Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0721 Bilag 1
Offentligt
1708123_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. januar 2017
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EU) 2016/1036 om beskyttelse mod dumpingimport fra
lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union, og af for-
ordning (EU) 2016/1027 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra
lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union, COM
(2016) 721.
1.
Resumé
Formålet med Kommissionens forlag er at justere Unionens handelspoli-
tiske beskyttelsesinstrumenter med henblik på at sikre instrumenternes
fortsatte effektivitet, dels i lyset af ændringer i WTO’s retlige rammer,
dels i lyset af forholdene i visse WTO-medlemslande, herunder fraværet
af frie markedskræfter som følge af statslig indblanding. Forslaget inde-
holder bl.a. ændringer i EU’s beregningsmetode til fastsættelse af anti-
dumping told og ændringer af den måde, hvorpå EU undersøger subsidier
som ydes af tredjelandes regeringer.
Forslaget forventes ikke at have betydelige samfundsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget kan have erhvervsøkonomiske
konsekvenser i form af potentielt højere eller lavere anti-dumping toldsat-
ser. Forslaget har ikke konsekvenser for dansk lovgivning.
Regeringen støtter intentionen om at justere de handelspolitiske beskyttel-
sesinstrumenter og lægger vægt på, at EU’s metode til at håndtere dum-
ping fra tredjelande er i overensstemmelse med EU’s internationale juri-
diske forpligtelser. Regeringen lægger endvidere vægt på, at der med
forslaget ikke rykkes markant ved den nuværende balance i EU’s defensi-
ve handelsinstrumenter mellem effektiv beskyttelse på den ene side, og
EU’s frihandelsorienterede tilgang på den anden.
Regeringen kan acceptere Kommissionens forslag om at ændre den måde,
EU undersøger tredjelandes brug af subsidier. Regeringen vil arbejde for,
at videngrundlaget for at indlede antidumpingundersøgelser bliver så
solidt som muligt. Endelig vil regeringen arbejde for at sikre optimal
transparens og forudsigelighed for alle involverede parter i forbindelse
med overgangen til de nye regler.
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0002.png
2/10
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM(2016) 721 af 9. november 2016
fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EU) 2016/1036 om beskyttelse mod dumpingimport
fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union, og af For-
ordning (EU) 2016/1037 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra
lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union. Forslaget er
modtaget i dansk sprogversion den 16. november 2016.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207, stk. 2 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsmæssige procedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget indeholder målrettede ændringer af EU’s antidumpingforord-
ning (EU-forordning 2016/1036) og EU’s antisubsidieforordning (EU
forordning 2016/1036) (”de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter”).
Forslaget er til dels blevet fremsat på baggrund af ændringer i reglerne i
Verdenshandelsorganisationen (WTO), der gør det hensigtsmæssigt at
ændre den metode, der anvendes til at udregne dumping fra visse WTO-
medlemslande, hvor markedsfordrejninger finder sted, herunder Kina.
Samtidig har erfaringer ifølge Kommissionen vist, at det reelle omfang af
subsidieringen ikke altid står klart, når EU indleder antisubsidieundersø-
gelser. Kommissionen påpeger navnlig, at de undersøgte eksportører ofte
drager fordel af subsidier, som ikke kunne have været kendte forud for
undersøgelsen, men som alligevel giver eksportørerne en urimelig fordel
overfor EU’s industri. Kommissionen finder det afgørende, at sådanne
subsidier i tilstrækkelig grad afspejles i den endelige analyse og i den
told, der indføres.
