk sig positivt over for forslaget, ligesom der er udtrykt ønske om
en mere klar afgræsning af forslagets anvendelsesområde.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens ambitioner om at styrke det digitale indre marked
til gavn for forbrugere og virksomheder. Regeringen mener, at det digitale indre
marked generelt bør kendetegnes ved åbenhed over for digital innovation og
konkurrence, og at der ikke indføres unødige byrder for erhvervslivet, rettighedshavere
eller det offentlige i forbindelse med bestræbelserne på at fremme det digitale indre
marked.
Regeringen mener også, at det er vigtigt, at ophavsretten fortsat er udtryk for en god
balance mellem hensynet til dem, der skaber værkerne, og hensynet til samfundets
interesse i at få adgang til disse værker. Det er også vigtigt, at ophavsretsreglerne er
tidssvarende, og at de er klare og forudsigelige for borgere, brugere og rettighedshavere.
Regeringen finder det vigtigt, at forordningsforslagets nærmere indhold og
konsekvenser bliver afklaret under forhandlingerne, og at det sikres, at en løsning på
området tager hensyn til de særlige forhold, der gælder for tv- og filmbranchen, og at
aftalelicenssystemet kan opretholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.