NOTAT
Grund- og nærhedsnotat
Dato
J. nr.
7. juli 2017
2017-3663
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infra-
strukturer (eurovignetdirektivet, kapitel III om vejafgifter og brugsafgifter)
KOM(2017) 275 final.
Nyt notat
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 31. maj 2017 forslag til ændring af di-
rektiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer (eurovignetdirektivet).
Hovedformålet med de foreslåede ændringer i eurovignetdirektivet er, at de
kan bidrage til at fremme anvendelsen af principperne om "forureneren
betaler" og "brugeren betaler".
De væsentligste ændringer i Kommissionens forslag omfatter en udvidelse af
anvendelsesområdet til at omfatte busser, personbiler og varebiler, samt at
der fastsættes en øvre grænse for den relative prisforskel mellem årsvignetter
og vignetter med kortere gyldighedsperioder. Det foreslås desuden, at vignet-
ter helt udfases, samt at visse undtagelser fra lette lastbiler falder bort. Der
stilles desuden forslag til ændringer i rammerne for fastsættelse af afgiftssat-
ser, så det bl.a. efter forslaget bliver muligt at lægge en afgift på trængsel
oven i infrastrukturafgiften. Provenuet fra en afgift på trængsel foreslås øre-
mærket tiltag, som reducerer trængsel.
Regeringen ser positivt på, at forslaget formentlig betyder, at trafik i andre
EU-lande med dansk indregistrerede køretøjer opnår en øget beskyttelse mod
vejafgifter og brugsafgifter, som ikke er begrundet ud fra kørslens omkost-
ninger. Denne beskyttelse har særlig værdi for et land, som ligger i den geo-
grafiske udkant af Europa. Det er samtidig afgørende for regeringen, at for-
slaget ikke forhindrer, at de faste forbindelser (Storebæltsforbindelsen, Øre-
sundsforbindelsen, mv.) som er etableret i henhold til statsgarantimodellen,
kan anlægges og drives som hidtil.