Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0815 Bilag 8
Offentligt
1743116_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Politisk udtalelse om koordinering af sociale sikringsordninger
7. april 2017
Ref. 16-000767-3
Folketingets Beskæftigelsesudvalg afgiver hermed en udtalelse om
Kommissionens forslag til revision af reglerne om koordinering af sociale
sikringsordninger (KOM (2016) 0815).
Et
flertal
i udvalget (S, V, EL, LA, SF og KF) har følgende bemærkninger:
1. Det er positivt, at Kommissionen fastslår, at den danske regel om 296
timers arbejde i 12 uger som forudsætning for dagpengeret kan fastholdes.
Det skal dog afklares, om retten kan opnås enten ved det fornødne
beskæftigelseskrav eller ved 3 måneders medlemskab af A-kassen, eller om
begge dele skal være opfyldt.
2. Flertallet afviser Kommissionens forslag om, at 3 måneders retten til at
søge job i et andet EU land skal udvides til 6 måneder.
3. Flertallet kan ikke støtte Kommissionens forslag om, at dagpenge til
grænsearbejdere efter 12 måneder skal udbetales af det land, hvor
grænsearbejderen arbejder.
4. Flertallet finder det uacceptabelt, at Kommissionen ikke har medtaget
forslaget om indeksering af børnecheck, i det omfang disse ydelser udbetales
til børn i et andet EU-land.
5. Flertallet finder det positivt, at medlemslandene fortsat ikke kan pålægges
at udbetale sociale ydelser til EU-borgere, som ikke er erhvervsaktive, ud over
den praksis der følger af EU-domstolens afgørelser.
6. Flertallet mener, at rækkevidde og konsekvenser af følgende punkter i
Kommissionens forslag skal afklares: Det gælder konsekvenserne af de nye
ændringer for ydelser ved ubegrænset plejebehov, relationen til
udstationeringsdirektivets definitioner, samt en række administrative
Kontakt
Peter Bohlbro
Chefkonsulent
Dir. tlf.
+45 3337 5560
[email protected]
1/4
kom (2016) 0815 - Bilag 8: Beskæftigelsesudvalgets udtalelse om koordinering af sociale sikringsordninger
bestemmelser i gennemførelsesforordningen. Flertallet opfordrer regeringen
til at deltage i forhandlingerne på ovennævnte grundlag.
Flertallet opfordrer herudover regeringen til at afsøge på EU-niveau, om det er
muligt
at skærpe den danske praksis med hensyn til begrebet ”vandrende
arbejdstager” i forhold til den praksis, der anvendes i de andre medlemslande.
Der henvises til LO´s og FTF´s høringssvar af 9. juni 2016 og 17. januar 2017,
jf. EUU KOM(2016) 0815 Bilag 2.
Et
mindretal
i udvalget (DF) påpeger, at Dansk Folkeparti grundlæggende er
modstander af arbejdskraftens fri bevægelighed i EU, der med optagelsen af
en række østeuropæiske lande og deraf følgende voksende økonomiske og
sociale forskelle udgør et stadigt større problem og medvirker til at presse
danske lønmodtagere på deres løn- og arbejdsvilkår.
Mindretallet understreger, at de samfundsøkonomiske konsekvenser ved den
udbredte tilstrømning af arbejdskraft fra
hovedsageligt
de østeuropæiske
lande i allerbedste fald er neutralt for det danske samfund, men reelt
formentlig udgør et nettotab i og med at danske ledige holdes uden for
arbejdsmarkedet.
Det er mindretallets opfattelse, at det burde være op til Danmark selv at
beslutte hvem og hvor mange udlændinge, der får adgang til det danske
arbejdsmarked og som absolut minimum hvilke sociale ydelser og
sikringsordninger, de pågældende kan kvalificere sig til.
Mindretallet noterer sig konkret i forhold til forslaget til ændring af forordning
883, at forslaget på mange stræk dels forværrer eksisterende problemer med
arbejdskraftens frie bevægelighed dels ikke adresserer de udfordringer, som
Danmark har peget på.
