Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0815 Bilag 5
Offentligt
1721700_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 224
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
224 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 224:
J.nr. 2017-333
”Vil
ministeren redegøre for hhv. mindste- og gennemsnitslønningerne i samtlige
EU-lande, og vil ministeren sammenholde lønningerne med den danske
dagpengesats (fuldtidsforsikret)? Opgørelsen bedes foretaget på månedsbasis
(2016-pl).”
Svar:
Mindste- og gennemsnitslønninger på tværs af EU-lande varierer meget fra land til
land. Mens Rumænien har den laveste opgjorte lovbestemte minimumsløn på 276
euro pr. måned, så har Luxembourg den højeste med 1923 euro pr. måned, jf. tabel
1. For mange lande ligger gennemsnitslønnen (2014) på omtrent det dobbelte af
mindstelønnen (2016). Dog er der nogle lande, hvor der er væsentligt større spænd
mellem gennemsnits- og mindsteløn. Det gælder fx Tjekkiet og Spanien. Opgørel-
sen er hentet fra EU’s database
og fremgår opgjort i euro per måned.
Tallene kan sammenholdes med, at den månedlige danske dagpengesats for en
fuldtidsforsikret lønmodtager er 18.113 kr. (2016-niveau). Det svarer til ca. 2.436
euro om måneden.
Det har ikke været muligt at tilvejebringe nyere opgørelser end 2014-data for gen-
nemsnitslønningerne, og der er ikke taget højde for forskellige leveomkostninger
mellem landene.
Det er desuden ikke alle EU-lande, som har en lovfastsat minimumsløn, hvorfor
der ikke fremgår tal for disse lande. Det gælder blandt andet Danmark og Italien.
Der bemærkes, at bruttolønningerne i de forskellige lande ikke umiddelbart kan
sammenlignes direkte med dagpengesatsen i Danmark, da beskatningen mellem
lande og mellem indkomster kan variere, samtidig med at sociale bidrag i andre
lande kan medføre visse rettigheder, som ikke er kapitaliseret i opgørelsen.
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0002.png
Tabel 1 Mindste og gennemsnitslønninger i EU, euro per måned (brutto)
Mindsteløn, 2016
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
UK
1.532
215
365
-
1.440
430
1.546
684
764
1.467
414
-
-
370
380
1.923
350
728
1.537
-
417
618
276
791
405
-
-
1.343
Gennemsnitlig løn, 2014
3.216
431
925
4.194
3.045
1.066
3.778
-
1.985
2.775
-
2.458
1.840
806
706
4.206
811
1.720
2.988
2.806
980
1.249
521
1.582
930
3.232
3.578
3.151
Anm.: Mindstelønningerne er opgjort per 1. juli, for Portugal dog per 1. januar. Minimumlønningerne er bruttobe-
løb, dvs. før fradrag af indkomstskat og sociale bidrag. Sådanne fradrag varierer fra land til land. I nogle lande er
mindstelønnen ikke fastsat på månedlig basis, men på time- eller ugentlig basis. For disse lande er satserne kon-
verteret til månedlige rater af Eurostat. Eurostat oplyser, at den nationale mindsteløn håndhæves ved lov, ofte efter
høring af arbejdsmarkedets parter, eller direkte ved en national aftale på tværs af sektorer (det er tilfældet i Belgien
og Grækenland). Den nationale mindsteløn gælder normalt for alle medarbejdere, eller i det mindste et stort flertal
af de ansatte i landet. Der er ifølge Eurostat ikke lovfastsatte mindstelønninger i 6 EU-lande: Danmark, Italien,
Østrig, Finland, Sverige og Cypern (til Cypern skriver Eurostat, at mindstelønninger sættes af regeringen til særli-
ge stillinger).
Data for gennemsnitslønninger er baseret på Eurostats data for “The Structure of Earnings
Survey
(SES)”
for virksomheder med mindst 10 ansatte. Statistikken er en spørgeskemaundersøgelse med EU-
harmoniseret data, der foretages hvert 4. år. Der er anvendt en valutakurs på 7,44 DKK/Euro.
