Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0294 Bilag 1
Offentligt
1777425_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om oprettelse
af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri med
henblik på at støtte konkurrenceevnen og innovationskapaciteten i
EU’s
forsvarsindustri
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2017 et forslag til en forordning om
oprettelse af et forsvarsindustrielt udviklingsprogram
KOM (2017) 294
(
”programmet”
) som et element i den europæiske forsvarsfond, der blev
fremlagt en meddelelse om samme dag.
Forordningen om programmet er en del af opfølgningen på Kommissionens
meddelelse om en europæisk forsvarshandlingsplan. Programmet stiller
EU-midler til rådighed til finansiering af udviklingsfasen i forsvarsindustri-
en. Der lægges bl.a. vægt på at fremme grænseoverskridende markedsad-
gang for små og mellemstore virksomheder (SMV’er).
Programmet foreslås som en toårig foranstaltning i 2018-2019 med et sam-
let budget på 500 mio. euro. Ifølge forslaget forankres programmet i Kom-
missionen, mens Det Europæiske Forsvarsagentur får observatørstatus.
Forsvarsforbeholdet vurderes ikke at finde anvendelse på programmet.
Programmet vil ikke medføre nye, selvstændige statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark, da midlerne er tilvejebragt via omprioriteringer
i EU’s
budget. Positive erhvervsøkonomiske konsekvenser forventes for deltagende
virksomheder. Deltagelse er frivillig, og da midlerne konkurrenceudsættes,
er støtte til danske virksomheder således ikke garanteret. For deltagere må
mindre administrative konsekvenser påregnes.
Regeringen støtter oprettelsen af programmet og vil arbejde for, at pro-
grammet bliver enkelt og fleksibelt,
så SMV’er har fair og lige adgang til at
deltage. Endvidere lægger regeringen vægt på, at programmet
som fore-
slået
forankres i Kommissionen samt finansieres via omprioritering i
EU’s aktuelle
budget i testperioden. Endelig støtter regeringen generelt
udviklingen af et åbent, effektivt og transparent indre forsvarsmarked og er
samtidig opmærksom på, at forsvarsindustrien må og skal kunne konkurre-
re globalt.
kom (2017) 0294 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri
1777425_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2017 et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om oprettelse af et program for udvikling af den euro-
pæiske forsvarsindustri med henblik på at støtte konkurrenceevnen og inno-
vationskapaciteten i EU’s forsvarsindustri
(KOM (2017) 294). Samme dag
offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om en europæisk forsvars-
fond (KOM (2017) 295) og herunder programmet. Meddelelsen om for-
svarsfonden forelægges i et særskilt grund og nærhedsnotat.
Lanceringen af forsvarsfonden og herunder programmet sker som en del af
opfølgningen på Kommissionens meddelelse om en europæisk handlings-
plan for forsvarsområdet (European Defence Action Plan). Handlingsplanen
blev præsenteret den 30. november 2016 og hilst velkommen af Det Euro-
pæiske Råd (DER) den 15. december 2016. DER gav endvidere Kommissi-
onen i opdrag at etablere forsvarsfonden i 1. semester af 2017.
Hensigten med handlingsplanen er at sikre grundlaget for et stærkere euro-
pæisk forsvar via udvikling af strategiske forsvarskapabiliteter, bl.a. via en
åben, effektiv, innovativ og konkurrencedygtig europæisk forsvarsindustri. I
planen identificeres tre indsatsområder: Oprettelse af forsvarsfonden, øget
kapitaladgang for forsvarsvirksomheder og styrkelse af et åbent og effektivt
indre forsvarsmarked. Overordnet er formålet med forsvarsfonden at facili-
tere medlemsstaternes samarbejde om at udvikle strategiske forsvarskapaci-
teter og -teknologier ved at skabe bedre betingelser og større incitamenter
for sådanne samarbejder i hhv. forsknings-, udviklings- og indkøbsfasen.
Forskningsfasen understøttes af et nyligt iværksat treårigt testprogram (Pre-
paratory Action for Defence Research). Udviklingsfasen understøttes af
forslaget om programmet til forsvarsindustriel udvikling i EU. Indkøbsfasen
understøttes via tilbud om administrativ støtte og vejledning. Fælles indkøb
af forsvarskapaciteter forbliver en national kompetence.
3. Formål og indhold
I programmet kan virksomheder opnå støtte til at dække deres omkostninger
til udviklingsprojekter. Formålet er at styrke forsvarsindustriens innovati-
onskapacitet og konkurrenceevne ved at sikre en bedre udnyttelse af for-
svarsforskningen, fremme samarbejde mellem virksomheder om udvikling
af forsvarsprodukter og -teknologier samt geare medlemsstaters udviklings-
og anskaffelsesaktiviteter på forsvarsområdet. Som sådan er programmet
fremsat med henblik på at udbygge grundlaget for varetagelsen af europæi-
ske forsvars- og sikkerhedsinteresser.
Programmet er hjemlet i TEUF artikel 173 som en toårig foranstaltning for
perioden 2018-2019 med et samlet budget på 500 mio. euro. Kommissio-
nen påtænker dog i forbindelse med den kommende budgetperiode at fore-
slå et nyt syvårigt program med et årligt budget på 1 mia. euro.
2
kom (2017) 0294 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri
Midlerne i programmet konkurrenceudsættes gennem åbne invitationer til at
ansøge om støtte inden for en række teknologiområder, der fastlægges
nærmere i et flerårigt arbejdsprogram. Områderne skal bidrage til medlems-
staternes fælles aftalte prioriteter i Unionens kapacitetsudviklingsplan og,
hvis hensigtsmæssigt, andet regionalt og internationalt samarbejde, herun-
der i regi af NATO.
Programmet kan støtte udformning, prototypefremstilling, prøvning, kvali-
ficering, certificering og undersøgelser relateret til udvikling af nye eller
opgradering af eksisterende forsvarsprodukter og -teknologier, herunder
cyberforsvar. Fraregnet designstøtte kræves det, at projekter baseres på fæl-
les tekniske specifikationer for at fremme interoperabilitet og muliggøre
storskalaproduktion.
Støtte vil primært ske via tilskud, mens finansielle instrumenter og offentli-
ge indkøb kan anvendes, hvis det er relevant. Programmet kan dække de
fulde omkostninger i alle andre tilfælde end prototyper (her højst 20 pct.).
Projekter, der understøtter
EU’s
permanente strukturerede forsvarssamar-
bejde (PESCO), kan få op til 10 pct. ekstrastøtte. Det er forventningen, at
forsvarsforbeholdet udelukker direkte dansk deltagelse i PESCO. Forbehol-
det omfatter imidlertid ikke danske virksomheder, der således forventes at
ville kunne deltage i udviklingsprojekter under programmet, hvortil Kom-
missionen ville kunne vælge at tildele ekstra PESCO-støtte.
For at fremme grænseoverskridende markedsadgang er det et krav, at
mindst tre virksomheder, der er hjemhørende i mindst to forskellige med-
lemsstater, skal ansøge sammen. Endvidere benyttes en række ansøgerkrav
for at sikre programmets nyttiggørelse for den europæiske industri. Ansø-
gerne skal være virksomheder etableret i EU samt mindst 50 pct. ejet og
effektivt kontrolleret af medlemsstaterne eller statsborgere fra disse. Desu-
den må infrastruktur, faciliteter, aktiver og ressourcer, der af deltagerne
(herunder underkontrahenter og andre tredjeparter) anvendes i medfinansie-
rede foranstaltninger, ikke være placeret på et tredjelands territorium i hele
projektets varighed.
Der kan søges støtte efter Kommissionens indkaldelse af konkurrerende
projekter. Dernæst bedømmes og udvælges projekter af Kommissionen med
bistand fra uafhængige eksperter. Medlemslandene forventes at blive hørt i
processen. Kommissionen foretager sin bedømmelse i henhold til fire krite-
rier: Kvalitet, bidrag til industriens innovationskapacitet og konkurrenceev-
ne, bidrag til Unionens sikkerheds- og forsvarsinteresser samt rentabilitet
ved øvrige dokumenterende finansieringskilder til videreudvikling og mar-
kedsintroduktion (fx bidrag fra medlemsstater).
