Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0815 Bilag 9
Offentligt
1749299_0001.png
FOLKETINGET
Kommissær Marianne Thyssen
Beskæftigelsesudvalget &
Europaudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Politisk udtalelse om koordinering af sociale sikringsordninger
21. april2017
Folketinget afgiver hermed en udtalelse om Kommissionens forslag til revision
af reglerne om koordinering af sociale sikringsordninger (KOM(201 6)815).
Sagen er behandlet i Folketingets Beskæftigelsesudvalg og Europaudvalget.
Et flertal i udvalgene (5, V, EL, LA, SF og KF) har følgende bemærkninger:
1. Det er positivt, at Kommissionen fastslår, at den danske regel om 296
timers arbejde i 12 uger som forudsætning for dagpengeret kan fastholdes.
Det skal dog afklares, om retten kan opnås enten ved det fornødne
beskæftigelseskrav eller ved 3 måneders medlemskab af A-kassen, eller om
begge dele skal være opfyldt.
2. Flertallet afviser Kommissionens forslag om, at 3 måneders retten til at
søge job i et andet EU land skal udvides til 6 måneder.
3. Flertallet kan ikke støtte Kommissionens forslag om, at dagpenge til
grænsearbejdere efter 12 måneder skal udbetales af det land, hvor
grænsearbejderen arbejder.
4. Flertallet finder det uacceptabelt, at Kommissionen ikke har medtaget
forslaget om indeksering af børnecheck, i det omfang disse ydelser udbetales
til børn i et andet EU-land.
5. Flertallet finder det positivt, at medlemslandene fortsat ikke kan pålægges
at udbetale sociale ydelser til EU-borgere, som ikke er erhvervsaktive, ud over
den praksis der følger af EU-domstolens afgørelser.
6. Flertallet mener, at rækkevidde og konsekvenser af følgende punkter i
Kommissionens forslag skal afklares: Det gælder konsekvenserne af de nye
ændringer for ydelser ved ubegrænset plejebehov, relationen til
udstationeringsdirektivets definitioner, samt en række administrative
Kontakt
Lotte Rickers Olesen
Dir, tlf.
+45 3337 3330
[email protected]
1/4
kom (2016) 0815 - Bilag 9: Folketingets udtalelse om forslag til forordning om koordinering af sociale sikringsordninger
1749299_0002.png
bestemmelser i gennemførelsesforordningen. Flertallet har opfordret den
danske regering til at deltage i forhandlingerne på ovennævnte grundlag.
Flertallet har herudover opfordret den danske regering til at afsøge på EU
niveau, om det er muligt at skærpe den danske praksis med hensyn til
begrebet “vandrende arbejdstager” i forhold til den praksis, der anvendes i de
andre medlemslande.
Et
mindretal
i udvalgene (DE) påpeger, at Dansk Folkeparti grundlæggende er
modstander af arbejdskraftens fri bevægelighed i EU, der med optagelsen af
en række østeuropæiske lande og deraf følgende voksende økonomiske og
sociale forskelle udgør et stadigt større problem og medvirker til at presse
danske lønmodtagere på deres løn- og arbejdsvilkår.
Mindretallet understreget, at de samfundsøkonomiske konsekvenser ved den
udbredte tilstrømning af arbejdskraft fra hovedsageligt de østeuropæiske
lande i allerbedste fald et neutralt for det danske samfund, men reelt
formentlig udgør et nettotab i og med at danske ledige holdes uden for
arbejdsmarkedet.
Det er mindretallets opfattelse, at det burde være op til Danmark selv at
beslutte hvem og hvor mange udlændinge, der får adgang til det danske
arbejdsmarked og som absolut minimum hvilke sociale ydelser og
sikringsordninger, de pågældende kan kvalificere sig til.
Mindretallet noteret sig konkret i forhold til forslaget til ændring af forordning
883, at forslaget på mange stræk dels forværrer eksisterende problemer med
arbejdskraftens frie bevægelighed dels ikke adresserer de udfordringer, som
Danmark har peget på.
