Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0864 Bilag 1
Offentligt
1706003_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
20. december 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles
regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
KOM(2016) 864
Notatet oversendes endvidere til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 30. november 2016 fremsat forslag om et direktiv om fælles
regler for det indre marked for elektricitet som en del af Kommissionens såkaldte
Vinterpakke, hvis officielle navn er ”Clean Energy for All Europeans”.
Formålet med forslaget er at fastsætte fælles regler for produktion, transmission,
distribution, lagring og handel med el med det formål at etablere et integreret, for-
brugerorienteret og fleksibelt elmarked i EU.
Mange af ændringsforslagene er en tilnærmelse af europæisk regulering til den
eksisterende markedsregulering i Norden og eksisterende regulering af detailmar-
kedet i Danmark. Forslaget vurderes på nuværende tidspunkt at have væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssi-
ge konsekvenser, som dog forventes at bestå i mindre tilpasninger af dansk ret.
Regeringen vil analysere forslaget nærmere mhp. at vurdere mulige økonomiske
og lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at et velfungerende indre marked
for elektricitet er af afgørende betydning for den europæiske økonomi og for at
sikre en omkostningseffektiv omstilling til vedvarende energi.
Regeringen vil fastlægge en konkret holdning til forslaget efter en nærmere under-
søgelse af forslagets bestemmelser.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/9
www.efkm.dk
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 864 af den 30. november 2016 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for
elektricitet. Forslaget er en omarbejdning af direktiv 2009/72/EF.
Forslaget har baggrund i Kommissionens vurdering af, at nye teknologiske og poli-
tiske udviklinger har ført til grundlæggende ændringer i det indre elmarked.
Kommissionen henviser til, at andelen af vedvarende energi i elsystemet er kraftigt
forøget og vil udgøre en stadigt større del af elforsyningen i fremtiden. Elproduktion
fra vedvarende energi som vind og sol er bl.a. karakteriseret ved at være mere
fluktuerende og decentralt placeret i forhold til konventionelle produktionsteknologi-
er. I den forbindelse er der i dag et mindre skarpt skel mellem producentrollen og
forbrugerrollen end tidligere. Den teknologiske udvikling inden for bl.a. fjernaflæste
timemålere har åbnet nye muligheder for forbrugernes aktive deltagelse i elmarke-
det, herunder at såkaldte aggregatorer
1
kan pulje el-forbrugernes forbrug med hen-
blik på at tilbyde fleksibilitet til el-markedet.
En omkostningseffektiv integration af vedvarende energi i elsystemet forudsætter
derfor ifølge Kommissionen en tilpasning af markedsreglerne, så markedet giver de
rette signaler til markedsaktørerne, herunder forbrugerne, til at sikre den nødvendi-
ge fleksibilitet til el-systemet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 194 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er endnu ikke oversendt til Rådet i en dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er at sikre, at EU’s medlemsstater indfører mar-
kedsregler, der fremmer et velfungerende, fleksibelt indre elmarked, hvor forbru-
gerne spiller en større rolle, og hvor forbrugerne samtidig sikres flere rettigheder.
Det væsentligste indhold i forslaget er:
i.
Indførelse af regler, som skal fremme markedsbaseret prisdannelse, herunder
ved at udfase regulerede priser for el-forbrugere. Medlemsstater kan fastholde
eller implementere foranstaltninger, der beskytter særlige udsatte husstande i
en begrænset periode efter direktivets ikrafttræden;
1
En aggregator er en kommerciel aktør, der samler en tilstrækkelig volumen ved at mobilise-
re og aktivere elforbrug og -produktion fra mindre kunder ved, at kunder mod betaling æn-
drer forbrugsadfærd for at imødekomme et behov fra elsystemet.
Side 2/9
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0003.png
ii.
Krav om, at forbrugere er berettiget til at have og skifte elhandelsselskab. Dertil
kommer mindstekrav for kontraktforhold mellem forbrugere og elhandelssel-
skaber. Der skal etableres værktøjer, der muliggør sammenligning af elhan-
delsselskabernes produkter, og der fastsættes minimumskrav for el-regningers
indhold. Forbrugere sikres ret til dynamiske prisprodukter, der relateres til elpri-
sen på engrosmarkedet (fx via afregning på timebasis) og adgang til at indgå
aftale med en aggregator. Nettoafregning
2
af forbrugere tillades ikke under di-
rektivforslaget. Forslaget sikrer såkaldte energifællesskabers adgang til at kun-
ne købe og sælge strøm;
Krav til medlemsstater om at sikre udrulning af fjernaflæste timemålere til alle
forbrugere (pba. en cost-benefit-analyse) samt krav til målernes funktionalitet.
