Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0279 Bilag 1
Offentligt
1776357_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
28. juni 2017
Forslag til forordning om overvågning og indberetning af nye
tunge køretøjers CO
2
-udledning og brændstofforbrug
KOM(2017) 279
Notatet oversendes endvidere til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
1. Resumé
EU har allerede fælleseuropæisk regulering om CO
2
-krav over for bilfabrikanter til
nye lette køretøjer (person- og varebiler). Med dette forslag om overvågning og
indberetning af CO
2
-udledning fra nye tunge køretøjer (lastbiler og busser), vil der
blive etableret et ensartet datagrundlag og endvidere et grundlag for senere at
kunne introducere CO
2
-krav over for bilfabrikanter til nye tunge køretøjer. Kommis-
sionen har indikeret, at forslag til CO
2
-krav forventes fremlagt i 2018.
Forslaget om overvågning og indberetning vurderes ikke at medføre væsentlige
økonomiske konsekvenser for Danmark eller administrative byrder for erhvervslivet.
Lovgivningen foreslås som en forordning, der har direkte retsvirkning, og den vur-
deres ikke at have konsekvenser for dansk ret.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget og støtter det tredelte formål; at
give køberne af transportmateriel og -ydelser et bedre grundlag for indkøb af lastbi-
ler og busser, at øge konkurrencen mellem fabrikanterne og senere at kunne stille
CO2-krav til nye lastbiler og busser med henblik på at reducere udledningen fra
transportsektoren. Regeringen vil dog analysere forslaget nærmere med henblik på
at fastlægge en konkret holdning hertil.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 279 af 30. maj 2017 fremlagt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om overvågning og indberetning af nye tunge
køretøjers CO
2
-emissioner og brændstofforbrug. Forslaget er fremsendt til Rådet i
dansk sprogversion den 7. juni 2017.
Tung transport (lastbiler og busser) står ifølge Kommissionen for omkring en fjer-
dedel af EU's emissioner fra landtransport, og andelen forventes at stige. Samtidig
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/8
www.efkm.dk
kom (2017) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-udledning og brændstofforbrug
1776357_0002.png
har EU sat sig et bindende mål om mindst 40 pct. reduktion i drivhusgasudlednin-
gerne i 2030 ift. 1990, hvoraf de 30 pct. reduktion skal ske i de såkaldte ikke-
kvoteomfattede sektorer, herunder transport og landbrug. Endvidere skal drivhus-
gasemissionerne fra EU's transportsektor inden midten af århundredet være mindst
60 pct. lavere end i 1990 og være godt på vej mod nul
1
, hvis målsætningerne om
80-95 pct. reduktion i 2050 skal realiseres. Kommissionen ser derfor et behov for
værktøjer, der kan måle og på sigt mindske udledningen fra transportsektoren.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret
flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er:
1) at registrere CO
2
-udledning fra nye lastbiler og busser med henblik på se-
nere at kunne regulere (og sænke) udledningen af drivhusgasser fra trans-
portsektoren,
2) at give køberne af transportmateriel og -ydelser et bedre grundlag for ind-
køb af lastbiler og busser, og
3) at øge konkurrencen mellem fabrikanterne af lastbiler og busser med hen-
syn til reduktion af brændstofforbrug og CO
2
-udledning. Forslaget retter sig
udelukkende mod lastbiler og busser med en køreklar masse på mere end
2.585 kg.
Forslaget medfører, at medlemsstaterne forpligtes til at registrere en række køre-
tøjstekniske data for hver enkelt lastbil og bus, som indregistreres på deres områ-
de, herunder data vedrørende CO
2
-udledninger. Lignende regulering findes allere-
de for lette køretøjer (person- og varebiler). Hvert år, senest den 28. februar, skal
såvel medlemsstaterne som køretøjsproducenterne ifølge forslaget indberette de
samlede data for alle registrerede lastbiler og busser i foregående kalenderår til
Kommissionen. Medlemsstaterne og køretøjsproducenterne er ansvarlige for kvali-
teten af de indberettede data. Første indberetning forventes at skulle ske med frist
d. 28. februar 2020 og gælde nye køretøjer, som er registreret første gang i kalen-
deråret 2019.
