Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0047 Bilag 1
Offentligt
1727828_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
28-02-2017
2017 - 779
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af
Uddannelsesdirektivet (direktiv om grundlæggende kvalifikations-
krav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der be-
nyttes til godstransport eller personbefordring ad vej) og Køre-
kortsdirektivet
KOM(2017) 47 final
Notatet oversendes endvidere til Folketingets Transport-, Bygnings- og Bolig-
udvalg.
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte d. 1. februar 2017 et forslag til ændring af
direktiv 2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddan-
nelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller
personbefordring ad vej, og direktiv 2006/126/EF om kørekort.
Det overordnede formål med ændringsdirektivet er at rette op på visse mang-
ler, der blev afdækket i en evaluering fra 2014.
Med forslaget præciseres flere af direktivets undtagelser, og der fastsættes en
ny undtagelse for førere af køretøjer tilhørende landbrugs-, gartneri-, skov-
brugs-, opdræts- og fiskerivirksomheder ved kørsel med egne varer. Endvide-
re præciseres rammevilkårene for og indholdet i efteruddannelsen. Der indfø-
res krav om, at medlemsstaterne skal være i stand til at udstede chaufførud-
dannelsesbevis til alle chauffører, der gennemfører efteruddannelse i den på-
gældende medlemsstat. Endelig sker der en ajourføring af indholdet i uddan-
nelserne.
Danmark er generelt positiv over for Europa-Kommissionens forslag om æn-
dring af direktiv 2003/59/EF og 2006/126/EF.
kom (2017) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af uddannelsesdirektivet og kørekortsdirektivet
1727828_0002.png
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af bekendtgørelse
om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport (BEK nr. 877
af 08/07/2015) og af kørekortsbekendtgørelsen (BEK nr. 312 af 25/03/2015).
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Det vurderes,
at forslaget vil have mindre, positive erhvervsøkonomiske konsekvenser
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen (herefter benævnt ”Kommissionen”) har ved KOM-nr.
47 af 1. februar 2017 fremsendt forslag om direktiv om ændring af direktiv
2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring
ad vej, og direktiv 2006/126/EF om kørekort.
Forslaget er oversendt til Rådet den 1. februar 2017 i dansk sprogversion. Det
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og skal behandles efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kva-
lificeret flertal.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med Uddannelsesdirektivet er at udvide arbejdskraf-
tens fri bevægelighed og sikre fri bevægelighed for førere. Endvidere er formå-
let at hæve standarderne blandt nye chauffører og opretholde og forbedre eksi-
sterende bus- og godschaufførers erhvervskvalifikationer i hele EU. Direktivet
sigter specifikt på at øge chaufførernes opmærksomhed på risici med henblik
på at reducere disse og øge trafiksikkerheden. Endvidere indeholder direktivet
standarder for erhvervskvalifikationer, som skal sikre lige konkurrencevilkår i
hele EU. Der er således krav om grundlæggende uddannelse for nye bus- og
godschauffører og fem dages efteruddannelse hvert femte år for alle bus- og
godschauffører. Der er tale om en minimumsændring og således ikke en revisi-
on af hele direktivets område.
En rapport om gennemførelse af direktivet fra 2012, en offentlig høring i 2013
og en evaluering af direktivet fra 2014 afdækkede visse mangler, som er til hin-
der for effektiviteten og sammenhængen i de retlige rammer, og som under-
graver direktivets oprindelige mål. Disse mangler vedrører følgende forhold:
1) Chaufførerne har vanskeligt ved at få anerkendt fuldført uddannelse
gennemført i en anden medlemsstat.
2) Indholdet af uddannelsen er kun delvist relevant for chaufførernes be-
hov.
3) Der er vanskeligheder med og juridisk usikkerhed i fortolkningen af
undtagelserne.
Side 2/8
kom (2017) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af uddannelsesdirektivet og kørekortsdirektivet
1727828_0003.png
4) Der er uoverensstemmelser mellem aldersgrænserne i direktivet om
efteruddannelse af erhvervschauffører (2003/59/EF) og direktivet om
kørekort (2006/126/EF).
Efter Kommissionens opfattelse vil ændringsforslaget rette op på disse mang-
ler.
Undtagelserne fra direktivets anvendelsesområde præciseres, således at de
fremstår klarere og i overensstemmelse med de tilsvarende undtagelser på kø-
re- og hviletidsområdet. Eksempelvis præciseres det i undtagelsen vedrørende
førere af brandbiler, at den kun gælder, hvis kørslen sker som led i brandvæse-
nets funktioner.
Endvidere foreslås fastsat en ny undtagelse, der undtager førere af køretøjer
tilhørende landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts- og fiskerivirksomheder
ved kørsel med egne varer fra kravet om kvalifikationsuddannelse.
Det foreslås, at det præciseres, at efteruddannelsen skal omfatte mindst ét em-
ne om trafiksikkerhed, at det samme emne ikke må gå igen i samme efterud-
dannelsesforløb, og at det skal sikres, at uddannelsen er relevant for det arbej-
de, som den konkrete chauffør udfører.
Desuden foreslås indført krav om, at medlemsstaterne skal være i stand til at
udstede chaufføruddannelsesbevis til alle chauffører, der gennemfører efterud-
dannelse i den pågældende medlemsstat.
Bilagene til direktivet, der beskriver krav til indholdet af kvalifikationsuddan-
nelserne, foreslås ajourført, således at kravene blandt andet bedre afspejler den
aktuelle situation vedrørende køretøjernes teknologiske og tekniske egenskaber
og styrker fokus på brændstofeffektiv kørsel.
Desuden foreslås det, at andre uddannelser, som kræves i henhold til anden
EU-lovgivning, f.eks. farligt gods-kurser og dyretransportkurser, fremover kan
indgå i efteruddannelsen, og der foreslås indført mulighed for brug af e-
learning på både grund- og efteruddannelsen.
Da der for øjeblikket ikke er fastsat samme aldersgrænser i uddannelsesdirekti-
vet (18 år for førere af lastbiler og 21 år for førere af busser) og i kørekortdirek-
tivet (21 år for førere af lastbiler og 24 år for førere af busser), foreslås alders-
grænserne i kørekortdirektivet bragt i overensstemmelse med aldersgrænserne
i uddannelsesdirektivet, når erhvervelse af kørekort sker i forbindelse med kva-
lifikationsuddannelsen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen behandles i TRAN-udvalget i Europa-Parlamentet. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse eller dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at be-
handle sagen i TRAN-udvalget eller på samlingen.
Side 3/8
kom (2017) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af uddannelsesdirektivet og kørekortsdirektivet
1727828_0004.png
Side 4/8
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at problemet med den gensidige anerkendelse af efter-
uddannelse taget i en anden medlemsstat ikke kan løses effektivt af de enkelte
medlemsstater alene. Der er derfor behov for lovgivningsmæssige foranstalt-
ninger i EU for at sikre, at medlemsstaternes administrative praksis tillader
gensidig anerkendelse af uddannelse i EU.
Forskellige fortolkninger af direktivet og forskellig praksis i medlemsstaterne
påvirker det indre markeds funktionsmåde negativt. Kun fælles EU-regler kan
skabe lige konkurrencevilkår for vejtransportvirksomheder og samtidig sikre et
minimum af trafiksikerhed.
På den baggrund konkluderes det, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Uddannelsesdirektivet er gennemført ved bekendtgørelse om kvalifikationskrav
til visse førere af køretøjer i vejtransport (BEK nr. 877 af 08/07/2015).
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af bekendtgørelse om
kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport (BEK nr. 877 af
08/07/2015) og af kørekortsbekendtgørelsen (BEK nr. 312 af 25/03/2015).
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Det skyldes, at vi
allerede kan udstede chaufføruddannelsesbeviser til alle chauffører, herunder
udenlandske chauffører, som gennemfører kvalifikationsuddannelsen i Dan-
mark. Endvidere vil der kun være behov for at foretage meget få justeringer af
de kvalifikationsuddannelser, der allerede udbydes i Danmark. Der er således
kun tale om mindre ændringer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have mindre, positive erhvervsøkonomiske konse-
kvenser som følge af dels den foreslåede undtagelse for landbrugs-, gartneri-,
kom (2017) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af uddannelsesdirektivet og kørekortsdirektivet
1727828_0005.png
skovbrugs-, opdræts- og fiskerivirksomheder og dels, at farligt gods uddannel-
sen og dyretransportuddannelsen kan indgå i efteruddannelsen.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring den 3. februar 2017 i EU-specialudvalget for Trans-
port, Bygning og Bolig.
Følgende høringssvar er modtaget:
Brancheforeningen for den danske vejgodstransport (ITD):
’’ITD ønsker her at afgive høringssvar til forslag til direktiv om kvalifikations-
krav for chauffører.
ITD mener, at Kommissionens forslag går i den rigtige retning, idet der har
været behov for en del præciseringer og ens fortolkninger i forhold til det nu-
værende uddannelsesdirektiv.
Der er således behov for yderligere fleksibilitet i sammensætningen af de fag
man gennemgår, og den faglige relevans for den enkelte chauffør skal være i
orden. Kommissionen præciserer derudover, at hver medlemsstat skal give
mulighed for at udstede enten et chaufførefteruddannelsesbevis – eller at do-
kumentere gennemført kursus på bagsiden af kørekortet (kode 95).
Kommissionen har med forslaget lyttet til en del af de ønsker, som ITD og den
europæiske transportbranche er kommet med de senere år, og vi kan derfor
bakke op om hovedlinjerne i forslaget.
Overordnet set udtrykker vi derfor tilfredshed med, at EU-Kommissionen
fremlægger forslag til revision af gældende chaufførefteruddannelsesdirektiv.
Det er der nemlig behov for.
Der er nemlig stor forskel på, hvordan reglerne i det nuværende direktiv fortol-
kes i medlemslandene. Fx er der en del medlemsstater, der IKKE anerkender
gennemført chaufførefteruddannelse i et andet EU-land, selvom det udtrykke-
ligt står i reglerne, at det er alle lande forpligtet til.
Vi er også tilfredse med, at de enkelte medlemsstater mere tydeligt end hidtil
pålægges at udstede enten en kode 95 bag på kørekortet – eller udstede et
chaufførefteruddannelsesbevis. ITDs medlemmer har ved deres udenlandske
statsborgere oplevet problemer med bl.a. Tyskland, der alene tilbyder den ene
løsning (kode 95).
Side 5/8
kom (2017) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af uddannelsesdirektivet og kørekortsdirektivet
1727828_0006.png
Side 6/8
Ellers efterlyser ITD større fleksibilitet i gennemførelsen af kurserne. Der bør
være plads til, at man på skolerne kan flytte mere rundt med de temaer/emner,
som chaufførerne skal gennemgå.
Al undervisning skal naturligvis være relevant, og her har der hidtil været (for
mange) eksempler på, hvor chauffører kommer på kursus (på den teoretiske
del) inden for noget de ikke beskæftiger sig med til daglig. Der bør i videst mu-
ligt omfang tages hensyn til den enkelte kursists ønsker og behov.
Et andet emne er reglerne om hvornår en chauffør er undtaget fra kravet om
efteruddannelse. Her er der øjensynligt stor forskel på, hvordan bestemmelsen
udmøntes i praksis i medlemsstaterne. Nogle lande anerkender, at en værk-
stedmedarbejder gerne må køre rundt for at levere en ny lastbil til en kunde -
uden at han skal have gennemført chaufførefteruddannelseskurset. Andre lan-
de anerkender det ikke, så her er der behov for en skriftlig præcisering. Kom-
missionen har med forslaget til en vis grad præciseret reglerne om undtagelser
for kursuskrav.
ITD lægger desuden vægt på, at der bør være sikkerhed for, at man forhindrer
gentagelser af kursusindholdet fra gang til gang. En chauffør bør ikke – når han
efter 5 år igen skal på skole 2. eller 3. gang – komme til at opleve den samme
lærer, det samme materiale, den samme lastbil, den samme skole, det samme
indhold, ja, det samme af alting. Det er fint, at EU Kommissionen ønsker en
præcisering i direktivudkastet.
Vi anerkender, at der er emner, som man altid bør repeteres i hvert 5. år. Det er
ikke mindst reglerne om køre-hvile-tid og førstehjælp, og test af ens kørsels-
færdigheder.
