Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0861 Bilag 1
Offentligt
1705963_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
19. december 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
indre marked for elektricitet (omarbejdning)
KOM(2016) 861
Notatet oversendes endvidere til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 30. november 2016 fremsat forslag om en forordning om
det indre marked for elektricitet som en del af Kommissionens såkaldte Vinterpak-
ke, hvis officielle navn er ”Clean Energy for All Europeans”
Formålet med forslaget er at fastsætte grundlæggende principper for et velfunge-
rende indre el-marked, herunder med henblik på at muliggøre en effektiv integrati-
on af vedvarende energi i det europæiske el-system, fastsætte regler for handel
med el på tværs af landegrænser samt fremme udviklingen af et transparent elmar-
ked med et højt forsyningssikkerhedsniveau for elektricitet.
I forslaget fokuserer Kommissionen særligt på at øge konkurrencen, fremme fleksi-
bel produktion og fleksibelt forbrug, bedre udnyttelse af det europæiske transmissi-
onsnet, rammebetingelser for sikring af tilstrækkelig produktionskapacitet på tværs
af Europa og et styrket regionalt samarbejde om systemdrift.
Mange af ændringsforslagene er en tilnærmelse af den europæiske regulering til
den eksisterende markedsregulering i Norden. Forslaget vurderes på nuværende
tidspunkt ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, mens der
er tale om begrænsede ændringer i forhold til dansk ret. Regeringen vil analysere
forslaget nærmere mhp. at vurdere mulige økonomiske konsekvenser af forslaget.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at et velfungerende indre marked
for elektricitet er af afgørende betydning for den europæiske økonomi og for at
sikre en omkostningseffektiv omstilling til vedvarende energi. Regeringen vil fast-
lægge en konkret holdning til forslaget efter en nærmere undersøgelse af forslagets
bestemmelser.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/9
www.efkm.dk
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 861 af den 30. november 2016 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
Forslaget er en omarbejdning af forordning (EF) nr. 714/2009 om betingelserne for
netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
Forslaget har baggrund i Kommissionens vurdering af, at nye teknologiske og poli-
tiske udviklinger har ført til grundlæggende ændringer i det indre elmarked. Ande-
len af vedvarende energi i elsystemet er kraftigt forøget og vil udgøre en stadigt
større del af elforsyningen i fremtiden. Elproduktion fra vedvarende energi som
vind og sol er mere fluktuerende end konventionelle produktionsteknologier. Samti-
dig vurderer Kommissionen, at ukoordinerede nationale indgreb ift. at sikre el-
forsyningssikkerheden har haft negative konsekvenser for investeringer i elmarke-
det og grænseoverskridende handel.
En omkostningseffektiv integration af vedvarende energi i elsystemet forudsætter
derfor en tilpasning af markedsreglerne, så markedet giver de rette signaler til mar-
kedsaktørerne, herunder forbrugerne, til at sikre den nødvendige fleksibilitet til el-
systemet. Markedsreglerne i forordningen - i kombination med el-infrastrukturen -
skal sikre, at elektriciteten kan afsættes der, hvor efterspørgslen på tværs af græn-
ser er størst. Investorerne skal i den forbindelse have de rette kort- og langsigtede
prissignaler til at investere i ny transmissions- og produktionskapacitet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 194 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er endnu ikke oversendt til Rådet i en dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagets overordnede formål er at sikre, at EU’s medlemsstater indfø-
rer markedsregler, der fremmer et velfungerende, fleksibelt indre elmarked.
Det væsentligste indhold i forordningsforslaget er:
i.
Udvidede markedsregler, der skal sikre fleksibilitet, bedre konkurrence og
klare prissignaler for markedsaktører. Dette sikres bl.a. ved at fjerne pris-
regulering på engrosmarkedet, samt ved at overføre et større økonomisk
ansvar til VE-anlæg for de omkostninger, som de påfører elsystemet, her-
under øgede omkostninger til at balancere produktion og forbrug;
Rammebetingelser, der skal fremme en bedre udnyttelse af det europæi-
ske transmissionsnet. Dette sikres bl.a. ved en effektiv priszoneinddeling i
ii.
