Til lovforslag nr.
L 100
Folketinget 2016-17
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 3. maj 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre.
(Ændring af ministres vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning på Vederlagskommissionens anbefalinger m.v.)
[af finansministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er under den fornyede udvalgsbehandling stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, Socialistisk Fol-
kepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2
og 5, og finansministeren har stillet ændringsforslag nr. 3 og
4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2016 og var
til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for For-
retningsordenen. Udvalget afgav betænkning den 14. marts
2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 23. marts 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Udvalget
for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 3 møder.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de under nr. 3 og 4 stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL og SF) vil stemme hver-
ken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 2-5 stillede ændringsforslag og
imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at med Veder-
lagskommissionen havde Folketinget en unik mulighed for
at skabe rimelige og gennemsigtige lønninger for politikerne
i kraft af det arbejde, som den uafhængige Vederlagskom-
mission havde udført. Alternativet så helst, at Vederlags-
kommissionens anbefalinger blev fuldt implementeret, dog
med det forbehold, at der skulle ske fuld modregning af alle
indtægter i eftervederlag. Derfor synes Alternativet også, det
er ærgerligt, at dette lovforslag kun implementerer en meget
lille del af Vederlagskommissionens anbefalinger. Det er
positivt, at ministrenes vederlag kommer til at følge lønud-
viklingen på det øvrige arbejdsmarked, at pensionsalderen
hæves til folkepensionsalderen, og at perioden for ministres
eftervederlag sættes ned. Dog er det ærgerligt, at perioden
for eftervederlag ikke kommer til at følge Vederlagskom-
missions anbefalinger. Mest ærgerligt er det dog, at Veder-
lagskommissionens anbefalinger om en øget gennemsigtig-
hed i lønningerne kombineret med en omlægning af pensio-
nen fra tjenestemandslignende pension til arbejdsmarkeds-
lignende pension ikke bliver gennemført. Det ville have
gjort lønningerne lettere at sammenligne med andre offent-
ligt ansattes og dermed have skabt større gennemsigtighed.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF og SF):
1)
Nr. 12
og
13
udgår.
[Muligheden for førtidspension på grund af alder udgår af
lovforslaget]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DF, EL og
ALT):
2)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
AX020060