Kommissionen gives mulighed for at kontrollere kvaliteten af de indberettede data,
og forpligtes til at oprette og vedligeholde et register over disse data. Dette register
skal administreres af Det Europæiske Miljøagentur (EEA) og være offentligt tilgæn-
geligt. Dog er visse oplysninger undtaget fra kravet om offentlighed med henblik på
Jf. Kommissionens meddelelse om ”En europæisk strategi for lavemissionsmobilitet”, fra juli 2016, samt
hvidbogen “En køreplan for et fælles europæisk transportområde –
mod et konkurrencedygtigt og res-
sourceeffektivt transportsystem” (COM(2011)
144)
1
Side 2/8
kom (2017) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-udledning og brændstofforbrug
1776357_0003.png
at sikre beskyttelse af personoplysninger (køretøjets registreringsnummer) og af
konkurrencemæssige hensyn (navne på komponentproducenter).
På baggrund af indberettede data udsender Kommissionen hvert år en rapport
indeholdende en analyse af de indberettede data for det foregående kalenderår.
Analysen skal som minimum angive gennemsnitlig CO
2
-udledning og gennemsnit-
ligt brændstofforbrug for den samlede europæiske flåde af de omfattede lastbiler og
busser samt gennemsnitlig CO
2
-udledning og gennemsnitligt brændstofforbrug for
hver køretøjsfabrikant.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører som argumenter for, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, at drivhusgasudledning er grænseoverskridende, at lastbi-
ler og busser ofte registreres og tages i brug i en anden medlemsstat end den stat,
hvor køretøjet er produceret, at monitorering af CO
2
-udledning på medlemsstatsni-
veau vil kræve omfattende koordinering mellem medlemsstaterne indbyrdes, og at
forskelle i medlemsstaternes nationale lovgivninger vil gøre det svært at opnå
sammenlignelighed mellem de enkelte medlemsstaters CO
2
-overvågning.
Kommissionen konkluderer, at en fælleseuropæisk overvågning af CO
2
-udledning
virker som den enkleste fremgangsmåde og anfører, at den samme tilgang til over-
vågning af CO
2
-udledning fra person- og varebiler allerede er i kraft på EU-niveau.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurderinger og argumenter og kan
ydermere tilføje, at transport med lastbiler og busser i vid udstrækning er grænse-
overskridende, hvorfor kontrol med disse køretøjers CO
2
-udledning bedst løses på
overstatsligt niveau. Regeringen anser derfor nærhedsprincippet for overholdt.
6. Gældende dansk ret
Dansk ret indeholder på nuværende tidspunkt ikke tilsvarende bestemmelser ved-
rørende analyse af registrerede data om brændstofforbrug og CO
2
-udledning fra
nye lastbiler og busser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der er tale om udstedelse af en forordning, er denne umiddelbart gældende i
EU. Der er således ikke behov for ny lovgivning. Færdselsstyrelsen varetager alle-
rede
efter aftale med øvrige relevante myndigheder
indberetning af brændstof-
forbrug og CO
2
-udledning for person- og varebiler.
Forslaget bør vurderes nærmere i forhold til gældende regler om udveksling og
beskyttelse af personhenførbare oplysninger.
Side 3/8
kom (2017) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-udledning og brændstofforbrug
1776357_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Idet der er tale om data, som fabrikanterne af lastbiler og busser er forpligtet til at
stille til rådighed, vil forslaget pålægge disse virksomheder en ekstra byrde. Dan-
mark har kun en yderst begrænset produktion af køretøjer, og forslaget anses der-
for ikke at have direkte økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Forslaget medfører, at bilfabrikkerne vil skulle udføre yderligere tests, før en ny
bilmodel kan bringes på markedet. Dette kan medføre en mindre prisstigning på
lastbiler og busser. Denne prisstigning vil være gældende over alt i Europa og har
dermed ikke betydning for danske virksomheders konkurrenceevne.
