Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0830
Offentligt
1745734_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017-4683
HPA
20. april 2017
FEU
svar på spørgsmål 18 ad KOM (2016) 0830 fra Kenneth
Kristensen Berth stillet den 14. marts 2017 til
udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for det tilsvarende danske ord for en “”mode
4” natural persons”, dvs. om der er tale om det vi forstår
ved begrebet
’vandrende arbejdstagere’ (f.eks. med vandrende arbejdstageres
rettigheder eller afledte rettigheder),
eller begrebet ’udstationeret
medarbejder’ eller andet og herunder specificere, hvilke direktiver
og
forordninger som
”mode 4 borgere” vil være omfattet
af, hvis den
foreslåede aftale gennemføres?
Svar
Sagen har været forelagt udlændinge- og integrationsministeren, der
oplyser følgende:
”Som
det fremgår af svar på spørgsmål 10
og 17, er ”mode 4” en
betegnelse for den del af GATS-aftalen, som omhandler midlertidig
personbevægelse i forbindelse med levering af tjenesteydelser. Indholdet
af mode 4-delen kan variere afhængig af, hvad parterne ønsker, og det er
derfor ikke på nuværende tidspunkt - hvor der endnu ikke foreligger et
aftaleudkast - muligt at specificere, hvilke kategorier af tjenesteydere som
vil være inkluderet i mode 4.
Det afgørende for Danmark i forbindelse med indgåelsen af samtlige
aftaler, som inkluderer mode 4, har været og er, at bestemmelser
vedrørende mode 4 skal ligge inden for rammerne af allerede gældende
dansk udlændingelovgivning, og at aftaler dermed ikke giver anledning til
nye forpligtelser på området.
kom (2016) 0830 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om redegørelse for det tilsvarende danske ord for en mode 4, natural persons, til udenrigsministeren
2
Med begrebet ”vandrende arbejdstagere” forstås
EU-borgere, der udøver
deres ret til fri bevægelighed. Vandrende arbejdstagere og dermed EU-
borgeres rettigheder adskiller sig væsentligt fra de rettigheder, som
borgere uden for EU har.
Bortset fra de afledte rettigheder for tredjelandsborgere, der følger af
EU-borgeres ret til familiesammenføring, finder EU-retsakter, der
fastsætter rettigheder for tredjelandsborgere, ikke anvendelse i Danmark
grundet det danske retsforbehold.”
Der henvises desuden til svar på spørgsmål 2.