Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0861 Bilag 5
Offentligt
1754511_0001.png
FOLKETINGET
Europa-Kommissionen
Rue de la Loi 170
Bruxelles, Belgien
Europaudvalget og Energi,
Forsynings- og
Klimaudvaiget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Politisk udtalelse om tre forslag til forordninger og et forslag til direktiv om
Vinterpakken
Europaudvalget og Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget afgiver hermed en
udtalelse om henholdsvis forordning KOM (2016) 0861 om det indre marked
for elektricitet, forordning KOM (2016) 0862 om beredskab i elsektoren, for-
ordning om EU agentur for samarbejde om regulering af elmarkedet og direk
tivet KOM (2016) 0864, om fælles regler for det Indre marked for elektricitet
der indgår i Kommissionens Vinterpakke.
.
.
.
12. april 2017
Ref. 17-000138-3
Kontakt
Christine Margit Løvig Sidenius
EU-konsuient
Dir. tlf.
+45 3337 3356
[email protected]
I denne forbindelse bemærker Europaudvalget og Energi-, Forsynings og Ku
maudvalget følgende:
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, ALT, Ry, SF og KF) har på den baggrund vur
deret, at forslagene ikke strider mod nærhedsprincippet.
Et
andet flertal
i udvalget (5, V, LA, ALT, SF og KF) har desuden forholdt sig
til fotslagenes konkrete indhold og foreslår på den baggrund, at Folketinget
sender følgende
udtalelse
til Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet:
“Folketinget ønsket at henlede Kommissionens opmærksomhed på, at det
kommende direktiv og forordning om elmarkedsdesign kan få indvirkning på
beslutninger om investeringer i grænseoverskridende elforbindelser samt i in
vesteringer i lagringsløsninger for energi med henblik på lokal lagring og ud
nyttelse. Afhængigt af, hvordan de endelige elmarkedsbestemmelser udfor
mes, kan der skabes en skævvridning i den vægt, værdien af grænseoverskri
dende elforbindelser gives i forhold til f.eks. investeringer i energilagring eller
lokale kredsløb, hvori der typisk vil være et lavere samlet energitab. Folketin
get opfordrer Kommissionen til at sikre lige vilkår for de forskellige løsninger,
således at grænseoverskridende forbindelser ikke overprioriteres. Det er vig
tigt at fastslå, at der ikke er tale om et enten/eller. Vi skal både sikres gode
forbindelser for køb og salg af el på tværs af grænser og muliggøre, at over
skydende VE-produktion kan udnyttes i det nationale energisystem. Den en
delige balance i udnyttelsen af overskuddet må afhænge af markedet”.
1/2
kom (2016) 0861 - Bilag 5: Politisk udtalelse fra Europaudvalget og Energi, Forsynings- og Klimaudvalget af 12. april 2017 om Vinterpakken
1754511_0002.png
Et mindretal i udvalget (DE) finder, at Vinterpakken strider imod nærhedsprin
cippet, idet Vinterpakken på mange måder forhindrer Danmark i at tilrette
lægge dansk lovgivning og dermed det danske elmarked, på en måde, som
set med danske øjne er mest hensigtsmæssig. Dermed finder Dansk Folke
parti, at Vinterpakken strider mod nærhedsprincippet.
Et andet mindretal i udvalget (EL) mener, at Vinterpakken på mange områder
strider mod nærhedsprincippet. Når vii Danmark på energiom rådet er nået
dertil, hvor vi er, skyldes det i høj grad en national styret strategi for udvikling
af vedvarende energi. Vinterpakken griber på mange måder ind i denne natio
nale bestemmelsesret, idet Vinterpakken giver EU ret til at lovgive på energi-
området på måder, som vi sandsynligvis kan gøre bedre nationalt, hvis vi skal
opfylde de nationale målsætninger om elektrificering af samfundet og omstil
lingen til 100 pct. vedvarende energi.
Vinterpakken giver således EU ret til at fastlægge rammerne for, hvorledes
vedvarende energi skal integreres i et indre elmarked, selv om vi i Danmark
ønsker at integrere vedvarende energi i hele energisystemet. EU har en søjle-
tilgang, som ikke afspejler Danmarks strategi, og EU-forordningen vil derfor
modvirke en bedre national løsning og dermed stride mod nærhedsprincippet.
Vinterpakken kan pålægge Danmark at udvikle et EU-styret kriseberedskab
for elforsyningen, hvilket ikke nødvendigvis vil være med en model, som set
fra en dansk synsvinkel er mest optimal. Derfor strider dette også mod nær
hedsprincippet.
Vinterpakken åbner for et direktiv, der etablerer fælles markedsregler for et in
dre marked for elektricitet. Dette kan vise sig at stride lodret imod danske øn
sker til, hvorledes vi gerne ser, elmarkedet fungerer i Danmark. Med et sådant
direktiv har vi yderst begrænset indflydelse på fremtidens elmarked i Dan
mark. Så også her strider Vinterpakken mod nærhedsprincippet.
Endelig skal nævnes, at den markedsbaserede prisdannelse, som er intentio
nen, indebærer, at Danmark og andre EU-lande begrænses i at have foran
staltninger, der beskytter særligt udsatte husstande, hvorfor Vinterpakken der
med også har asociale aspekter, der griber ind i nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen
Formand for
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Erik Christensen
2
j
.
.
Formand for Europaudvalget
2/2