Der opstilles endvidere minimumskrav til håndtering af data samt krav om at
udarbejde en fælles europæisk datastandard;
Krav til medlemsstaterne om at definere energifattigdom samt rapportere til
Kommissionen herom;
Krav til medlemsstaterne om at udarbejde regulering, der tilskynder distributi-
onsselskaber (DSO’er) til effektiv drift af distributionsnettet. DSO’er skal udar-
bejde en netudviklingsplan, der indeholder planlagte investeringer over de
kommende fem til ti år. Netudviklingsplanen skal bl.a. inkludere planlagte inve-
steringer i opladestationer til eldrevne køretøjer. Forslaget fastslår også, at di-
stributionsselskaber kun under særlige omstændigheder må eje lagringsfacilite-
ter som fx batterier;
Krav om, at transmissionsselskaber (TSO’er) skal købe systemydelser
3
fra
markedsaktører, og at TSO’er som udgangspunkt ikke må eje lagringsfaciliteter
eller anlæg, der leverer systemydelser. Kravene om unbundling, dvs. sikring af
uafhængighed af transmission fra produktion og handel, er uændrede;
Regulatorerne forpligtes til at samarbejde på tværs af grænser, bl.a. ved at
koordinere og overvåge de nationale, regionale og europæiske effekttilstrække-
lighedsanalyser, som forslås indført, jf. forslaget til forordning for det indre mar-
ked for elektricitet (KOM (2016) 861). Ydermere beskriver forslaget regulato-
rernes forpligtelse i forhold til oprettelse af regionale driftscentre (ROCs).
Kommissionens bemyndigelse til vedtagelse af delegerede retsakter og gennemfø-
relsesretsakter
2
iii.
iv.
v.
vi.
vii.
Ved nettoafregning fritages forbrugeren helt eller delvist for at betale nogle offentlige afgif-
ter i forhold til den strøm, de selv producerer og forbruger.
3
Systemydelser er et samlebegreb for de produktions- og forbrugsreduktionsressourcer,
som står til rådighed i driftstimen, og som aktiveres automatisk eller på anmodning fra den
systemansvarlige aktør.
Side 3/9
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0004.png
Kommissionen bemyndiges til at vedtage delegerede retsakter i relation : 1) at ud-
arbejde retningslinjer for samarbejde mellem nationale regulatorer og 2) at udar-
bejde retningslinjer for procedurerne forbundet med at sikre, at nationale regulato-
rers beslutninger er i overensstemmelse med netværksregler og retningslinjer.
Det foreslås i henhold til den Interinstitutionelle Aftale (IIA) af 13. april 2016 om
brug af delegerede retsakter blandt andet, at eksperter udpeget af medlemsstater-
ne skal konsulteres inden en delegeret retsakt vedtages. Beføjelserne til at vedtage
delegerede retsakter kan til enhver tid tilbagekaldes af Europa-Parlamentet og Rå-
det.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Forordningen har hjemmel i artikel 194 i TEUF, som fastslår nødvendigheden af et
vist niveau af koordinering, gennemsigtighed og samarbejde for at sikre energimar-
kedets funktion, forsyningssikkerheden i Energiunionen og fremme sammenkobling
af energiinfrastruktur.
Kommissionen anfører, at et integreret elmarked i EU ikke effektivt kan opnås på
nationalt niveau, og at isolerede nationale strategier vil føre til yderligere forsinkel-
ser i gennemførelsen af det indre elmarked. Kommissionens evaluering viser, at
nationale tilgange og statslige indgreb i markedet har resulteret i ineffektiv og ufor-
enelig regulering og forsinkelser i at korrigere markedsforvridninger.
Det er Kommissionens vurdering, at den stigende sammenkobling af elmarkeder i
Europa kræver tættere koordinering mellem nationale aktører, idet nationale politi-
ske indgreb i elsektoren har en direkte indvirkning på nabolandene.
