Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0685 Bilag 4
Offentligt
1700273_0001.png
7. december 2016
J.nr. 16-1795407
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 116 af 1. december 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
kom (2016) 0685 - Bilag 4: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 116 om at redegøre for de økonomiske konsekvenser for Danmark af Europa-Kommissionens to direktivforslag om en fælles (konsolideret) selskabsskattebase, fra skatteministeren
1700273_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser for Danmark af Europa-
Kommissionens to direktivforslag om en fælles (konsolideret) selskabsskattebase.
Svar
Europa Kommissionen fremlagde den 25. oktober 2016 to direktivforslag vedrørende
selskabsbeskatning i medlemslandene.
1. Direktivforslag om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM(2016) 685 (Common Corporate
Tax Base - CCTB).
Forslaget vil indebære, at der skabes et fælles regelsæt i EU for
beregningen af den skattepligtige indkomst.
2. Direktivforslag om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag, KOM(2016) 683 (Common
Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB).
Forslaget er en overbygning til CCTB,
og vil indebære, at der skal ske en konsolidering af den skattepligtige indkomst
for koncerner i EU.
Regelsættet i de to direktiver vil være obligatorisk for store koncerner med en omsætning
på mere end 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.) og frivilligt for øvrige selskaber i EU.
De to forslag er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 115 og kan vedtages med enstem-
mighed i ministerrådet efter høring af Europa-Parlamentet. En evt. vedtagelse af de to
forslag vil indebære en markant omlægning af den danske selskabsbeskatning. Indholdet
og konsekvenserne af de to direktivforslag er nærmere beskrevet i to grund- og nærheds-
notater, jf. SAU alm. del bilag 39 og 40 (2016-17).
Indledningsvis bemærkes, at implementeringen af de to direktivforslag vil medføre en
betydelig omlægning af det eksisterende danske selskabsskattesystem. Direktivet vedrø-
rende en CCTB indeholder således en lang række af regler, som enten ikke er indeholdt i
den nuværende danske selskabsbeskatning, eller som har et anderledes indhold end de
danske regler. Direktivet vedrørende en CCCTB vil tilsvarende markant ændre på forde-
lingen af beskatningen mellem landene i EU, jf. også nedenfor. En egentlig kvantitativ
vurdering af de provenumæssige konsekvenser vil derfor kræve et ikke uvæsentligt res-
sourcetræk. Endvidere må det forventes, at de to direktivforslag vil undergå væsentlige
ændringer, førend en evt. implementering i dansk lovgivning vil være aktuel, og derfor
være behæftet med meget stor usikkerhed. På denne baggrund gives i nedenstående alene
en overordnet kvalitativ vurdering af de provenumæssige konsekvenser.
Ad 1) Direktivforslag om et fælles selskabsskattegrundlag (Common Corporate Tax Base - CCTB).
Indførelsen af CCTB vil medføre en betydelig omlægning af reglerne for opgørelse af den
danske selskabsskattebase.
Mere restriktive afskrivningsregler og øget beskatning af selskabernes indtægter fra unote-
rede porteføljeaktier vil isoleret set trække i retning af et merprovenu. Dette må dog for-
ventes at blive mere end opvejet af en række elementer, der trækker i retning af en smalle-
Side 2 af 3
kom (2016) 0685 - Bilag 4: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 116 om at redegøre for de økonomiske konsekvenser for Danmark af Europa-Kommissionens to direktivforslag om en fælles (konsolideret) selskabsskattebase, fra skatteministeren
1700273_0003.png
re base, herunder specielt superfradrag for udgifter til forskning og udvikling, fradrag for
egenkapitalfinansiering (ACE) og lempeligere værnsregler.
Samlet set vurderes CCTB-forslaget på denne baggrund at medføre en væsentlig smallere
og mindre robust selskabsskattebase end efter de gældende danske regler. Dette vil isole-
ret set trække i retning af en betydelig reduktion i det danske selskabsskatteprovenu, der
de seneste år har udgjort ca. 50 mia. kr. årligt.
Det kan bemærkes, at mindreprovenuet ved en evt. overgang til et fælles europæisk sel-
skabsskattegrundlag vil kunne neutraliseres ved en forhøjelse af selskabsskattesatsen fra
det nuværende niveau på 22 pct.-point (25 pct.-point for kulbrintevirksomhed). Højere
selskabsskat medfører en forringelse af rammevilkårene for at investere og drive virk-
somhed i Danmark. Herunder øget tilskyndelse til at flytte indkomst og aktivitet til ud-
landet, hvorved skattegrundlaget i Danmark reduceres.
Ad 2)
Direktivforslag om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag
Den foreslåede fordeling af det konsoliderede skattegrundlaget ud fra en fordelingsnøgle
opgjort på baggrund af materielle aktiver, arbejdskraft og lønsum samt omsætning vil
kunne trække i retning af både et højere og et lavere selskabsskatteprovenu for Danmark.
Nogle af de store multinationale selskaber med hovedsædefunktioner, forskning- og ud-
viklingsaktiviteter mv. i Danmark kan komme til at betale en lavere dansk selskabsskat
end i dag, fordi hovedparten af deres omsætning og ofte også beskæftigelse ligger i andre
EU-lande. Omvendt vil de multinationale selskaber, der i dag kun har salg (omsætning) i
Danmark, kunne komme til at betale mere i dansk selskabsskat.
Opgørelsen af et konsolideret selskabsskattegrundlag vil desuden betyde, at multinationa-
le selskaber ikke længere vil kunne kanalisere skattepligtige overskud fra høj- til lavskatte-
lande via transfer pricing koncerninternt i EU. Det vil isoleret set trække i retning af et
merprovenu for Danmark. Denne effekt vil dog i et vist omfang kunne blive opvejet af,
at den foreslåede fordelingsnøgle vil styrke de multinationale selskabers incitament til at
lægge arbejdspladser og produktion i lande med en lav nominel selskabsskat.
Ligesom ved CCTB vil de provenumæssige konsekvenser ved indførelse af en CCCTB
kunne neutraliseres ved en justering af selskabsskattesatsen. Det medfører som nævnt en
forringelse af rammevilkårene for at investere og drive virksomhed i Danmark. Herunder
øget tilskyndelse til at flytte indkomst og aktivitet til udlandet, hvorved skattegrundlaget i
Danmark reduceres.
Side 3 af 3