Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0257 Bilag 1
Offentligt
1766028_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastsættel-
se af betingelserne og proceduren for, hvordan Kommission kan an-
mode virksomheder og sammenslutninger af virksomheder om op-
lysninger i forbindelse med det indre marked og relaterede områder
(Kom (2017) 257) endelig af 2. maj 2017.
1.
Resume
Kommissionen fremsatte den 2. maj 2017 forslag til en forordning, der
introducerer et informationsværktøj, hvormed Kommissionen kan anmode
virksomheder om at udlevere oplysninger til Kommissionen med henblik
på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked. Forslaget
blev annonceret i Kommissionens strategi for det indre marked og blev
lanceret som en del af Kommissionens overholdelsespakke.
Forslaget fastsætter de tilfælde, hvor informationsværktøjet kan bringes i
anvendelse samt de procedurer, som skal følges i den forbindelse. For-
slaget giver desuden Kommissionen hjemmel til at give virksomheder
bøder, såfremt de ikke udleverer oplysninger eller udleverer urigtige op-
lysninger. Forslaget giver ikke Kommissionen nye beføjelser til at retsfor-
følge virksomheder for brud på indre markedslovgivningen.
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
kan medføre administrative byrder for de virksomheder, som bliver på-
lagt at udlevere information til Kommissionen. Forslaget kan have positi-
ve samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang at informationsværk-
tøjet kan bidrage til et velfungerende indre marked med en effektiv hånd-
hævelse.
Regeringen er generelt positiv over for tiltag, som kan sikre et velfunge-
rende indre marked, hvor reglerne håndhæves effektivt, men i det forelig-
gende forslag mener regeringen dog, at der er en række forhold, der skal
analyseres nærmere. Regeringen vil arbejde for, at der kommer klarhed
om virksomhedernes forpligtelser i forslaget, samt minimere de admini-
strative byrder og for at informationsredskabet alene anvendes i de til-
fælde, hvor det er egnet til at opnå det ønskede mål. Regeringen vil desu-
den arbejde for, at virksomhedernes retssikkerhed betrygges, og at virk-
somhedernes legitime hensyn til at beskytte fortrolige oplysninger tilgo-
deses.
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
1766028_0002.png
Regeringen er i udgangspunktet forbeholden overfor, at Kommissionen
får beføjelser til at sanktionere virksomheder med bøder, hvis de ikke
bidrager med de efterspurgte oplysninger. Regeringen vil arbejde aktivt
for, at denne mulighed begrænses, samt at niveauet for eventuelle bøder
bliver proportionalt og rimeligt.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 2. maj 2017 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af betingelserne og
proceduren for, hvordan Kommission kan anmode virksomheder og
sammenslutninger af virksomheder om oplysninger i forbindelse med det
indre marked og relaterede områder (Kom (2017) 257). Forslaget er over-
sendt til Rådet den 2. maj 2017. Forslaget er modtaget i dansk sprogver-
sion den 23. maj 2017.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43(2), 91, 100, 114,
192, 194(2) og 337. Forslaget skal behandles efter den almindelige lov-
givningsmæssige procedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Kommissionen lagde i sin strategi for det indre marked fra oktober 2015
op til en række konkrete tiltag, der skal understøtte en effektiv håndhæ-
velse af reglerne for det indre marked (tidligere omtalt håndhævelses- og
efterlevelsespakken), herunder forslaget om et informationsværktøj,
hvormed virksomheder kan pålægges at udlevere oplysninger til Kom-
missionen.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens overholdelsespakke
fra den 2. maj 2017, der skal styrke efterlevelse og bedre implementering
af såvel EU- som nationale regler på det indre marked samt gøre det
nemmere for borgere og virksomheder at gøre brug af deres rettighe-
der. Overholdelsespakken indeholder desuden forslag om en forordning
til en fælles portal for borgere og virksomheder (Single Digital Gateway)
og en meddelelse om en handlingsplan for at styrke myndighedsnetvær-
ket Solvit.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at bidrage til et velfungerende indre marked, hvor
reglerne håndhæves effektivt til gavn for konkurrencen og forbrugerne. For
at Kommissionen kan håndhæve indre markedslovgivningen effektivt, er
der i visse tilfælde behov for, at Kommissionen har adgang til detaljeret og
opdateret markedsoplysninger, som ikke umiddelbart er tilgængelig via
offentlige kilder, og som heller ikke kan fremskaffes via anmodninger til
medlemsstaterne.