Mindretallet finder det uacceptabelt, at Kommissionen foreslår at forlænge
eksportperioden for arbejdsløshedsdagpenge og at gøre det seneste
arbejdsland ansvarlig for udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge til
grænsegængere. Dette vil gøre det endnu mere attraktivt at spekulere i
ydelser, ligesom det reelt umuliggør kontrol af, at man som modtaget af
sådanne ydelser reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Mindretallet mener grundlæggende, at retten til børne- og ungeydelse
naturligvis bør følge dansk lov, hvori der gælder et optjeningsprincip, ligesom
de børn, hvis forældre modtager ydelsen, skal opholde sig i Danmark.
Mindretallet finder det uacceptabelt, at EU-Kommissionen end ikke som
absolut minimum lægger op til, at medlemslandene kan indeksere ydelsen,
2/4
kom (2016) 0815 - Bilag 9: Folketingets udtalelse om forslag til forordning om koordinering af sociale sikringsordninger
1749299_0003.png
men understreger, at dette naturligvis ikke er tilstrækkeligt, idet dansk
lovgivning kræver børnenes ophold i Danmark.
Mindretallet mener, at den danske beskæftigelsesminister i de kommende
forhandlinger om en revision af de nævnte forordninger må sigte mod at fjerne
de værste tidsler i Kommissionens forslag.
Mindretallet pointerer samtidig, at adgangen til velfærdsydelser på tværs af
landegrænserne allerede er et gigantisk skridt i retning af en social union og
adgangen hertil bør fjernes f.eks. i et perspektiv af fremtidige forhandlinger
om ændringer af unionens traktatgrundlag.
Et andet mindretal i udvalgene (ALT og RV) støtter Kommissionens
overordnede formål med revision af forordningen om at styrke vandrende
arbejdstageres ret til fri bevægelighed og en styrkelse af disses retssikkerhed,
samt en lige og retfærdig fordeling af finansielle byrder mellem
medlemslandene. ALT og RV ønsker et indre marked, hvor ikke blot de
økonomiske rettigheder vægtes højt, men også de faglige og sociale
rettigheder, og ALT og RV mener, at Kommissionens forslag til ændring af
direktiverne er et skridt i den retning.
ALT og RV ser positivt på, at Kommissionen ikke har valgt at inkludere en
indeksering af børnepengene, da ALT og RV mener, at
ligebehandlingsprincippet gør sig gældende i dette tilfælde, hvor den
vandrende arbejdstager betaler skat af sin løn, og dermed er med til at
bidrage til samfundet, hvor denne arbejder. ALT og RV mener endvidere
også, at en indeksering af børnepengene vil være en alt for bureaukratisk
foranstaltning.
ALT or RV finder det positivt, at det danske optjeningsprincip for
arbejdsløshedsdagpenge (296-timersreglen) kan være gældende inden for
den forslåede revidering, og at ligebehandlingsprincippet ønskes ændret, så
det bliver slået fast, at økonomisk inaktive borgere ikke automatisk har
adgang til sociale ydelser. ALT og RV finder det ligeledes positivt, at
arbejdsløse nu vil kunne tage dagpenge med til et andet EU/E0S-land for at
søge arbejde i mindst 6 måneder, da dette åbner op for, at de arbejdsløse vil
kunne søge anderledes job end i dag. ALT og RV bakker også op om
Kommissionens forslag om, at grænsegængere efter 12 måneders
beskæftigelse i et land skal have arbejdsløshedsydelser udbetalt fra
beskæftigelseslandet.
ALT og RV mener, at der er behov for afklaring af, om alle sociale ydelser kan
undtages ligebehandlingsprincippet samt relationen til
udstationeringsdirektivets definitioner og konsekvenserne af de nye
ændringer for ydelser ved ubegrænset plejebehov.
3/4
kom (2016) 0815 - Bilag 9: Folketingets udtalelse om forslag til forordning om koordinering af sociale sikringsordninger
1749299_0004.png
ALT og RV støttet op om den fri bevægelighed, og mener ikke, at
nærværende forslag fra Kommissionen vil stå i vejen for, at medlemsstaterne
kan føre deres egen beskæftigelsespolitik.
Med venlig hilsen
Bent Bøgsted
Formand for Beskæftigelsesudvalget
tik Christensen
Formand for Europaudvalget
4/4