Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0352 Bilag 1
Offentligt
1792014_0001.png
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-
Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
og om ændring af forordning (EF) nr. 1987/2006 og Rådets afgørelse
2007/533/RIA og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011
KOM(2017) 352 endelig
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Dele af forslaget udgør dog en udbyg-
ning af Schengen-reglerne,
1
mens andre dele af forslaget er omfattet af
Danmarks parallelaftale vedrørende Dublin- og Eurodac-samarbejdet.
2
En-
kelte dele af forslaget vil ikke være bindende for Danmark og ikke finde
anvendelse i Danmark.
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 29. juni 2017 forslag til forordning vedrørende
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-
Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-
LISA). Den gældende forordning om oprettelse af agenturet fra 2011 ophæ-
ves. Med forslaget tages der højde for de anbefalede lovgivningsmæssige
ændringer, der fremgår af Kommissionens rapport af 29. juni 2017 om drift
af eu-LISA. Formålet med forslaget er bl.a. at forbedre den måde, agenturet
fungerer på, og at styrke dets rolle for at sikre, at det med sit mandat kan
klare de nuværende udfordringer på EU-plan inden for området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed. Med forslaget tages der endvidere højde for, at
agenturet vil få til opgave at varetage nye systemer og skal bidrage til at
sikre udviklingen af interoperabilitet mellem de store IT-systemer, såfremt
der vedtages lovgivning herom. Det foreslås, at eu-LISA huser og forvalter
fælles tekniske løsninger med henblik på gennemførelsen af decentralisere-
de systemer for interesserede medlemsstater. Forslaget er omfattet af rets-
forbeholdet. Dele af forslaget udgør dog en udbygning af Schengen-
reglerne, hvorfor Danmark, senest seks måneder efter vedtagelsen skal til-
1 Dele af forslaget til forordningen er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-
traktaten, finder derfor anvendelse på disse dele, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og ikke finder anven-
delse i Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder efter
vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel
4 (”opt-in”).
2 Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden EU-medlemsstat, og om
"Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublinkonventionen (EUT L 66 af 8.3.2006, s. 38. ).
Parallelaftalen giver Danmark ret til fortsat at være tilsluttet forordningen med ændringer på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark
inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om at gennemføre ændringerne i national lovgivning, jf. parallelafta-
lens artikel 3, stk. 2.
30. august 2017
Internationalt
udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Web
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 10998
269068
Side
1/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
kendegive, om Danmark vil gennemgøre de dele af forordningen i dansk ret.
Andre dele af forslaget er omfattet af Danmarks parallelaftale vedrørende
Dublin- og Eurodac-samarbejdet, og enkelte dele af forslaget vil ikke være
bindende for Danmark eller finde anvendelse i Danmark. Nærhedsprincip-
pet vurderes overholdt. Hvis Danmark vælger at tilslutte sig forordningen,
vurderes det at have visse statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes
ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 352 endelig af 29. juni 2017 fremsendt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning vedrørende Det Euro-
pæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer in-
den for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA), og om
ændring af forordning (EF) nr. 1987/2006 (SIS II) og Rådets afgørelse
2007/533/RIA (SIS II) og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011.
Forslaget er sendt til Rådet den 26. juli 2017 i dansk sprogversion.
Retsgrundlaget for forslaget til forordning er traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmådes (TEUF) artikel 74, om passende foranstaltninger til
at fremme og styrke det administrative samarbejde mellem nationale myn-
digheder og Kommissionen, og TEUF artikel 77, stk. 2, litra a) og b), om
henholdsvis den fælles politik for visa og andre tilladelser til kortvarigt op-
hold og personkontrol ved passage af de ydre grænser. Forslaget er endvide-
re fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra e), om kriterier og
procedurer til bestemmelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for be-
handlingen af en ansøgning om asyl eller subsidiær beskyttelse, TEUF arti-
kel 79, stk. 2, litra c), om ulovlig indvandring og ulovligt ophold, herunder
udsendelse og repatriering af personer med ulovligt ophold, TEUF artikel
82, stk. 1, litra d), om at fremme samarbejdet mellem judicielle eller tilsva-
rende myndigheder i medlemsstaterne i forbindelse med strafforfølgning og
fuldbyrdelse af afgørelser, TEUF artikel 85, stk. 1, om Eurojusts opgaver,
TEUF artikel 87, stk. 2, litra a), om indsamling, opbevaring, behandling,
analyse og udveksling af relevante oplysninger til retshåndhævelsesformål
og TEUF artikel 88, stk. 2, om Europa-Parlamentet og Rådets kompetence
til at fastlægge Europols struktur, funktionsmåde, indsatsområde og opga-
ver.