På det foreliggende grundlag er regeringen enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vil berøre følgende dansk lovgivning:
Lov om elforsyning (LBK nr. 418 af 25/04/2016)
VE-loven (LBK nr. 1288 af 27/10/2016)
Samt en række relevante bekendtgørelser, herunder:
Side 4/9
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0005.png
Bekendtgørelse om energivirksomheder og bygningsejeres oplysningsforplig-
telser overfor slutkunder om energiforbrug og fakturering m.v. (BEK nr 1395 af
25/11/2016))
Bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes indberetning af standardpriser,
tariffer, rabatter og vilkår på prisportalen elpris.dk (BEK nr 1279 af 25/10/2016)
Bekendtgørelse om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet (BEK nr
999 af 29/06/2016)
Bekendtgørelse om elhandelsvirksomheders fakturering af omkostninger over
for elforbrugere (BEK nr 1400 af 03/12/2015)
Bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og forpligtelser i for-
bindelse med levering af elektricitet til elkunder (BEK nr 1233 af 06/11/2015)
Bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget
(BEK nr 1358 af 03/12/2013)
Bekendtgørelse om Energitilsynets overvågning af det indre marked for el og
naturgas m.v. (BEK nr 1002 af 20/10/2011)
Bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmis-
sionsnettet m.v. (BEK nr 891 af 17/08/2011)
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes umiddelbart at ville medføre en række ændringer på lov- og
bekendtgørelsesniveau. Det forventes dog, at der i stort omfang vil være tale om
mindre tilpasninger af gældende ret. Regeringen vil derfor analysere nærmere,
hvilke ændringer der vil være behov for.
Statsfinansielle konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en analyse af de statsfinansielle kon-
sekvenser ved forslaget. Regeringen vil analysere forslaget nærmere mhp. at vur-
dere mulige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en gennemgående analyse af de
samfundsøkonomiske konsekvenser ved forslaget. Regeringen vil derfor analysere
forslaget nærmere mhp. at vurdere mulige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Samlet set vurderes forslaget at kunne medføre økonomiske konsekvenser for
erhvervet fx i form af øget krav om databehandling. Regeringen vil analysere
forslaget nærmere mhp. at vurdere mulige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Side 5/9
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0006.png
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapoli-
tik. Det er modtaget nedenstående høringssvar:
Branchefællesskab for Intelligent Energi (iEnergi) understreger særligt betydningen
af, at der lægges op til, at medlemsstaterne i love og regler definerer rammerne for
aggregatorer og fleksibelt forbrug i markedsforskrifter mhp. at sikre den fulde delta-
gelse af efterspørgselsfleksibilitet i el-markedet. iEnergi påpeger et behov for at
ændre en række artikler, som skaber alvorlige markedsfejl. iEnergi ser i den forbin-
delse en risiko for, at der skabes incitament til spekulation mod markedet, som
underminerer prisdannelsen. På den baggrund foreslår iEnergi, at artikel 17.3.a.,
17.3.d og 17.4. udgår af direktivteksten og overlades til medlemsstaternes nationa-
le regulering.
Dansk Energi (DE) støtter forslaget om, at TSOerne skal købe systemydelser fra
markedsdeltagerne og tilslutter sig Kommissions forslag om, at TSO’er ikke må eje
anlæg til produktion af systemydelser aht. at sikre en ligeværdig konkurrence ift.
kommercielle markedsaktører. DE støtter forslaget om energifællesskaber i tilfæl-
de, hvor det lokale netselskab ikke kan levere den nødvendige ydelse. DE mener,
at det er afgørende, at kompetencen til at tildele net-bevillinger ikke fratages med-
lemsstaterne. DE er positiv over for Kommissionens forslag om at styrke netsel-
skabernes incitamenter til at udnytte fleksibelt forbrug gennem aggregatorer. DE
anbefaler, at der laves en passende implementeringsperiode, såfremt der indføres
nye tekniske krav til fjernaflæste elmålere og tilhørende systemer. DE støtter ikke
kravet om minimumsinformation vedr. regning og regningsoplysninger, da det ifølge
DE kan være en hæmsko ift. udvikling af nye former for kundekommunikation og
produkter på markedet. Endvidere er DE kritisk over for en introduktion af et fælles
EU dataformat med henvisning til, at den danske elbranche de seneste 3-4 år har
brugt ressourcer på at implementere engrosmodellen. DE støtter forslaget om af-
skaffelse af regulerede slutkundepriser. Endvidere støtter DE den foreslåede ud-
fasning af regulerede priser over for sårbare elkunder. DE støtter kravet om garan-
teret leverandørskifte inden for 3 uger. DE mener, at aggregatorer skal behandles
på lige fod med øvrige aktører.