3.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at justere de handelspolitiske beskyttelsesinstru-
menter med henblik på at sikre disses fortsatte effektivitet i lyset af æn-
dringer i WTO’s retlige rammer, samt de forhold, der gælder i visse
WTO-medlemslande, navnlig fraværet af frie markedskræfter som følge
af statslig indblanding. På den baggrund indeholder forslaget en række
målrettede ændringer af EU’s antidumping- og antisubsidieforordning.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag:
Ændringer af forordning (EU) 2016/1036 (antidumpinggrundforordningen)
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
3/10
Fastsættelse af den normale værdi ved tilstedeværelse af markedsfordrej-
ninger
I henhold til EU-lovgivningen finder dumping sted, hvis en virksomhed
eksporterer et produkt til EU til lavere priser end den normale værdi for det
pågældende produkt på dets eget hjemmemarked. I antidumpingforordnin-
gens artikel 2, stk. 1-7, præciseres det grundlag, hvorpå den normale værdi
skal fastsættes. For WTO-medlemmer sker dette normalt i henhold til stan-
dardreglerne for normale markedsforhold, hvor den normale værdi fastsæt-
tes på grundlag af hjemmemarkedspriserne på samme vare eller på grundlag
af en beregnet normal værdi.
Der findes imidlertid omstændigheder, hvor Kommissionen ikke finder det
hensigtsmæssigt at anvende hjemmemarkeds priser og omkostninger til at
fastsætte den normale værdi – eksempelvis når priser eller omkostninger
ikke følger de frie markedskræfter, fordi de påvirkes af statslig indgriben.
Ved at indføre en ny bestemmelse, artikel 2, stk. 6a, foreslår Kommissionen
derfor at ændre metoden til at fastsætte den normale værdi i disse tilfælde.
Konkret foreslår Kommissionen, at den normale værdi, når væsentlige mar-
kedsfordrejninger forekommer, vil blive beregnet på grundlag af produkti-
ons- og salgsomkostninger, der afspejler ikke-fordrejede priser eller referen-
ceværdier. Som kilder hertil kan der, ifølge Kommissionen, anvendes ikke-
fordrejede internationale priser, omkostninger eller referenceværdier, eller
tilsvarende produktions- og salgsomkostninger i et passende repræsentativt
land med et økonomisk udviklingsniveau svarende til eksportlandets, forud-
sat at der foreligger lettilgængelige data om omkostningerne. Det fremgår
endvidere, at den beregnede normale værdi skal indbefatte et rimeligt beløb
til at dække salgs- og administrationsomkostninger, andre generalomkost-
ninger samt fortjeneste.
Ifølge forslagets artikel 2, stk. 6a, afsnit b) kan væsentlige fordrejninger med
hensyn til det pågældende produkt siges at forekomme, når de indberettede
priser eller omkostninger ikke udspringer af frie markedskræfter, fordi de er
blevet påvirket af statslig indgriben. Som parametre til at vurdere hvorvidt
væsentlige fordrejninger finder sted, kan der ifølge Kommissionen tages
hensyn til den mulige påvirkning fra faktorer såsom; udbredelsen af virk-
somheder, der drives under ejerskab, kontrol, politisk tilsyn eller vejledning
fra eksportlandets myndigheders side; statslig tilstedeværelse i virksomhe-
der, som muliggør statslig indgriben i priser eller omkostninger; politiske
tiltag eller foranstaltninger, der særbehandler til fordel for leverandører på
hjemmemarkedet eller på anden måde påvirker de frie markedskræfter, samt
adgang til finansiering fra institutioner, der opfylder politiske målsætninger.
Som det fremgår af afsnit c) i den foreslåede artikel 2, stk. 6a, kan Kommis-
sionens tjenestegrene, såfremt det er relevant og med henblik på at påvise, at
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0004.png
4/10
sådanne forvridninger finder sted, udarbejde en rapport med beskrivelse af
den specifikke situation i et givet land eller en given sektor, vedrørende
ovenstående kriterier. Det understreges, at en sådan rapport og det bevisma-
teriale, som rapporten bygger på, kan indgå i sagsakterne til eventuelle un-
dersøgelser vedrørende det pågældende land eller den pågældende sektor.