I forhold til de administrative konsekvenser har Færdselsstyrelsen en årlig udgift på
ca. 125.000 kr. til konsulentbistand og ca. 0,2 årsværk i forbindelse med indberet-
ning af tilsvarende data for person og varebiler. Der må forventes tilsvarende udgif-
ter ved gennemførelse af den foreslåede forordning. Det forventes endvidere, at
forslaget vil medføre engangsomkostninger for SKAT til systemtilretninger i Køre-
tøjsregistret, DMR, med henblik på håndtering af supplerende data i registret. En-
gangsomkostningerne til disse tilretninger forventes at ligge i niveauet fra 100.000
kr. til 300.000 kr. Det vurderes, at ændringerne ikke vil have nævneværdig indfly-
delse på driftsomkostningerne til Køretøjsregistret. I udgangspunktet vil omkostnin-
gerne jf. budgetvejledningen, blive afholdt inden for ressortministeriernes egne
rammer.
Med datagrundlaget, som forslaget tilvejebringer, vil EU senere kunne introducere
CO
2
-krav for lastbiler og busser. Dette vil kunne give brugere af lastbiler og busser
en brændstoføkonomisk besparelse.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget om overvågning og indberetning forventes ikke i sig selv at give anled-
ning til betydelige CO
2
-reduktioner. Ifølge Kommissionen kan forslaget afstedkom-
me mindre reduktioner fra det forbedrede sammenligningsgrundlag for indkøbere af
transportmateriel og -ydelser samt fra den øgede konkurrence mellem fabrikanter.
Forslaget er til gengæld en forudsætning for at EU senere vil kunne introducere
CO
2
-krav. Under antagelse af at CO
2
-krav faktisk introduceres, vurderes nærvæ-
rende forslag derfor indirekte at bidrage til at reducere udledningen af drivhusgas-
ser fra denne del af transportsektoren og dermed bidrage til opfyldelse af
EU’s og
Danmarks af mål om reduktion af drivhusgasser.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og
Klimapolitik den 1-12. juni 2017. Forslaget har endvidere været sendt i parallel hø-
ring i Specialudvalget for Transport, Bygning og Bolig den 2-14. juni 2017.
Side 4/8
kom (2017) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-udledning og brændstofforbrug
1776357_0005.png
Der er afgivet høringssvar fra VedvarendeEnergi, Dansk Erhverv, Det Økologiske
Råd, De Danske Bilimportører, ITD
Brancheorganisationen for den danske vej-
godstransport og DI Transport og Bilbranchen.
VedvarendeEnergi støtter, 1) at der med forslaget indføres en offentlig tilgængelig
database over tunge køretøjers brændselsforbrug. 2) VedvarendeEnergi påpeger,
at data om køretøjernes brændstofforbrug og CO
2
-udledning skal indføres hurtigst
muligt og ikke senere end 2020. 3) Databasens offentlige del bør også omfatte
køretøjernes mærke (trademark) og model. 4) Databasen bør både oplyse dels
køretøjernes brændstofforbrug og CO
2
-udledninger pr. km og dels samme oplys-
ninger, angivet henholdsvis i ton-km og person-km. 5) Det bør præciseres i forsla-
gets bilag 1, at der bør indsamles og offentliggøres samme type information om
elforbrug i energienheder, fx kWh per km, for også at dække elektrisk drevne køre-
tøjer. 6) Data bør gøres tilgængelige online på EU's officielle sprog på en let forstå-
elig måde. 7) Det bør præciseres i forslaget, at data skal være let anvendelige for
transportører og for brugere af transport, som ønsker transport med mindst mulig
CO
2
-udledning.