Side 2/9
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0003.png
elmarkedet, tilpasning af regler for grænseoverskridende handel, håndte-
ring af fysiske begrænsninger (flaskehalse) i elnettet, ensretning af nettil-
slutningstariffer i transmissions- og distributionsnettet, herunder krav om
omkostningsægte tariffer.
iii.
Regulering af tiltag til sikring af et tilstrækkeligt niveau af produktionskapa-
citet på tværs af Europa, uden at nationale kapacitetsmekanismer tilgode-
ser national produktionskapacitet på bekostning af markedsaktører i andre
medlemsstater;
Et styrket regionalt samarbejde om drift af det europæiske transmissions-
net ved oprettelse af regionale driftscentre (ROCs);
Oprettelse af en sammenslutning af europæiske distributionsselskaber;
iv.
v.
Kommissionens bemyndigelse til vedtagelse af delegerede retsakter og gennemfø-
relsesretsakter
Kommissionen bemyndiges til at vedtage delegerede retsakter i relation til, 1) æn-
dringer, der vedrører regionerne for transmissionssystemoperatørernes samarbej-
de 2) fastsættelse af beløb for betalinger mellem transmissionssystemoperatører-
nes for omkostninger til håndtering af grænseoverskridende elektricitetsstrømme,
3) at udarbejde og foretage ændringer af netværksregler, der danner de overord-
nede tekniske rammebetingelser for en sikker og ensartet drift af de forskellige
elsystemer i Europa og 4) at udarbejde retningslinjer for midlertidige undtagelser fra
bestemmelserne fsva. nye samkøringsforbindelser.
Det foreslås i henhold til den Inter-institutionelle Aftale (IIA) af 13. april 2016 om
brug af delegerede retsakter blandt andet, at eksperter udpeget af medlemsstater-
ne skal konsulteres inden en delegeret retsakt vedtages. Beføjelserne til at vedtage
delegerede retsakter kan ligeledes til enhver tid tilbagekaldes af Europa-
Parlamentet og Rådet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Forordningen har hjemmel i artikel 194 i TEUF, som fastslår nødvendigheden af et
vist niveau af koordinering, gennemsigtighed og samarbejde for at sikre energimar-
kedets funktion, forsyningssikkerheden i Energiunionen og fremme sammenkobling
af energiinfrastruktur.
Side 3/9
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0004.png
Kommissionen anfører, at et integreret elmarked i EU ikke effektivt kan opnås på
nationalt niveau, og at isolerede nationale strategier vil føre til yderligere forsinkel-
ser i gennemførelsen af det indre elmarked. Kommissionens evaluering viser, at
nationale tilgange og statslige indgreb i markedet har resulteret i ineffektiv og ufor-
enelig regulering og forsinkelser i at korrigere markedsforvridninger.
Det er Kommissionens vurdering, at den stigende sammenkobling af elmarkeder i
Europa kræver tættere koordinering mellem nationale aktører, idet nationale politi-
ske indgreb i elsektoren har direkte indvirkning på nabolandene.
På det foreliggende grundlag er regeringen enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vil berøre følgende dansk lovgivning:
Lov om elforsyning (LBK nr. 418 af 25/04/2016)
VE-loven (LBK nr 1288 af 27/10/2016 )
Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk (BEK nr. 816 af
27/06/2016)
Bekendtgørelse om foranstaltninger til opretholdelsen af elforsyningssik-
kerheden (BEK nr. 1296 af 10/12/2014)
Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for vindmølle-
produceret elektricitet m.v. (BEK nr 1115 af 18/09/2015)
I øvrigt omhandler forslaget Energinet.dk’s markedsforskrifter, der er vedtaget med
hjemmel i lov om elforsyning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der kan være brug for supplerende nationale regler, for at sikre forordningens an-
vendelse i Danmark. Der vil være behov for en nøjere vurdering af behovet for æn-
dringerne, om end det forventes, at der vil være tale om relativt begrænsede æn-
dringer i forhold til gældende ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at medføre væsentlige statsfinansielle konse-
kvenser, da forslaget hovedsageligt indebærer en tilnærmelse af den europæiske
regulering til den eksisterende markedsregulering i det nordiske elmarked. Rege-
ringen vil analysere forslaget nærmere mhp. at vurdere mulige statsfinansielle kon-
sekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at fjerne handelsbarrierer i det euro-
pæiske elsystem. Dette kan potentielt føre til gevinster for danske el-forbrugere
Side 4/9
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0005.png
grundet øget konkurrence og for danske el-producenter i form af forbedrede vilkår
for handel med el på tværs af grænser. Regeringen vil analyse forslaget nærmere
mhp. at vurdere mulige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at medføre nye væsentlige erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser. Regeringen vil analysere forslaget nærmere mhp. at vurdere
mulige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapoli-
tik. Der er modtaget nedenstående høringssvar.