2
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
1766028_0003.png
Konkret giver forslaget Kommissionen et informationsværktøj, der giver
adgang til at indhente markedsoplysninger fra virksomheder om bl.a. om-
kostningsstrukturer, prissætning og profit.
Kommissionen vil anvende de indhentede markedsoplysninger til at identi-
ficere mangelfuld implementering af EU-lovgivning, til politikudvikling
eller i forbindelse med traktatbrudssager.
Forslaget giver Kommissionen mulighed for at indhente oplysninger hos
virksomhederne i særlige afgrænsede tilfælde. Kommissionen kan indhente
oplysninger fra virksomheder i tilfælde, hvor der foreligger en alvorlig ud-
fordring i forhold til anvendelsen af EU-lovgivningen, og hvor det ikke er
muligt at indhente de nødvendige oplysninger ad anden vej, hvormed
Kommissionen som en sidste udvej har mulighed for at indhente markeds-
information direkte fra virksomheder.
Det bemærkes, at Kommissionen allerede råder over lignende informati-
onsværktøjer, bl.a. på konkurrenceområdet og statsstøtteområdet. Med for-
slaget vil Kommissionen også få mulighed for at indhente oplysninger fra
virksomheder i forhold til det indre marked, landbrug og fiskeriområdet,
transportområdet, miljøområdet og energiområdet.
For at bringe værktøjet i anvendelse kræver det en formel kommissionsaf-
gørelse, som bl.a. skal redegøre for, 1) hvilket alvorligt problem med an-
vendelsen af EU-retten med en grænseoverskridende dimension, der søges
adresseret, 2) hvilke oplysninger, der ønskes indhentet samt 3) en redegørel-
se for, hvorfor oplysningerne ikke kan indhentes ad anden vej. Kommissio-
nen skal orientere de(n) medlemsstat(er), hvor virksomhederne er hjemme-
hørende, om beslutningen.
Efterfølgende kan Kommissionen ved en simpel anmodning
1
eller via en ny
kommissionsafgørelse anmode virksomheder om at udlevere de ønskede
oplysninger.
Såfremt anmodningen til virksomheden sker på baggrund af en ny kommis-
sionsafgørelse kan Kommissionen med en ny formel afgørelse pålægge
virksomheden bøde, såfremt 1) virksomheden ikke udleverer de ønskede
oplysninger inden for den af Kommissionens fastsætte tidsfrist eller 2) hvis
virksomheden forsætligt eller ved grov uagtsomhed udleverer urigtige eller
vildledende oplysninger.
Såfremt anmodningen til virksomheden sker på baggrund af en simpel an-
modning, kan Kommissionen med en formel afgørelse pålægge en virk-
1
Kommissionen kan på baggrund af den vedtagne beslutning, anmode virksomheden
direkte om oplysninger.
3
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
1766028_0004.png
somhed en bøde, hvis virksomheden forsætligt eller ved grov uagtsomhed
udleverer urigtige eller vildledende oplysninger.
Bøderne kan ikke overstige 1 pct. af virksomhedens årlige omsætning eller
5 pct. af den gennemsnitlige daglige omsætning i tilfælde af at virksomhe-
der overskrider de fastsatte tidsfrister. Forslaget indeholder endvidere for-
ældelsesbestemmelser, som fastsætter tidsgrænser for, hvor længe Kommis-
sionen kan anvende muligheden for at pålægge en virksomhed bøder, og
hvor længe bødekravet kan opretholdes.