Dansk Erhverv påpeger, at forslaget baner vej for at kunne hjælpe Danmark med at
nå reduktionsforpligtelserne for de ikke-kvotebelagte sektorer for perioden 2021-
2030.
Det Økologiske Råd (DØR) er 1) glade for forslaget, som kan medvirke til en større
transparens omkring lastbilers CO
2
-udledning. 2) DØR påpeger, at det er vigtigt at
bibeholde alle 73 typer data, som køretøjsfabrikanterne skal overvåge og indberet-
te, jf. bilag 1. Det vil tilsammen være med til at skabe en større konkurrence mellem
køretøjsproducenter ved at give et bedre indblik i de forskellige modellers styrker
aerodynamik, dæk etc. 3) Artikel 6 bør præciseres således, at alle har nem, veder-
lagsfri adgang til databasen for at sikre reel offentlighed omkring tallene. 4) Det er
vigtigt, at data fra EURO 6-motortestene (baseret på WHTC og WHSC) ligeledes
overvåges, indberettes og gøres offentligt tilgængelige
i sammenhæng med data
i dette forslags bilag 1. Uden samstilling af data fra disse to reguleringer vil det ikke
være muligt senere at lave en regulering på motorerne separat eller på en kombi-
nation af køretøjet samt motoren, som det fx er tilfældet i USA. 5) Kommissionen
har indikeret, at den vil komme med
’on road’-test
for CO
2
fra lastbiler i 2. VECTO-
pakke. Resultaterne fra disse test bør også overvåges, rapporteres og gøres offent-
ligt tilgængelige
– ikke mindst for at muliggøre sammenligning mellem ’on road’-
forbrugstal og de beregnede forbrugs tal fra VECTO. 6)
Resultaterne fra ’conformity
of production’-testene
for vigtige VECTO-parametre som fx aerodynamik og dæk
bør overvåges, rapporteres og gøres offentligt tilgængelige. 7) Option 3, som ind-
går i forslaget, med et mix af indberetning fra medlemslandene og køretøjsfabrikan-
ter er at foretrække, bl.a. fordi det sikrer en digitalisering af data.
Side 5/8
kom (2017) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-udledning og brændstofforbrug
1776357_0006.png
De Danske Bilimportører 1) hilser forslaget velkomment og bemærker: 2) at infor-
mationsgrundlaget, som vil tilvejebringes med forslaget, er væsentligt for, at bran-
chen kan foretage velinformerede købsbeslutninger, der kan være med til at be-
grænse transportsektorens CO
2
-udledninger. 3) Det er hensigtsmæssigt, at over-
vågning og indberetning foretages på et fælleseuropæisk grundlag. Mange forskel-
lige nationale overvågnings- og indberetningssystemer ville afføde en markeds-
mæssig fragmentering og tab af transparens. 4) Tilvejebringelse af pålidelige, retvi-
sende og sammenlignelige data for CO
2
-udledninger og brændstofforbrug for tunge
køretøjer er imidlertid en betydelig udfordring, især når det drejer sig om tunge
køretøjer til godstransport (lastbiler), der med meget forskellige opbygninger indret-
tes til ligeså forskellige formål. Dette gælder også, selvom datagrundlaget evt. byg-
ger på data genereret ved hjælp af Kommissionens såkaldte VECTO-
simuleringsværktøj. 5) Data fra VECTO giver først og fremmest sammenlignelige
data, mens de ikke kan benyttes til udtryk for køretøjernes faktiske forbrug og ud-
ledninger, der afhænger af individuelle kørselsbehov og brugsmønstre. Sandsyn-
ligvis vil forskellen mellem målt og reelt forbrug være større for tunge køretøjer end
for lette køretøjer og særligt for lastbiler, da de kan ombygges. 6) Det bør anerken-
des, at en overvågnings- og indberetningsmodel baseret på VECTO vil tillade en
vis usikkerhedsmargin, der tager højde for lastbilernes forskellighed i kraft af indivi-
duelle opbygninger og modifikation foretaget på nationalt niveau, efter at køretøjer-
ne har forladt fabrikkerne i deres grundform. 7) Det er overordnet væsentligt, at et
fælleseuropæisk overvågnings- og indberetningssystem for CO
2
-udledning og
brændstofforbrug implementeres på en måde, der er håndterbar og med så få ad-
ministrative byrder for både bilimportørerne og de nationale myndigheder som mu-
ligt. 8) Det er uklart, hvorvidt indberetningen forudsætter en helbilsgodkendelse. I
givet fald kan det medføre, at opbyggere skal certificeres, hvorfor denne del af
branchen dermed bør adviseres i god tid. 9) De Danske Bilimportører bakker op om
hovedkonklusionerne i Kommissionens konsekvensanalyse af forslaget
herunder
for så vidt angår vurderingerne vedrørende de administrative og økonomiske byr-
der for erhvervslivet og de nationale myndigheder.
DTL (Dansk Transport og Logistik) bemærker følgende: 1) Det er vigtigt, at der ikke
pålægges de enkelte transportører store indberetningsbyrder af brændstoffor-
brugsdata. 2) Indberetning af brændstofdata bør ske automatisk via et samarbejde
med lastbilproducenter og myndigheder. 3) DTL savner i høj grad et fokus på høj-
kapacitetskøretøjer (High Capacity Vehicles) fx modulvogntog. 4) VECTO-
værktøjet bør udformes med en brugergrænseflade, så det kan anvendes som et
effektivt indkøbsværktøj for den enkelte transportvirksomhed
herunder små og
mellemstore virksomheder. 5) DTL er generelt skeptiske over for validitet af de data
og konklusioner, som et system for monitorering og rapportering af CO2-emissioner
og brændstofforbrug for tunge køretøjer måtte indebære, herunder hvis det tænkes
anvendt til fastlæggelse af differentierede afgifter.
Side 6/8
kom (2017) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-udledning og brændstofforbrug
1776357_0007.png
ITD (Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport) påpeger: 1) Trans-
port- og logistikbranchen er en væsentlig bidrager til dansk eksport og den generel-
le vækst i samfundet, hvorfor det er essentielt, at eventuelle CO2-krav, som måtte
følge efter dette forslag om overvågning og indberetning, ikke begrænser branchen
uhensigtsmæssigt. Dette kan sikres ved, at der med kommende CO2-krav indføres
en mekanisme, som sikrer en fair balance mellem eventuelle meromkostninger for
lastbilproducenterne og brændstofbesparelserne. Dette kan gøres ved at fastsætte
afskrivningsperioder, der er tilsvarende til de nuværende perioder. 2) ITD støtter
udviklingen og implementeringen af VECTO som metode til måling, beregning og
rapportering af brændstofforbruget fra tunge køretøjer. I den forbindelse er det es-
sentielt at fremhæve transport- og logistikbranchens aktive indsats for at mindske
brændstofforbruget til gavn for både klimaet og økonomien i den enkelte virksom-
hed. 3) Det er essentielt, at beregningen af brændstofeffektivitet også indeholder
en måling af køretøjets produktivitet. Forslagets data om udledning per kilometer,
per ton-kilometer og per volumen-kilometer bør suppleres med udledning per areal-
kilometer. Det vil sikre et retvisende billede af produktiviteten på tværs af forskellige
transporttyper. 4) Neutralitet er en essentiel del af VECTO, hvorfor ITD opfordrer til
uvildige tredjepartskontroller af systemet. 5) Det bør præciseres i forslaget, at der
er adgang til gennemsigtig og pålidelig information om det enkelte køretøjs brænd-
stofeffektivitet i relation til egne transportopgaver. Køretøjets brændstofpræstation
skal således fordeles på forskellige undergrupper i forhold til virksomhedernes eg-
ne operationer, herunder vægt, dimensioner, påhængsmuligheder og så videre.
