Skatteudvalget 2016-17
L 102 Bilag 1
Offentligt
1704031_0001.png
15. december 2016
J.nr. 16-1389754
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v. og lov om kommunal ejen-
domsskat (Overdragelse af inddrivelsesopgaven vedrørende fortrinsberettigede kommu-
nale fordringer til kommunerne).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet finder, at inddrivel-
se af fordringer til det offentlige
er et væsentligt område for rets-
sikkerheden. Advokatrådet påpe-
ger i den forbindelse, at manglen-
de inddrivelse af offentlige krav
vil medføre en indtægtsnedgang i
de offentlige kasser, som i sidste
ende skal bæres af øvrige borgere
og virksomheder.
Advokatrådet bemærker, at for-
dringer bedst og med størst inte-
resse inddrives af fordringshaver-
ne, og kan derfor tilslutte sig lov-
forslaget, som indebærer, at de
fortrinsberettigede kommunale
fordringer udgår fra anvendelses-
området for lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
Advokatrådet stiller dog spørgs-
målstegn ved det i bemærknin-
gerne til lovforslaget anførte om,
at lovændringen ikke umiddelbart
vurderes at have nogen nævne-
værdige økonomiske konsekven-
ser for det offentlige. Advokatrå-
det er af den opfattelse, at kom-
munerne har lidt et stort tab som
følge af SKATs manglende ind-
drivelse via EFI. Advokatrådet
forventer, at kommunerne som
konsekvens af lovforslaget vil væ-
re i stand til at inddrive fordringer
i samme omfang som før 2005,
således at kommunerne ikke læn-
gere kommer til at mangle prove-
nu. Advokatrådet henviser i den
forbindelse til, at det opgjorte år-
lige ressourceforbrug i kommu-
nerne vurderes at udgøre 35 års-
værk, svarende til 18,2 mio. kr.,
Skatteministeriet fastholder, at lov-
forslaget ikke forventes at have
nævneværdige økonomiske konse-
kvenser for det offentlige, idet re-
stanceporteføljens størrelse ikke
påvirkes af opgaveflytningen. Det
forhold, at SKAT på grund af pro-
blemerne med EFI/DMI i en mid-
lertidig periode har nedsat inddri-
velsesaktivitet ændrer ikke herved.
Side 2 af 9
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
efter en engangsudgift på i alt 11,5
mio. kr.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening øn-
sker ikke at afgive bemærkninger.
Dansk Energi
Dansk Energi gentager sine be-
mærkninger fra høringen over
lovforslag nr. L 18, FT 2015-16,
om udskydelse af forældelsen af
fordringer under inddrivelse hos
SKAT, hvorefter der foreslås ind-
føjet en bestemmelse, der gør det
muligt for kommunale forsy-
ningsselskaber fremover selv at
søge fordringer mod forsynings-
kunder inddrevet via retssystemet,
herunder fogedretten, før fordrin-
gen evt. overgives til SKAT til
inddrivelse. Dette er fortsat et øn-
ske blandt de medlemmer af
Dansk Energi, som er kommunalt
ejede.
Det er med den gældende lovgiv-
ning forudsat, at inddrivelsesopga-
ven varetages af staten, og det er
således ikke muligt uden lovæn-
dring at uddelegere inddrivelsesop-
gaven til kommunerne eller kom-
munalt ejede forsyningsselskaber.
Som led i udviklingen af fremtidens
inddrivelsessystem og -organisation
vil indgå overvejelser om lovæn-
dringer, hvor der afdækkes fordele
og ulemper ved en sådan flerstren-
get løsning.
Indtil en afklaring heraf foreligger,
opfordres forsyningsvirksomhe-
derne til at intensivere opkræv-
ningsarbejdet, f.eks. ved indgåelse
af frivillige afdragsordninger, og
benytte sig af restanceforebyggende
tiltag. Forsyningsselskaberne har
ved manglende betaling (dog ikke
spildevand) adgang til at lukke for
forsyningen, hvilket må anses for et
effektivt middel til at tilskynde
skyldneren til at betale i opkræv-
ningsfasen.
Som led i afklaring af mulige løs-
ninger bør der tages højde for, at
krav fra de offentlige forsyningssel-
skaber er kendetegnet ved antals-
Side 3 af 9
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mæssigt at være med stor volumen,
men beløbsmæssigt at være små.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at det
af loven bør fremgå, at private
virksomheder kan bistå kommu-
nerne i forbindelse med inddrivel-
sen. Derved kan kommunerne
uddelegere opgaven, hvis de vur-
derer, at det er den bedste måde
at løse opgaven på.
Der henvises til kommentarerne
ovenfor til Dansk Energi, hvor det
oplyses, at der som led i udviklin-
gen af fremtidens inddrivelsessy-
stem og -organisation vil indgå
overvejelser om lovændringer, hvor
der afdækkes fordele og ulemper
ved en flerstrenget løsning.
I opkrævningsfasen har kommu-
nerne og andre offentlige for-
dringshavere adgang til at anvende
private aktører til at fremme beta-
ling af deres krav og dermed fore-
bygge, at restancerne skal oversen-
des til inddrivelse i SKAT. Den
mulighed kan med fordel overvejes
anvendt af fordringshaverne, hvor
de skønner det relevant.
Dansk Industri
Dansk Industri har ingen be-
mærkninger.
Danske Advokater
Danske Advokater bemærker, at
lovforslaget vil have uhensigts-
mæssige konsekvenser for kom-
munerne i form af ikke uvæsentli-
ge udgifter til oplæring eller an-
sættelse af nye medarbejdere med
de fornødne inddrivelsesmæssige
kompetencer samt investeringer i
nye fysiske og systemmæssige
rammer for inddrivelsen.