Virksomheder kan alene blive pålagt at udlevere oplysninger, som de er i
besiddelse af, ligesom Kommissionen er forpligtet til at behandle forret-
ningsfølsomme oplysninger fortroligt. Mikrovirksomheder er undtaget fra
forslagets anvendelsesområde.
Alle beslutninger taget af Kommissionen i medfør af forslagets bestemmel-
ser, herunder beslutninger om at bringe værktøjet i anvendelse og beslut-
ninger om at pålægge en virksomhed bøder, kan indbringes for EU-
domstolen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedu-
re (TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalel-
se om forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen redegør i forslaget for, at det overordnede mål er at styrke
Kommissionens adgang til markedsoplysninger, som er nødvendig for, at
Kommissionen kan løfte sin opgave som traktatens vogter. Informations-
værktøjet skal anvendes som en sidste udvej, når alle andre muligheder
for at indhente oplysninger er udtømt.
Det vil derfor alene blive anvendt i de tilfælde, hvor national indgriben
ikke er tilstrækkelig. Værktøjet vil særligt blive anvendt i de tilfælde,
hvor udfordringerne har konsekvenser i mere end én medlemsstat og hvor
der er behov for at indhente ensartede oplysninger fra mere end én med-
lemsstat. Forslaget indebærer ikke begrænsninger i medlemsstaternes
mulighed for selv at efterforske brud på indre markedsreglerne.
Det er således Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet, da formålet med forordningen ikke i til-
strækkeligt omfang vil kunne opnås af medlemsstaterne.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
4
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
1766028_0005.png
6.
Gældende dansk ret
Forordningsforslaget vil give Kommissionen direkte beføjelser til at ind-
hente oplysninger fra virksomheder, og berører dermed ikke direkte gæl-
dende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil kunne have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i
det omfang det bidrager til reelt at skabe et mere velfungerende indre
marked med en effektiv håndhævelse af gældende regler.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil medføre administrative byrder for de virksomheder, der an-
modes om at udlevere oplysninger til Kommissionen i henhold til be-
stemmelserne i forslaget. Kommissionen estimerer, at de samlede årlige
udgifter for virksomheder i hele EU til at imødekomme anmodninger om
udlevering af oplysninger fra Kommissionen vil udgøre 2,8-4,5 mio. kro-
ner. Beregningen er baseret på, at informationsværktøjet bringes i anven-
delse 5 gange årligt, og at i alt 70 virksomheder anmodes om oplysninger.
Forslaget vurderes i Danmark at medføre administrative konsekvenser
under 4 mio. kr. årligt, hvorfor de ikke bliver kvantificeret yderligere.
Forslaget vil kunne have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser i det
omfang forslaget bidrager til at skabe et mere velfungerende indre mar-
ked, således at virksomheder ikke udsættes for ulige konkurrence eller
ulovlige handelshindringer.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Kommissionens forslag til forordning blev sendt i høring i specialudval-
get for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål den 2. maj 2017
5
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
med frist for høringssvar den 16. maj 2017. Der er modtaget høringssvar
fra DI, Dansk Erhverv, Dansk Byggeri og FSR
Danske Revisorer.
Generelle bemærkninger
DI
peger på, at danske virksomheder har en afgørende interesse i, at det
indre marked fungerer, og at medlemsstater og andre virksomheder efter-
lever eksisterende EU-lovgivning. DI finder imidlertid, at forslaget er
bekymrende, fordi informationsværktøjet er meget indgribende overfor
de virksomheder, der bliver berørt. DI finder således, at det er afgørende
nødvendigt, at der er tilstrækkelig retssikkerhed for berørte virksomheder,
og at de administrative byrder holdes på et minimum.
Endvidere er
DI
af den opfattelse, at informationsværktøjet ikke bør tages
i brug til formål, der vedrører politikudvikling. Et sådant formål kan efter
DI’s opfattelse
aldrig retfærdiggøre, at en virksomhed under trussel om
bøder skal udlevere
efter omstændighederne fortrolige
oplysninger
om virksomhedens forhold. Et sådant formål er ikke proportionalt med
det indgreb, som SMIT indebærer for den pågældende virksomhed.
Kommissionen er naturligvis velkommen til at spørge virksomheden om
den frivilligt vil udlevere de ønskede oplysninger, men Kommissionen
bør ikke med SMIT kunne tvinge virksomheden hertil.
Dansk Erhverv
hilser Kommissionens intentioner velkommen, men kan
ikke støtte forslaget. Det skyldes primært, at der indføres en forpligtelse
(under strafansvar) til at levere informationer til Kommissionen, og at
forretningsfølsomme oplysninger, der afgives ikke kan holdes fortrolige.
Endvidere mener Dansk Erhverv, at forslaget vil medføre administrative
omkostninger for virksomhederne ligesom det foreslåede bødeniveau,
kombineret med det brede anvendelsesområde, gør forslaget disproporti-
onalt.
Dansk Byggeri
er generelt af den opfattelse, at det indre marked grund-
læggende fungerer, og at udbud- såvel som og konkurrencereglerne i dag
er med til at sikre en effektiv konkurrence. Dansk Byggeri stiller sig der-
for kritisk i forhold til at indførelsen af et informationsværktøj.
FSR
danske revisorer
peger på, at Kommissionen bør tilskynde med-
lemsstaterne til at indføre en nem og effektiv adgang til regnskabsinfor-
mation, idet de formoder, at dette vil være mere effektivt end at indføre et
nyt informationsværktøj.
Informationsværktøjets anvendelsesområde
For
DI
er det afgørende, at informationsværktøjet alene benyttes i særligt
alvorlige sager. Derfor bør forslaget langt mere præcist og udførligt be-
skrive de tilfælde, hvor Kommissionen vil kunne tage informationsværk-
tøjet i brug. DI opfordrer samtidig til, at hensigten om, at informations-
6
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
værktøjet alene anvendes, hvor alle andre muligheder for at indhente de
nødvendige oplysninger er udtømt og fundet utilstrækkelige, ikke bliver
udvandet.
Dansk Erhverv
problematiserer, at forslaget giver mulighed for at an-
vende værktøjet til politikudvikling. Dansk Erhverv finder endvidere ik-
ke, at de betingelser, der oplistes i forslaget for at indhegne Kommissio-
nens adgang til at bruge værktøjet er tilstrækkelige til at sikre, at forslaget
vil blive brugt sjældent og i exceptionelle tilfælde og på en måde, som
ikke påfører virksomhederne administrative byrder.
Administrative byrder
Både
DI, Dansk Erhverv og Dansk Byggeri
finder, at forslaget pålæg-
ger virksomhederne unødige administrative byrder.
DI
mener, at virksomheder kun bør kunne forpligtes til at udlevere oplys-
ninger, som den umiddelbart har til rådighed, ligesom formatet for afleve-
ring af oplysninger bør være det samme, som er tilgængeligt for virksom-
heden med henblik på at begrænse de administrative byrder. Proportiona-
litetsprincippet bør også efter DI’s opfattelse gælde, uanset om der er tale
om en stor virksomhed eller en SMV.
Dansk Erhverv
peger på, at en oplysningspligt under strafansvar er en
direkte administrativ byrde på virksomhederne. Dansk Erhverv henviser i
den sammenhæng til, at virksomheder i forvejen er bebyrdet med årlige
opgørelser til Danmarks Statistik og sektorundersøgelser fra Kommissio-
nens konkurrencedel. Dansk Erhverv finder endvidere, at de oplysninger,
som Kommissionen vil pålægge virksomhederne at udlevere er stærkt
fortrolige og vil være svært tilgængelige. Det indebærer, at en del virk-
somheder vil skulle betale for ekstern juridisk assistance for at sikre, at
oplysningerne ikke leder til et senere strafansvar. Dette kan være rimeligt
nok i alvorlige straffesager eller i det begrænsede omfang det sker til
Danmarks Statistik, men ikke til bred anvendelse i Kommissionen.