De foranstaltninger, der er omhandlet i artikel 77, stk. 2, litra a) og b), arti-
kel 78, stk. 2, litra e), artikel 79, stk. 2, litra c), artikel 82, stk. 1, litra d), og
artikel 87, stk. 2, litra a), i TEUF skal vedtages efter den almindelige lov-
givningsprocedure i TEUF artikel 294. Den almindelige lovgivningsproce-
dure finder derfor anvendelse på vedtagelsen af forordningen som et samlet
hele. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Da nærværende forslag, i det omfang det vedrører anden generation af
Schengeninformationssystemet (SIS), Visuminformationssystemet (VIS),
samt de evt. kommende systemer, Ind- og udrejsesystemet (EES) og EU-
systemet vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), udbygger
Side
2/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
1792014_0003.png
Schengenreglerne, skal Danmark, i henhold til artikel 4 i protokol nr. 22 om
Danmarks stilling, inden seks måneder efter forordningens vedtagelse, be-
slutte, om man vil gennemføre disse dele af forordningen i dansk ret.
I henhold til artikel 3 i Danmarks parallelaftale om Dublin- og Eurodac-
samarbejdet skal Danmark meddele Kommissionen, om Danmark vil gen-
nemføre indholdet af forordningen i dansk ret for så vidt angår Eurodac og
Dublinsystemet.
For så vidt angår ECRIS-TCN-systemet, deltager Danmark ikke i vedtagel-
sen af forordningen, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark, jf. artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling. Kommis-
sionen har fremsat forslag om ECRIS-TCN den 29. juni 2017,der er et cen-
traliseret system via hvilket der kan fremsøges medlemsstater, der ligger
inde med strafferetlige oplysninger om tredjelandsstatsborgere og statsløse
personer.
Forslaget bygger hovedsageligt på følgende:
- Kommissionens evaluering af eu-LISA af 29. juni 2017
3
, som er ba-
seret på anbefalinger fra bl.a. en ekstern evaluering udarbejdet af
Ernst & Young,
- Kommissionens meddelelse af 6. april 2016 om stærkere og mere in-
telligente informationssystemer for grænser og sikkerhed
4
,
- Slutrapporten af 11. maj 2017 fra Ekspertgruppen på Højt Niveau
vedrørende Informationssystemer og Interoperabilitet
5
,
- De anbefalede ændringer fra agenturets bestyrelse af 27. februar
2017,
- Kommissionens syvende statusrapport af 16. maj 2017 om indførel-
sen af en effektiv og ægte sikkerhedsunion
6
, og
- principperne i den fælles erklæring af 19. juli 2012 fra Europa-
Parlamentet, Rådet og Europa-Kommissionen om decentraliserede
agenturer (herefter
”den
fælles tilgang”).
Konklusionen i den eksterne evaluering udarbejdet af Ernst & Young er, at
eu-LISA effektivt sikrer den operationelle styring af store IT-systemer og
andre opgaver, der pålægges agenturet, men at det er nødvendigt at foretage
en række ændringer som følge af den politiske, juridiske og faktiske udvik-
ling.
Forordningen om eu-LISA blev vedtaget i 2011
7
og er ændret i 2015 for at
tage hensyn til de ændringer, der blev foretaget i den omarbejdede forord-
3
4
KOM(2017) 346 af 29. juni 2017.
KOM(2016) 205 af 06. april 2016.
5
Ref. Ares(2017)2412067 - 11/05/2017.
6
KOM(2017) 261 af 16. maj 2017.
7
Forordning (EU) nr. 1077/2011.
