Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. januar 2018
Europaudvalget har i brev af 20. december 2017 stillet mig følgende spørgsmål 1
ad KOM (2016) 0863, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål 1
I forlængelse af Europaudvalgsmødet den 1. december 2017 bedes ministeren
uddybe, hvilke fordele og ulemper der er for Danmark, såfremt
afstemningsproceduren for de nationale energiregulerende myndigheder i ACER’s
Board of Regulators (BoR) ændres, så afgørelser skal kunne træffes med simpelt
flertal i stedet for to tredjedeles flertal, som der kræves i dag.
Svar
I Kommissionens revision af ACER ændres afstemningsproceduren for de nationa-
le energiregulerende myndigheder i ACER’s Board of Regulators (BoR) fra to tred-
jedeles flertal til simpelt flertal.
Forslaget til ændring er et forsøg på at bringe afstemningsproceduren i overens-
stemmelse med den horisontale aftale, som Europa-Kommissionen, Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet indgik i 2012 under det danske EU-formandskab. Den horisontale
aftale om EU’s decentrale agenturer
(som for eksempel ACER) har til formål at
skabe de samme regler og rammer for alle EU-agenturer. I aftalen står der, at
stemmereglerne for fora som ACER’s repræsentantskab skal være absolut flertal.
Regeringen støtter selvsagt gennemførelsen af aftalen, som Danmark tilsluttede sig
i 2012.
I praksis forventes det ikke, at ændringen af afstemningsproceduren
i ACER’s til-
fælde vil få konsekvenser for Danmark, idet størstedelen af beslutningerne i
ACER’s repræsentantskab i forvejen traditionelt
træffes med meget bredt flertal.
Generelt er det vurderingen, at det er i dansk interesse, at ACER så effektivt som
muligt kan bidrage til at håndhæve de europæiske regler på energimarkedet. Det
gælder så meget desto mere i lyset af Danmarks omfattende, grænseoverskriden-
de energihandel.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2805
Side 1/2
www.efkm.dk