Notat
Modtager(e):
Kopi:
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EURO-
PAUDVALG
Forslag til rådets henstilling om sporing af færdiguddannede
KOM(2017) 249
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 31. maj 2017 sin henstilling om sporing af fær-
diguddannede. Formålet med forslaget til Rådets henstilling er at forbedre til-
gængeligheden af kvalitative og kvantitative oplysninger om, hvordan færdigud-
dannede fra videregående uddannelser og erhvervsuddannelser i Europa er be-
skæftiget, efter at de har afsluttet deres uddannelse.
Med forslaget til henstilling vil Kommissionen tilskynde til udarbejdelse eller vi-
dereudvikling af systemer til sporing af færdiguddannede fra videregående ud-
dannelser og erhvervsuddannelser på nationalt plan i Europa.
Regeringen støtter et stærkere samarbejde og udveksling af god praksis men me-
ner, at Kommissionens forslag til rådshenstilling går for langt i forhold til at defi-
nere hvilke data og indikatorer, der vil skulle indsamles på nationalt niveau.
3. juli 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/032485-01
2. Baggrund
Færdiguddannedes beskæftigelsesegnethed giver anledning til bekymring i mange
medlemsstater. I nogle dele af EU er en væsentlig andel af færdiguddannede fra
videregående uddannelser arbejdsløse eller har job, som de er overkvalificerede til.
For nyuddannede fra erhvervsuddannelser er billedet mere komplekst.
God information om, hvad færdiguddannede er beskæftigede med, når de har af-
sluttet deres uddannelse, og om hvordan de vurderer den viden og de færdigheder
og kompetencer, de har tilegnet sig under deres uddannelsesforløb, er af afgørende
betydning for at forstå årsagerne bag færdiguddannedes utilstrækkelige beskæfti-
gelsesegnethed.
Kommissionen angiver tre udfordringer:
Mangel på detaljerede oplysninger.
Der findes grundlæggende oplysninger om
færdiguddannedes karriereveje og indkomstniveau på EU-plan, og derudover har
Side
1/5