Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0686
Offentligt
1768150_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 ad KOM (2016) 0686 af
23. maj 2017
Spørgsmål
Som opfølgning på finansministerens forelæggelse af rådsmøde (økonomi og
finans) den 23. maj på mødet i Europaudvalget den 19. maj 2017 vedr. dobbeltbe-
skatning bedes ministeren oversende et kort notat, hvori ministeren forholder
sig til udtalelse fra det svenske parlament vedr. forslag til direktiv om
dobbeltbeskatning (KOM (2016) 0686) (IPEX hjemmeside, http://www.ipex.eu/
IPEXL-WEB/scrutiny/CNS20160338/serik.do).
Svar
De nationale parlamenter kan i forbindelse med kontrollen med nærhedsprincip-
pet afgive begrundede udtalelser vedr. Kommissionens forslag. Såfremt mindst en
tredjedel af de nationale parlamenter
1
finder, at et lovgivningsforslag fra Kommis-
sionen ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, skal Kommissionen
genoverveje sit forslag og begrunde, hvis forslaget fastholdes. Såfremt mindst
halvdelen af de nationale parlamenter finder, at Kommissionens lovgivningsfor-
slag ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, kan forslaget endvidere
bremses af Rådet eller Europa-Parlamentet på den baggrund.
Den 15. december 2016 fremsatte Sveriges Riksdag en begrundet udtalelse om, at
man vurderer, at forslaget til direktiv om mekanismer til bilæggelse af tvister om
dobbeltbeskatning i Den Europæiske Union (KOM (2016) 0686) ikke er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
I udtalelsen noterer Riksdagen, at der er behov for at forbedre de eksisterende
mekanismer til bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning.
Riksdagen fremhæver, at direkte beskatning henhører under EU-landenes suveræ-
nitet, og at tvister om dobbeltbeskatning normalt løses gennem procedurer fastsat
i dobbeltbeskatningsoverenskomster og i EU-voldgiftskonventionen fsva. dob-
beltbeskatning ifm. regulering af forbundne selskabers overskud.
1
I lande med tokammersystemer kan hvert kammer afgive udtalelse, men i opgørelsen af, om antallet af udtalelser opfylder
de angivne tærskelværdier vejer de det halve af udtalelser fra parlamenter i lande med étkammersystem.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2016) 0686 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af notat, hvori ministeren forholder sig til udtalelse fra det svenske parlament vedr. forslag til direktiv om dobbeltbeskatning, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Riksdagen vurderer, at Kommissionens ikke klargør, hvorfor det er nødvendigt at
adressere problemerne omkring dobbeltbeskatning ved hjælp af et direktiv. På den
baggrund vurderer Riksdagen, at forslaget som fremsat ikke lever op til nærheds-
princippet.
I følge IPEX ("The platform for EU Interparliamentary Exchange") er Riksdagen
det eneste parlament, der vurderer, at forslaget ikke er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Udover Riksdagen har det spanske parlament 19. december 2016 og det portugisi-
ske parlament 21. december 2016 fremsat hver deres udtalelse om forslaget, som
begge vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Af Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat af 5. december 2016 og revideret
grund- og nærhedsnotat af 21. december 2016 fremgår det, at den danske regering
vurderer, at ”forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der er tale om en løsning
af problemstilling (dobbeltbeskatning), der opstår ved grænseoverskridende aktiviteter. Problem-
stillingen kan alene løses internationalt, og en løsning gennem et fælles tiltag vil være mere effektiv
og sikre højere grad af ensartethed og forudsigelighed end en samling af bilaterale løsninger”.
Jeg henholder mig til denne vurdering.
Der blev opnået generel enighed om direktivforslaget om mekanismer til bilæggel-
se af tvister om dobbeltbeskatning på ECOFIN 23. maj 2017. Som jeg tilkendegav
ved forelæggelsen for Europaudvalget 19. maj 2017 støttede regeringen direktivet,
og der var ikke et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg. Direktivet sikrer
mere effektive, hurtige og transparente processer for afklaring af tvister om dob-
beltbeskatning i EU. Der er tale om et område, hvor muligheden for bindende
afgørelser kan være en fordel for skatteyderen frem for rent nationale tiltag, netop
fordi nationale afgørelser ikke kan binde andre landes myndigheder. Jeg noterer
mig desuden, at afgørelserne alene er bindende for skattemyndigheder og skatte-
yderen altid vil kunne gå til nationale instanser, herunder domstole.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister