Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0289
Offentligt
1680303_0001.png
Folketingets Lovsekretariat Europaudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 3 ad KOM (2016) 0289 stillet af udvalget den
29. september 2016 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
I regeringens samlenotat om Kommissionens forslag om geoblokering
(KOM (2016) 0289) fremgår det, at forslaget kan ”resultere i et mindre
provenu til den danske statskasse samt andre medlemsstater med et rela-
tivt højt afgiftstryk”. Ministeren bedes på den baggrund fremlægge en
vurdering af, hvad forslaget kan komme til at koste den danske statskasse
i form af mindre afgiftsprovenu - såvel på kort som på lang sigt. Spørgs-
målet stilles som opfølgning på ministerens forelæggelse for Europaud-
valget den 23. september 2016.
Svar:
Kommissionens forslag til forordning om geoblocking ændrer ikke på
momsreglerne. Men bestemmelserne i forslaget om salgspligt uden leve-
ringspligt aktualiserer problemstillingen om, at der ikke skal betales
dansk moms af varer købt i udlandet, som ikke leveres af sælgeren til
Danmark.
Geoblocking-forslaget ændrer isoleret set ikke på den mulighed, der alle-
rede er til stede for at udnytte, at EU-medlemslandene har forskellige
moms- og afgiftssatser. Forslaget forventes dog at skabe øget legitimitet
ift. brug af en forretningsmodel, hvor der anvendes en selvstændig fragt-
fører i forbindelse med grænseoverskridende levering af varer.
De provenumæssige konsekvenser af forslaget afhænger af, hvorvidt for-
slaget medfører en stigning i e-handlen på tværs af lande med leverings-
sted i salgslandet. For Danmark vil en sådan stigning alt andet lige trække
i retning af et reduceret provenu, idet Danmark har et højere moms- og
afgiftstryk end de fleste øvrige EU-lande. Størrelsen af mindreprovenuet
vil afhænge af, hvor udbredt denne handelsform bliver.
Der findes ikke en opgørelse over omfanget af danskeres e-handel med
varer fra andre EU lande uden levering i Danmark, da leveringsstedet i
disse tilfælde vedrører salgslandet og ikke registreres i Danmark. Det er
derfor ikke muligt at opgøre omfanget af denne handelsform, og ej heller i
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
kom (2016) 0289 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om hvad forslaget om geoblokering kan komme til at koste den danske statskasse i form af mindre afgiftsprovenu - såvel på kort som på lang sigt, til erhvervs- og vækstministeren, kopi til udenrigsministeren
1680303_0002.png
2/2
hvilken grad den vil blive påvirket af forslaget om begrænsning af geo-
blocking.
Et eksempel på de mulige konsekvenser af en stigning i e-handlen uden
levering kan med væsentlig usikkerhed opgøres på baggrund af skøn for
den samlede e-handel i udlandet.
1
Såfremt det antages, at den samlede
danske e-handel i andre EU lande ikke ændres som følge af forslaget, men
at e-handlen uden levering stiger til at udgøre 1 pct. mere af den samlede
danske e-handel i EU end tilfældet er i dag, kan mindreprovenuet for
moms skønnes at udgøre ca. 20-30 mio. kr. Under disse antagelser vil
mindreprovenuet stige med 20-30 mio. kr. for hvert procentpoint denne
handelsform stiger ud af den samlede e-handel i andre EU-lande. Mindre-
provenuet knytter sig til, at der alternativt ville være købt varer for et til-
svarende beløb i Danmark eller ved e-handel i et andet EU land med leve-
ring til Danmark, hvor der i begge tilfælde skulle afregnes moms i for-
brugslandet, dvs. Danmark.
Det bemærkes, at når der foretages et køb i et andet EU-land, herunder
køb uden levering til Danmark, og den erhvervsdrivende ikke har rettet
sin virksomhed mod Danmark, er den danske forbruger dækket af forbru-
gerreglerne i det land, hvor den erhvervsdrivende har sit sædvanlige op-
holdssted. Forbrugeren accepterer altså ved e-handel med leveringssted i
salgslandet at kunne være stillet dårligere, end hvis vedkommende havde
købt en vare hos en erhvervsdrivende, som har rettet sin virksomhed mod
Danmark
Regeringen er kritisk over for, at forslaget kan åbne yderligere op for, at
afgiftsprovenuet reduceres i medlemsstater med relativt højere afgiftstryk.
Regeringen lægger derfor vægt på, at forslaget ikke giver mulighed for
yderligere brug af forretningsmodeller, hvor der systematisk drages fordel
af medlemsstaternes forskellige afgifts- og momssatser.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
1
Skøn baseret på Foreningen af Danske Internethandlende (FDIH) og Dansk Erhvervs opgørelse
af danskernes samlede udenlandske e-handel i 2015 samt FDIHs opgørelse over e-handlen i udlan-
det fordelt på lande i 2015. Dansk Erhverv vurderer, at danskernes e-handel i udlandet udgjorde
ca. 23 mia. kr. i 2015, mens FDIH vurderer, at den udgjorde ca. 27 mia. kr. Knap halvdelen af
handlerne kan på baggrund af FDIHs opgørelse skønnes at vedrøre handel fra andre EU-lande,
dvs. skønsmæssigt 12-14 mia. kr.