Notat
Modtager(e):
Kopi:
3. juli 2017
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EURO-
PAUDVALG
En ny dagsorden for videregående uddannelse
KOM(2017) 247
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 31. maj 2017 sin meddelelse om en ny dagsor-
den for videregående uddannelse. Formålet er at understøtte, at EU's initiativer
til støtte for modernisering af de videregående uddannelser fokuserer på væsent-
lige problemstillinger. Dagsordenen er fokuseret på fire handlingsprioriteter:
1. Uoverensstemmelse mellem de færdigheder, Europa har brug for, og de
eksisterende færdigheder
2. Vedvarende og voksende sociale forskelle
3. En innovationskløft i kraft af at videregående uddannelser ikke i tilstræk-
kelig grad bidrager til innovation
4. At de forskellige enheder i de videregående uddannelsessystemer ikke al-
tid arbejder gnidningsfrit sammen.
Regeringen kan generelt tilslutte sig Kommissionens udspil til en ny dagsorden
for videregående uddannelser. Regeringen mener, at dagsordenens fire hoved-
områder er relevante at fokusere på for at imødegå de udfordringer, som de vide-
regående uddannelsessystemer står over for i de kommende år. Meddelelsen be-
skriver ikke de konkrete tiltag i detaljer, hvorfor regeringen vil forholde sig hertil,
efterhånden som de bliver udfoldet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/032485-01
2. Baggrund
Som led i Europa 2020-strategien og de strategiske rammer for europæisk samar-
bejde om uddannelse (ET 2020) har EU et mål om, at 40 pct. af alle unge skal have
en videregående uddannelse eller tilsvarende kvalifikationer inden 2020. Som støt-
te for dette mål har moderniseringsdagsordenen for videregående uddannelse si-
den 2011 udstukket den strategiske kurs for EU's og medlemsstaternes aktiviteter.
EU er på vej til at nå målet om 40 pct., men samtidig er det Kommissionens vurde-
ring, at de videregående uddannelsessystemer i Europa står over for en række ud-
fordringer i forhold til:
Side
1/8