Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0008 Bilag 1
Offentligt
1733216_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. marts 2017
Databeskyttelseskontoret
Nanna Østerrøgild Bødker
2017-7912-0118
2196409
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EURO-
PAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i Uni-
onens institutioner, organer, kontorer og agenturer og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af forordning (EF) nr. 45/2001 og
afgørelse nr. 1247/2002/EF behandling af personoplysninger i EU institu-
tionerne, COM(2017) 8 final.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 12. januar 2017 fremsendt forslag til revision af
forordning nr. 45/2001 om EU's institutioner og organers behandling af
personoplysninger. Formålet med forslaget er at tilpasse den gældende
forordning med de principper og bestemmelser, der er fastsat i den gene-
relle databeskyttelsesforordning, med henblik på at sikre en stærk og
sammenhængende databeskyttelsesramme i EU, således at begge retsakter
finder anvendelse samtidig. Forslaget viderefører de fleste elementer fra
det gældende regelsæt. De væsentligste ændringer vedrører overordnet
udvidelsen af reglerne for tilsynsmyndigheden og dennes sanktionsmulig-
heder, herunder muligheden for i visse tilfælde at pålægge EU-
institutioner administrative bøder. Forslaget vurderes ikke at have lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen støtter overordnet formålet med en tilpasning af det gældende
regelsæt til den generelle databeskyttelsesforordning, som blev vedtaget
den 27. april 2016. Regeringen lægger vægt på, at det sikres, at der er en
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2017) 0008 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling og udveksling af personoplysninger
klar afgrænsning af reglerne i Kommissionens forslag i forhold til andre
retsakter på området, herunder til retshåndhævelsesdirektivet. For så vidt
angår Kommissionens forslag om tilsynsmyndighedens sanktionsmulighe-
der, arbejder regeringen for, at der sikres en effektiv gennemførelse af
databeskyttelsesreglerne i EU's institutioner.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2017) 8 final den 12. januar 2017 fremsendt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i uni-
onens institutioner, organer, kontorer og agenturer og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af forordning (EF) nr. 45/2001 og
afgørelse nr. 1247/2002/EF.
Den 27. april 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet den generelle
forordning om databeskyttelse (den generelle databeskyttelsesforordning),
som finder anvendelse fra den 25. maj 2018. Ifølge denne forordning skal
forordning (EF) nr. 45/2001 tilpasses de principper og bestemmelser, der
er fastsat i den generelle databeskyttelsesforordning med henblik på at
sikre en stærk og sammenhængende databeskyttelsesramme i Unionen.
Forslaget omfatter også de relevante bestemmelser i den kommende e-
databeskyttelsesforordning, som Kommissionen fremsatte forslag om den
10. januar 2017.
Forslaget er oversendt til Rådet den 12. februar 2017 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 16, som er retsgrundla-
get for vedtagelsen af databeskyttelsesregler. Forslaget skal behandles ef-
ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, og Rådet
træffer afgørelse med et kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Med forslaget søger Kommissionen at tilpasse den eksisterende forordning
nr. 45/2001 om behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutio-
nerne og organerne med de principper og bestemmelser, der følger af den
generelle databeskyttelsesforordning.
Kommissionens forslag viderefører i det store hele elementer fra forord-
ning nr. 45/2001 og indfører bestemmelser, der enten svarer til, bygger på
eller er i overensstemmelse med den generelle databeskyttelsesforordning.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
2
kom (2017) 0008 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling og udveksling af personoplysninger
Forslaget gælder for alle Unionens institutioner, herunder organer, konto-
rer og agenturer, der er oprettet ved eller på grundlag af TEUF eller Eura-
tomtraktaten.
Forslaget finder anvendelse på behandling af personoplysninger i alle Uni-
onens institutioner, i det omfang behandlingen udføres som led i udførel-
sen af aktiviteter, der helt eller delvis henhører under EU-rettens anvendel-
sesområde.
For så vidt angår forslagets anvendelsesområde i forhold til andre retsak-
ter, herunder retshåndhævelsesdirektivet, fremgår det af forslaget, at reg-
lerne kun bør finde anvendelse på EU-agenturer, der udfører aktiviteter
inden for retligt samarbejde i straffesager og politisamarbejde, i det om-
fang den EU-ret, der finder anvendelse på sådanne agenturer, ikke inde-
holder særlige regler om behandling af personoplysninger.
For så vidt angår fortolkningen af forslagets bestemmelser, når disse byg-
ger på samme koncept som bestemmelserne i den generelle databeskyttel-
sesforordning, følger det af forslaget, at disse bestemmelser bør fortolkes
ensartet, navnlig fordi ordningen i forslaget skal betragtes som en pendant
til ordningen i den generelle databeskyttelsesforordning.
Med forslaget viderefører Kommissionen ordningen med, at Den Europæi-
ske Tilsynsførende for Databeskyttelse (EDPS) er den uafhængige til-
synsmyndighed, der sikrer, at Unionens institutioner og organer respekte-
rer fysiske personers grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder,
navnlig retten til databeskyttelse.
En nyskabelse i forslaget omhandler EDPS’ sanktionsmuligheder, herun-
der beføjelsen til at pålægge Unionens institutioner og organer administra-
tive bøder som en sanktion, der kan anvendes som sidste udvej, og kun,
når Unionens institutioner eller organer har undladt at efterkomme et på-
bud fra EDPS.
Endelig lægges der i forslaget op til, at forordningen får virkning fra 25.
maj 2018, hvor også den generelle databeskyttelsesforordning får virkning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse
fra Europa-Parlamentet.
3
kom (2017) 0008 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling og udveksling af personoplysninger
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om revision af en eksisterende retsakt om EU institutioner og
organers behandling af personoplysninger, og Kommissionen fokuserer
således i sin vurdering af nærhedsprincippet på, at emnet for forslaget hen-
hører under Unionens enekompetence, da kun Unionen kan vedtage regler
for behandling af personoplysninger i dens institutioner.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke dansk lovgivning på området.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for
dansk ret. Det bemærkes herved, at forslaget alene omfatter behandling af
personoplysninger hos EU-institutionerne og således ikke finder anvendel-
se på danske myndigheder eller privates behandling af personoplysninger.
Endvidere skønnes forslaget ikke at have statsfinansielle eller samfunds-
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 10. marts 2017.
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsi-
denten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrå-
det, Amnesty International, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentli-
ge Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut), Handels-
højskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettigheder,
Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Insti-
tut).
Høringsfristen er fastsat til den 11. april 2017.
4
kom (2017) 0008 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling og udveksling af personoplysninger
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Regeringen støtter overordnet Kommissionens formål med en tilpasning af
den gældende forordning om EU-institutionernes behandling af personop-
lysninger til de bestemmelser og principper, der følger af den generelle
databeskyttelsesforordning.
Regeringen lægger vægt på, at reglernes anvendelsesområde tilrettes de
nye retlige rammer i henholdsvis den generelle databeskyttelsesforordning,
retshåndhævelsesdirektivet og den kommende e-databeskyttelses-
forordning, herunder at det sikres, at der er en klar afgrænsning af regler-
nes anvendelsesområde i forhold til andre retsakter på området, og at reg-
lerne ikke overlapper.
For så vidt angår Kommissionens forslag om tilsynsmyndighedens sankti-
onsmuligheder, arbejder regeringen for, at der sikres en effektiv gennem-
førelse af databeskyttelsesreglerne i EU's institutioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5