Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 5 (KOM (2016) 0371) stillet af udvalget den
30. november 2016 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
I forbindelse med erhvervs- og vækstministerens forelæggelse i Euro-
paudvalgt den 25. november 2016 af rådsmøde (transport, telekommuni-
kation og energi – transport og telekommunikationsdelen) den 1.-2. de-
cember 2016 vedr. inspektionsdirektivet blev det indikeret, at forbud mod
sejlads, inspektionsrapporter, klageadgang, omkostninger, inspektionsda-
tabasen samt sanktioner bringes i overensstemmelse med direktivet om
havnestatskontrol. Samtidig bortfalder ”værtstats”-begrebet. Ministeren
bedes redegøre for, hvilke væsentlige ændringer det medfører, især på
området for forbud mod sejlads og sanktioner. Ministeren bedes bl.a.
vurdere, hvor kontrolregimet ændrer sig i sammenligning med det tidlige-
re begreb ”værtsstat” eller i forhold til andre kontrolforanstaltninger, som
er blevet gennemført hidtil.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Der er ingen forandringer i Søfartsstyrelsens muligheder for at udstede
forbud mod sejlads og indstille til politimæssige sanktioner.
Den væsentligste ændring er, at terminologien er blevet ensrettet, så skibe
på fremmede flag i givet fald tilbageholdes under havnestatskontrolreg-
lerne, hvorimod skibe på dansk flag tilbageholdes under de almindelige
regler for tilbageholdelse af danske skibe i lov om sikkerhed til søs.
Værtsstatsbegrebet bortfalder, da funktionen nu vil være dækket af hhv.
flagstaten, så længe denne er en EU medlemsstat, eller havnestaten. For
skibe fra 3. lande vil havnestaterne i EU stadig forestå inspektioner hvert
halve år.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen