Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0038 Bilag 1
Offentligt
1727090_0001.png
Kemikalier
J.nr. 001-16027
Den 27. februar 2017
MFVM 223
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og
Fødevareudvalget
Om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og
elektronisk udstyr
Kommissionens dokumentnummer KOM (2017) 38 foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af direktiv om begrænsning af anvendelsen af visse
farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS 2) på specifikke områder, hvor der på
baggrund af erfaringer er blevet konstateret, at reguleringen er uhensigtsmæssig eller, hvor
bestemmelserne om anvendelsesområdet skaber markedsforvridning. Forslaget har til formål at
regulere et nærmere afgrænset område, og der er således ikke tale om generel revision, idet en sådan
er fastsat til at finde sted inden 22.juli 2021, i henhold til direktivets artikel 24,stk.2.
Forslaget er fremsat i henhold til Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger vedr. det indre markeds funktion.
Forslaget vurderes at have en neutral virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen er enig i nødvendigheden af at strømline direktivet og sikre et effektivt indre marked
samtidigt med, at der sikres et højt beskyttelsesniveau.
Regeringen agter derfor at støtte forslaget, idet der arbejdes for, at der fastholdes en frist for,
hvornår kommissionen skal have behandlet en ansøgning om fornyelse af en specifik undtagelse fra
direktivet. Regeringen vil endvidere arbejde for at justere fristerne for indsendelse af ansøgninger,
så Kommission får 6 måneder mere til at behandle ansøgninger om fornyelser.
Baggrund
Kommissionen har den 26.januar 2017 fremlagt forslag KOM (2017) 38 af den 26.1.2017 til ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige
stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (på engelsk electric and electronic equipment, EEE).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter proceduren for den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, hvorefter Europa-Parlamentet og Rådet efter
høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg, vedtager de foranstaltninger med henblik på indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der vedrører det indre markeds
oprettelse og funktion.
kom (2017) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
Forslaget er i overensstemmelse med RoHS-direktivets artikel 24, stk.1, hvorefter Kommissionen skal
undersøge behovet for at ændre direktivets anvendelsesområde med hensyn til EEE, som omhandlet i
direktivet og om nødvendigt fremlægge et lovgivningsforslag vedrørende eventuelle yderligere
udelukkelser vedrørende dette EEE.
Den almindelige lovgivningsprocedure indledes med, at Europa-Kommissionen fremsender forslaget
til ændring af direktivet til Europa-Parlamentet og Rådet, hvorefter forslaget kan udsættes for op til tre
behandlinger i Europa-Parlamentet og Ministerrådet.
Forhandlingerne mellem Ministerrådet og Europa-Parlamentet foregår navnlig gennem supplerende
trepartsmøder (triloger) mellem Europa-Parlamentet, Ministerrådet og Europa-Kommissionen.
Formål og indhold
Direktiv 2011/65/EU, også kaldet RoHS 2, er en opdatering af direktiv 2002/95/EF (RoHS 1), og
fastsætter regler om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
(EEE). RoHS 2 er en udvidelse af det tidligere direktiv. I RoHS 2 blev der indført nye og bredere
definitioner for EEE, baseret på en ny definition af elafhængigheden, ligesom anvendelsesområdet
blev udvidet til at omfatte nye kategorier af EEE som medicinsk udstyr og overvågnings – og
reguleringsinstrumenter samt andet EEE, som ikke er dækket af de andre kategorier i direktivet.
Da Kommissionens forudgående effektvurdering af direktivet (RoHS 1) ikke havde vurderet alt EEE,
som blev omfattet af RoHS 2, fik Kommissionen i direktivet via artikel 24, stk. 1, beføjelser til at
undersøge behovet for at ændre direktivets anvendelsesområde. Kommissionen har foretaget denne
vurdering og konstateret en række problemstillinger, som kan medføre utilsigtede følgevirkninger og
derved påvirke EU-markedet, producenterne og borgerne samt få negative økonomiske, miljømæssige,
sociale og kulturelle konsekvenser.
Kommissionen har derfor fremsat forslag om at ændre reguleringen på specifikke og afgrænsede
områder, hvor der på baggrund af erfaringer er blevet konstateret, at reguleringen er uhensigtsmæssig
eller, hvor bestemmelserne om anvendelsesområdet skaber markedsforvridning. Kommissionen
ønsker således at undtage to specifikke produktgrupper fra direktivets anvendelsesområde. Dertil vil
Kommissionen ensartereglerne dels for aktiviteter på det sekundære marked i form af f.eks. reparation
af EEE og dels for selve reservedelene, der bruges til at reparere EEE, for at undgå forskelsbehandling
mellem forskellige typer EEE.
Udover de nævnte fire områder ønsker Kommissionen at slette en tidsfrist for, hvornår Kommissionen
er forpligtet til senest at træffe afgørelser vedrørende ansøgninger om fornyelser af gældende
undtagelser for EEE til begrænsningerne af stoffer i direktivet. Desuden ønsker Kommissionen at
indføre en maksimal gyldighedsperiode for fornyelser af undtagelser under kategori 11, som er de EEE
i RoHS 2, som ikke er omfattet af de øvrige kategorier, således at alle kategorierne har tilknyttet en
maksimal gyldighedsperiode.
De fire områder er følgende:
1) Aktiviteter på det sekundære marked som fx videresalg og handel med brugte varer for de
EEE, der ikke var omfattet af RoHS 1 (f.eks. medicinsk udstyr) og som er blevet placeret på
markedet før reglerne i RoHS 2 trådte i kraft.
2) Reservedele til EEE, der ikke var omfattet af RoHS 1 og som er blevet placeret på markedet før
reglerne i RoHS 2 trådte i kraft. Ældre reservedele for øvrigt EEE er allerede undtaget.
3) Den specifikke produktgruppe mobile ikke-vejgående maskiner til professionelt brug med
ekstern strømforsyning, fx visse rengøringsmaskiner og minemaskiner, samt
4) Den specifikke produktgruppe pibeorgler.
2
kom (2017) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
Aktiviteter på det sekundære marked
For aktiviteter på det sekundære marked, såsom videresalg af EEE samt reparation, udskiftning af
reservedele, renovering og genbrug, er der i RoHS 2 en frist til den 22.juli 2019, hvorefter EEE, som
ikke var en del af RoHS 1, dvs. medicinsk udstyr og overvågnings – og reguleringsinstrumenter, samt
andet EEE, som ikke er dækket af de andre kategorier i direktivet, ikke længere må gøres tilgængelige
på markedet. Denne frist gælder for nænvte typer EEE, også selv om det blev bragt på markedet før
reglerne i RoHS 2 trådte i kraft.
Derimod kan EEE i produktgrupperne under de kategorier, som allerede fandtes i det første RoHS
direktiv, og som blev overført til RoHS 2, stadig gøres tilgængelige på markedet efter en eventuel
reparation, selv om det er af ældre dato. Dette skaber en uoverensstemmelse for aktiviteter på det
sekundære marked under RoHS 2, og er derfor ikke på linje med EU’s produktlovgivningsprincipper.
Her ønsker Kommissionen at ensarte reglerne således, at de nye produktkategorier bliver underlagt de
samme betingelser, som de øvrige produktkategorier.
Selv om der hovedsageligt er tale om at direktivets ensartes, vil tilpasningen ydermere være en fordel
for den cirkulære økonomi, idet produkterne vil kunne sælges på det sekundære marked og dermed
genbruges, hvilket forlænger produkternes levetid.
Reservedele
For visse reservedele til EEE, der ikke var omfattet af RoHS 1, er der tillige en frist til den 22.juli 2019,
hvorefter disse reservedele ikke længere må anvendes medmindre de overholder kravene i RoHS 2.
Fristen gælder reservedele til EEE, som ikke er dækket af andre kategorier i direktivet (f.eks. elektriske
vinduer og hæve sænke-borde).
Reservedele til øvrige grupper af EEE, som fandtes på markedet før gældende regler i RoHS 2 trådte i
kraft, må derimod fortsat anvendes, selvom de ikke overholder kravene i direktivet. Dette skaber en
forskelsbehandling mellem de forskelige grupper af reservedele til EEE. Her ønsker Kommisionen
ligeledes at ensarte anvendelsen således, at reservedele til EEE, som ikke er dækket af andre kategorier
i direktivet fortsat må anvendes efter den 22.juli 2019, på linje med dem til de specificerede kategorier.
RoHS direktivet bygger på princippet ”repaired-as-produced”, der har betydet, at produkterne har
kunnet få forlænget deres levetid, fordi det var tilladt at producere reservedele magen til de dele, der
fandtes i produktet da det blev markedsført. Virksomhederne har således ikke skulle udvikle nye
produktionslinjer i forbindelse med produktion af reservedele. Dette har sikret, at der reelt var
reservedele på markedet, som har været med til at forlænge produkternes levetid og dermed
understøttet den cirkulære økonomi.
Selv om der her hovedsageligt er tale om at direktivet ensartes, vil indførelsen af ”repaired-as-
produced” princippet for visse reservedele til EEE, der ikke var omfattet af RoHS 1, understøtte den
cirkulære økonomi.
Mobile ikke-vejgåede maskiner med ekstern strømkilde
For mobile ikke-vejgående maskiner til professionelt brug udelukker RoHS 2 kun maskiner med
indbygget strømkilde, men ikke maskiner, som skal forbindes til ekstern strømkilde. Det vil sige, at to
typer maskiner, som i øvrigt er identiske og ofte laves i samme produktionslinje og sammensættes på
det samme samlebånd, betragtes som forskellige, udelukkende på grund af deres strømforsyning.
Kommissionen har derfor fremsat forslag om at ændre formuleringen af den allerede gældende
undtagelse så den også omfatter mobile ikke-vejgående maskiner til professionelt brug, som skal
forbindes til ekstern strømkilde.
3
kom (2017) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
Pibeorgler
Pibeorgler er omfattet af RoHS, fordi 99 % of pibeorgler, som bliver bygget i dag, indeholder mindst én
elektrisk blæser. En elektrisk blæser er nødvendig for at frembringe lyden i orglet, idet lyden kommer,
når en tangent trykkes ned og således åbner for luftstrømmen. Legeringen af bly og tin er nødvendig
for at frembringe den ønskede lyd. Det er ikke muligt at erstatte bly i den legering, der bruges til
piberne med et andet metal og gøre pibeorgler blyfrie. Derfor har denne produktgruppe vist sig at være
uhensigtsmæssigt påvirket af direktivet, idet en omfattelse af direktivet er uforholdsmæssigt i forhold
til, hvad man ønsker at beskytte.
Produktion af pibeorgler er en meget lille nicheproduktion, som har en lukket livscyklus. Pibeorgler
har en levetid på 100-400 år, og når orglerne ikke kan repareres mere, bliver piberne ikke kasseret,
men derimod genanvendt i deres oprindelige form eller smeltet ned og lavet om til nye piber. Når
piberne smeltes, er temperaturen i smelteprocessen for lav til at udlede blyrøg i miljøet. Piberne
smeltes ved 300 til 350 grader celcius, og blyrøg fremkommer først ved en temperatur på 480 grader
eller derover. Der vil derfor ikke være nogen nævneværdige miljø- eller sundhedsmæssige
konsekvenser ved at undtage pibeorgler fra RoHS direktivet. Kommissionen foreslår derfor at undtage
pibeorgler fra direktivets anvendelsesområde.
Gyldighedsperiode for undtagelser
Derudover ønsker Kommissionen at fjerne bestemmelsen om en tidsfrist for, hvornår Kommissionen
senest skal træffe afgørelse om ansøgninger vedrørende fornyelse af undtagelser til specifikke
anvendelser af EEE. Der er på nuværende tidspunkt krav om, at en ansøgning vedrørende fornyelse af
en undtagelse skal indgives senest 18 måneder før den eksisterende undtagelse udløber. Samtidigt er
der en bestemmelse om, at Kommissionen skal træffe afgørelse senest seks måneder før undtagelsens
udløb, hvilket betyder, at Kommission kan have mindre end 12 måneder til at træffe en afgørelse om
fornyelse af en undtagelse. Da dette har vist sig ikke at kunne lade sig gøre i praksis, grundet de mange
obligatoriske proceduremæssige skridt i vurderingen af ansøgningen om fornyelse, ønsker
Kommissionen at fjerne denne bestemmelse, idet artikel 5, stk. 5, i direktivet dikterer, at den
eksisterende undtagelse forbliver gyldig, indtil Kommissionen har truffet afgørelse om eventuelle
ansøgninger vedrørende fornyelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Udtalelse fra Europa-Parlamentet foreligger endnu ikke, idet forslaget endnu ikke har været oversendt
til Europa-Parlamentet. Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Miljøudvalg, der er det ledende
udvalg.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
RoHS 2 direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1331 af 17.november 2016 om
begrænsning af import og salg samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk
udstyr, der indeholder visse farlige stoffer. Denne bekendtgørelse udgør således gældende dansk ret på
dette område.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning ved ændring af
bekendtgørelse nr. 1331 af 17.november 2016 om begrænsning af import og salg samt fremstilling til
4
kom (2017) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige stoffer (RoHS-
bekendtgørelsen).