Branchefællesskab for Intelligent Energi hilser forslagets regler om forbrugerfleksi-
bilitet velkommen. Der er behov for at sikre den fulde deltagelse af efterspørgsels-
fleksibilitet i el-markedet.
CO-industri støtter forordningens bestræbelse på at reducere ukoordineret mar-
kedsregulering, der medfører forstyrrelser i engrosprisen, samt hensigtsmæssige
vilkår for investeringer og handel på tværs af medlemslandene. Samtidig støtter
CO-industri forslaget om en mere markedsbaseret elpris.
Dansk Energi (DE) er enig med Kommissionen i, at produkter, der handles i kapaci-
tetsmarkeder, bør være rådighed frem for energi. DE mener, at det er fornuftigt at
sikre en mere harmoniseret tilgang til vurdering af el-forsyningssikkerhed, hvor DE
dog bemærker, at dette stiller meget høje krav til metoden ift. at tage højde for loka-
le forhold, mens der også er en risiko for, at medlemsstaterne afgiver en stor grad
af selvbestemmelse. DE er enig med Kommissionen i, at balanceenergi og balan-
cekapacitet skal købes hver for sig, og at marginalprissætning bør være gældende
på markederne. DE mener, at alle aktører i el-systemet bør have finansielt ansvar
for den ubalance, de forårsager. DE er enig i, at prioriteret adgang til el-nettet skal
afskaffes. DE mener ikke, at reservationer til udveksling af systemydelser skal re-
ducere handelskapaciteterne i de kommercielle markeder uforholdsmæssigt meget.
DE mener, at Kommissionens forslag om højere prislofter er fornuftigt, og at loftet
bør afspejle forbrugernes Value of Lost Load. DE er enig i, at strategiske reserver
kun må aktiveres efter day-ahead- og intra-daymarkederne, og at aktiveringsprisen
bør være på niveau med Value of Lost Load. DE er enig i, at der er behov for et
styrket samarbejde mellem DSO’er og TSO’er og finder det positivt, at Kommissio-
nen vil oprette en ny, fælles europæisk DSO-enhed.
Side 5/9
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0006.png
Dansk Fjernvarme er generelt tilfreds med forslaget. Dog finder Dansk Fjernvar-
me, at forslaget gør for lidt ud af forbrugsaspektet omkring de produkter, der be-
skrives. I flere tilfælde tages særlige hensyn til små anlæg, hvor Dansk Fjernvar-
me anfører, at det ikke er størrelsen af anlægget, der er afgørende for, om de kan
deltage i de enkelte markeder, men snarere hvorledes de er tilsluttet, kan regule-
res og er sammenstykket rent teknisk. Det kan derfor forekomme uhensigtsmæs-
sigt med faste grænser. Dansk Fjernvarme anfører, at forslaget fastlægger prin-
cipper for tariffer som langt hen af vejen synes fornuftige og indlysende, uanset at
der er mange, og til tider modstridende hensyn som skal balanceres. Dansk
Fjernvarme finder, at principperne har en tendens til ikke i tilstrækkelig grad at
inddrage forbrugsaspektet. Kravet om ens indfødningstariffer er tilsyneladende
fornuftig, men bryder med princippet om, at systemet skal være omkostningsæg-
te. Dansk Fjernvarme angiver, at der i forslaget indgår et princip om, at flaske-
halsindtægter skal anvendes til at sikre og udbygge kapaciteten. Da Danmark er
et udpræget transitland medfører udbygninger af udlandsforbindelser langt hen
ad vejen behov for udbygning og forstærkning af interne forbindelser, således at
elektriciteten kan flyde gennem landet. Dansk Fjernvarme mener, at disse udbyg-
ninger og forstærkninger bør være en del af grundlaget for investeringerne i ud-
landsforbindelserne, og at flaskehalsindtægter herefter skal kunne anvendes til
finansiering af samme udbygninger og forstærkninger af transmissionssystemet.
