Den 26. juni 2017
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Skoleudvikling og fremragende undervisning for en god begyndelse i livet
COM(2017) 248
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
”Skoleudvikling
og fremragende undervisning for en god begyndelse i livet” den
30. maj 2017. Meddelelsen blev offentliggjort sammen med en meddelelse om en ny EU-dagsorden for videregående
uddannelse, et forslag til en rådshenstilling om sporing af færdiguddannede og et forslag til forordning om etablering af et
europæisk solidaritetskorps som en del af opfølgningen på Kommissionens Unge-pakke af 7. december 2016 om en
styrket indsats over for Europas unge. Formålet med meddelelsen er at påpege, hvor Kommissionen ser de største
udfordringer for medlemsstaternes uddannelsessystemer på det almene skoleområde, og foreslå initiativer, der kan
understøtte medlemsstaterne i deres reformer af de nationale skolesystemer inden for de identificerede områder
–
med
respekt for den nationale kompetence på uddannelsesområdet.
I meddelelsen identificerer Kommissionen tre områder, hvor der er behov for handling, og hvor støtte på europæisk plan
kan bidrage til løsning af udfordringerne. Det anerkendes samtidig, at EU-landenes uddannelsessystemer er mangfoldige,
og der ikke findes en ”one-size-fits-all”-løsning.
Udvikling af bedre og mere inkluderende skoler
Støtte til læreres og skolelederes indsats for at opnå undervisning og læring af høj kvalitet
Governance af skoleuddannelsessystemerne
–
hvordan bliver de mere effektive og retfærdige
Inden for disse tre områder foreslår Kommissionen en række tiltag til understøttelse af medlemsstaternes egne initiativer,
heriblandt styrket brug af Erasmus+ på forskellige områder inden for skoleområdet, styrkelse af eTwinning og andre
online-redskaber, styrket samarbejde med OECD og mere udveksling af bedste praksis og peer-læring blandt EU-
landene.
Regeringen hilser overordnet set Kommissionens meddelelse om skoleudvikling og fremragende undervisning velkommen.
Flere af de forhold, som Kommissionen peger på i meddelelsen, arbejdes der allerede med i Danmark bl.a. i regi af
folkeskolereformen. Endvidere er regeringen også enig i meddelelsens understregning af læreres og skolelederes helt centrale
betydning for at opnå en skole af høj kvalitet for alle elever, hvilket ligger på linje med efteruddannelsesindsatsen for lærere
og pædagoger i folkeskolereformen. Endelig støtter regeringen intentionen i meddelelsen om et styrket samarbejde med
OECD bl.a. om dataindsamling, så parallelle tiltag undgås.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
Skoleudvikling og fremragende undervisning for en god begyndelse i
livet
den 30. maj 2017. Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 31. maj 2017.
Denne meddelelse blev offentliggjort sammen med en meddelelse om en ny EU-dagsorden for
videregående uddannelse, et forslag til en rådshenstilling om sporing af færdiguddannede og et forslag
til forordning for etablering af et europæisk solidaritetskorps som en del af opfølgningen på
Kommissionens Unge-pakke af 7. december 2016 om en styrket indsats over for Europas unge. Det er
endvidere en reaktion på Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2016.