Direktivet skal fungere som et rammedirektiv, hvor der skal være plads til at
tage nye emner ind mellem evt. revisioner af direktivet. Fx sker der meget på
det teknologiske/digitale område lige nu, hvilket gør at chaufføren bør have
mulighed for at lære noget om de nye muligheder – også selvom der stod noget
herom i direktivteksten for 5 eller 10 år siden. Der skal være plads til, at man
kan justere i annekset til direktivet (fx 2 gange om året), for at sikre at der kan
optages nye kursusemner undervejs.
Nogle lande (fx Tyskland) tillader, at et kursus kan sprede sig over 5 enkeltda-
ge. Men kurset bør efter vores opfattelse ikke overstige en varighed på mere
end 12 måneder, efter at chaufføren har gennemført den første kursusdag.
Tyskland har i visse tilfælde forbrudt sig netop mod de regler, og det er fint, at
dette forhold nu præciseres.
Vi bakker endelig op om, at EU-kommissionen lægger større vægt på hensynet
til trafiksikkerhed og kursus i brændstofvenlig kørselsadfærd.
kom (2017) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af uddannelsesdirektivet og kørekortsdirektivet
1727828_0007.png
ITD er således tilfreds med udspillet fra Kommissionen. Udfordringen bliver
fremadrettet nok snarere at få medlemsstaterne til at udmønte reglerne, så de
fortolkes ens i hele EU.’’
DI Transport:
’’DI Transport støtter generelt Kommissionens forslag, der har til formål at
forbedre de nuværende regler for lastbils- og buschaufførers erhvervskvalifika-
tioner, og forenkle de nuværende regler.
DI Transport kan støtte forslag til ændring af artikel 10, der sikrer en gensidig
anerkendelse af kvalifikationsbevis og kode 95 på kørekort. Dette vil være en
administrativ lettelse for branchen.
For så vidt angår forslag til ændring af bilag 1 til direktiv 2003/59/EF lægger
DI Transport stor vægt på, at bilaget opdateres, så det bliver muligt at kombi-
nere den lovpligtige efteruddannelse med andre relevante typer uddannelse,
herunder transport af dyr, transport af farligt gods, som er nævnt i direktivfor-
slaget. Det vil øge kvaliteten i uddannelse og give mulighed for at tilpasse efter-
uddannelsen til de konkrete behov og kompetencer, som den enkelte chauffø-
ren har brug for i sin hverdag.
DI Transport kan støtte den foreslåede tilpasning af undtagelser, så de er i
overensstemmelse med reglerne om køre- og hviletid. DI Transport skal derud-
over opfordre til, at regeringen forbindelse med den kommende revision af
reglerne om køre og hviletid arbejder for at ændre undtagelsen i forordning
561/2006 for busser i rutekørsel fra 50 km til 100 km med henblik på at lette
de administrative byrder for busbranchen.’’
Erhvervsstyrelsen:
’’Erhvervsstyrelsen vurderer, at forslagene ikke medfører administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.’’
Side 7/8
Værnsfælles Forsvarskommando:
’Forsvaret har generelt ingen bemærkninger til EU direktiv om ændring af EU
direktiv 2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannel-
seskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller person-
befordring ad vej, og direktiv 2006/126/EF om kørekort.
BAGGRUND
2003/59/EF og 2006/126/EF har været uformelt hørt ved Forsvarets kompe-
tencecenter inden for færdselssikkerhed, der er Færdselsafdelingen ved Hæ-
rens Trænregiment. Forsvaret er tilfreds med, at Forsvaret forsat er fritaget for
grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav, der er gældende
for erhvervstransport af personel og gods.’
kom (2017) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af uddannelsesdirektivet og kørekortsdirektivet
1727828_0008.png
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) har meddelt, at de ingen bemærk-
ninger har.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
De andre landes holdning til forslaget er indtil videre generelt positiv.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter som udgangspunkt det overordnede mål om at skabe ensar-
tet fortolkning af direktivets undtagelser og ensartet praksis i alle medlemssta-
ter samt at styrke færdselssikkerheden.
11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8/8