GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. February 17
16/08209-3
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse
af et europæisk e-tjenesteydelseskort og dertil knyttede administrati-
ve faciliteter (COM(2016) 824) og forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om de retlige og operationelle rammer for det euro-
pæiske e-tjenesteydelseskort indført ved forordning ... [ESC Regula-
tion] (COM(2016) 823)
Nyt notat
1.
Resume
Kommissionen fremsatte den 10. januar 2017 forslag til en forordning og
forslag til et direktiv, der tilsammen introducerer et europæisk e-
tjenesteydelseskort (servicekortet). Med servicekortet ønsker Kommissio-
nen at etablere en elektronisk procedure på EU-niveau, hvormed tjeneste-
ydere kan gennemføre relevante administrative procedurer i forbindelse
med etablering af sekundært forretningssted eller midlertidig levering af
tjenesteydelser i en anden medlemsstat. Det er frivilligt for tjenesteydere,
om de vil gøre brug af servicekortet eller af eksisterende nationale admi-
nistrative procedurer. I udgangspunktet gælder servicekortet kun for for-
retnings- og byggetjenester, men der åbnes op for på sigt at udvide kortet
til andre områder, der ligeledes er omfattet af servicedirektivet.
Kommissionen har dels fremsat forslag til et direktiv, der skal implemen-
teres i dansk ret, dels forslag til en forordning, der ikke skal implemente-
res, men vil gælde umiddelbart i medlemslandene. Det kan dog blive nød-
vendigt at tilpasse dansk lovgivning i lyset af forordningen. Forslagene
har statsfinansielle konsekvenser – både i form af udgifter i relation til
EU’s budget og i form af afledte nationale udgifter. Der forventes en ræk-
ke administrative lettelser som følge af forslagene. Bl.a. vil tjenesteydere
kunne ansøge elektronisk om servicekortet ved en koordinerende myndig-
hed i tjenesteyderens hjemmedlemsstat. Forslagene kan dog ligeledes
medføre administrative omstillingsomkostninger samt løbende admini-
strative byrder. I forhold til beskyttelsesniveau vil det fortsat være danske
myndigheder, der foretager vurderingen af, om en ansøger lever op til de
lovpligtige danske krav og tilladelsesordninger, ligesom forslagene ikke
ændrer på EU-reglerne om udstationering af medarbejdere.