Dansk Erhverv
peger på, at det fremgår af forslaget, at virksomhederne
kun kan pålægges at udlevere oplysninger, der sandsynligvis er tilgænge-
lige for den involverede virksomhed, men finder, at formuleringerne her-
om i forslaget er løse, og dermed ikke skaber tilstrækkelig sikkerhed for,
at virksomhederne ikke påføres betragtelige administrative byrder.
Dansk Byggeri
finder, at omkostningerne forbundet med at sikre et ef-
fektivt indre marked bør påhvile medlemsstaterne og ikke de enkelte
virksomheder, og mener, at de administrative byrder og de gener, som
anvendelsen af informationsværktøjet vil påføre private virksomheder
ikke er proportionale.
7
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
Procedurer for anvendelse af informationsværktøjet
Ifølge forslaget skal Kommissionen træffe en formel beslutning om at
benytte informationsværktøjet, inden den henvender sig til virksomheden
og beder om oplysninger. Efter
DIs
opfattelse bør denne beslutning sen-
des til den berørte virksomhed samtidig med Kommissionens anmodning
om, at virksomheden udleverer bestemte oplysninger, og beslutningen
bør afspejle hvilke andre informationskilder, som Kommissionen har af-
søgt. Den information, som Kommissionen ifølge forslaget skal give
virksomheden, er således ikke tilstrækkeligt til at sikre virksomheden
retssikkerhed.
DI
mener endvidere, at forordningen bør indeholde en minimumsvarfrist
på ikke under en måned, så virksomhederne har mulighed for at forberede
et ordentligt svar og søge juridisk rådgivning om nødvendigt. Der bør
tillige være mulighed for, at virksomheden kan bede om forlængelse af
fristen. DI fremhæver, at det bør være muligt for virksomheden at bede
Kommissionen om at genoverveje og tilbagetrække sin anmodning, for
eksempel i tilfælde, hvor virksomheden kan pege på nye forhold, som
ikke er indgået i beslutningsgrundlaget, eller hvor virksomheden ikke har
de oplysninger, den er blevet bedt om at udlevere.
Dansk Byggeri
påpeger, at der er behov for at tydeliggøre koblingen
mellem Kommissionens formelle beslutning om at anbringe informati-
onsværktøjet i anvendelse og muligheden for at bede om oplysninger hos
virksomhederne via en simpel anmodning. Dansk Byggeri finder, at for-
ordningens bestemmelser vedrørende forældelsesfrister giver Kommissi-
onen en for vid adgang til at afbryde forældelsesfristen. Herudover påpe-
ger Dansk Byggeri behovet for, at forordningen indeholder en absolut
forældelsesfrist i forbindelse med fuldbyrdelsen af den bøde, en virksom-
hed er blevet pålagt i forbindelse med Kommissionens beslutning om at
indhente oplysninger hos det indre markeds aktører.
Beskyttelse af fortrolige oplysninger
Både
DI
og
Dansk Erhverv
har en række bekymringer i forhold til be-
skyttelsen af virksomhedernes fortrolige oplysninger.
Dansk Erhverv
finder, at det forhold, at virksomhederne skal indikere og
begrunde, hvorfor oplysninger er fortrolige indebærer administrative byr-
der.
Dansk Erhverv og DI
mener, at det indebærer en unødig administrativ
byrde, at forslaget pålægger virksomheder også at udarbejde en ikke-
fortrolig version af deres informationer til Kommissionen. DI finder såle-
des, at det bør være frivilligt om virksomheden også ønsker at udarbejde
en ikke-fortrolig version, mens Dansk Erhverv fremhæver, at det ikke er
8
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
åbenlyst, hvordan man kan afgive ikke-fortrolige oplysninger som fortro-
lige oplysninger.
Både
Dansk Erhverv og DI
problematiserer, at forslaget giver Kommis-
sionen mulighed for at beslutte at offentliggøre oplysninger modtaget fra
virksomheder, selvom virksomhederne har betegnet dem som fortrolige.
