Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0282 Bilag 1
Offentligt
1776579_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
27. juni 2017
2017-3664
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af direktiv 2006/1/EF om anvendelse af udlejningskøretøjer
uden fører til godstransport ad landevej (udlejningsdirektivet).
KOM (2017) 282
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 31. maj 2017 et forslag til ændring af
direktiv nr. 2006/1/EF om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til
godstransport ad landevej. Forslaget er en del af den såkaldte vejpakke.
Det overordnede mål med ændringsdirektivet er at skabe et ensartet regelsæt
for brug af lejede køretøjer til godstransport samt at skabe lige vilkår for
godskørsel på landevejene i EU.
Med forslaget gives virksomhederne mulighed for at anvende udlejningskøre-
tøjer fra EU overalt inden for EU. Medlemsstaterne kan begrænse brugen af
det lejede køretøj inden for deres respektive område, dog ikke under en mini-
mumsperiode på 4 måneder i et givet kalenderår. Endelig afskaffes medlems-
staternes mulighed for at begrænse brugen af udlejningskøretøjer til virk-
somheder, som udfører firmakørsel med køretøjer over 6 tons.
Danmark er generelt skeptisk over for Kommissionens forslag til ændring af
udlejningsdirektivet.
Det vurderes, at forslaget vil medføre statsfinansielle konsekvenser i form af
et reduceret provenu fra bil- og transportrelaterede afgifter i Danmark som
følge af udflagning af dele af bestanden af køretøjer.
Det vurderes, at forslaget muligvis kan have positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser i form af omkostningsbesparelser for de danske transportvirk-
somheder.
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0002.png
2.
Baggrund
Side 2/9
Europa-Kommissionen
(herefter benævnt ”Kommissionen”)
har ved KOM-nr.
282 af 31. maj 2017 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om ændring af direktiv 2006/1/EF om anvendelse af udlejningskøretøjer
uden fører til godstransport ad landevej.
Forslaget er oversendt til Rådet den 7. juni 2017 i dansk sprogversion. Det er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91, stk. 1, litra a og b, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er en del af den såkaldte vejpakke af initiativer på vejtransportområ-
det, som Kommissionen har lanceret første del af den 31. maj 2017.
Vejpakken er ledsaget af Kommissionens meddelelse ”Et
mobilt Europa”,
der
redegør for Kommissionens ambition om, at EU skal være førende inden for
ren, konkurrencedygtig og sammenbundet mobilitet.
Forslaget indgår i Kommissionens REFIT-program.
3.
Formål og indhold
Det gældende direktiv fastsætter et mindstemål for åbning af markedet for
anvendelse af lejede køretøjer på det indre marked.
Det overordnede formål med ændringsdirektivet er at skabe et ensartet og klart
regelsæt for brug af lejede køretøjer i EU, der sikrer virksomheder lige adgang
til markedet for udlejningskøretøjer. Forslaget skal skabe lige vilkår for gods-
kørsel ad landevejene i EU og gøre det muligt for transportvirksomhederne at
udføre deres transportaktiviteter på den mest effektive måde. Eftersom at ud-
lejningskøretøjer normalt er nyere, mere sikre og mindre forurenede, reducerer
forslaget desuden de negative sociale og miljømæssige påvirkninger fra trans-
porten.
En evaluering af udlejningsdirektivet i perioden 2015-2016, en ekstern under-
søgelse, målrettede interviews i 2015 og en offentlig høring i 2016 viste, at di-
rektivet kunne være mere effektivt med hensyn til realiseringen af direktivets
formål, hvis det ikke gav medlemsstaterne mulighed for at begrænse brugen af
lejede lastvogne til godstransport i visse markedssegmenter og under visse be-
tingelser.
Det foreslås at give virksomhederne mulighed for at anvende udlejningskøretø-
jer fra EU overalt inden for EU.
Endvidere foreslås det, at medlemsstaterne - inden for deres respektive område
- kan begrænse brugen af et køretøj lejet i en anden medlemsstat, dog ikke un-
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0003.png
der en minimumsperiode på 4 måneder i et givet kalenderår. Minimumsperio-
den skal sætte virksomhederne i stand til at imødegå midlertidige eller
sæsonbestemte spidsbelastninger og/eller udskifte defekte eller beskadigede
køretøjer. Medlemsstaternes mulighed for at begrænse brugen af et køretøj
lejet i en anden medlemsstat end den, hvor virksomheden er etableret, til fire
måneder, anføres at være nødvendig for at undgå eventuelle forvridninger på
grund af de betydelige indbyrdes forskelle med hensyn til beskatning af
motorkøretøjer.
Desuden foreslås medlemsstaternes mulighed for at begrænse brugen af udlej-
ningskøretøjer til virksomheder, som udfører firmakørsel med køretøjer over 6
tons, afskaffet.
Endelig foreslås det, at gennemførelsen og virkningerne af ændringsdirektivet
skal vurderes i en rapport udarbejdet af Kommissionen, som skal vedrøre an-
vendelsen af køretøjer lejet i en anden medlemsstat end den medlemsstat, hvor
virksomheden, der lejer køretøjet, er etableret.
I forbindelse med ændringsdirektivet bemærkes det, at Kommissionen som en
del af vejpakken foreslår, at der i forordning nr. 1071/2009/EF (adgang til vej-
transporterhvervet) vedtages en regel om, at medlemsstaterne er forpligtet til
at oplyse nummerpladen på alle køretøjer, der er til rådighed for en transport-
virksomhed i deres respektive nationale elektroniske registre. Denne regel kan
være til stor hjælp for kontrollen med efterlevelsen af enhver tidsmæssig be-
grænsning for brug af udlejningskøretøjer.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3/9
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, og tidspunktet for Europa-Parlamentets
behandling kendes endnu ikke. Forslaget er henvist til Transport og Turisme-
udvalget (TRAN).
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91, stk. 1, litra a og b. Kom-
missionen anfører endvidere, at medlemsstaterne ikke uden en indsats fra EU
vil sørge for de lige vilkår, der er nødvendige for det indre markeds funktion.
Direktivets nugældende regler, som giver medlemsstaterne mulighed for at
begrænse brugen af udlejningskøretøjer under visse betingelser, kræver en æn-
dring af direktivet, som alene kan finde sted og løses på EU-niveau. Der er der-
for behov for lovgivningsmæssige foranstaltninger i EU for at sikre en ensartet
retslig ramme i det stadig mere integrerede indre marked for levering af tjene-
steydelser inden for vejtransport.
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0004.png
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, idet regeringen deler Kommissionens vurdering af, at indsatsen kræver en
fælleseuropæisk tilgang.
6.
Gældende dansk ret
Side 4/9
Udlejningsdirektivet af 18. januar 2006 ses ikke at være gennemført inden for
det erhvervstransportretlige og skatteretlige område i Danmark. Det vurderes
dog, at de gældende danske regler på det skatteretlige område er i fuld overens-
stemmelse med det nuværende direktiv. For så vidt angår det transportretlige
område, igangsættes der de fornødne foranstaltninger til at bringe gældende ret
i overensstemmelse med det gældende direktiv.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Uanset, om forslaget vedtages eller ej, kræves det, at udlejningsdirektivet im-
plementeres i dansk ret. Endvidere vil der være behov for ændring af lovbe-
kendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012 om godskørsel, bekendtgørelse nr.
1373 af 26. november 2015 om godskørsel og bekendtgørelse nr. 1315 af 9. de-
cember 2014 om registrering af køretøjer.
Idet direktivet ikke er implementeret, skal det i den sammenhæng bemærkes,
at totaleffekten ved forslaget ift. gældende dansk ret er væsentligt større, end
den marginale ændring mellem det gældende direktiv og forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil medføre et reduceret provenu i Danmark fra ejer-
og vægtafgift samt registreringsafgift af motorkøretøjer og fra vejbenyttelsesaf-
gift fra tunge godskøretøjer. Det skyldes, at danske virksomheder og personer
må forventes at lease og leje køretøjer i de medlemsstater, hvor det er mest
favorabelt (dvs. danske virksomheder ”flager” ud).
I det omfang, udenlandske virksomheder benytter sig af muligheden for at leje
danske indregistrerede køretøjer, vil det have en positiv statsfinansiel konse-
kvens (dvs. udenlandske virksomheder flager ”ind” i DK). Den umiddelbare
forventning er dog, at dansk indregistrerede udlejningskøretøjer ikke er kon-
kurrencedygtige på prisen ift. andre EU-lande, hvorfor effekten forventes at
være begrænset.
Kommissionen har vurderet, at transportvirksomhedernes og virksomhedernes
øgede produktivitet i forbindelse med brugen af udlejningskøretøjer kan føre til
ekstra indtægter for de nationale myndigheder i form af øget provenu fra sel-
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0005.png
skabsbeskatningen. Hvis produktivitetsgevinster og lavere omkostninger over-
væltes i transportpriserne og videre i varepriserne, må provenugevinsten herfra
forventes at blive begrænset. Hvis produktivitetsgevinsterne omvendt indebæ-
rer, at lønningerne i den private sektor stiger, vil det som følge af regulerings-
mekanismer i forhold til lønstigningstakten i den private sektor i Danmark
indebære højere offentlige udgifter til offentlige lønninger og overførselsind-
komster. Samlet set vurderes det, at en højere produktivitet i den private sektor
er omtrent neutralt for de offentlige finanser i Danmark.
Samfundsmæssige konsekvenser
Det er ikke på det foreliggende grundlag muligt at vurdere de samfundsøkono-
miske konsekvenser. Forslaget forventes dog ikke at have væsentlige konse-
kvenser for samfundsøkonomien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil kunne medføre omkostningsbesparelser for de
danske transportvirksomheder ved anvendelse af udlejningskøretøjer i de EU-
medlemsstater, hvor det er mest favorabelt.
Anvendelse af udlejningskøretøjer kan øge transportvirksomhedernes drifts-
mæssige fleksibilitet. Det kan således bidrage til en forøgelse af de pågældende
virksomheders produktivitet og konkurrenceevne.
I det omfang, det er attraktivt for udenlandske virksomheder at benytte sig af
muligheden for at leje dansk indregistrerede køretøjer, kan forslaget have en
positiv effekt for udlejningsbranchen, der får adgang til et større markeds-
grundlag.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kontrol i Danmark med danske og udenlandske lejede køretøjer
Det vurderes, at muligheden for at leje et køretøj i en anden medlemsstat vil
have konsekvenser for kontrollen i Danmark med både
i)
dansk indregistrerede
køretøjer lejet af udenlandske virksomheder, og
ii)
udenlandsk indregistrerede
køretøjer lejet af danske virksomheder. Det gælder særligt politiets kontrol med
cabotagekørsel.
Politiet vil ikke på baggrund af nummerpladerne kunne tyde, om kørslen i
Danmark foretages af en dansk eller udenlandsk virksomhed, hvilket kan gøre
deres kontrol mere besværlig.
Politiets udfordringer bliver, at vognmandsvirksomheder fra andre medlems-
stater kan leje køretøjer i Danmark og vil dermed kunne udføre cabotagekørsel
Side 5/9
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0006.png
i Danmark med køretøjer med danske nummerplader, hvilket gør cabotagekør-
sel vanskeligere at spotte.
Samtidig vil danske vognmandsvirksomheder, der kører i Danmark med køre-
tøjer på udenlandske nummerplader lejet i en anden EU-medlemsstat, kunne
opleve at blive stoppet i politiets cabotagekontrol, men hvor der ikke vil være
tale om cabotagekørsel.
Miljø
Det vurderes, at forslaget vil have mindre positive miljømæssige konsekvenser i
Danmark grundet lavere emissioner pga. højere brændstofeffektivitet, idet ud-
lejningskøretøjer ofte er nyere og mindre forurenede.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8.
Høring
Side 6/9
Kommissionens forslag blev sendt i høring i EU-specialudvalg for Transport,
Bygning og Bolig den 7. juni 2017 med frist for høringssvar den 16. juni 2017.
Der er modtaget høringssvar fra DTL, ITD, Dansk Industri og Dansk Erhverv.
DTL
Det er oplagt, at det er nyttigt at have en vis fleksibilitet til nødsituationer, det
vil sige muligheden for at leje en erstatningsbil i udlandet, hvis eget køretøj
bryder sammen, men DTL er bekymrede for andre konsekvenser af en yderlige-
re åbning for brug af lejede køretøjer:
For det første er der allerede store problemer med postkassevirksomheder, og
en tvungen liberalisering for lejede køretøjer fra andre lande kan skabe en situ-
ation, hvor der er endnu mindre mulighed for lovregulering, hvor der ikke er
sammenfald mellem land/registreringsland for transportvirksomheden, køre-
tøjet, føreren og transportaktiviteten.
For det andet bør man
i stedet for at indføre separate regler for lejede lastbi-
ler
søge en harmonisering af reglerne for nationale køretøjsregistreringer. I
sidste ende må det være et spørgsmål om, i hvor lang tid skattemyndighederne
accepterer brug af køretøjer uden registrering.
I Danmark er det i dag ikke tilladt for en dansk vognmandsvirksomhed at be-
nytte et udlejningskøretøj fra et andet EU-land, og som udgangspunkt skal
virksomheden være registreret som ejer/bruger af køretøjet (fx ved leasing).
Det er kun muligt at korttidsleje en lastbil til godskørsel for fremmed regning i
max 8 uger, og det er et krav, at der skal være en særlig årsag til leje af lastbi-
len, fx et havari af den lastbil, som erstattes.
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0007.png
Hvis det muliggøres i Danmark at korttidsleje lastbiler i et andet EU-land, vil
dette formentligt gøre adgangen til erhvervet lettere, hvilket alt andet lige kan
medføre mere ulige konkurrence og social dumping.
Desuden er der af kontrolmæssige hensyn i Danmark et krav om virksomhe-
dens navn på siden af lastbilen og cvr.nr for varebiler op til 4 tons.
DTL hilser det velkomment, at Kommissionen giver mulighed for begrænsning
til 4 måneders leje, og vi skal henvise til den indledende betragtning nr. 5:
”Niveauet
for vejtransportafgifter varierer fortsat betydeligt inden for EU.
Derfor er det for at undgå skattemæssige forvridninger stadig berettiget at
have visse begrænsninger, som også indirekte kan påvirke den frie levering af
tjenesteydelser inden for billeje. Medlemsstaterne bør derfor have mulighed
for at begrænse den tidsperiode, hvori et køretøj, der er lejet i en anden med-
lemsstat end den, hvor den lejende virksomhed er etableret, kan anvendes
inden for deres respektive områder.”
DTL skal konkludere, at vi er bekymret for, at problemerne med især postkas-
sevirksomheder vil opveje eventuelle fordele ved forbedret fleksibilitet og mu-
lighed for billeje, og DTL vil som udgangspunkt fraråde liberaliseringen af ud-
lejningsområdet for lastbiler, medmindre risikoen for ulige konkurrence og
social dumping hindres med initiativer fra øvrige del af Kommissionens mobili-
tetspakke.
ITD
ITD kvitterer for fremsendte forslag og muligheden for at afgive bemærkninger
hertil. Med baggrund i den meget korte høringsfrist tager vi forbehold for even-
tuelle yderligere bemærkninger efter uddybende granskning af forslaget. ITD
har følgende bemærkninger til forslaget:
Overordnede generelle bemærkninger
ITD støtter forslagets overordnede mål om mere ensartede regler for brug af
udlejningskøretøjer og en mere fleksibel adgang til brug af køretøjer lejet uden
fører.
Brugen af lejede køretøjer kan være nødvendig i forbindelse med sæsonud-
sving, ved ekstra opgaver eller i forbindelse med havari eller defekter på egne
køretøjer.
