GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
29. juni 2017
2017-3666
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af direktiv 2006/22/EF for så vidt angår håndhævelseskravene
og om fastsættelse af særlige regler med hensyn til direktiv
96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren
KOM (2017) 278
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 31. maj 2017 et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/22/EF for så
vidt angår håndhævelseskravene (’kontroldirektivet’) og om fastsættelse af
særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om
udstationering af førere i vejtransportsektoren. Forslaget er en del af den
såkaldte vejpakke.
Det overordnede formål med forslaget er at sikre balance mellem egnede ar-
bejdsvilkår for førerne på den ene side og operatørernes frihed til at yde
grænseoverskridende tjenester på den anden side samt at sikre fair konkur-
rence mellem operatørerne, forbedre sikkerheden på de europæiske veje og
gøre den grænseoverskridende håndhævelse mere effektiv og konsekvent.
Med forslaget udvides anvendelsesområdet for de gældende håndhævelses-
krav i direktiv 2006/22/EF til at omfatte kontrol med overholdelsen af ar-
bejdstidsbestemmelserne som fastsat i direktiv 2002/15/EF om tilrettelæggel-
se af arbejdstid for personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter.
Desuden lægges der med forslaget op til sektorspecifikke regler for udstatio-
nering af arbejdstagere i vejtransportsektoren, som har forrang frem for vis-
se bestemmelser i direktiv 96/71/EF
(’udstationeringsdirektivet’)
og direktiv
2014/67/EU (direktiv om håndhævelse af udstationeringsdirektivet). Heri
præciseres det, at førere i vejtransportsektoren, der udfører international
transport, betragtes som udstationeret for hele udstationeringsperioden og er
dermed underlagt værtsmedlemslandets regler for mindsteløn og betalt ferie,
når udstationeringsperioden er længere end 3 dage i en kalendermåned.