Dansk Fjernvarme bemærker, at EU har lagt sig fast på, at det eksisterende tarif-
system, hvor omkostninger for det overordnede elnet sendes ned i systemet mod
forbrugerne, skal være gældende, uanset at der kan være meget produktion og
forbrug som ikke relaterer sig til en tilsvarende transportmængde i det overordne-
de elnet (transit og eksport). Der mangler en analyse af, om det ikke er mere
hensigtsmæssigt, at det overordnede elnet anskues som et transmissions - og
transitsystem, hvor aktører som indføder fra underliggende net, aktører som
trækker elektricitet ud samt flaskehalsindtægter tilsammen skal dække omkost-
ningerne. En sådan løsning giver større transparens samt et mere omkostnings-
ægte system, idet de reelle udgifter og indtægter for det overordnede elnet s yn-
liggøres. Dansk Fjernvarme har det synspunkt, at et integreret energisystem med
konkurrence mellem energiarterne kræver et fuldt ud omkostningsægte tarifsy-
stem, idet forvridninger og omfordelinger vil få karakter af at være ”skat” eller
”statsstøtte”. Dermed bliver tariferingen en politisk sag, hvilket kan blive meget
vanskeligt på EU niveau.
DI er enig i, at ukoordineret markedsregulering har hørt til forstyrrelser i engrospri-
sen på tværs af medlemslandene, hvilket har negative konsekvenser for investerin-
ger og handel på tværs af grænserne. DI støtter, at elprisen bør sættes ud fra ud-
bud og efterspørgsel og så vidt muligt bestemmes af markedet. Det er derfor vigtigt
at sikre, at administrative og implicitte prisforstyrrelser fjernes. DI mener, at det er
positivt, at alle markedsdeltagerne fremover skal have balanceansvar eller skal
kompensere økonomisk for de ubalancer i systemet, som de forårsager. DI mener
imidlertid ikke, at generatorer på under 500 kV bør undtages fra at betale for de
Side 6/9
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0007.png
ubalancer, de skaber. DI støtter forslag om, at markedet skal være åbent for bud
tættere på driftsøjeblikket, i kortere tidsintervaller, og at minimumsgrænsen for bu-
dene bør sættes ned. DI anser forslag om prisrestriktioner som problematisk, da
det rent teoretisk er nødvendigt med et prisloft, og fordi forslaget er konstrueret
således, at medlemslandene ikke behøver at have samme prisloft, da prislofter
bestemmes af de enkelte medlemslandes Value of Lost Load
1
.DI roser forslaget
om at udfase priority dispatch. DI er omvendt ikke enig i, at generatorer under 500
kW fortsat skal have forgangsret, da dette ikke er i overensstemmelse med princip-
perne om lige vilkår for alle og et mere markedsdrevet marked. Dog mener DI, at
det er fornuftigt at bibeholde priority dispatch for gamle generatorer, der allerede i
dag har forgangsret, for at undgå at ændre markedsvilkår for investeringer, der
allerede er foretaget. DI bemærker, at der generelt er el-overkapacitet i EU, og at
det er af yderste vigtighed, at medlemslandene viser, at der rent faktisk er brug for
kapacitetsmekanismer ud fra et forsyningssikkerhedsperspektiv. Det er samtidig
positivt at grænseoverskridende kapacitet fremadrettet skal kunne deltage i kapaci-
tetsmekanismer for at fremme samhandlen og binde markederne bedre sammen.
På sigt ønsker DI, at man skal arbejde frem mod et tæt samarbejde og et overve-
jende ”energy-only” elmarked. Der lægges vægt på, at kapacitetsmekanismer ikke
må skabe unødige markedsforstyrrelser eller begrænse handel på tværs af græn-
serne. DI stiller spørgsmålstegn ved, om kravet om, at ny kapacitet ikke må udlede
mere end 550 g CO2/kWh, hvis det skal kunne byde ind som kapacitetsmekanis-
me, vil give en fordel for f.eks. gamle kulfyrede værker, da disse ikke vil være un-
derlagt samme regulering. Samtidig bemærkes det også, at disse typer anlæg alle-
rede vil være underlagt EU’s kvotesystem. DI er positive over for, at eksisterende
kapacitetsmekanismer skal opfylde de samme krav, som der lægges op til, at nye
kapacitetsmekanismer skal.
Det Økologiske Råd (DØR) støtter generelt, at der opstilles klare fælles regler med
respekt for nationale forskelligheder i energisystemer for EU’s el-marked. DØR
støtter de foreslåede bestemmelser om, at alle markedsaktører skal medvirke til og
være økonomisk ansvarlige for de ubalancer, de påfører det samlede energisy-
stem, samt at alle markedsaktører skal have adgang til balancemarkedet. DØR
støtter, at små producenter (mindre end 500 kW) og demonstrationsprojekter kan
undtages for balanceansvar. DØR mener, at der skal ses på, om el fra effektiv
kraftvarme baseret på afbrænding af fossile brændsler fortsat skal kunne opnå
fortrinsret. DØR finder det ikke tilstrækkeligt velbegrundet helt at fjerne muligheden
for maksimums- og minimumspriser, og at eventuelle flaskehalsindtægter i trans-
missionsnettet bør kunne bruges til at nedsætte transmissionstariffer og til betaling
for vedligehold af infrastruktur, samt til at reducere forekomsten af flaskehalse.
DØR mener, at betalingen for anvendelse af både transmissions- og distributions-
systemer skal fastlægges efter, hvilke krav, der driver omkostningen ved disse el-
1
Betegnelse for forbrugernes betalingsvillighed for at undgå at blive afkoblet fra
el-forsyningen på et givet tidspunkt.
Side 7/9
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0008.png
net, såsom netbelastning og effektbehov. DØR mener, at behovet for et kapaci-
tetsmarked skal begrænses mest muligt gennem tiltag, som styrker el-transmission
mellem forskellige produktionsformer for el, samt gennem nationale fleksibilitets- og
lagringstiltag. DØR mener, at anvendelsen af kapacitetsmarkeder skal udformes,
så de fremmer indfasning af kapacitetsskabende produktion baseret på vedvarende
energi eller på så lavt CO2-udledende produktionsformer som overhovedet muligt.
DØR finder, at den foreslåede grænse på 550 gram CO2 pr kWh er alt for høj. Et
forslag til krav kunne være 400 gram CO
2
pr kWh i 2023. DØR støtter under visse
betingelser, at der etableres et stærkere regionalt samarbejde mellem nationale
TSO’er, og, at der skal ske en bred konsultationsproces, når ENTSO-E eller de
regionale driftscentre for TSO’er fastlægger initiativer efter forordningen.
Landbrug & Fødevarer støtter forordningens indsats for øget integration af det eu-
ropæiske elmarked, og støtter ambitionen om velfungerende el-markeder med lige
konkurrencevilkår på tværs af grænserne for at sikre grundlaget for en lav elpris i
Danmark. Landbrug & Fødevarer mener, at der på sigt skal stilles data om energi-
forbrug til opvarmning, varmt brugsvandt og køling til rådighed for forbrugerne for at
understøtte udviklingen af markedet og teknologier for smart energi.
Vedvarende Energi (VE) støtter forordningens formål om det indre marked for el,
som understøtter en hurtigere omstilling til vedvarende energi. VE er uenig med
forordningens forslag om ændringer af krav for balanceansvar. VE mener, at min-
dre producenter af vedvarende energi (under 500 kW) altid bør undtages fra balan-
ceansvar. VE er kritisk over for afskaffelse af prislofter, da dette ifølge VE kan føre
til udnyttelse af markedsmagt i markeder med utilstrækkelig konkurrence. VE me-
ner, at der fortsat bør være prioritet i lastfordelingen (priority dispatch) til vedvaren-
de energianlæg op til samme grænse som lokale energifællesskaber (18 MW i
stedet for 500 kW). VE mener, at flaskehalsindtægter fortsat skal kunne bruges til
reduktion af transmissionstariffer og vedligeholdelse af eksisterende net. VE fore-
slår en lavere grænse for CO
2
-emissioner for elproduktionsanlæg ved deltagelse i
kapacitetsmekanismer fra 550 g/kWh til fx 400 g/kWh. Endelig bemærker VE, at
national forsyningssikkerhed i højere grad skal tages højde for i de regionale drifts-
centre for eltransmissionsnettet.
Vindmølleindustrien mener, at en modernisering af el-markedets funktion til at af-
spejle en mere decentraliseret produktion, som i højere grad er baseret på fluktue-
rende vedvarende energi, er central for, at den grønne omstilling kan ske på den
mest omkostningseffektive måde. Elmarkedet skal gøres mere fleksibelt, og der
skal etableres et ”level playing field” for derved at sikre, at VE kan indgå på lige
vilkår på markedet. VE’s forpligtelse til at medvirke til balancering af markedet på
lige fod med øvrige producenter er derfor også en naturlig del af et nyt markedsde-
sign. Vindmølleindustrien kan støtte begrænsning af rettigheden til prioriteret ad-
gang for VE i en kontekst med velfungerende elmarkeder. Denne forrang bør alene
opretholdes i særlige tilfælde for ny kapacitet, når der er tale om mangel på velfun-
Side 8/9
kom (2016) 0861 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det indre marked for elektricitet
1705963_0009.png
gerende kort tids-markeder, og i disse tilfælde for en tidsbegrænset periode med
fokus på udbedring af de markedsfejl, der har nødvendiggjort en midlertidig forrang
for VE. Vindmølleindustrien bemærker i forbindelse med begrænsningen af priorite-
ret adgang, at det er afgørende med øget transparens om TSO’ers kontrakter med
konventionelle kraftværker, der skal være i drift for at opretholde systemsikkerhe-
den. Disse bør begrænses til det teknisk nødvendige absolutte minimum, og Kom-
missionen skal sikre, at konventionelle kraftværker ikke disproportionalt får adgang
til nettet på basis heraf, mens VE begrænses. I forlængelse heraf støtter Vindmøl-
leindustrien afskaffelse af støtte til kraftværkerne i form af markedsforvridende ka-
pacitetsmekanismer. Tilgangen til kapacitetsmekanismer i forslaget støttes, idet det
indebærer, at etablering af kapacitetsmekanismer skal være den absolutte undta-
gelse efter en afsøgning af alle alternativer ud fra et regionalt sigte. I de tilfælde
kapacitetsmekanismer ikke kan undgås, støtter Vindmølleindustrien, at mekanis-
merne etableres på regionalt plan og på den mindst markedsforvridende måde for
en tidsbegrænset periode. Vindmølleindustrien støtter ligeledes, at forslaget lægger
op til en begrænsning af afkortning af VE-produktion, herunder særligt for VE, og at
der sættes klare regler for kompensation i de tilfælde TSO’en ikke kan undgå dette.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdnin ger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser de overordnede formål med forslaget velkommen. Regeringen
støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi med det sigte at redu-
cere energiomkostningerne for virksomhederne og forbrugerne og at muliggøre en
omkostningseffektiv integration af vedvarende energi og sikring af energiforsy-
ningssikkerhed i Danmark og i Europa.
Den danske regering støtter initiativer, som kan sikre de rette prissignaler, og som
samtidig kan fremme yderligere sammenkobling af markederne. I denne sammen-
hæng anser regeringen udvikling og implementering af fælles regulering som afgø-
rende for at øge den grænseoverskridende handel, fremme konkurrencen i energi-
sektoren og færdiggøre de regionale markedskoblingsprocesser.
Danmark og Norden er langt fremme ift. udviklingen af et velfungerende el-marked,
som muliggør omfattende handel på tværs af grænser. Kommissionens forslag er
tydeligt inspireret af den nordiske indretning af el-markedet, og regeringen vil i for-
handlingerne arbejde for et fortsat stærkt nordisk aftryk.
Regeringen vil fastlægge en konkret holdning til forslaget efter en nærmere under-
søgelse af forslagets bestemmelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9