Ifølge afsnit d) af samme artikel kan EU-virksomheder støtte sig til en sådan
rapport i forbindelse med beregningen af den normale værdi, når der indgi-
ves en klage eller anmodes om en undersøgelse af et givent produkt. I afsnit
e) i artikel 2, stk. 6a påpeger Kommissionen endelig, at parterne i undersø-
gelsen underrettes umiddelbart efter at en undersøgelse iværksættes, og gi-
ves en frist på 10 dage til at fremsætte bemærkninger. Interesserede parter
gives i den forbindelse adgang til sagsakten.
I forslaget understreges det endvidere, at forordningen, som ændret, ikke bør
berøre fastlæggelsen af, om et givet WTO-medlem er et land med markeds-
økonomi. Med forslaget skelnes der således ikke mellem WTO-lande med
eller uden markedsøkonomi, ligesom de foreslåede ændringer heller ikke vil
medføre, at noget land tildeles status som markedsøkonomi.
Normal værdi for lande, der ikke er medlemmer af WTO
Som det fremgår af forslagets ændringer til antidumpingforordningens arti-
kel 2, stk. 7, vil den normale værdi for de lande, der på tidspunktet for ind-
ledningen af en antidumpingundersøgelse ikke er medlemmer af WTO, og
som står opført i bilag I til EU forordning 2015/755 om fælles ordninger for
indførsel fra visse tredjelande
1
, blive fastsat på grundlag af referencelands-
metoden. Her fremgår det, at den normale værdi fastsættes på grundlag af
prisen eller den beregnede værdi i et tredjeland med markedsøkonomi eller
prisen ved salg fra et sådan tredjeland til andre lande, herunder Unionen,
eller, hvis dette ikke er muligt, på ethvert andet rimeligt grundlag. Det gæl-
der eksempelvis den pris, der er betalt eller skal betales inden for EU for
samme vare, om nødvendigt justeret for at indregne en rimelig fortjenstmar-
gen.
For så vidt angår udvælgelsen af et egnet tredjeland, gælder det fortsat at
udvælgelsen bør foregå på en ikke urimelig måde, hvor der tages hensyn til
alle pålidelige oplysninger, der er fremlagt på tidspunktet for udvælgelsen.
Såfremt det er relevant, anvendes et tredjeland med markedsøkonomi, som
er omfattet af samme undersøgelse. Det gælder ligeledes, at parterne i un-
dersøgelsen om det påtænkte land med markedsøkonomi underrettes umid-
delbart efter iværksættelsen af undersøgelsen, og indrømmes en frist på 10
dage til at fremsætte bemærkninger.
1
Bilag I i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/755 af 29. april 2015 om fælles
indførsel fra visse tredjelande omfatter følgende tredjelande: Aserbajdsjan, Hviderusland, Kasakh-
stan, Nordkorea, Turkmenistan og Usbekistan.
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0005.png
5/10
Overgangen fra den nuværende til den nye ordning
Kommissionen lægger i forslaget op til at indføre specifikke bestemmelser,
med henblik på at sikre, at den nye ordning træder i kraft på en effektiv,
velordnet og retfærdig måde, og ikke skaber usikkerhed omkring gældende
ret i forbindelse med igangværende sager eller påvirker gældende foran-
staltninger på en uhensigtsmæssig måde.
Kommissionen præciserer derfor i forslaget, at den nye ordning kun gælder
for sager, der indledes
efter
at de ændrede bestemmelser er trådt i kraft, og
at de nuværende regler fortsat vil gælde for eventuelle igangværende an-
tidumpingundersøgelser.
For så vidt angår allerede gældende foranstaltninger, påpeger Kommissio-
nen, at indførelsen af de nye bestemmeler ikke i sig selv er nok til, at eksi-
sterende foranstaltninger genovervejes. Derimod bør eksisterende foran-
staltninger kun tages op til genovervejelse når og hvis de faktiske omstæn-
digheder for de berørte eksportører har ændret sig i en sådan grad, at de
gældende foranstaltninger ikke længere er tilstrækkelige.