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige,
herunder kommuner og regioner, eller konsekvenser for EU’s budget.
Genoprettelsen af det sekundære marked og bestemmelserne om reservedele for visse EEE vil få
ubetydelig eller slet ingen negativ økonomisk, social eller miljømæssig virkning. Udelukkelsen af
ledningsforbundne mobil ikke-vejgående maskiner til professionelt brug fra RoHS forventes at få
ubetydelig eller ingen negativ økonomisk, social eller miljømæssig og sundhedsmæssig virkning.
Derimod vil det sekundære marked og bestemmelser om reservedele have økonomiske fordele, som
følge af yderligere markedsmuligheder, sociale fordele, herunder øget adgang til medicinsk udstyr for
hospitaler i EU samt en besparelse på 1,2 mia.kr. på EU-plan, hvis hospitalerne beholder muligheden
for at videresælge og købe brugt medicinsk udstyr.
Såfremt pibeorgler og ledningsforbundne mobile ikke-vejgående maskiner fortsætter med at være
omfattet af RoHS, kan det medføre tab af arbejdspladser og ubegrundede yderligere omkostninger.
Undtagelsen af pibeorgler fra direktivets anvendelsesområde kan afbøde et tab på op mod 90 % af
arbejdspladserne i sektoren og et årligt tab på op mod 480 mio.kr på EU-plan inden 2025. Dette svarer
til mellem 3.000 -3.300 arbejdspladser på EU-plan frem til 2019. Derudover kan de foreslåede
ændringer i direktivet lette administrationsbyrden for erhvervslivet i forbindelse med færre
ansøgninger om dispensation.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet forslaget
i overvejende grad omhandler nicheproduktioner, som ikke vil give nogen nævneværdige miljø- eller
sundhedsmæssige fordele ved at være omfattet af ROHS 2-direktivet. Desuden vil det både
miljømæssigt og økonomisk være en fordel at reparere, og derved forlænge levetiden for et produkt, i
stedet for at kassere det. Det estimeres, at forslaget, for så vidt angår det sekundære marked, herunder
reservedele, vil medføre miljømæssige fordele i form af forebyggelse af produktionen af mere end
3.000 ton farligt affald i EU. Derudover vil en længere forlænget levetid for EEE føre til yderligere
besparelser i energi og råmaterialer.
I forhold til miljøbeskyttelsen kan det i forbindelse med fornyelse af undtagelser have negative
konsekvenser, at slette tidsfristen for Kommissionens behandling af ansøgning til undtagelser, hvis det
viser sig, at en undtagelse ikke opfylder kravene for at kunne fornyes.
Høring
Kommissionen har, fra 2012 til 2015, afholdt tre offentlige høringer à 12 ugers varighed og fire møder
for interesserede parter, hvilket har været med til at udforme Kommissionens fremsatte forslag.
Forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget den 14. – 20. februar 2017, og der er i den
forbindelse ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har endnu ikke været drøftelser af forslaget mellem medlemsstaterne.
5
kom (2017) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
Regeringens generelle holdning
Danmark støtter de tiltag, som Kommissionen har fremsat. Regeringen er dog betænkelig ved, at der
ikke er en tidsfrist for, hvornår Kommissionen skal træffe afgørelse om ansøgninger vedrørende
fornyelser af specifikke undtagelser fra direktivet. I forhold til gældende praksis, vil undtagelser
således fortsætte med at gælde ud over den maksimale frist.
I Kommissionens effektvurdering blev det vurderet, at pga. den positive samfundsøkonomiske effekt
for elektriske cykler i form af mulighed for motion for svagelige, skulle elektriske cykler undtages fra
direktivet. Halvdelen af cykelmodellerne overholder allerede reglerne og Kommissionen har derfor
valgt ikke at fremsætte forslag om, at elektriske cykler undtages. Regeringen støtter Kommissionens
tilgang til dette.
Kommissionens forslag til direktivændringer omhandler ikke direktivet generelt, men alene visse
forhold, der er omfattet af udvidelsen af anvendelsesområdet, som blev indført med RoHS 2.
Regeringen kan endvidere støtte, at Kommissionen foretager en generel revision af hele RoHS
direktivet i senest den 22.april 2021 og vil i den forbindelse arbejde for, at direktivet understøtter den
danske indsats for cirkulær økonomi og Kommissionens handlingsplan for cirkulær økonomi ”Closing
the Loop” af 2. december 2015.
Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketinget.
6