Dansk Fjernvarme hæfter sig ved, at EU garanterer forbrugeres ret til at producere
elektricitet til eget forbrug og sælge overskud til nettet. Dansk Fjernvarme hæfter
sig ved, at distributionsselskaber skal have tilladelse til at løse problemer med fluk-
tuerende elektricitet lokalt, hvor EU tager fat på en barriere for mere integrerede
energimarkeder i Danmark, og som kun kan løses via en gentænkning af tarifsy-
stemet. Dansk Fjernvarme nævner, at det er vigtigt, at den lagring, der kan ske i et
fjernvarmesystem ved en kombination af elforbrug og -produktion ligestilles med fx
lagring i vandmagasiner. Opnås denne ligestilling ikke, forpasser Danmark mulig-
heden for at kunne få værdi ud af denne lagringsmulighed, som allerede er etable-
Side 6/9
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0007.png
ret, og som vore nabolande mod syd og evt. vest kunne have behov for. Dansk
Fjernvarme savner et tidsperspektiv i forbindelse med lagring.
Det Økologiske Råd (DØR) fremhæver, at det fortsat skal være muligt for medlems-
landene at fremme etablering af nationale forbrugerreaktionsmuligheder, energilag-
re, elektrisk baseret transport, m.m. DØR savner bestemmelser om, at medlems-
staterne først og fremmest skal afhjælpe energifattigdom ved at sikre, at de berørte
forbrugeres energibehov reduceres. DØR mener, at det er vigtigt at give forbruger-
ne muligheden for både at vælge el-produkter efter f.eks. klimakvalitet samt mulig-
hed for at reagere på prissignaler, og at det bør skrives ind i direktivet, at adgang
for tredjepartsaktører ikke forhindrer, at tariffer for transmission og distribution fx.
fastlægges efter belastning af elnettet, og at fastsættelsen af netbetaling sker efter
el-effekt-behov. DØR savner fortrinsret for VE-baseret produktion i kapacitetsme-
kanismer, og at det forud for afgivelse af tilladelse til ny produktion skal overvejes,
om det er muligt at reducere elforbruget eller, fx etablere lokale lagringsinitiativer.
DØR anfører, at der bør være mulighed for at afvise yderligere elproduktion enten
produceret via private husholdninger eller i energifællesskaber, såfremt det forven-
tes at udgøre et problem for det lokale, regionale eller nationale el-nets funktion,
eller det vil udgøre en betydelig samfundsøkonomisk omkostning. DØR anfører, at
El-distributionsselskaber ikke bør hindres i at opstille el-ladere til elbiler. DØR fore-
slår, at der efter vedtagelse af et fornyet el-markedsdirektiv nedsættes nationale
implementeringsråd med bred repræsentation af interessenter.
Dansk Industri
(DI)
er positive over for, at Kommissionen ønsker at fremme fleksi-
belt forbrug, men ser problemer i, at aggregatorer fritages for almindeligt markeds-
ansvar, hvis en aggregator, der skaber ekstraomkostninger for andre, ikke kan
pålægges at skulle dække disse omkostninger. DI finder det positivt, at regler, der
omhandler smartmåleres funktionalitet, er flyttet til elmarkedsdirektivet. DI mener
ikke, at forbrugerne skal friholdes fra de faktiske omkostninger til udrulning af smar-
te målere, som der lægges op til i direktivet, da det i sidste ende vil være forbruger-
ne, der får en økonomisk gevinst. DI er i tvivl om, hvorvidt den danske datahub,
som på grund af datasikkerhed har begrænsninger på adgangen til data, stemmer
overens med direktivforslaget. DI mener dog, at persondatasikkerheden bør gå
forud for adgangen til data.
Forbrugerrådet Tænk er positiv over for ønsket om at sætte forbrugeren i centrum.
Forslaget indeholder gode takter omkring øget forbrugerbeskyttelse, men kan på
visse punkter forbedres. Fx bør krav til forbrugeres skiftetid på kort eller mellem-
langt sigt være 24 timer. Forbrugerrådet Tænk anfører, at hvis fjernelse af prisregu-
lering skal fungere uden at skade udsatte forbrugere, forudsætter det først og
fremmest, at markederne kommer til at fungere effektivt. Derudover skal der være
prisovervågning, og myndigheder skal kunne gribe ind, hvis grupper af forbrugere
stilles urimeligt. Forbrugerrådet Tænk mener, at den foreslåede styrkelse af ind-
samling af data og overvågning af situationen for udsatte forbrugere bør indeholde
Side 7/9
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0008.png
hyppigere indberetning af data om forsyningsafbrydelser. Forbrugerrådet Tænk
støtter forslagets fokus på energifattigdom, men savner konkrete bestemmelser
om, at medlemsstaterne først og fremmest skal afhjælpe energifattigdom ved at
sikre, at de berørte forbrugeres energibehov reduceres. Forbrugerrådet Tænk me-
ner, at en understøttelse og præcisering af forbrugernes muligheder for at agere i
fællesskab på markedet er en forbedring af regelsættet.
