Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0820 Bilag 1
Offentligt
1722361_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. February 17
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om
anbefalinger til reformer af reguleringen af liberale erhverv. COM
(2016) 820.
Nyt notat.
1.
Resume
Meddelelsen har baggrund i Kommissionens strategi for et indre marked
for varer og tjenesteydelser af 28. oktober 2015, hvor Kommissionen an-
noncerede, at den ville udarbejde en vejledning til medlemsstaterne ved-
rørende behovet for reformer inden for de liberale erhverv. Meddelelsen
skal ses i sammenhæng med den gensidige evaluering af lovregulerede
erhverv, som EU-landene gennemførte mellem 2014 og 2016, hvilket var
et led i gennemførelsen af det reviderede anerkendelsesdirektiv.
Meddelelsen er ikke bindende for medlemsstaterne. I meddelelsen udpe-
ges konkrete behov for reformer for specifikke medlemsstater inden for 7
udvalgte erhverv, herunder arkitekter, ingeniører, revisorer, advokater,
patentrådgivere, ejendomsmæglere og turistguider. Formålet er at forbedre
adgangen til liberale erhverv på nationalt plan og EU-plan.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens servicepakke fra
den 10. januar 2017, der skal reducere administrative og reguleringsmæs-
sige barrierer for dermed at åbne nye forretningsmuligheder for tjeneste-
ydere samt tilvejebringe tjenesteydelser af høj kvalitet for forbrugerne.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og ser anbefa-
lingerne som et positivt element i arbejdet med et bedre fungerende indre
marked.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved COM(2016) 820 af 10. januar 2017 fremsendt
meddelelse om anbefalinger til reformer af reguleringen af liberale er-
kom (2016) 0820 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anbefalinger til reformer af reguleringen af liberale erhverv
1722361_0002.png
2/6
hverv. Forslaget er oversendt til Rådet den 13. januar 2017 i dansk sprog-
version.
Meddelelsen har baggrund i Kommissionens strategi for et indre marked
for varer og tjenesteydelser af 28. oktober 2015, hvor Kommissionen an-
noncerede, at den ville udarbejde en vejledning til medlemsstaterne ved-
rørende behovet for reformer inden for de liberale erhverv. Herudover
skal meddelelsen ses i lyset af Kommissionens overordnede prioritet om
et dybere og mere retfærdigt indre marked.
Meddelelsen skal ses i sammenhæng med den gensidige evaluering af
lovregulerede erhverv, som EU-landene gennemførte mellem 2014 og
2016, hvilket var et led i gennemførelsen af det reviderede anerkendelses-
direktiv. Direktivets artikel 59 forpligtede medlemslandene til at udarbej-
de en handlingsplan til EU-Kommissionen, der beskriver iværksatte, plan-
lagte og forventede tiltag, der har til formål at deregulere eller på anden
vis lette adgangen til at udøve lovregulerede erhverv i Danmark. Endelig
supplerer meddelelsen Kommissionens årlige vækstundersøgelse.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens servicepakke fra
den 10. januar 2017, der skal reducere administrative og reguleringsmæssi-
ge barrierer for dermed at åbne nye forretningsmuligheder for tjenesteydere
samt tilvejebringe tjenesteydelser af høj kvalitet for forbrugerne. Pakken
indeholder desuden forslag om et europæisk elektronisk servicekort, en
proportionalitetstest for lovregulerede erhverv samt forslag til en procedu-
re for indrapportering af krav og tilladelsesordninger relateret til tjeneste-
ydelser.
3.
Formål og indhold
Det fremgår af Kommissionens strategi for det indre marked fra oktober
2015, at Kommissionens vision er at skabe et bedre fungerende indre
marked, der understøtter små- og mellemstore virksomheders vækstmu-
ligheder, promoverer innovation, fremmer investeringer og styrker for-
brugernes beføjelser. Kommissionen lagde i strategien op til en række
konkrete tiltag, herunder komme med en vejledning, der udpeger konkrete
behov for reformer for specifikke medlemsstater med det formål at for-
bedre adgangen til liberale erhverv på nationalt plan og EU-plan.
Meddelelsen og de tilhørende bilag indeholder en detaljeret analyse af de
reguleringsordninger, der gælder for arkitekter, ingeniører, revisorer, advo-
kater, patentrådgivere, ejendomsmæglere og turistguider. Kommissionen
har bl.a. udvalgt disse erhverv på baggrund af, at mobiliteten i disse erhverv
kom (2016) 0820 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anbefalinger til reformer af reguleringen af liberale erhverv
3/6
er forholdsvis høj, og fordi de udvalgte erhverv er regulerede i størstedelen
af medlemsstaterne.
På baggrund af analysen indeholder meddelelsen herudover en række kon-
krete anbefalinger til forskellige medlemsstater i forhold til, hvordan de
identificerede problemstillinger kan håndteres. Disse anbefalinger er ikke
juridisk bindende for medlemsstaterne.
Kommissionen har til brug for anbefalingerne udarbejdet en indikator for,
hvor restriktiv den erhvervsregulering er på de enkelte områder. Indikatoren
bygger bl.a. på, om visse aktiviteter er forbeholdte bestemte erhvervsudøve-
re, om der stilles særlige kvalifikationskrav som fx varighed af uddannelse,
en bestemt eksamen, om der stilles særlige krav til fx medlemskab af en
faglig organisation, begrænsning af antallet af licenser eller krav til en be-
stemt selskabsform mv. Danmark er generelt placeret lavt i forhold til denne
indikator og fremstår således som et land med en relativt mindre streng er-
hvervsregulering inde for udvalgte områder.
Arkitekter
Arkitekter er reguleret på forskellig måde i en lang række medlemsstater.
Danmark fremhæves – sammen Estland, Finland og Sverige – som et land
der ikke regulerer erhvervet som sådan. Kommissionens anbefaler bl.a. en
lang række af lande at revurdere den brede anvendelse af forbeholdte aktivi-
teter samt at overvejede konsekvenserne ved de gældende krav til ejerskab
og selskabsform. Der er ingen anbefalinger specifikt rettet til Danmark.
Ingeniører
Der er mange ligheder mellem medlemsstaterne i deres måde at regulere
ingeniørbranchen på. Formålet med reguleringen er i høj grad at varetage
sikkerhedsmæssige hensyn samt sikre kvaliteten af det udførte arbejde. Det
gælder blandt krav til ejerskab og begrænsninger i de tildelte autorisationer,
tilladelser og titler. Kommissionens anbefaler bl.a. en lang række af lande at
revurdere den brede anvendelse af forbeholdte aktiviteter. Der er ingen an-
befalinger specifikt rettet til Danmark.
Revisorer/skatterådgivere
Revisorer og skatterådgivere udgør en særlig forskelligartet gruppe af er-
hverv, hvor der er store forskelle mellem medlemsstaterne, hvad angår or-
ganiseringen af erhvervene og de respektive lovgivninger. Erhvervet er re-
guleret i størstedelen af medlemsstaterne. Danmark – sammen med 8 øvrige
medlemsstater – som et land, hvor erhvervet ikke er reguleret som sådan.
Der er ingen anbefalinger specifikt rettet til Danmark.
Advokater
kom (2016) 0820 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anbefalinger til reformer af reguleringen af liberale erhverv
1722361_0004.png
4/6
Advokatbranchen er reguleret i alle medlemsstater. De nationale tilgange til
regulering af advokater er ret ens blandt medlemslandene i den forstand, at
erhvervet er reguleret ved eneret til en række aktiviteter og titelbeskyttelse i
alle medlemsstater. Der er ingen anbefalinger specifikt rettet til Danmark.
Dog anbefales samtlige medlemsstater at revurdere deres krav til selskabs-
form og ejerskab og regler om uforenelighed og tværfaglige restriktioner.
Patent/varemærkerådgivere
Selve erhvervet som patent/varemærkerådgiver er reguleret i 22 medlems-
stater. I Danmark er erhvervet ikke særskilt reguleret. Der er ingen anbefa-
linger specifikt rettet til Danmark. I de fleste lande reguleres erhvervet
gennem både eneret til aktiviteter og titelbeskyttelse. Eneret til aktiviteter
kan eksempelvis betyde, at patent/varemærkerådgivere har eneret til at yde
rådgivning og repræsentere deres kunder ved patentkontoret og andre
administrative myndigheder.
Ejendomsmæglere
Erhvervet er reguleret i 14 medlemsstater, herunder Danmark. De fleste
lande regulerer ved hjælp af eneret til aktiviteter. I de fleste lande er det
de samme aktiviteter, der er forbeholdt ejendomsmæglere. Aktiviteterne
består hovedsageligt i at agere som mellemmand mellem købere og sæl-
gere af fast ejendom, herunder rådgivning. I den forbindelse nævnes vær-
diansættelse/vurdering af ejendomme for Danmarks vedkommende. De
fleste lande kræver en uddannelse af ca. 2-3 års varighed, der måske også
skal suppleres med et praktikforløb og/eller arbejdserfaring og/eller en
eksamen, herunder i Danmark. Danmark anbefales – sammen med 7 an-
dre medlemsstater – at vurdere, i hvilket omfang varigheden af obligatori-
ske kvalifikationskrav er af afgørende betydning, ud fra de opgaver, ejen-
domsmæglerne udfører, og formålet med reguleringen.
Turistguider
Erhvervet som turistguide er reguleret i 14 medlemsstater med ret væsent-
lige forskelle, hvad angår intensiteten af reguleringen. Erhvervet er ikke
særkilt reguleret i Danmark. Regulering forekommer oftere i landene i
den sydlige del af Europa og omkring Middelhavet. Reguleringen går i de
fleste medlemsstater på at forbeholde visse aktiviteter til erhvervet. Der er
ingen specifikke anbefalinger rettet til Danmark.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant, da meddelelsen ikke er juridisk bin-
dende for medlemsstaterne.
kom (2016) 0820 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anbefalinger til reformer af reguleringen af liberale erhverv
1722361_0005.png
5/6
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant, da meddelelsen ikke er juridisk bindende for medlemssta-
terne.
7.
Konsekvenser
Forslaget er ikke bindende for medlemsstaterne og har således ikke i sig
selv lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra
Danske Advokater.
Danske Advokater bemærker, at Kommissionen i meddelelsen har sat mål
for reguleringsniveauet med hensyn til professional services. Det gælder i
forhold til i alt syv brancher, herunder advokatbranchen. Meddelelsen
indeholder anbefalinger til en række medlemsstater inden for de enkelte
brancher. Særligt med hensyn til advokatbranchen indeholder meddelel-
sen særskilte anbefalinger til i alt 11 medlemslande, herunder UK, som
ellers har liberaliseret deres advokatregulering.
Danske Advokater kan med tilfredshed konstatere, at EU-kommissionen
ikke har fundet anledning til at komme med særskilte, konkrete anbefa-
linger vedrørende Danmark med hensyn til advokater. Det samme gælder
Danmarks placering, jf. side 18 (Chart 5).
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og ser anbefa-
lingerne som et positivt element i arbejdet med et bedre fungerende indre
marked.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
kom (2016) 0820 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anbefalinger til reformer af reguleringen af liberale erhverv
6/6
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om meddelelsen i samlenotat
vedr. rådsmøde (konkurrenceevne) den 20. februar 2017. Samlenotatet
blev oversendt til Folketinget den 26. januar 2017.