Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. juli 2017
J nr. 2017 - 2165
Europaudvalget har i brev af 14. juni 2017 stillet mig følgende spørgsmål nr. 1 ad
KOM (2016) 590, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål 1
Som opfølgning på ministerens forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
den 2. juni 2017 vedr. forslag til direktiv om en kodeks for elektronisk kom-
munikation bedes ministeren kommentere på Bundesrats holdning til sagen
om symmetrisk regulering af telestruktur i yderområderne, jf. KOM (2016)
0590
–
bilag 2.
Svar
Det tyske Forbundsråd (Bundesrat) vedtog i sin 952. samling den 16. de-
cember 2016 en holdning, der primært indeholder 2 punkter af væsentlig be-
tydning for symmetrisk regulering af teleinfrastruktur. Der er tale om det ge-
nerelle punkt 2 og det mere specifikke punkt 17.
I forhold til punkt 2 finder Forbundsrådet det afgørende, at de vellykkede
principper, der er fastlagt i gældende lovgivning, opretholdes i revisionen af
de retlige rammer for telekommunikation. I den forbindelse finder Forbunds-
rådet, at disse eksisterende bestemmelser kun bør begrænses, ændres eller
suppleres, hvis dette er berettiget i lyset af markedsudviklingen. Det grund-
læggende princip i denne proces skal være at sikre en effektiv konkurrence,
der har ydet et afgørende bidrag til udviklingen af telekommunikations- og
bredbåndsmarkeder.
Punkt 17 i Forbundsrådets holdning omhandler symmetriske forpligtelser (ar-
tikel 59 i Kommissionens forslag om et europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation, KOM (2016) 590). Denne artikel i forslaget præciserer den
nationale tilsynsmyndigheds mulighed for at pålægge udbydere, der ikke af
tilsynsmyndigheden er udpeget til at have en stærk markedsposition, at åbne
deres net for konkurrerende tjenesteudbydere, hvis konkurrencesituationen
tilsiger det.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/3
www.efkm.dk