Både Dansk Erhverv og DI udtrykker bekymring i forhold til, at forslaget
under visse betingelser giver Kommissionens adgang til at videregive
virksomheders fortrolige oplysninger til udenforstående.
DI
peger endvidere på behovet for at sikre, at personfølsomme oplysnin-
ger er behørigt beskyttet. Derudover mener DI, at Kommissionen, dens
ansatte og andre myndighedspersoner også bør være omfattet af forsla-
gets bestemmelser om tavshedspligt.
Sanktionsniveau
Både
DI og Dansk Erhverv
finder, at de foreslåede bødestørrelser i for-
slaget er disproportionalt høje.
Øvrige løsninger
Både
Dansk Industri, Dansk Erhverv og FSR
danske revisorer
pe-
ger i deres høringssvar på alternative kilder til information, som Kommis-
sionen kan trække på enten som alternativ eller supplement til informati-
onsværktøjet.
DI
finder, at det er afgørende, at informationsværktøjet alene anvendes i
de tilfælde, hvor alle andre muligheder for at indhente de nødvendige
oplysninger er udtømte. I den forbindelse peger DI på, at der allerede
findes en lang række informationskilder, der kan udnyttes bedre og mere
systematisk til at identificere forhindringer for det indre markeds funkti-
on. Derudover peger DI på, at den nye Single Digital Gateway, der også
er foreslået som en del af Kommissionens overholdelsespakke, også kun-
ne bruges til at opsamle informationer langt mere systematisk.
Dansk Erhverv
anerkender, at det både for Kommissionen og andre ak-
tører kan være vanskeligt at få de virksomhedsoplysninger, der er nød-
vendige for at kunne håndhæve og skabe god erhvervsregulering. Ifølge
Dansk Erhverv er løsningen at lave relevante spørgeskemaer og dataind-
samlinger, der bebyrder respondenterne mindst muligt. Dansk Erhverv
peger også på, at det eksisterende virksomhedspanel, kunne benyttes ak-
tivt og eventuelt udvides såfremt den nuværende pulje af respondenter
ikke er tilstrækkelig. Dansk Erhverv peger endvidere på, at der i det netop
fremsatte forslag om SOLVIT-systemet er lagt vægt på, at man i langt
højere grad kan benytte indberetninger fra virksomhederne. Der er såle-
des typisk tale om overtrædelser af indre markedsreguleringen, og de
9
kom (2017) 0257 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om introduktion af informationsværktøj med henblik på at adressere alvorlige forstyrrelser af det indre marked
1766028_0010.png
udgør dermed et datagrundlag, som Kommissionen med fordel kan gøre
bedre brug af.
FSR
danske revisorer
peger på en række fordele i at styrke det indre
marked via informative regnskaber fra virksomhederne og ved at udnytte
den teknologiske udvikling. De foreslår på den baggrund, at Kommissio-
nen bør tilskynde medlemslande til at indføre en nem og effektiv adgang
til regnskabsinformation.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemsstaters konkrete holdninger til
forslaget, men der er en vis skepsis for dele af forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for tiltag, som kan sikre et velfunge-
rende indre marked, hvor reglerne håndhæves effektivt, men i det forelig-
gende forslag mener regeringen dog, at der er en række forhold, der skal
analyseres nærmere.
Regeringen vil arbejde for, at der kommer klarhed om virksomhedernes
forpligtelser i forslaget, samt minimere de administrative byrder og for at
informationsredskabet alene anvendes i de tilfælde, hvor det er egnet til at
opnå det ønskede mål. Regeringen vil desuden arbejde for, at virksomhe-
dernes retssikkerhed betrygges, og at virksomhedernes legitime hensyn til
at beskytte fortrolige oplysninger tilgodeses.
Regeringen er i udgangspunktet forbeholden overfor, at Kommissionen
får beføjelser til at sanktionere virksomheder med bøder, hvis de ikke
bidrager med de efterspurgte oplysninger. Regeringen vil arbejde aktivt
for, at denne mulighed begrænses, samt at niveauet for eventuelle bøder
bliver proportionalt og rimeligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10