Såfremt en undersøgelse indledes som følge af, at en eksportørs faktiske
omstændigheder har ændret sig, kan undersøgelsen stadig gennemføres ved
brug af den eksisterende metode, så længe de specifikke omstændigheder,
der førte til anvendelsen af den eksisterende metode, herunder den metode
der bygger på antidumpingforordningens artikel 2, stk. 7, litra a og b (ind-
førsel fra visse lande uden markedsøkonomi), ikke har ændret sig.
Kommissionen foreslår desuden at fastsætte som en særlig overgangsbe-
stemmelse, at såfremt der er en overgang fra en normal værdi der er bereg-
net i henhold til artikel 2, stk. 7, litra a) eller b) til en normal værdi, der er
beregnet i henhold til artikel 2, stk. 1-6a (normal værdi for WTO-
medlemmer), anses den rimelige periode, der er fastsat i antidumpingfor-
ordningens artikel 11, stk. 3, første afsnit, for at udløbe på den dato, hvor
den første undersøgelse efter overgangen indledes. Det fremgår af forslaget,
at samme tilgang bør anvendes i forbindelse med undersøgelser af nye ek-
sportører, som gennemføres i henhold til antidumpingforordningens artikel
11, stk. 4.
Ændring af antisubsidiegrundforordningen
I henhold til EU’s antisubsidieforordning 2016/1037 finder subsidiering
sted, hvis staten i oprindelses- eller eksportlandet yder et finansielt bidrag
eller der foreligger en eller anden form for indkomst- eller prisstøtte og
modtageren herved opnår en fordel.
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0006.png
6/10
I tillæg til de foreslåede ændringer til antidumpingforordningen finder
Kommissionen det også afgørende at antisubsidieforordningen kan anven-
des optimalt. Ifølge Kommissionen har erfaringer imidlertid vist, at subsidi-
eringens reelle omfang ofte bliver opdaget i løbet af den relevante undersø-
gelse. Særligt konstateres det ofte, at de undersøgte eksportører drager for-
del af subsidier, som ikke rimeligt kunne have været kendte forud for under-
søgelsen.
Med henblik på at adressere denne udfordring og sikre at subsidier i til-
strækkelig grad afspejles i den endelige analyse og niveauet for den told der
indføres, foreslår Kommissionen, at når sådanne subsidier konstateres i lø-
bet af en undersøgelse, bør Kommission tilbyde supplerende høringer til det
relevante oprindelsesland og/eller eksportland med hensyn til sådanne sub-
sidier. Denne præcisering foreslås som en tilføjelse til artikel 10, stk. 7 i
antisubsidieforordningen. Det understreges endvidere, at fordi der heller
ikke gælder særlige overgangsbestemmelser for dette område, bør den revi-
derede forordning gælde alle afgørelser om at indlede procedurer, samt på
alle procedurer, herunder oprindelige undersøgelser og genoptagede under-
søgelser, som indledes på eller efter den dato, hvor den reviderede forord-
ning træder i kraft.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Udvalg om International Han-
del (INTA). Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra udvalget.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører ind under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1,
litra e) i TEUF. En vurdering af nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning for området.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have konsekvenser for dansk lovgiv-
ning.
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0007.png
7/10
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have betydelige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det er den foreløbige vurdering, at forslaget ikke medfører direkte admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet. Det vurderes dog, at forslaget
vil kunne medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser i form
af potentielt højere antidumping-toldsatser i specifikke sager. Såfremt den
ændrede beregningsmetode anvendes, og EU samtidig fjerner reglen om
brug af den mindste toldsats i bestemte former for sager, er der risiko for,
at der i en række sager vil anvendes betydeligt højere toldsatser end i dag.
Samtidig kan den ændrede beregningsmetode også medføre lavere told-
satser, såfremt metoden anvendes uden at EU samtidig fjerner reglen om
brug af den mindste toldsats. Idet de anvendte toldsatser i høj grad vil
afhænge af Kommissionens praksis i de specifikke sager, er det ikke mu-
ligt at vurdere dette på forhånd.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget blev sendt i høring den 11. november 2016 i Handelspolitisk
Specialudvalg (bred kreds) med frist for bemærkninger den 23. november
2016.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv og Dansk Industri. Dansk
Byggeri har meddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.