Side
3/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
1792014_0004.png
ning om Eurodac.
8
Eu-LISA består af en bestyrelse, en administrerende di-
rektør og rådgivende grupper for hvert af de systemer, agenturet forvalter.
Eu-LISA er på nuværende tidspunkt ansvarligt for den operationelle forvalt-
ning på centralt plan af SIS II, VIS og Eurodac. Eu-LISA kan også få over-
draget ansvaret for udviklingen og den operationelle forvaltning af andre
store IT-systemer inden for området med frihed sikkerhed og retfærdighed,
hvis der fastsættes bestemmelser herom i de relevante lovgivningsmæssige
retsakter.
Eu-LISA begyndte at udføre sine primære opgaver den 1. december 2012 og
har drevet VIS siden 1. december 2012, SIS II siden maj 2013 og Eurodac
siden juni 2013. Agenturets hjemsted er Tallinn, og systemerne drives fra
det tekniske anlæg i Strasbourg. Backupanlægget er placeret i Sankt Johann
im Pongau.
3. Formål og indhold
Med forslaget tilpasses eu-LISA-forordningen til de anbefalede lovgiv-
ningsmæssige ændringer, der fremgår af Kommissionens evaluering. For-
målet er at forbedre den måde, agenturet fungerer på, herunder øge og styrke
dets rolle for at sikre, at det med sit mandat kan klare de nuværende udfor-
dringer på EU-plan inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed.
Forslaget tager også sigte på at sikre, at forordningen er tilpasset udviklin-
gen i politikken, lovgivningen og de faktiske forhold, herunder navnlig at
agenturet vil få til opgave at varetage nye systemer og at bidrage til udvik-
lingen af interoperabiliteten mellem store IT-systemer, såfremt der opnås
enighed herom. Der tages desuden hensyn til de anbefalede ændringer fra
agenturets bestyrelse, og det mulige behov for, at eu-LISA huser og forval-
ter fælles tekniske løsninger med henblik på gennemførelsen af decentralise-
rede systemer for interesserede medlemsstater, jf. punkt F nedenfor.
Agenturets centrale funktion er og skal fortsat være at sikre den operationel-
le forvaltning af store IT-systemer på området med frihed, sikkerhed og ret-
færdighed og at forberede, udvikle og forvalte nye systemer, når det følger
af de relevante lovgivningsmæssige retsakter, der har hjemmel i TEUF, af-
snit V, artikel 69-89, der omhandler samarbejdet vedrørende frihed, sikker-
hed og retfærdighed.
Forslagets centrale elementer gennemgås nedenfor:
- A. Nye systemer
- B. Datakvalitet
- C. Interoperabilitet
- D. Rådgivning og ad hoc støtte
- E. Kommunikationsinfrastruktur
- F. Delegationsaftaler vedrørende IT-systemer
8
Forordning (EU) nr. 603/2013.
Side
4/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
1792014_0005.png
-
-
-
-
-
-
-
G. Forskning
H. Pilotprojekter
I. Back-up
J. ledelse
K. samarbejde
L. Ændring af artiklen om evaluering
M. Tilpasning af budgetbestemmelserne til delegeret forordning
(EU) 1271/2013
A. Nye systemer
Det foreslås, at den eksisterende systemportefølje i eu-LISA udvides, såle-
des at den vil inkludere forberedelsen, udviklingen og håndteringen af EES
9
,
DubliNet
10
, ETIAS
11
, det automatiserede system til registrering, monitore-
ring og mekanismen til fordeling af ansøgninger om international beskyttel-
se
12
og ECRIS-TCN
13
. Det er en forudsætning, at de relevante lovgivnings-
mæssige retsakter bliver vedtaget.
Herudover foreslås det, at agenturet kan få ansvar for forberedelsen, udvik-
lingen og/eller den operationelle forvaltning af yderligere store IT-systemer.
Det bemærkes, at der med forslaget lægges op til, at der oprettes rådgivende
grupper for EES/ETIAS og ECRIS-TCN-systemet
14
. De rådgivende grupper
skal yde ekspertise til bestyrelsen. På nuværende tidspunkt er der lignende
rådgivende grupper for SIS II, VIS og Eurodac. Danmark udpeger
som i
dag
et medlem af en rådgivende gruppe vedrørende et stort IT-system,
såfremt Danmark beslutter at gennemføre den lovgivningsmæssige retsakt
af det pågældende system i dansk ret. Om Danmarks fremtidige rolle i be-
styrelsen se pkt. J nedenfor.
B. Datakvalitet
Forslaget giver eu-LISA ansvaret for at oprette mekanismer for automatisk
datakvalitetskontrol og fælles datakvalitetsindikatorer og udviklingen af et
centralt register for rapportering og statistik. Tanken er, at der kan etableres
et ”datalager”,
der kan analysere anonymiserede oplysninger, der er udtruk-
ket af de relevante systemer til statistik- og rapporteringsformål og uddan-
nelsesmoduler om datakvalitet for det personale, der er ansvarligt for at ind-
læse oplysningerne i systemerne på nationalt plan. Formålet med datakon-
trollen er, at de centrale systemer automatisk finder tydeligt ukorrekte eller
9
Forslaget om ind- og udrejsesystemet (EES) blev fremsat den 6. april 2016. Forslaget er ikke ende-
ligt vedtaget.
10
DubliNet indgik som en del af omarbejdningen af Eurodac-forordningen og er betinget af, at dette
forslag vedtages. Systemet blev en del af eu-LISAs opgaver ved serviceleveranceaftale af 31. juli
2014 mellem eu-LISA
og EU’s generaldirektorat for indre
anliggender.
11
Forslaget om ETIAS blev fremsat den 16. november 2017. Forslaget er ikke endeligt vedtaget.
12
Forslaget til omarbejdningen af Dublin-forordningen blev fremsat den 4. maj 2016. Forslaget er
ikke endeligt vedtaget.
13
Forslaget om ECRIS-TCN blev fremsat den 29. juni 2017. Forslaget er ikke endeligt vedtaget
14
Forudsat at de relevante lovgivningstiltag bliver endelig vedtaget.
Side
5/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
1792014_0006.png
inkonsekvente oplysninger, så den relevante medlemsstat kan kontrollere
dem og foretage de nødvendige rettelser.
Det bemærkes, at oprettelsen af
”datalageret” vil kræve
vedtagelse af speci-
fikke ændringer i retsakterne for de eksisterende systemer, eller at det ved-
tages i nye tiltag.
C. Interoperabilitet
Med forslaget får agenturet ansvar for udvikling af de nødvendige foran-
staltninger for at muliggøre interoperabilitet mellem alle centraliserede EU-
informationssystemer vedrørende sikkerhed, grænseforvaltning og migrati-
onsstyring. Dette gøres med henblik på fremadrettet at sikre:
at der kan søges i systemerne samtidigt via en europæisk søgeportal,
for derved at udnytte de eksisterende informationssystemer bedre
at systemerne anvender en fælles biometrisk matchtjeneste, der gør
det muligt at søge på tværs af forskellige informationssystemer med
biometriske data
at systemerne har et fælles register med alfanumeriske identitetsop-
lysninger, der anvendes til at undersøge, om en person er registreret
med forskellige identiteter i forskellige databaser
Udviklingen af de nævnte foranstaltninger forudsætter, at de relevante lov-
givningsmæssige retsakter vedtages.
D. Rådgivning og ad hoc støtte
Med forslaget kan medlemsstaterne anmode agenturet om rådgivning i for-
hold til de nationale systemers tilkobling til de centrale systemer, ligesom
agenturet skal kunne yde ad-hoc-støtte, når ekstraordinære behov på sikker-
heds- eller migrationsområdet gør dette nødvendigt. Hvis en medlemsstat
står over for særlige og uforholdsmæssigt store migrationsudfordringer ved
sine ydre grænser, vil medlemsstaterne kunne regne med teknisk og operativ
forstærkning fra agenturet. Anmodninger om ad hoc-støtte indgives til
Kommissionen, som videresender dem til agenturet.
Agenturet skal desuden på anmodning rådgive og yde støtte til Kommissio-
nen ved tekniske spørgsmål angående eksisterende og nye IT-systemer, her-
under foretage tekniske undersøgelser og testaktiviteter for at undersøge den
tekniske gennemførlighed af nye tiltag.
E. Kommunikationsinfrastruktur
Det foreslås, at agenturet overtager Kommissionens opgaver vedrørende
kommunikationsinfrastrukturen mellem det centrale system og den ensarte-
de grænseflade i hver medlemsstat. Kommunikationsinfrastrukturen gør det
muligt at koble det centrale SIS-system og det centrale VIS-system til de
nationale infrastrukturer i medlemsstaterne. Der vil ikke ske overdragelse af
nogle af de systemer, der anvender EuroDomain, hvilket på nuværende tids-
punkt kun er Eurodac.
Side
6/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
1792014_0007.png
Kommunikationsinfrastrukturen skal styres og kontrolleres med henblik på
at beskytte den mod trusler og garantere sikkerheden for de store IT-
systemer og de oplysninger, der udveksles gennem kommunikationsinfra-
strukturen.
F. Delegationsaftaler vedrørende IT-systemer
Når en gruppe af mindst seks medlemsstater ønsker en centraliseret IT-
løsning for bedre at kunne opfylde tekniske aspekter af EU-forpligtelser,
skal agenturet kunne pålægges opgaven at varetage udviklingen, forvaltnin-
gen og/eller at huse den fælles IT-løsning. En sådan løsning forudsætter, at
der indgås en delegationsaftale mellem de interesserede medlemsstater og
agenturet. I delegationsaftalen fastsættes de nærmere betingelser for samar-
bejdet, herunder finansieringen, der forestås af de involverede medlemssta-
ter.
En sådan delegationsaftale kan indgås, når den er forhåndsgodkendt af
Kommissionen, og agenturets bestyrelse har truffet beslutning herom. I så
fald overdrager de berørte medlemsstater agenturet disse opgaver ved en
delegationsaftale, der indeholder betingelserne for delegeringen og fastsæt-
ter, hvordan alle relevante omkostninger skal beregnes, og hvilken fakture-
ringsmetode der skal anvendes.
G. Forskning
Kommissionen vil øge omfanget af agenturets arbejdsopgaver i forhold til
forskning, så agenturet kan agere proaktivt og foreslå relevante og nødven-
dige tekniske ændringer af de IT-systemer, det har ansvaret for, herunder
navnlig implementeringen af de dele af rammeprogrammet for forskning og
innovation
15
, der vedrører IT-systemer inden for området med frihed, sik-
kerhed og retfærdighed.
H. Pilotprojekter
Med forslaget udvides omfanget af de pilotprojekter, der kan overdrages fra
Kommissionen til agenturet. Kommissionens overdragelse af pilotprojekter
skal ske ved specifik og præcis anmodning herom og forudsætter, at besty-
relsen træffer beslutning om udførelsen.
Agenturet vil endvidere kunne planlægge og gennemføre testaktiviteter,
efter at bestyrelsen har truffet beslutning herom.
I. Backup
Kommissionen foreslår at udvide muligheden for at benytte backupanlægget
i Sankt Johann im Pongau til aktiv drift af store IT-systemer, forudsat at det
også kan sikre driften i tilfælde af systemsvigt.
Forslag til forordning om Horisont 2020
rammeprogram for forskning og innovation (2014-
2020) KOM (2011) 0809.
15
Side
7/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
1792014_0008.png
J. Ledelse
Bestyrelsens opgaver specificeres, så de afspejler dens ansvar for at udstikke
de generelle retningslinjer for agenturets aktiviteter og sikre agenturets
overensstemmelse med den fælles tilgang
16
. I overensstemmelse med den
nye finansforordning
17
og rammefinansforordning
18
forpligtes bestyrelsen
desuden til hvert år inden udgangen af august måned at vedtage en foreløbig
rapport om de fremskridt, agenturet har gjort med de planlagte aktiviteter.
Endeligt ændres bestyrelsens mandat som følge af, at agenturet overdrages
supplerende systemer.
Det foreslås endvidere, at bestyrelsesformandens embedsperiode øges fra to
til fire år med mulighed for forlængelse én gang.
Det foreslås, at Danmark
som i dag
skal have stemmeret i agenturets
bestyrelse i forbindelse med et stort IT-system, hvis Danmark beslutter at
gennemføre den lovgivningsmæssige retsakt om det pågældende system i
dansk ret.
Den administrerende direktørs maksimale embedsperiode foreslås samtidigt
øget fra tre til fem år.
K. Samarbejde
Med forslaget tydeliggøres samarbejdet med EU’s
institutioner, råd, konto-
rer og agenturer i særdeleshed de, der er beskæftiget inden for området med
sikkerhed, frihed og retfærdighed.
L. Ændring af artiklen om evaluering
Kommissionens evaluering af 29. juni 2017 er foranstaltet med hjemmel i
den nugældende eu-LISA-forordning, der tilsiger, at evalueringen gennem-
går, hvordan og i hvilket omfang agenturet faktisk bidrager til den operatio-
nelle forvaltning af store it-systemer inden for området med frihed, sikker-
hed og retfærdighed og varetager de opgaver, der er fastlagt i forordningen.
I forslaget tydeliggøres, at Kommissionen vil vurdere agenturets arbejde og
aflægge rapport til Europa-Parlamentet, Rådet og bestyrelsen om resultater-
ne af evalueringen. Endvidere lægges der op til, at Kommissionens evalue-
ring fremover skal foranstaltes hvert femte år frem for hvert fjerde.
M. Tilpasning af budgetbestemmelserne til delegeret forordning (EU)
1271/2013
16
Principperne i den fælles erklæring af 19. juli 2012 fra Europa-Parlamentet, Rådet og Europa-
Kommissionen om decentraliserede agenturer
(”den fælles tilgang”).
Forordning (EU) nr. 966/2012.
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1271/2013 af 30. september 2013.
Side
8/10
17
18
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
1792014_0009.png
Der foreslås en tilpasning af budgetbestemmelserne, så de bringes i overens-
stemmelse med de retningslinjer, der er fastsat i rammefinansforordnin-
gen
19
, der fastsætter de finansielle standarder for EU-organer.
4. Europa Parlamentets-udtalelser
Foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører om nærhedsprincippet, at formålet med forslaget er
at bekræfte overdragelsen af den operationelle forvaltning af det centrale
SIS, det centrale VIS, de nationale infrastrukturer, det centrale Eurodac,
deres kommunikationsinfrastrukturer samt andre systemer og nye supple-
rende opgaver til eu-LISA.
Kommissionen anfører, at disse mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne, men bedre kan opnås på EU-plan.
Nærhedsprincippet vurderes overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ej relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Det foreslås, at agenturet vil råde over et selvstændigt budget, der finansie-
res over Den Europæiske Unions almindelige budget. Agenturet vil blive
tilført
yderligere
78,354 mio. EUR i perioden 2018-2020. Danmarks finan-
sieringsandel udgør ca. 2 pct. af EU’s budget,
svarende til knap 12 mio.kr.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke umiddelbart i sig selv at have konsekvenser for nationale
it-systemer eller nationale dele af de fælles EU-it systemer. Forslaget vurderes ikke
umiddelbart i sig selv at påvirke beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen er forelagt for Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
den 31. august 2017.
9.
Generelle
forventninger
ger/forhandlingssituationen
til
andre
landes
holdnin-
19
Delegeret forordning (EU) nr. 1271/2013.
Side
9/10
kom (2017) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om øvrige medlemssta-
ters holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig overordnet positivt til forslaget, da det umiddelbart
vurderes, at det er hensigtsmæssigt:
at agenturet får øget og styrket sit mandat, således at det kan håndtere de
nuværende udfordringer på EU-plan inden for området frihed, sikkerhed
og retfærdighed,
at agenturet kan håndtere den operationelle forvaltning af fremtidige
systemer, som er nødvendige for at beskytte Schengenområdet og græn-
seforvaltning samt gennemførelse af asyl- og visumpolitiker, samt
at agenturet kan bidrage til udviklingen af interoperabilitet mellem store
IT-systemer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
10/10