Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 1 (KOM (2016) 0371) stillet af udvalget den
30. november 2016 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
33 12 37 78
I forlængelse af erhvervs- og vækstministerens forelæggelse i Europaud-
valgt den 25. november 2016 af rådsmøde (transport, telekommunikation
og energi – transport og telekommunikationsdelen) den 1.-2. december
2016 vedr. inspektionsdirektivet bedes ministeren redegøre for, hvorfor
de hidtidige krav til inspektion af RO/RO-færger og HSC’er (højha-
stighedsskibe) ikke længere er tidssvarende. Ministeren bedes i denne
forbindelse redegøre for, om det er fordi de hidtidige krav ikke er risiko-
baserede.
Fax
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Lige siden det oprindelige direktiv blev vedtaget i 1999 har der, ud over
kravet om en inspektion inden de omfattede skibe går i drift, været fast-
lagt halvårlige inspektioner af RO/RO-passagerskibe og højhastigheds-
passagerskibe.
Siden da har der imidlertid været en udvikling i de øvrige krav til tilsyn
med de omfattede skibe, og bl.a. er ILO-konvention om søfarendes ar-
bejdsvilkår kommet til. Der har derfor udviklet sig et overlap mellem
indholdet af de forskellige syn og inspektioner, der skal udføres på de
omfattede skibe, hvorfor kravene kan forenkles for derved at mindske de
administrative byrder for skibene og administrationerne, uden at der bli-
ver gået på kompromis med sikkerheden.
Frekvens og indhold af inspektionerne er således stadig styret af samme
håndfaste tilgang til risiko for de omfattede skibe som før ændringen,
men der opnås en væsentlig forenkling ved at kombinere flagstatssynet
med den ene af inspektionerne, hvor disse er tidsmæssigt sammenfalden-
de. Denne kombination er selvsagt ikke mulig for skibe, der fører et flag
fra tredjeland.
At RO/RO-passagerskibe og højhastighedspassagerskibe nu bliver omfat-
tet af havnestatskontroldirektivets såkaldte ”risikobaserede tilgang” bety-