ITD er også positive over for fjernelse af begrænsninger omkring anvendelsen
af udlejningskøretøjer i forbindelse med firmakørsel og anden kørsel for egen
regning.
Side 7/9
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0008.png
ITD lægger særligt vægt på, at det ved anvendelse af lejede køretøjer til gods-
transport for fremmed regning forudsættes, at kørslen sker på baggrund af en
godskørselstilladelse i det land, hvor transportvirksomheden er etableret.
ITD står naturligvis til disposition for uddybende eller eventuel yderligere dia-
log hvis ønsket.
Dansk Industri
DI Transport kan støtte det overordnede formål med direktivforslaget i form af
mere ensartede regler for brug af udlejningskøretøjer og en mere fleksibel ad-
gang til brug af køretøjer lejet uden fører.
Brugen af lejede køretøjer kan være nødvendigt ved ekstra opgaver, eller når
egne køretøjer er på værksted mv.
DI Transport kan støtte at fjerne muligheden for at begrænse anvendelsen af
udlejningskøretøjer for operatører, der arbejder for egen regning.
For så vidt angår forslag til ændring af artikel 2 om anvendelse af udlejningskø-
retøjer anvendt til godkørsel for fremmed regning, så er DI Transport umiddel-
bart positive over for at tillade brugen i fire måneder inden for et kalenderår.
Det forudsættes, at kørslen sker på baggrund af en godskørselstilladelse i det
land, hvor transportvirksomheder, der lejer et køretøj, er etableret. DI Trans-
port bemærker, at køretøjer, der er til rådighed for en tilladelsesindehaver skal
opføres i de nationale registre, jf. forslag til ændring af forordning 1071/2009
(KOM(2017) 281).
På den baggrund er det DI Transports vurdering, at det fortsat vil det være mu-
ligt for politiet at håndhæve f.eks. cabotagereglerne.
Dansk Erhverv
Vi støtter, at det skal være muligt at løse situationer, hvor det for eksempel på
grund af nedbrud af en lastbil er nødvendigt at fremskaffe en ny hurtigt. Dette
gælder både i national - som international trafik.
Så længe de nationale afgifter og generelle udgiftsniveauer ikke er harmonise-
rede, vil der dog være forskel på udlejningspriserne også på lastbiler. Da lastbi-
ler er et mobilt produkt, kan forslaget derfor medføre afgiftsmæssig spekulati-
on i leje af lastbiler i ét EU-land til brug i andre EU-lande.
I det omfang dette bliver konsekvensen, er Dansk Erhverv skeptisk over for
forslaget.
Side 8/9
kom (2017) 0282 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om udlejningsdirektivet
1776579_0009.png
9.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Side 9/9
Der er på dette tidligere tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdninger til
forslaget.
Danmark er i januar 2017 indgået i ”Vejtransportalliancen”, som udgør et sam-
arbejde mellem ni ligesindede lande (AT, BE, DK, DE, FR, IT, LU, SE og NO)
om fremtidens europæiske vejtransportpolitik, herunder Kommissionens vej-
pakke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslagets intention om at
skabe et ensartet og klart regelsæt i EU, men er skeptisk over for forslagets ind-
hold grundet muligt tab af provenu og vanskeligere håndhævelse af cabotage-
kørsel.
Regeringen vil derfor i forhandlingerne arbejde for, at Kommissionens initiati-
ver udmøntes i enkle og klare regler, som det er muligt at håndhæve i med-
lemsstaterne samt at sikre statens provenu fra bilafgifter. For at begrænse sta-
tens provenutab vil det bl.a. være af væsentlig betydning at sikre en afgræns-
ning af forslagets anvendelsesområde for køretøjernes størrelse, da det kan
begrænse udflagningen.
11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 2. juni
2017, som en del af en samlet orientering om Europa-Kommissionen initiativer
på vejtransportområdet (vejpakken). Der blev oversendt samlenotat om vej-
pakken den 24. maj 2017.