Mindretallet finder det uacceptabelt, at Kommissionen foreslår at forlænge
eksportperioden for arbejdsløshedsdagpenge og at gøre det seneste
arbejdsland ansvarlig for udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge til
grænsegængere. Dette vil gøre det endnu mere attraktivt at spekulere i
ydelser, ligesom det reelt umuliggør kontrol af, at man som modtager af
sådanne ydelser reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Mindretallet mener grundlæggende, at retten til børne- og ungeydelse
naturligvis bør følge dansk lov, hvori der gælder et optjeningsprincip, ligesom
de børn, hvis forældre modtager ydelsen, skal opholde sig i Danmark.
2/4
kom (2016) 0815 - Bilag 8: Beskæftigelsesudvalgets udtalelse om koordinering af sociale sikringsordninger
Mindretallet finder det uacceptabelt, at EU-Kommissionen end ikke som
absolut minimum lægger op til, at medlemslandene kan indeksere ydelsen,
men understreger, at dette naturligvis ikke er tilstrækkeligt, idet dansk
lovgivning kræver børnenes ophold i Danmark.
Mindretallet mener, at beskæftigelsesministeren i de kommende forhandlinger
om en revision af de nævnte forordninger må sigte mod at fjerne de værste
tidsler i Kommissionens forslag.
Mindretallet pointerer samtidig, at såfremt regeringen og ministeren rent
faktisk er af den opfattelse, at EU ikke skal udvikle sig til en social union, så er
adgangen til velfærdsydelser på tværs af landegrænserne allerede et
gigantisk skridt i retning af en sådan union
og adgangen hertil bør fjernes
f.eks. i et perspektiv af fremtidige forhandlinger om ændringer af unionens
traktatgrundlag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og RV) støtter Kommissionens
overordnede formål med revision af forordningen om at styrke vandrende
arbejdstageres ret til fri bevægelighed og en styrkelse af disses retssikkerhed,
samt en lige og retfærdig fordeling af finansielle byrder mellem
medlemslandene. ALT og RV ønsker et indre marked, hvor ikke blot de
økonomiske rettigheder vægtes højt, men også de faglige og sociale
rettigheder, og ALT og RV mener, at Kommissionens forslag til ændring af
direktiverne er et skridt i den retning.
ALT og RV ser positivt på, at Kommissionen ikke har valgt at inkludere en
indeksering af børnepengene, da ALT og RV mener, at
ligebehandlingsprincippet gør sig gældende i dette tilfælde, hvor den
vandrende arbejdstager betaler skat af sin løn, og dermed er med til at
bidrage til samfundet, hvor denne arbejder. ALT og RV mener endvidere
også, at en indeksering af børnepengene vil være en alt for bureaukratisk
foranstaltning.
ALT or RV finder det positivt, at det danske optjeningsprincip for
arbejdsløshedsdagpenge (296-timersreglen) kan være gældende indenfor
den forslåede revidering, og at ligebehandlingsprincippet ønskes ændret, så
det bliver slået fast, at økonomisk inaktive borgere ikke automatisk har
adgang til sociale ydelser. ALT og RV finder det ligeledes positivt, at
arbejdsløse nu vil kunne tage dagpenge med til et andet EU/EØS-land for at
søge arbejde i mindst 6 måneder, da dette åbner op for, at de arbejdsløse vil
kunne søge anderledes job end i dag. ALT og RV bakker også op om
Kommissionens forslag om, at grænsegængere efter 12 måneders
beskæftigelse i et land skal have arbejdsløshedsydelser udbetalt fra
beskæftigelseslandet.
ALT og RV mener, at der er behov for afklaring af, om alle sociale ydelser kan
undtages ligebehandlingsprincippet samt relationen til
3/4
kom (2016) 0815 - Bilag 8: Beskæftigelsesudvalgets udtalelse om koordinering af sociale sikringsordninger
udstationeringsdirektivets definitioner og konsekvenserne af de nye
ændringer for ydelser ved ubegrænset plejebehov.
ALT og RV støtter op om den fri bevægelighed, og mener ikke, at
nærværende forslag fra Kommissionen vil stå i vejen for, at medlemsstaterne
kan føre deres egen beskæftigelsespolitik. ALT og RV håber endvidere, at
regeringen vil have mindretalsudtalelsen in mente i de kommende
forhandlinger.
Med venlig hilsen
Bent Bøgsted
Formand for Beskæftigelsesudvalget
4/4