Kilde: Eurostat.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0003.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 225
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
225 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 225:
J.nr. 2017-375
”Vil
ministeren redegøre for, hvad den danske dagpengesats ville være i hvert
EU11-land, hvis man indekserede dagpengesatsen, så ydelsen blev fastsat efter le-
veomkostningerne i det enkelte land? Ministeren bedes oplyse dagpengesatsen i ta-
belform for hvert land (2016-pl).”
Svar:
Den månedlige danske dagpengesats for en fuldtidsforsikret lønmodtager er 18.113
kr. (2016-niveau).
Denne danske dagpengesats er omregnet, så ydelsen er korrigeret til leveomkost-
ningerne i de 11 central- og østeuropæiske EU-medlemslande (EU11), jf. tabel 1.
Dette er gjort på baggrund af Eurostats købekraftskorrigerede prisindeks for 2015.
Den købekraftkorrigerede danske dagpengesats er lavere for EU11-landene end i
Danmark, fordi leveomkostningerne i EU11-landene generelt er lavere end i Dan-
mark. Eksempelvis vil dagpengeydelsen for en fuldtidsforsikret lønmodtager korri-
geret for leveomkostninger være ca. 6.260 kr. i Bulgarien og 10.612 kr. i Sloveni-
en, som har henholdsvis den laveste og højeste købekraftkorrigerede danske dag-
pengesats blandt EU11-landene.
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0004.png
Tabel 1. Månedlige dagpengesatser (2016-niveau) ved indeksering af ydelsen
ud fra EU11-landenes købekraft
Månedlig dagpengesats (kr.)
Danmark
Bulgarien
Estland
Kroatien
Letland
Litauen
Polen
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Tjekkiet
18.113
6.260
9.731
8.663
9.183
8.116
7.235
6.821
8.836
10.612
8.356
Ungarn
7.582
Anm: Indekseringen er foretaget ud fra landenes komparative PPP-prisniveauer sat i forhold til det danske niveau.
Kilde: Eurostat, indeks for 2015.
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&plugin=1&pcode=tec00120&language=en
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0005.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 227
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. Januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
227 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 227:
J.nr. 2017-377
Vil ministeren på baggrund af den nuværende udvikling redegøre for den fremtidi-
ge udvikling i statens omkostninger, når arbejdssøgende får mulighed
for at medtage dansk arbejdsløshedsunderstøttelse til et andet EU-land i seks må-
neder frem for tre måneder?
Svar:
Indledningsvis vil jeg understrege, at regeringen er stærkt imod Kommissionens
forslag på dette område. Regeringen går ind for den fri bevægelighed i EU, og har
en ledig gode udsigter til et job, fx i form af en aftale om et jobinterview, vil rege-
ringen være åben for, at det skal være muligt at foretage rejser af kort varighed.
Men det er helt urimeligt, hvis man i realiteten kan undslå sig rådighedskrav i flere
måneder. Jeg henviser i øvrigt til mit svar på BEU alm. del spørgsmål 230.
Jeg skal understrege, at der foreløbig er tale om, at Kommissionen har stillet for-
slag om at forlænge perioden for eksport fra 3 til 6 måneder. Regeringen vil derfor
arbejde for at finde opbakning til, at forslaget ikke vedtages.
På basis af historiske registeroplysninger skønnes det med betydelig usikkerhed, at
en udvidelse af eksportperioden fra 3 til 6 måneder vil medføre en merudgift til
dagpenge på ca. 40 mio. kr. årligt. Dette svarer til ca. 32 mio. kr. efter skat og til-
bageløb til afgiftssystemet.
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af forordning
883/04 sendt til udvalget d. 1. februar 2017.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0006.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 228
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bent Bøgsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
BEU 228 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. BEU 228:
J.nr. 2017-376
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange arbejdssøgende der siden 2006 har
taget dansk arbejdsløshedsunderstøttelse med til udlandet, og som ikke efterfølgen-
de er returneret til Danmark senest 1 år efter? Opgørelsen bedes oversendt
i tabelform for hvert af årene og samlet set.”
