Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-
Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
og om ændring af forordning (EF) nr. 1987/2006 og Rådets afgørelse
2007/533/RIA og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011
KOM(2017) 352 endelig
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Dele af forslaget udgør dog en udbyg-
ning af Schengen-reglerne,
1
mens andre dele af forslaget er omfattet af
Danmarks parallelaftale vedrørende Dublin- og Eurodac-samarbejdet.
2
En-
kelte dele af forslaget vil ikke være bindende for Danmark og ikke finde
anvendelse i Danmark.
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 29. juni 2017 forslag til forordning vedrørende
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-
Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-
LISA). Den gældende forordning om oprettelse af agenturet fra 2011 ophæ-
ves. Med forslaget tages der højde for de anbefalede lovgivningsmæssige
ændringer, der fremgår af Kommissionens rapport af 29. juni 2017 om drift
af eu-LISA. Formålet med forslaget er bl.a. at forbedre den måde, agenturet
fungerer på, og at styrke dets rolle for at sikre, at det med sit mandat kan
klare de nuværende udfordringer på EU-plan inden for området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed. Med forslaget tages der endvidere højde for, at
agenturet vil få til opgave at varetage nye systemer og skal bidrage til at
sikre udviklingen af interoperabilitet mellem de store IT-systemer, såfremt
der vedtages lovgivning herom. Det foreslås, at eu-LISA huser og forvalter
fælles tekniske løsninger med henblik på gennemførelsen af decentralisere-
de systemer for interesserede medlemsstater. Forslaget er omfattet af rets-
forbeholdet. Dele af forslaget udgør dog en udbygning af Schengen-
reglerne, hvorfor Danmark, senest seks måneder efter vedtagelsen skal til-
1 Dele af forslaget til forordningen er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-
traktaten, finder derfor anvendelse på disse dele, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og ikke finder anven-
delse i Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder efter
vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel
4 (”opt-in”).
2 Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden EU-medlemsstat, og om
"Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublinkonventionen (EUT L 66 af 8.3.2006, s. 38. ).
Parallelaftalen giver Danmark ret til fortsat at være tilsluttet forordningen med ændringer på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark
inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om at gennemføre ændringerne i national lovgivning, jf. parallelafta-
lens artikel 3, stk. 2.
30. august 2017
Internationalt
udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Web
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 10998
269068
Side
1/10