I sit høringssvar angående revision af Passagerregistreringsdirektivet skriver Rederiforeningerne, at de ”har svært ved at se værdien i, at passagerantallet skal indrapporteres til National Single Window/SafeSeaNet, det såkaldte digitaliseringspotentiale. Rederierne har allerede investeret i systemer til registrering af passagerne. Endelig er det også værd at nævne, at rederierne ikke umiddelbart har de bedste erfaringer med National Single Window, så det kan være svært at se dette som en administrativ lettelse for rederierne”. Skal ovenstående forstås sådan, at rederierne ikke længere kan benytte de systemer, der har investeret i, til at registrere passagerer? I bekræftende fald, mener ministeren, at det reviderede direktiv udfrier et digitaliseringspotentiale hos danske rederier? Spørgsmålet stilles som opfølgning på erhvervs- og vækstministerens forelæggelse for Europaudvalget den 25. november 2016.
Dato: 05-12-2016
Status: Endeligt besvaret
Emne:
transportpolitik