Svar:
Det er muligt for et medlem af en a-kasse at tage til et andet EU/EØS-land for at
søge arbejde og samtidig modtage arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark (eksport
af EØS-dagpenge) i en periode på op til 3 måneder. Muligheden gælder både dan-
ske og udenlandske statsborgere.
Godt 7.900 a-kassemedlemmer har modtaget danske dagpenge i forbindelse med
jobsøgning i udlandet i perioden fra 1. maj 2010 til udgangen af 2015,
jf. tabel 1.
Heraf er 46 pct. registreret med en udenlandsk bopæl 1 år efter sidste EØS-
dagpengeudbetaling, mens 54 pct. står registreret med en dansk bopæl. Det svarer
til henholdsvis godt 3.600 personer med udenlandsk bopæl og knap 4.300 personer
med dansk bopæl.
Andelen af tidligere EØS-dagpengemodtagere, der har udenlandsk bopæl 1 år efter
sidste EØS-dagpengeudbetaling, varierer i perioden mellem 43 og 49 pct.
Det er ikke muligt at opgøre tallene før 2010,
jf. anmærkning 3 til tabel 1.
Det be-
mærkes, at opgørelsen over EØS-dagpengemodtagere og den efterfølgende bo-
pælsstatus er behæftet med usikkerhed, idet de anvendte CPR-registreringer af-
hænger af de oplysninger om udrejse/flytninger, der er indmeldt til registret.
De 4.300 personer, svarende til 54 pct., der ender med at returnere til Danmark er
altså i et vist omfang et udtryk for, hvor mange det ikke lykkedes for at finde job i
udlandet. Den store andel, der vender hjem, skal ses i sammenhæng med at ledige,
som eksporterer dagpenge til et andet EU/EØS-land, skal tilmelde sig som arbejds-
søgende ved arbejdsformidlingen i det EU/EØS-land, som vedkommende rejser til.
Dermed bliver den ledige omfattet af den kontrol og de betingelser, der er fastsat i
dette lands lovgivning, og er dermed ikke omfattet af de danske regler om rådig-
hed. Selvom selve udbetalingen af danske dagpenge skal ske efter de danske rå-
dighedsregler, er det langt fra sikkert, om den aktive arbejdsmarkedspolitik i et an-
det EU/EØS-land i samme grad understøtter den lediges jobchancer. Derfor vil re-
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0007.png
geringen arbejde for, at muligheden for at kontrollere rådighed m.v. i forbindelse
med eksport skærpes i forordningen.
Tabel 1. Antal a-kassemedlemmer, der har afsluttet et EØS-dagpengeforløb i
året, 1. maj 2010-2015 og fordelt på bopælsstatus 1 år efter sidste udbetaling
af EØS-dagpenge
2010
Antal personer med sidste EØS-
dagpengeudbetaling i året
Heraf dansk bopæl 1 år efter sidste
EØS-dagpengeudbet.
Heraf udenlandsk bopæl 1 år efter
sidste EØS-dagpengeudbet.
Død
640
338
301
1
2011
1.123
642
479
2
2012
1.260
690
569
1
2013
1.472
745
727
-
2014
1.590
829
760
1
2015
1.815
1.038
777
-
I alt 2010-
2015
7.900
4.282
3.613
5
Udenlandsk bopæl i pct.
47
43
45
49
48
43
46
Anm.1: 2010-tallet dækker alene perioden 1. maj 2010-31. december 2010.
Anm.2: Personer, der har påbegyndt modtagelse af EØS-dagpenge ultimo ét år og afsluttet modtagelsen af EØS-
dagpengene primo det følgende år, indgår kun i opgørelsen under det år, hvor sidste EØS-dagpengeudbetaling har
fundet sted.
Anm. 3: Til besvarelsen af spørgsmålet er der taget udgangspunkt i data fra eIndkomstregistret, hvor der foreligger
CPR-numre på EØS-dagpengemodtagerne fra 1. maj 2010, hvor a-kasserne begyndte at indberette EØS-dagpenge til
eIndkomst på et særskilt SE-nummer. CPR-nummeret gør det muligt via CPR-registeret at opgøre EØS-
dagpengemodtagernes bopælsstatus 1 år efter sidste udbetaling af EØS-dagpengene. A-kasserne indberetter også
EØS-dagpengeoplysninger til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), men der er først knyttet et CPR-
nummer på disse indberetninger fra og med 2014.
Anm. 4: Det bemærkes, at tallene i opgørelsen varierer fra opgørelsen af EØS-dagpengemodtagere på Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside STAR.dk og i tidligere besvarelse af BEU 453 alm. del oversendt til Be-
skæftigelsesudvalget i november 2016. Forklaringen på dette er, at der er taget udgangspunkt i en anden kilde til den-
ne besvarelse for at kunne knytte CPR-nummer til EØS-dagpengemodtagerne tilbage til 2010, mens det med den van-
lige kilde kun er muligt at anvende CPR-oplysninger tilbage til 2014, jf. anmærkning 3. CPR-nummeret anvendes til via
CPR-registeret at opgøre EØS-dagpengemodtagernes bopælsstatus 1 år efter sidste udbetaling af EØS-dagpengene.
Opgørelsen i denne besvarelse tager således udgangspunkt i a-kassernes indberetninger af udbetalte EØS-dagpenge
til eIndkomstregistret og tidspunktet for, hvornår det enkelte a-kassemedlem i dette register har modtaget den sidste
udbetaling af EØS-dagpenge. Opgørelsen på STAR.dk er baseret på a-kassernes indberetninger til styrelsens EØS-
dagpengestatistik og tidspunktet for påbegyndt udbetaling af EØS-dagpengene.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af eIndkomst og CPR-registret.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0008.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 229
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
229 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 229:
J.nr. 2017-647
”Er
ministeren enig i EU-Kommissionens opfattelse af, at chancerne for at finde
et arbejde stiger, når man hæver perioden for at modtage fx danske dagpenge
i udlandet fra tre måneder til seks måneder?”
Svar:
Nej, regeringen er uenig i, at chancerne for at finde arbejde stiger, når man forlæn-
ger perioden for at modtage danske dagpenge i udlandet fra tre til seks måneder.
Der er fri arbejdskraftmobilitet i EU, og at det derfor altid muligt at søge arbejde i
et andet EU-land. Reglerne om eksport af dagpenge blev indført på et tidspunkt,
hvor der ikke var internet, billig telefoni og billige flybilletter. Det gav mening
dengang for at fremme et fælleseuropæisk arbejdsmarked. Men med de nuværende
muligheder skulle markedet nok selv, og uden eksport af dagpenge, sørge for, at
ledige i et land tog til et andet land, hvis der var relevante jobåbninger. Så det er en
helt forkert vej, Kommissionen foreslår.
Derfor vil regeringen også arbejde imod Kommissionens forslag om at gøre perio-
den længere. Helst ser jeg, at man begrænser perioden i forhold til de nuværende
tre. Jeg synes heller ikke, at Kommissionen har fremlagt overbevisende dokumen-
tation for, at det skulle øge sandsynligheden for job, og det vil regeringen følge op
på i forhandlingerne.
Selvfølgelig kan det give god mening, at mulighederne for at finde et arbejde sti-
ger, hvis man kan medtage sine dagpenge og flytte hen til det jobmarked, hvor de
personlige jobchancer er størst. Det gælder for eksempel i forhold til, hvor der er
flest relevante jobåbninger.
Men der er mange andre forhold at tage hensyn til i en vurdering af de lediges
sandsynlighed for at komme i beskæftigelse. Væsentlig er den aktive indsats. I
Danmark er der en lang tradition for en omfattende aktiv arbejdsmarkedspolitik, og
den aktive indsats udgør et vigtigt element i den danske flexicurity-model.
I flexicurity-modellen understøtter sikkerhed og fleksibilitet hinanden, idet model-
len kombinerer en høj grad af mobilitet i reguleringen af arbejdsmarkedet med et
udbygget socialt sikkerhedsnet for de ledige gennem dagpenge- og kontanthjælps-
systemet. For at understøtte mobiliteten og imødegå de incitamentsproblemer, der
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0009.png
følger med et udbygget socialt sikkerhedsnet, udgør det tredje element i modellen
den aktive beskæftigelsespolitik,
jf. Dagpengekommissionen
1
.
Den aktive arbejdsmarkedspolitik har til formål at hjælpe ledige hurtigst muligt til-
bage i beskæftigelse ved at styrke de lediges forudsætninger og tilskyndelse for at
komme i beskæftigelse. Der er derfor både indbygget et opkvalificerings- og et rå-
dighedsafprøvende element.
En ledig, som eksporterer dagpenge til et andet EU/EØS-land, skal tilmelde sig
som arbejdssøgende ved arbejdsformidlingen i det EU/EØS-land, som vedkom-
mende rejser til. Dermed bliver den ledige omfattet af den kontrol og de betingel-
ser, der er fastsat i dette lands lovgivning, og er dermed ikke omfattet af de danske
regler om rådighed. Selvom selve udbetalingen af danske dagpenge skal ske efter
de danske rådighedsregler, er det langt fra sikkert, om den aktive arbejdsmarkeds-
politik i et andet EU/EØS-land i samme grad understøtter den lediges jobchancer.
Af sidstnævnte årsag mener regeringenogså, at det er et principielt problem, at man
kan tage dagpenge med til et andet EU/EØS-land. Det er ikke rimeligt, at man kan
undslå sig rådighedsreglerne på den måde.
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af forordning
883/04 sendt til udvalget d. 1. februar 2017.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
1
Arbejdspapir: Det danske arbejdsmarked, Dagpengekommissionen, oktober 2015.
2
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
1721700_0010.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 231
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
februar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
231 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udval-
get.
Spørgsmål nr. 231:
J.nr. 2017-645
”Vil
ministeren redegøre for effekten på kort og langt sigt af at indføre et optje-
ningsprincip for at få adgang til dagpenge jf. kommissionens forslag til revision
af forordning 883 om koordinering af sociale sikringsydelser?”
Svar:
Forslaget til ændring af forordning nr. 883/04 artikel 61 handler om, at der stilles
krav til varigheden af arbejde i det land, hvor der søges om arbejdsløshedsdagpen-
ge som betingelse for sammenlægning af forsikrings- og beskæftigelsesperioder.
Det følger af forslaget, at der fremover vil blive stillet krav om mindst 3 måneders
arbejde, for at kunne sammenlægge forsikrings- og beskæftigelsesperioder.
Efter gældende danske regler stilles der krav om beskæftigelse af mindst 296 ti-
mers varighed inden for 12 uger (for time-, dag- eller ugelønnede) eller 3 måneder
(for månedslønnede) for at få ret til at sammenlægge forsikrings- og beskæftigel-
sesperioder. Forslaget har derfor ikke umiddelbart de store konsekvenser. For en
fuldtidsbeskæftiget arbejdstager vil det betyde en skærpelse af praksis, for efter
gældende dansk praksis kan vedkommende medregne anciennitet efter to måneders
beskæftigelse. Det må dog antages at ramme meget få personer.
Beskæftigelsesministeriet har således i en nylig opgørelse baseret på Ram-
dagpengeregistret, e-indkomst og CPR-registret fundet, at kun 18 borgere fra andre
EU/EØS-lande i 2015 benyttede EU-reglerne til at medregne forsikrings- og be-
skæftigelsesperioder fra et andet EU/EØS-land for at få ret til danske dagpenge.
Dette skal ses i lyset af, at godt 6.600 EU/EØS-borgere (fuldtidspersoner) i 2015
modtog danske dagpenge.
Tallet skal ses i lyset af, at Danmark allerede har et krav om beskæftigelse på 296
timer, og tallet ville formentlig have været langt højere, hvis vi ikke havde haft
kravet.
kom (2016) 0815 - Bilag 5: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225, 227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger, fra beskæftigelsesministeren
Jeg er derfor meget tilfreds med Kommissionens forslag til revidering af forord-
ningen på dette punkt, og regeringen vil i forhandlingerne med de øvrige lande ar-
bejde for at fastholde forslaget.
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat vedr. ændring af forordning
883/04 sendt til udvalget d. 1. februar 2017.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2