Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0371
Offentligt
1707655_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 2 (KOM (2016) 0371) stillet af udvalget den
30. november 2016 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
33 12 37 78
I forbindelse med erhvervs- og vækstministerens forelæggelse i Euro-
paudvalget den 25. november 2016 af rådsmøde (transport, telekommu-
nikation og energi – transport og telekommunikationsdelen) den 1.-2.
december 2016 vedr. inspektionsdirektivet fremgik det, at havnestatskon-
trollen er risikobaseret, dvs. fokus er rettet mod ”højrisikogrupper”. Mini-
steren bedes redegøre for, hvilke kriterier der er for udvælgelse af højrisi-
kogrupper, herunder om der er eller kan være enkeltrederier, typer af ski-
be, skibe i udvalgte farvande. Endvidere bedes ministeren vurdere, om
RO/RO-færger og HSC’er er i højrisikogruppen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Udvælgelse af skibe til havnestatskontrol sker efter EU-direktivet om
havnestatskontrol. Af direktivet fremgår, at skibe udvælges til havne-
statskontrol på baggrund af deres risikoprofil og et tidsinterval. Skibes
risikoprofil bestemmes ud fra en kombination af kriterier.
Disse kriterier omfatter skibstypen, flagstatens, skibets klassifikationssel-
skabs og rederiets overordnede præstationer samt det specifikke skibs
tidligere antal konstaterede fejl og tilbageholdelser inden for de foregåen-
de 36 måneder.
Der er særligt fokus på kemikalie-, gas- og olietankskibe, bulklastskibe
og passagerskibe samt generelt skibe med en alder over 12 år. Tidsinter-
vallet afgøres af skibets risikostatus, og selv skibe med gode præstationer
bliver udvalgt til havnestatskontrol efter en bestemt periode.
Udvælgelseskriterierne gør, at der tages højde for rederiets generelle præ-
station og skibstype, mens farvandet ikke påvirker skibets risikoprofil.
Selvom der generelt er fokus på passagerskibe i almindelighed, udgør
RO/RO-passagerskibe og højhastighedspassagerskibe som udgangspunkt
ikke en særlig risikogruppe i havnestatskontrolsammenhæng, men fx kan
Fax
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
kom (2016) 0371 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om kriterier for udvælgelse af højrisikogrupper i forhold til havnestatskontrollen, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
et enkelt RO/RO-passagerskib opnå status som højrisikoskib ved ringe
præstation.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2