Landbrug & Fødevarer støtter direktivets indsats for øget integration af det europæ-
iske elmarked, og støtter ambitionen om velfungerende elmarkeder med lige kon-
kurrencevilkår på tværs af grænserne for at sikre grundlaget for en lav elpris i
Danmark. Landbrug & Fødevarer mener, at der på sigt skal stilles data om energi-
forbrug til opvarmning, varmt brugsvand og køling til rådighed for forbrugerne for at
understøtte udviklingen af markedet og teknologier for smart energi.
NOAH Friends of the Earth Denmark har nævnt, at de ikke har mulighed for at for-
holde sig til høringer, som gennemføres med den givne korte frist (her menes ift.
hele Kommissionens samlede energilovgivningspakke).
Vedvarende Energi (VE) mener, at det er vigtigt, at det indre elmarked sikrer en
hurtigere omstilling til VE både ved at sikre rettigheder og muligheder for VE-
producenter og ved at sikre, at markedsudviklingen ikke bidrager til at øge energi-
fattigdom. Med henblik på at opnå støtte til omstillingen mener VE, at det er vigtigt,
at mindre forbrugere og lokale energifællesskaber får de bedst mulige betingelser
for at producere VE og deltage i markedet. VE mener, at kravet om, at elpriser ikke
skal reguleres, bør begrænses til velfungerende markeder med effektiv konkurren-
ce. VE mener, at lokal el-produktion fra ikke-VE kilder skal belastes med de samme
miljøkrav og afgifter som anden ikke-VE elproduktion. VE mener ikke, at distributi-
onsselskaber bør hindres i at opstille el-ladere til elbiler af konkurrencehensyn. VE
foreslår endvidere, at det kræves, at offentlige elladestandere kan benyttes uden
abonnement, som det i dag er praksis i Danmark. VE anfører, at forslaget om at
eldistributionsselskaber ikke må eje energilagre ikke også bør gælde energifælles-
skaber. VE foreslår, at der etableres et interessentforum, som skal høres om
spørgsmål, der er relevant for implementering af direktivet. VE foreslår, at tariffer
for eldistribution fastlægges dynamisk (tidsvarierende) efter belastning af elnettet
lokalt, samt at transmissionsbetaling så vidt muligt sker dynamisk efter andelen af
VE, så elforbrug fremmes, når der er størst produktion af varierende VE.
Verdensnaturfonden (WWF) mener, at distributionsselskaber under alle omstæn-
digheder skal have muligheden for at opstille ladestationer til elbiler. Der bør der-
udover være et krav om, at alle typer af elbiler kan lade fra laderne. WWF bemær-
ker, at prioriteret adgang for VE bør fortsættes, og at de nuværende grænseværdi-
er for værker, der fortsæt kan beholde prioriteret adgang er for restriktive. WWF
støtter den restriktive tilgang til kapacitetsmekanismer men bemærker, at de fort-
satte muligheder for kapacitetsmekanismer burde begrænses hurtigere.
Side 8/9
kom (2016) 0864 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fælles regler for det indre marked for elektricitet (omarbejdning)
1706003_0009.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser de overordnede formål med forslaget velkommen. Regeringen
støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi med det sigte at redu-
cere energiomkostningerne for virksomhederne og forbrugerne og at sikre en om-
kostningseffektiv integration af vedvarende energi og sikring af energiforsynings-
sikkerhed i Danmark og i Europa.
Regeringen støtter initiativer, som kan sikre de rette prissignaler og kan fremme
yderligere sammenkobling af markederne. I den sammenhæng anser regeringen
udvikling og implementering af fælles regler som afgørende for at øge den græn-
seoverskridende handel, fremme konkurrencen i energisektoren og færdiggøre de
regionale markedskoblingsprocesser.
Regeringen støtter en styrkelse af forbrugerne gennem implementering af et gen-
nemsigtigt og velfungerende detailmarked med aktiv deltagelse fra elforbrugere,
som fører til større konkurrence mellem leverandører og mulige gevinster for for-
brugerne.
Danmark og Norden er langt fremme ift. udviklingen af et velfungerende el-marked.
Kommissionens forslag er tydeligt inspireret af den nordiske indretning af el-
markedet, og regeringen vil i forhandlingerne arbejde for et fortsat stærkt nordisk
aftryk.
Regeringens konkrete holdning afventer en nærmere analyse af forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9