Dansk Erhverv (DE) understreger generelt, at det for DE er en kerneprio-
ritet at sikre, at den danske vareimport ikke bliver unødigt fordyret eller
besværliggjort af de forslåede ændringer til EU’s antidumpingforordning.
For så vidt angår processen omkring tildeling af markedsøkonomisk sta-
tus til Kina (MES), som Kommissionens forslag ifølge DE skal ses i
sammenhæng med, understreger DE, at man ved flere dialogmøder herom
har fremført sin tilslutning til, at Kina tildeles markedsøkonomisk status
samt en principiel skepsis overfor EU’s brug af handelsdefensive instru-
menter såsom antidumping.
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0008.png
8/10
DE anfører også generelt, at det ofte vil forvolde omfattende økonomisk
skade på europæiske virksomheder, der lever af import og/eller viderefor-
arbejdning, når EU indfører antidumping told for at beskytte europæiske
producenter mod unfair konkurrence fra tredjelande. I forlængelse heraf
understreger DE vigtigheden af, at dansk erhvervsliv har nemmest mulig
adgang til den billigst mulige import, og at udformningen af EU’s an-
tidumping- og antisubsidielovgivning her står centralt. DE finder det der-
for afgørende, at regeringen i relation til Kommissionens forslag står fast
på, at EU også fremover anvender den lavest mulige toldsats, og at de nye
beregningsmetoder der lægges op til, samt det sideløbende forslag om
modernisering af de defensive handelsinstrumenter, ikke fører til et pro-
tektionistisk kapløb med USA og andre lande om, hvem der kan sætte den
højeste antidumpingtold.
I forhold til afsnit 1.1.1.a om ændringer af antidumpingforordningen be-
mærker DE at Kommissionen foreslår at EU fortsat skal kunne anvende
princippet om at benytte et referenceland ved beregning af antidumping-
told i forhold til en række WTO-lande, herunder Kina. DE finder hertil, at
det er positivt, at Kommissionen i denne paragraf har tilføjet, at dette land
skal være på samme økonomiske udviklingsniveau som eksportlandet.
DE ønsker endvidere, at Kina tildeles samme behandling ved beregning af
toldsatser som andre WTO-lande og finder, at Kommissionens forslag
lægger op til dette. DE er alligevel forbeholdende overfor fremgangsme-
toden, da det samtidig foreslås, både i nærværende forslag og i forslaget
om de defensive handelsinstrumenter, at give Kommissionen og de ramte
industrier nye værktøjer til beregning af told, uanset om det pågældende
land anses som en markedsøkonomi eller ej. DE finder hertil forslaget om
rapporter fra Kommissionen centrale, idet Kommissionen ved at udarbej-
de disse rapporter ifølge DE letter byrden for de industrier, der lægger sag
an. Dette kan ifølge DE føre til flere antidumping-sager, og dermed en
højere told. DE lægger derfor vægt på, at rapporterne udarbejdes så speci-
fikt som muligt, herunder at rapporterne bør omhandle en specifik sektor i
et specifikt land, og ikke et land som helhed.
Dansk Industri (DI) påpeger generelt, at danske virksomheder er af-
hængige af at kunne købe del-komponenter og produkter til deres videre
produktion fra de bedste og billigste producenter rundt om i verden, og at
dette i mange tilfælde har været kinesiske producenter. Ifølge DI har Ki-
nas hidtidige status som en ikke-markedsøkonomi betydet uforholdsmæs-
sigt høje straftoldsatser. Dette skyldes ifølge DI Kommissionens brug af
den analoge-lands metode, hvor man har taget udgangspunkt i produkti-
onsvilkår i lande, som skulle ligne Kina, men som ifølge DI reelt har væ-
ret ineffektive.
