Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0344 Bilag 1
Offentligt
1795910_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. september 2017
Politikontoret
Martin Reinseth
2017-0094-0834
515713
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af,
hvilke medlemsstater der ligger inde med oplysninger om straffe-
domme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer
(tredjelandsstatsborgere) for at supplere og understøtte det europæi-
ske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS-TCN-sy-
stemet), og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011
KOM
(2017) 344 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Forslaget til forordning er omfattet af retsforbeholdet. Kommissionen
har den 29. juni 2017 fremsendt forslag til forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om oprettelse af et centralt system til
bestemmelse af, hvilke medlemsstater der ligger inde med oplysninger
om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse
personer (tredjelandsstatsborgere) for at supplere og understøtte det
europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS-
TCN-systemet), og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011.
Forordningsforslaget lægger op til at supplere Europa-Parlamentets
og Rådets forslag til direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse
2009/315/RIA for så vidt angår udveksling af oplysninger om tredje-
landsstatsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2017) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af, hvilke medlemsstater, der ligger inde med oplysninger om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer
strafferegistre (ECRIS), og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2009/316/RIA. Forordningsforslaget fokuserer på at oprette og regu-
lere et centralt ECRIS-TCN-system, mens direktivforslaget fra 2016
regulerer den decentraliserede udveksling af oplysninger om straffe-
domme afsagt over tredjelandsstatsborgere, der bør finde sted, efter
at det via ECRIS-TCN-systemet er fastslået, hvilken medlemsstat der
ligger inde med oplysninger om straffedomme. Danmark deltager i
dag i det eksisterende ECRIS-system, og forslaget vurderes ikke at få
betydning for Danmarks deltagelse heri. Danmark vil dog på grund af
sit retsforbehold ikke kunne benytte de nye muligheder, som forslaget
til forordning
og det tidligere forslag til direktiv
lægger op til at
give i forhold til at opnå kendskab til andre medlemsstaters straffe-
domme mod tredjelandsstatsborgere.
2. Baggrund
Det eksisterende europæiske informationssystem vedrørende straffe-
registre (ECRIS) er et elektronisk system til udveksling af oplysninger
om straffedomme afsagt i medlemsstaterne til brug for straffesager og
hvis det er tilladt efter national ret
til brug for andre formål. Syste-
met er baseret på Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA og Rådets
rammeafgørelse 2009/316/RIA.
ECRIS er baseret på, at der kan opnås fuldstændige oplysninger om
en EU-borgers tidligere straffedomme i den medlemsstat, hvori den
pågældende person er statsborger. Hvis en EU-borger dømmes for et
strafbart forhold i en anden medlemsstat, skal denne medlemsstat
(domsstaten) fremsende oplysninger og ajourføringer vedrørende
straffedomme til den medlemsstat, hvori den pågældende er statsbor-
ger. Statsborgerstaten skal lagre disse oplysninger og kan således efter
anmodning fremlægge udtømmende og ajourførte oplysninger om
egne statsborgeres tidligere straffedomme.
Det Europæiske Råd og Rådet har ved flere lejligheder understreget
behovet for at forbedre ECRIS, og Det Europæiske Råd har givet ud-
tryk for, at det haster med at forbedre relevant informationsudveksling
om f.eks. terroraktivitet, herunder navnlig udvidelsen af det europæi-
ske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS), til også
at omfatte tredjelandsstatsborgere.
2
kom (2017) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af, hvilke medlemsstater, der ligger inde med oplysninger om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer
Den 19. januar 2016 fremsendte Kommissionen et forslag til
direktiv
om ændring af ECRIS-rammeafgørelsen (2009/315/RIA) for så vidt
angår udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere, og om
ophævelse af den rammeafgørelse (2009/316/RIA), som fastsætter
tekniske krav til informationsudvekslingen mellem medlemsstaterne.
