Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0861 Bilag 4
Offentligt
1731667_0001.png
FOLKETINGET
Formand for Europaudvalget Erik Christensen
Folketinget
Energi-, Forsynings- og
Ku
maudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf.
Fax
+45 33 37 55 00
+45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Vedrørende udtalelse om et fremtidigt elmarkedsdesign
Europaudvalget har i brev af 8. februar 2017,
jf.
EFK alm. del bilag 133, an
modet Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget om at drøfte fire lovgivningsfor
slag, der skal fremme et mere effektivt elmarkedsdesign, og som indgår den
10. marts 2017
Ref. EFK alm. del
Kontakt
Jan Rasmussen
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
bilag 133
såkaldte Vinterpakke, og at komme med sin eventuelle indstilling til Euro
paudvalget med henblik på at afgive en fælles udtalelse til Kommissionen,
Rådet og Europa-Parlamentet.
Jeg kan
i
den anledning oplyse, at Folketingets EU-konsulenter på Energi-,
Forsyning- og Klimaudvalgets møder den 9. og 23. februar 2017 har givet en
præsentation af forslagene, lige som energi-, forsynings- og klimaministeren
og medarbejdere fra ministeriet den 23. februar 2017 har foretaget en teknisk
gennemgang af forslagene.
Et flertal i udvalget (S, V, LA, ALT, Ry, SF og KF) har på den baggrund vurde
ret, at forslagene ikke strider mod nærhedsprincippet.
Et andet flertal i udvalget (S, V, LA, ALT, SF og KF) har desuden forholdt sig
til forslagenes konkrete indhold og foreslår på den baggrund, at Folketinget
sender følgende udtalelse til Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet:
“Folketinget ønsker at henlede Kommissionens opmærksomhed på, at det
kommende direktiv og forordning om elmarkedsdesign kan få indvirkning på
beslutninger om investeringer i grænseoverskridende elforbindelser samt i
investeringer
i
lagringsløsninger for energi med henblik på lokal lagring og
udnyttelse. Afhængigt af, hvordan de endelige elmarkedsbestemmelser ud
formes, kan der skabes en skævvridning i den vægt, værdien af grænseover
skridende elforbindelser gives i forhold til f.eks. investeringer
i
energilagring
eller lokale kredsløb, hvori der typisk vil være et lavere samlet energitab. Fol
ketinget opfordrer Kommissionen til at sikre lige vilkår for de forskellige løs
ninger, således at grænseoverskridende forbindelser ikke overprioriteres. Det
er vigtigt at fastslå, at der ikke er tale om et enten/eller. Vi skal både sikres
gode forbindelser for køb og salg af el på tværs af grænser og muliggøre, at
+45 3337 5520
[email protected]
1/2
kom (2016) 0861 - Bilag 4: Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets udtalelse om fire forslag til et fremtidigt elmarkedsdesign
1731667_0002.png
overskydende VE-produktion kan udnyttes i det nationale energisystem. Den
endelige balance i udnyttelsen af overskuddet må afhænge af markedet.”.
Et mindretal i udvalget (DE) finder, at Vinterpakken strider imod nærhedsprin
cippet, idet Vintetpakken på mange måder forhindrer Danmark i at tilrettelæg
ge dansk lovgivning og dermed det danske elmarked, på en måde, som set
med danske øjne er mest hensigtsmæssig. Dermed finder Dansk Folkeparti,
at Vinterpakken strider mod nærhedsprincippet.
Et andet mindretal i udvalget (EL) mener, at Vinterpakken på mange området
strider mod nærhedsprincippet. Når vii Danmark på energiområdet er nået
dertil, hvor vi er, skyldes det i høj grad en national styret strategi for udvikling
at vedvarende energi. Vinterpakken griber på mange måder ind i denne natio
nale bestemmelsesret, idet Vinterpakken giver EU ret til at lovgive på energi-
området på måder, som vi sandsynligvis kan gøre bedre nationalt, hvis vi skal
opfylde de nationale målsætninger om elektrificering af samfundet og omstil
lingen til 100 pct. vedvarende energi.
Vinterpakken giver således EU ret til at fastlægge rammerne for, hvorledes
vedvarende energi skal integreres i et indre elmarked, selv om
vii
Danmark
ønsker at integrere vedvarende energi i hele energisystemet. EU har en søjle-
tilgang, som ikke afspejler Danmarks strategi, og EU-forordningen vil derfor
modvirke en bedre national løsning og dermed stride mod nærhedsprincippet.
Vinterpakken kan pålægge Danmark at udvikle et EU-styret kriseberedskab
for elforsyningen, hvilket ikke nødvendigvis vil være med en model, som set
fra en dansk synsvinkel er mest optimal. Derfor strider dette også mod nær
hedsprincippet.
Vinterpakken åbner for et direktiv, der etablerer fælles markedsregler for et
indre marked for elektricitet. Dette kan vise sig at stride lodret imod danske
ønsker til, hvorledes vi gerne ser, elmarkedet fungerer i Danmark. Med et så
dant direktiv har vi yderst begrænset indflydelse på fremtidens elmarked i
Danmark. Så også her strider Vinterpakken mod nærhedsprincippet.
Endelig skal nævnes, at den markedsbaserede prisdannelse, som er intentio
nen, indebærer, at Danmark og andre EU-lande begrænses i at have foran
staltninger, der beskytter særligt udsatte husstande, hvorfor Vinterpakken
dermed også har asociale aspekter, der griber ind i nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen,
formand
2/2