3
kom (2017) 0294 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri
1777425_0004.png
Projekter vedr. prototyper, prøvning, kvalificering og certificering vurderes
også ud fra et femte kriterium baseret på ansøgers påvisning af, at medlems-
stater har forpligtet sig til efterfølgende fælles fremstilling og indkøb på
koordineret vis.
Kommissionen vil blive assisteret af et programudvalg bestående af med-
lemsstaternes repræsentanter, og hvori Det Europæiske Forsvarsagentur og
EU-Udenrigstjenesten vil deltage som observatør. Kommissionen vil hver-
ken have ejerskab eller intellektuelle ejendomsrettigheder til de produkter
og teknologier, der følger af programmet. Beslutninger om eventuel anskaf-
felse af sådanne kapaciteter forbliver en national kompetence.
Det fremgår af forordningen, at det skal sikres i ovennævnte arbejdspro-
gram, at en troværdig andel af det overordnede budget går til projekter, der
fremmer øget
grænseoverskridende markedsadgang for SMV’er. Dette em-
ne vil desuden blive gjort til genstand for særskilt analyse i Kommissionens
evaluering af programmets testperiode.
Den samfundsøkonomiske logik er, at EU-støtte til tværnationale udvik-
lingsprojekter vil bidrage til en større produktion og mere koordineret
udvikling. Det vil mindske støttemodtagernes risici og omkostninger,
hvilket forventes at sænke prisen på forsvarskapaciteter for medlemssta-
ter, øge kvaliteten af udbudte kapaciteter og mindske udbredelsen af for-
dyrende dobbeltarbejde, samtidig med at den koordinerede udvikling vil
medføre øget interoperabilitet. Det kan give en bedre udnyttelse af de
nationale forsvarsbudgetter. Desuden kan afkastet på den offentlige for-
svarsforskning øges, da programmet styrker det private incitament til
kommercialisering. Hvis medlemsstaterne i stigende grad anvender ens
kapabiliteter, vil fælles reparation og vedligehold også være muligt. Det
kan give yderligere effektivitetsgevinster i nationale forsvarsbudgetter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig konkret om forordningen. Parlamen-
tet har dog i en betænkning af
22. nov. 2016 om EU’s forsvarspolitik bl.a.
opfordret Kommissionen til at mobilisere EU-midler til brug for forsvarsin-
dustriel udvikling i medlemsstater.
5. Nærhedsprincippet
Af forordningen fremgår det, at formålet med programmet er at understøtte
og geare forsvarsindustrielle udviklingsprojekter i grænseoverskridende
private samarbejder. Sådanne fælles foretagender har nødvendigvis en
grænseoverskridende karakter og involverer per definition mere end én
medlemsstat, da det som nævnt kræves, at støttemodtagerne er etableret i
mindst to forskellige medlemsstater og ikke effektivt er underlagt hinandens
kontrol.
4
kom (2017) 0294 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri
1777425_0005.png
Således bidrager programmet ifølge Kommissionen med europæisk mer-
værdi, fordi det stimulerer udviklingen af kapaciteter, som en enkelt med-
lemsstat alene hverken vurderes at ville eller kunne iværksætte og varetage
på grund af de teknologiske risici og ekstraordinære finansieringsbehov, der
i reglen er knyttet til forsvarsindustrielle udviklingsprojekter.
På det foreliggende grundlag vurderer regeringen, at forordningen er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det bemærkes, at det af forsvarsforbeholdet følger, at Danmark ikke del-
tager i udarbejdelsen og gennemførslen af EU’s afgørelser og aktioner,
der dels har hjemmel i traktatbestemmelserne, der er angivet i forbe-
holdsprotokollen, dels har indvirkning på forsvarsområdet. Da forslaget
har hjemmel i en bestemmelse, der ikke er omfattet af forbeholdet
arti-
kel 173 i TFEU, der omhandler udviklingen af EU-industriens konkur-
renceevne
og ikke vurderes at have indvirkning på forsvarsområdet,
vurderes oprettelsen af programmet imidlertid ikke at være omfattet at
forbeholdet. Denne vurdering forudsætter, at hjemlen forbliver den sam-
me i den endelige forordning.
Det bemærkes endvidere, at forsvarsforbeholdet alene finder anvendelse
for den danske stat og ikke har ikke indvirkning på private aktører i
Danmark, herunder virksomheder, i forhold til deres muligheder for at
deltage i fælles EU-programmer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forordningen medfører statsfinansielle konsekvenser via EU's budget.
Midlerne foreslås fundet
ved omprioritering i EU’s aktuelle flerårige fi-
nansielle ramme inden for underudgiftsområde 1a (”Konkurrenceevne”).
Der foreslås et to-årigt budget på 500 mio. euro fordelt med 245 mio.
euro i 2018 og 255 mio. euro i 2019. En fjerdedel af midlerne hentes fra
en hidtil ikke-allokeret margin, og tre fjerdedele tilvejebringes ved reduk-
tioner af øvrige poster.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s udgifter
svarende til ca. 75 mio. kr. i testperioden 2018-2019.
5
kom (2017) 0294 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri
1777425_0006.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er overordnet regeringens vurdering, at forslaget vil have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser for EU. Heraf må Danmarks andel i
nogen grad forventes at afhænge af danske virksomheders vilje og evne
til at deltage i projekter under programmet.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Deltagelse i programmet er frivillig for virksomheder. For danske virk-
somheder, der måtte vælge at deltage, vurderes programmet at medføre
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt, hvorfor de ikke kvan-
tificeres yderligere.
Generelt vurderer regeringen, at programmet må forventes at have positi-
ve erhvervsøkonomiske konsekvenser for deltagende virksomheder. Da
midlerne i programmet konkurrenceudsættes, er dansk deltagelse imidler-
tid ikke givet, og disse konsekvensers omfang for danske virksomheder
afhænger derfor af deres konkurrenceevne.
Det bemærkes, at konsekvenserne vil kunne vedrøre flere virksomheder
end blot forsvarsindustrien, fx inden for avanceret software, da det er
foreslået, at programmet også kan støtte cyberforsvar.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Eftersom et af de fire foreslåede bedømmelseskriterier for tildeling af
støtte er, hvorvidt et projekt bidrager til Unionens sikkerheds- og forsvars-
interesser, må programmet også forventes at have konsekvenser for vareta-
gelsen af sådanne interesser, der i sagens natur vedrører andet og mere end
innovation og konkurrenceevne.
Forordningen vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til forordning blev sendt i høring i Specialudvalget
for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 7. juni 2017 med
frist for at afgive høringssvar den 19. juni 2017.
Der er modtaget høringssvar fra DI, der bifalder forslaget om en forordning
til etablering af et forsvarsindustrielt udviklingsprogram.
DI betoner, at forslaget på sigt kan ændre fundamentalt i det europæiske
forsvarsmarkeds dynamik med det ultimative mål at sikre fælles udvikling
af fremtidens militære kapaciteter. Den danske forsvars- og sikkerhedsindu-
stris vilkår for at deltage i projekter under programmet vurderes derfor afgø-
rende for industriens fremtidige muligheder på både det europæiske og det
6
kom (2017) 0294 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri
1777425_0007.png
globale marked. Af den grund mener DI, at danske interesser bør varetages i
ovennævnte programkomité.
I relation til forsvarsforbeholdet bemærker DI, at forslagets formål er at
sikre konkurrencedygtighed og innovation i europæisk forsvarsindustri. DI
ser positivt på dette hovedformål.
DI udtrykker skepsis over for forordningens passus vedrørende ekstrastøtte
til projekter, der understøtter PESCO, eftersom DI ikke anser optionen for
at være i dansk interesse.
DI er imod den del af forslaget, der reserverer en bestemt del af budgettet til
inkludering af SMV’er,
fordi udgangspunktet bør være at støtte de bedste
projekter, og fordi en sådan budgetreservation principielt medfører ulige
deltagelsesvilkår for medlemslandenes industrier. Endvidere ønsker DI, at
Kommissionens monitorering og evaluering af den grænseoverskridende
handel på det indre forsvarsmark, herunder inkludering af SMV’er, gøres til
genstand for stor bevågenhed fra dansk side.
DI finder det problematisk, at forslaget lægger op til at udelukke virksom-
heder og institutioner, der ikke er ejet af EU-borgere eller lokaliseret i et
EU-land. En eventuel begrænsning kunne udvides til at gælde NATO-lande,
foreslår DI med særlig henvisning til mulighederne for amerikansk deltagel-
se.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes bred opbakning til programmet. Mange lande har udtalt
sig positivt om programmets formål og principper, men der har været frem-
sat
og forventes
divergerende holdninger til, hvordan ordningen bør
indrettes, og hvordan især den forsvarsstrategiske og til dels den erhvervs-
økonomiske nytte af EU-midlerne bedst kan realiseres.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter oprettelsen af programmet og den bagvedstående ambiti-
on om at forbedre vilkårene for forsvarsindustrien. Særligt vil regeringen
arbejde for, at programmet bliver en efterspørgselsdrevet, enkel og fleksibel
ordning uden unødige bindinger og administrative krav, så
SMV’er –
af
hvilke den danske forsvarsindustri langt overvejende udgøres
får fair og
lige adgang til at drage nytte af programmet.
For at øge afkastmulighederne på EU-midlerne støtter regeringen det fore-
slåede fokus, hvor der både kan ydes støtte til udvikling af nye produkter og
teknologier og til opgradering af eksisterende. Følgelig vil regeringen også
arbejde for, at opgradering bør omfatte forsvarsrelateret videreudvikling af
civile produkter og teknologier samt dual use. I forlængelse heraf og pga.
det generelt øgede behov for IT- og datasikkerhed finder regeringen det
7
kom (2017) 0294 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et program for udvikling af den europæiske forsvarsindustri
1777425_0008.png
vigtigt at sikre, at programmets genstandsfelt omfatter cyberforsvar, som
det er foreslået.
Ydermere lægger regeringen vægt på, at programmet forankres i Kommis-
sionen og ikke i Det Europæiske Forsvarsagentur, hvilket stemmer overens
med forslaget, og at programmet i testperioden finansieres via ompriorite-
ringer inden for EU’s budget og ikke foregriber de kommende forhandlin-
ger om EU's flerårige finansielle ramme. Regeringens nærmere holdning til
de enkelte dispositioner under omprioriteringen afventer yderligere oplys-
ninger fra Kommissionen. En eventuel permanent version af programmet
efter 2020 bør indgå i drøftelserne af den samlede
prioritering af EU’s ud-
gifter i næste flerårige finansielle ramme.
Det er derudover afgørende, at eventuelle finansielle bidrag fra EU-landene
uden
om EU’s budget behandles i fuld overensstemmelse med Stabilitets-
og Vækstpagten og eksisterende statistiske regler for engangsudgifter.
Generelt støtter regeringen Kommissionens indsats for at udvikle et åbent,
effektivt og transparent indre forsvarsmarked, der kan bidrage til Europas
strategiske autonomi. Samtidig er regeringen opmærksom på, at forsvarsin-
dustriel udvikling også fordrer deltagelse i globale værdikæder, og at den
europæiske industri ultimativt skal kunne konkurrere på globale markeder,
hvorfor indsatsen ikke bør forringe europæiske virksomheders samarbejds-
muligheder med partnere fra tredjelande, særligt NATO-allierede. Udvik-
lingen af EU’s forsvarsdimension bør
endvidere generelt ske i komplemen-
taritet med og uden unødvendig duplikation af NATO.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8