Formålet med direktivforslaget er at indføre et system, hvorved en
medlemsstat hurtigt og effektivt kan finde ud af, om andre medlems-
stater har registreret oplysninger om straffedomme vedrørende en gi-
ven tredjelandsstatsborger. Direktivforslaget er omfattet af retsforbe-
holdet. Direktivforslaget er fortsat genstand for forhandlinger i Rådet.
Den 29. juni 2017 fremsendte Kommissionen forslag til Europa-Par-
lamentets og Rådets
forordning
om oprettelse af et centralt system til
bestemmelse af, hvilke medlemsstater der ligger inde med oplysninger
om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse per-
soner (tredjelandsstatsborgere) for at supplere og understøtte det eu-
ropæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS-
TCN-systemet), og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011.
Forordningsforslaget supplerer direktivforslaget.
Forordningsforsla-
get fokuserer på at oprette og regulere et centralt ECRIS-TCN-system,
mens
direktivforslaget
fra 2016 regulerer den decentraliserede udveks-
ling af oplysninger om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsbor-
gere, der bør finde sted, efter at det via ECRIS-TCN-systemet er fast-
slået, hvilken medlemsstat der ligger inde med oplysninger om straf-
fedomme.
Retsgrundlaget for forslaget til forordning er
ligesom forslaget til
direktiv
artikel 82, stk. 1, litra d), i TEUF, og forslaget skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
Danmark deltager i dag i det eksisterende ECRIS-system, og hverken
det tidligere fremsatte direktivforslag eller det aktuelle forordnings-
3
kom (2017) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af, hvilke medlemsstater, der ligger inde med oplysninger om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer
forslag vurderes at få betydning for Danmarks deltagelse i det eksiste-
rende ECRIS-system, jf. artikel 2 i protokollen om Danmarks Stilling.
Danmark vil dog på grund af retsforbeholdet ikke kunne benytte de
nye muligheder, som forslaget lægger op til at give i forhold til at opnå
kendskab til andre medlemsstaters straffedomme mod tredjelands-
statsborgere.
3. Formål og indhold
Det er allerede i dag muligt at udveksle oplysninger om tredjelands-
statsborgeres strafbare forhold gennem ECRIS, men det forudsætter,
at der anmodes om oplysninger fra
alle
medlemsstater. I modsætning
hertil skal anmodninger vedrørende EU-statsborgere alene rettes til
statsborgerstaten. Generelle anmodninger om oplysninger om tredje-
landsstatsborgere pålægger alle medlemsstater en administrativ byrde,
herunder også de medlemsstater, der ikke har oplysninger om den på-
gældende tredjelandsstatsborger.
I praksis afholder medlemsstaterne sig derfor fra at anmode om oplys-
ninger om tredjelandsstatsborgere. Dette medfører, at medlemssta-
terne udelukkende tager hensyn til strafferetlige oplysninger, der er
registreret i deres nationale strafferegister.
På den baggrund er formålet med det tidligere fremsatte direktivfor-
slag og det aktuelle, supplerende forordningsforslag at indføre et sy-
stem, hvorved en medlemsstats centrale myndighed hurtigt og effek-
tivt kan finde ud af, om andre medlemsstater har lagret strafferetlige
oplysninger om en given tredjelandsstatsborger.
Det fremgår af forordningsforslaget, at forslaget fokuserer på at op-
rette og regulere et
centralt
ECRIS-TCN-system, mens direktivforsla-
get fra 2016 regulerer den
decentraliserede
udveksling af oplysninger
om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere, der bør finde
sted, efter at det via ECRIS-TCN-systemet er fastslået, hvilken med-
lemsstat der ligger inde med oplysninger om straffedomme.
Såfremt begge forslag vedtages, vil der eksistere to særskilte retlige
instrumenter, der regulerer både ECRIS og ECRIS-TCN-systemet: (1)
4
kom (2017) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af, hvilke medlemsstater, der ligger inde med oplysninger om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer
ECRIS-rammeafgørelsen 2009/315/RIA og Rådets afgørelse
2009/316/RIA som ændret ved direktivet og (2) ECRIS-TCN-forord-
ningen om oprettelse af det centraliserede ECRIS-TCN-system.
Formandsskabet (Estland) har på et arbejdsgruppemøde om ECRIS
den 18. juli 2017 tilkendegivet, at man arbejder hen imod at få forord-
ningsforslaget vedtaget inden udgangen af 2017, og at det forventes,
at systemet vil kunne være operationelt i 2019/2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningspro-
cedure (TEUF artikel 294) medlovgiver.
På mødet i Europa-Parlamentets LIBE-Udvalg den 30. maj 2016 ved-
tog udvalget sin betænkning til
direktivforslaget.
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt udtalelser fra Europa-Par-
lamentet om
forordningsforslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forordningsforslaget, at oprettelsen af et cen-
tralt system til udveksling af strafferegisteroplysninger om dømte
tredjelandsstatsborgere ikke kan sikres af medlemsstaterne, og at et
fælles system, der tager sigte på en standardiseret, hurtig, koordineret
og effektiv udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne, kræ-
ver fælles handling.
Det vurderes, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Rigspolitiet, som er ansvarlig for Kriminalregisteret, har med opret-
telsen af ECRIS DK som en selvstændig del af Kriminalregisteret si-
den den 27. april 2012 modtaget, opbevaret og videregivet oplysnin-
ger om straffedomme i overensstemmelse med rammeafgørelsen om
ECRIS.
5
kom (2017) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af, hvilke medlemsstater, der ligger inde med oplysninger om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer
1795910_0006.png
Denne behandling af oplysninger om straffedomme sker inden for
rammerne af de generelle regler i lov om behandling af personoplys-
ninger (persondataloven) og lov om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger (retshåndhævelsespersondataloven).
Behandling af oplysninger om straffedomme i Kriminalregisteret er i
øvrigt nærmere reguleret i supplerende bestemmelser i kriminalregi-
sterbekendtgørelsen, som er udstedt i medfør af persondatalovens §
32, stk. 5, og § 72.
Udenlandske afgørelser optages i Kriminalregisterets afgørelsesdel i
medfør af retningslinjerne i kriminalregisterbekendtgørelsens bilag 1,
hvoraf det bl.a. fremgår, at afgørelser truffet i de nordiske lande og i
lande, der er medlem af Europarådet, vedrørende udenlandske stats-
borgere, der på gerningstidspunktet har fast bopæl i Danmark, optages
efter samme retningslinjer som danske afgørelser, såfremt Kriminal-
registeret får underretning derom.
Afgørelser truffet i andre lande optages i de nævnte tilfælde, hvis de
af Rigspolitichefen efter procesmåden og strafudmålingen skønnes at
kunne sidestilles med danske afgørelser.
Videregivelse af oplysninger til offentlige myndigheder, herunder
udenlandske myndigheder, er reguleret i kriminalregisterbekendtgø-
relsens kapitel 6. Efter begæring udsteder Rigspolitiet fuldstændige
udskrifter af Kriminalregisteret om bestemte personer til udenlandsk
politi, anklagemyndighed og domstole i de nordiske lande eller i
lande, der er medlemmer af Europarådet, til brug for offentlige straf-
fesager i udlandet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser
Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF artikel 82, der er om-
fattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i for-
ordningsforslaget, som ikke vil være bindende for eller finde anven-
delse i Danmark. Forslaget har derfor ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser, ligesom forslaget ikke har statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
6
kom (2017) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af, hvilke medlemsstater, der ligger inde med oplysninger om straffedomme afsagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer
1795910_0007.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget sendes efter planen i høring ultimo september hos Østre
Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Amnesty
International, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af offentlige anklagere, Institut for Menneske-
rettigheder, Justitia, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politifor-
bundet i Danmark, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet.
Høringsfristen fastsættes til 4 uger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhand-
lingssituationen
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningsforslaget
har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om
direktiv-
forslaget.
7