Denne gennemsigtighed vil hjælpe transportvirksomhederne med at træffe velin-
formerede beslutninger i forbindelse med investeringer i nye køretøjer. 6) VECTO
bør være baseret på hele køretøjskombinationen, da væsentlige CO2-besparelser
kan indfries herigennem. Her bør det inddrages, at det er vigtigt kontinuerligt at
forbedre køretøjets brændstofforbrug og produktivitet gennem øgede totalvægte og
dimensioner, hjulenes rullemodstand, køretøjets aerodynamik og så videre, men at
manglende udbygning af infrastrukturen ligeledes spiller en væsentlig rolle i relation
til den stigende CO2-udledning.
DI Transport og Bilbranchen støtter det overordnede formål med forslaget, der har
til hensigt at skabe større gennemsigtighed i forhold til udledningen af CO
2
fra tun-
ge køretøjer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er gennemgående positiv over for initiativer i EU, der kan støtte en
omkostningseffektiv indfasning af vedvarende energi, bidrage til dekarbonisering af
transportsektoren, og som
samtidig ikke forvrider konkurrencen mellem EU’s med-
lemsstater.
Side 7/8
kom (2017) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overvågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-udledning og brændstofforbrug
1776357_0008.png
Hvis EU’s mål om
CO
2
-reduktioner på 30 pct. inden for de ikke-kvoteomfattede
sektorer i 2030 skal nås på den mest omkostningseffektive måde, er der behov for
en styrkelse af den nuværende indsats i EU. Regeringen støtter derfor, at Kommis-
sionen i 2016 fremlagde en europæisk strategi for lavemissionsmobilitet, som hav-
de til formål at forene de parallelle krav til mobilitet og dekarbonisering. Regeringen
har på den baggrund opfordret Kommissionen til at følge op med konkrete løs-
ningsforslag hurtigst muligt, herunder vedrørende indførelse af krav til CO
2
-
udledning fra tunge erhvervskøretøjer som lastbiler og busser.
Tung transport (lastbiler og busser) udgør ifølge Kommissionen omkring en fjerde-
del af EU's emissioner fra landtransport, og andelen forventes at stige. Regeringen
er således overordnet positiv over for forslaget og støtter det tredelte formål; at give
køberne af transportmateriel og -ydelser et bedre grundlag for indkøb af lastbiler og
busser, at øge konkurrencen mellem fabrikanterne og senere at kunne stille CO
2
-
krav til nye lastbiler og busser med henblik på at reducere udledningen fra trans-
portsektoren.
Regeringen finder det positivt, at forslaget indirekte - på sigt - forventes at kunne
bidrage til opfyldelse af Danmarks klimamål for de ikke-kvotebelagte sektorer. Det-
te forudsætter dog, at der, udover nærværende forslags krav om monitorering og
indberetning, vedtages egentlige CO
2
-krav på EU-niveau, og regeringen ser derfor
gerne, at Kommissionen følger op med forslag hertil hurtigst muligt.
Regeringen finder det vigtigt, at data, som med forslaget tilvejebringes, er i stand til
at give interessenter tilstrækkelig information om køretøjsmodellerne, så køberne i
indkøbssituationer kan vælge mellem forskellige modeller ud fra deres CO
2
-
udledning og brændstofforbrug, og så formålet om at skabe konkurrence mellem
køretøjsfabrikanter opfyldes.
Regeringen ser generelt gerne, at forordningen kommer til at levere på forslagets
formål hurtigst muligt.
Regeringen har dog behov for at analysere Kommissionens forslag nærmere, før-
end der kan fastlægges en detaljeret holdning hertil.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Sagen er
tidligere nævnt til orientering som del af grund- og nærhedsnotatet af 16. septem-
ber 2016 vedr. Kommissionens meddelelse om en europæisk strategi for lavemis-
sionsmobilitet KOM (2016)501. Notat blev fremsendt den 23. september 2016.
Side 8/8