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0009.png
9/10
DI hilser det derfor velkomment, at brugen af den analoge-lands metode
nu borfalder, og at der i stedet foreslås den nye bestemmelse artikel 2, stk.
6a, hvorefter den normale værdi beregnes på grundlag af produktions- og
salgsomkostninger, der afspejler ikke fordrejede priser eller reference-
værdier.
DI anerkender, at det under visse omstændigheder kan være vanskeligt at
fastsætte den værdi, som en vare normalt bør sælges til. DI finder imidler-
tid, at det er undtagelsen snarere end reglen, og opfordrer derfor til, at
bevisbyrden skal være høj, når det kommet til at kunne påstå, at der gæl-
der særlige omstændigheder, som berettiger at fastsætte en vares værdi på
en måde, som ifølge DI ligner den hidtidige analoge-lands metode.
DI finder det derfor også afgørende, at der i udvælgelsen af ”et passende
repræsentativt land” reelt er tale om et sammenligneligt land. DI finder
eksempelvis ikke, at det giver mening at sammenligne kinesiske produk-
tionsvilkår med et land på tilsvarende velstandsniveau, idet der i Kina er
store forskelle i velstand på tværs af landet. I stedet mener DI, at det kan
være rimeligt at tage udgangspunkt i velstandsniveauet i den region, hvor-
fra de undersøgte varer stammer fra. Det understreges endvidere, at det
for DI er afgørende, at det repræsentative land ikke alene er sammenlignet
i forhold til velstandsniveau, men også i forhold til mange andre faktorer,
som er med til at afgøre prisdannelsen på hjemmemarkedet.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne lægger generelt vægt på vigtigheden af, at forslaget sik-
rer beskyttelsesinstrumenternes forsatte effektivitet i forhold til at håndte-
re markedsforvridninger i eksportlandet. Flere medlemsstater finder det
imidlertid problematisk, hvis bevisbyrden for markedsforvridninger læg-
ges på virksomhedernes skuldre. Flere medlemsstater finder endvidere, at
det bør afklares nøjere, om forslaget er i overensstemmelse med WTO’s
antidumpingregler, samt at det bør præciseres, hvordan Kommissionen i
praksis vil gøre brug af de foreslåede rapporter med beskrivelser af mar-
kedssituationen i et givet land eller en given sektor.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet intentionen om at justere EU’s handelspoli-
tiske beskyttelsesinstrumenter med henblik på at sikre instrumenternes
fortsatte effektivitet i lyset af både ændringer i WTO-lovgivningen og de
handelspolitiske realiteter i visse WTO-medlemslande.
kom (2016) 0721 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer af EU's antidumping- og antisubsidielovgivning
1708123_0010.png
10/10
I den forbindelse lægger regeringen vægt på, at den metode EU anvender
til at beregne og håndtere dumping fra tredjelande er i overensstemmelse
med EU’s internationale juridiske forpligtelser.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at der med forslaget ikke rykkes
markant ved den nuværende balance i EU’s defensive handelsinstrumen-
ter mellem effektiv beskyttelse af dumping-udsatte industrier på den ene
side, og EU’s frihandelsorienterede tilgang på den anden.
Regeringen støtter endvidere Kommissionens intention om at sikre, at
EU’s antisubsidielovgivning anvendes optimalt, og regeringen kan accep-
tere forslaget om at ændre den måde EU undersøger tredjelandes brug af
subsidier.
For så vidt angår forslaget om, at Kommissionen kan udarbejde rapporter
med beskrivelse af den specifikke situation vedrørende markedsvilkår i et
givet land eller en given sektor, vil regeringen arbejde for, at videngrund-
laget for at indlede antidumpingundersøgelser bliver så solidt som muligt.
Endelig vil regeringen arbejde for at sikre optimal transparens og forudsi-
gelighed for alle involverede parter i forbindelse med overgangen til de
nye antidumping- og antisubsidieregler.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.