Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0815 Bilag 1
Offentligt
1702672_0001.png
FAKTAARK - FOLKETINGETS EU-KONSULENTENHED / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
14-12-2016
Koordinering af social sikring
HVAD ER SOCIALE
RINGSYELSER?
SIK-
Nye regler for dagpenge på tværs af grænser
Kommissionen foreslår en revi-
sion af reglerne om koordinering
af sociale sikringsydelser (forord-
ning 883/2004). Forslaget skal
bl.a. tage højde for nye domstols-
afgørelser, modernisere reglerne
og modvirke snyd. Kommissionen
lægger med sit forslag op til føl-
gende hovedelementer:
Optjeningskrav for dagpenge
En EU-borger skal have arbejdet
mindst 3 mdr. i det land, hvor EU-
borgeren søger arbejdsløsheds-
understøttelse, for at kunne med-
regne arbejdsperioder optjent i an-
dre lande og dermed blive beretti-
get til støtte. I de 3 mdr. skal den
arbejdsløse dækkes i det land,
hvor personen senest har haft job.
Hermed fjernes tvivl om, hvorvidt
det danske optjeningskrav på 286
timers arbejde i DK i løbet af 3
mdr. er i strid med EU-retten.
Dagpenge med til jobsøgning i
udlandet
Arbejdsløse skal have mulighed
for at tage dagpenge med for at
søge arbejde i udlandet i 6 mdr. I
dag giver de danske regler kun ret
til at tage dagpenge med til udlan-
det i 3 mdr. Hensigten er at øge
mobiliteten.
Hvor er grænsependlere dæk-
ket?
Hvis grænsependlere mister job,
får de i dag dagpenge i det land,
hvor de bor. Mens pendlerne i
mange lande betaler sociale bi-
drag i det land, hvor de arbejder.
(Sådan er det dog ikke i Danmark,
hvor dagpenge er delvist skattefi-
nansieret, delvist via A-kasse kon-
tingent). Kommissionen finder det
uretfærdigt, og foreslår derfor at
ændre det, så de to ting følges ad.
Ikke-økonomisk aktive borgere
uden ret til sociale ydelser
Kommissionens foreslår, at det
skrives ind i forordningen, at bor-
gere uden en opholdstilladelse
som arbejdstager, jobsøgende,
studerende eller selvforsørgende,
ikke har ret til sociale ydelser. Det
har EU-Domstolen allerede fast-
slået, men med forslaget vil det
stå direkte i lovteksten.
Ingen indeksering af børne-
check
Et forslag om at indeksere børne-
checken, så størrelsen på børne-
checken ville svare til leveomkost-
ningerne i det land, hvor barnet
bort, faldt bort, da briterne stemte
for at forlade EU. Kommissionen
har ikke taget det med i denne re-
vision, fordi:
1) EU-landene kan kun spare få
penge på indeksering.
2) Det vil være bureaukratisk og
svært at administrere indeksering
af børnecheck.
3) Det er ifølge Kommissionen
mest retfærdigt, at EU-borgere,
der betaler samme skat som nati-
onale borgere også modtager
samme ydelser.
Sociale sikringsydelser er ydel-
ser, der ikke baseres på en vur-
dering af den enkelte borgers
personlige behov, men tildeles
efter lovbestemte kriterier, der
gælder ens for alle. Dagpenge
og efterløn er eksempler på so-
ciale sikringsydelser. Kontant-
hjælp og SU betragtes derimod
ikke som sociale sikringsydel-
ser, men som sociale fordele
og er derfor ikke omfattet af
disse regler.
HVAD ER FORMÅLET MED
REGLERNE?
Forordning 883/2004 fastsæt-
ter regler for, hvilket land der er
forpligtet til at betale sociale
sikringsydelser, når det drejer
sig om EU-borgere, der bruger
deres ret til fri bevægelighed til
at bo og arbejde i andre EU-
lande. Reglerne skal sikre, at
ingen borgere snydes for ydel-
ser, de har ret til, og omvendt
at ingen borgere kan få udbe-
talt samme ydelse i to lande.
HVOR MANGE EU-BOR-
GERE ER OMFATTET AF
REGLERNE?
I 2015 boede 11,3 mio. EU-bor-
gere i den arbejdsdygtige alder
(20-64 år) i et andet EU-land
end deres eget. 8,5 mio. af
disse havde eller søgte job. Det
er 3,7 pct. af EU’s samlede be-
folkning. Der var 1,3 mio. EU-
borgere, der boede og arbej-
dede i to forskellige EU-lande
(grænsependlere). I 2014 var
der 1,92 mio. udstationerede
arbejdere i EU. Disse udstatio-
nerede er ikke omfattet af dette
regelsæt, da de modtager soci-
ale ydelser fra deres hjemland.
MOBILITETSPAKKEN
Dette forslag er en del af Kommissionens mobilitetspakke. Den anden
del af pakken er et forslag fra marts om at revidere udstationeringsdi-
rektivet. Udstationeringsdirektivet skal sikre samme løn for samme ar-
bejde på samme arbejdssted. Det har mødt stort modstand i de cen-
tral- og østeuropæiske lande, der er bekymrede for, om deres virk-
somheder mister konkurrencefordele. Revisionen af koordinering af
sociale sikringsydelser skal vise disse lande, at deres borgere ikke
diskrimineres (med lavere børnepengeydelser), idet Kommissionen vil
fastholde princippet om samme ydelser for samme bidrag/skatter.
Dette forslag
KOM (2016)815
FREMSAT 13. DECEMBER 2016