Danske Advokater bemærker
endvidere, at kommunernes inve-
steringer vil resultere i, at en ef-
fektiv inddrivelse først vil kunne
Kommunerne har ønsket at over-
tage inddrivelsesopgaven vedrø-
rende deres fortrinsberettigede for-
dringer. Den daværende V-regering
og KL indgik derfor den 11. april
2016 en aftale, ”Tiltag vedrørende
inddrivelsen af kommunale restan-
cer”, hvorefter regeringen i 2016
skulle fremsætte lovforslag om, at
kommunerne skulle overtage ind-
drivelsesopgaven vedrørende udlæg
og begæring af tvangsauktion for
nye, fortrinsberettigede krav.
Som det fremgår af lovforslaget, er
Side 4 af 9
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forventes efter en tid, hvor erfa-
ringer og rutiner opbygges.
Danske Advokater er af den
holdning, at inkassobranchens ak-
tører vil kunne afhjælpe de nega-
tive konsekvenser ved lovforsla-
get gennem varetagelse af kom-
munernes inddrivelsesopgave.
Det bemærkes, at dette ikke vil
medføre nævneværdige investe-
ringer eller forsinkelser, og at ind-
drivelsen vil være effektiv.
der for at imødegå problemer med
manglende kompetencer hos den
enkelte fordringshaverkommune til
at kunne gennemføre et kontorud-
læg for de fortrinsberettigede krav
netop indbygget den fleksibilitet, at
fordringshaverkommunen kan be-
myndige en anden kommune med
disse kompetencer til at gennemfø-
re inddrivelsen, ligesom der efter
lovforslaget også vil være mulighed
for, at to eller flere kommuner
samordner inddrivelsen i et kom-
munalt fællesskab.
Der henvises til svaret til Dansk
Erhverv, hvor det oplyses, at
kommunerne i opkrævningsfasen
har adgang til at anvende private
aktører til at fremme betaling af de-
res krav og dermed forebygge, at
restancerne skal inddrives.
Danske Advokater anser det for
uklart, hvorvidt der med lov-
forslaget gives hjemmel til, at
kommunerne kan overlade ind-
drivelsen til private inkassatorer
som advokater og/eller inkasso-
bureauer. Derfor foreslår Danske
Advokater, at en sådan hjemmel
tilføjes lovforslaget. I den forbin-
delse foreslås ligeledes en udtryk-
kelig hjemmel til, at kommunerne
kan forlange udgifterne til uden-
retlig og/eller retlig inddrivelse
ved en privat inkassator erstattet
af skyldneren.
Danske Advokater anfører, at den
foreslåede ændring, hvorved de
kommunale fortrinsberettigede
krav tillægges udpantningsret, i
praksis vil være hindrende for, at
kommunale fordringshavere kan
overlade inddrivelsesopgaven til
private leverandører.
Udpantningsretten eksisterer alle-
rede i dag for de fortrinsberettigede
kommunale krav, jf. bilag 1 til lov
om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige. Udpantningsretten er
nødvendig, for at SKATs pantefo-
geder kan foretage udlæg, jf. lov
om fremgangsmåden ved inddri-
velse af skatter og afgifter m.v. Det
er derfor fundet naturligt, at kom-
munale pantefogeder på tilsvarende
måde skal kunne foretage udlæg i
fast ejendom på baggrund af en
Side 5 af 9
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udpantningsret.
Danske Revisorer
Danske Revisorer har ingen be-
mærkninger.
DANVA
DANVA har i lighed med Dansk
Energi foreslået, at der gives de
kommunalt ejede forsyningssel-
skaber valgfrihed med, hvorvidt
de ønsker at anvende SKAT som
inddrivelsesmyndighed.
Såfremt forslaget om valgfri ind-
drivelsesmyndighed ikke kan
imødekommes, ønsker DANVA,
at de kommunalt ejede forsy-
ningsselskabers restancer tillægges
fortrinsret.
Begge forslag vil efter DANVAs
vurdering medføre en effektivise-
ring og styrkelse af inddrivelsen af
restancerne.
Det er med den gældende lovgiv-
ning forudsat, at inddrivelsesopga-
ven varetages af staten, og det er
således ikke muligt at uddelegere
inddrivelsesopgaven til kommu-
nerne eller kommunalt ejede forsy-
ningsselskaber. Som led i udviklin-
gen af fremtidens inddrivelsessy-
stem og -organisation vil indgå
overvejelser om lovændringer, hvor
der afdækkes fordele og ulemper
ved en sådan flerstrenget løsning.
Indtil en afklaring heraf foreligger,
opfordres forsyningsvirksomhe-
derne til at intensivere opkræv-
ningsarbejdet, f.eks. ved indgåelse
af frivillige afdragsordninger, og
benytte sig af restanceforebyggende
tiltag Forsyningsselskaberne har
ved manglende betaling (dog ikke
spildevand) adgang til at lukke for
forsyningen, hvilket må anses for et
effektivt middel til at tilskynde
skyldneren til at betale i opkræv-
ningsfasen.
Som led i afklaring af mulige løs-
ninger bør der tages højde for, at
krav fra de offentlige forsyningssel-
skaber er kendetegnet ved antals-
mæssigt at være med stor volumen,
men beløbsmæssigt at være små.
For så vidt angår ønsket om, at
fordringerne tillægges fortrinsret,
bemærkes, at dette vil indebære, at
Side 6 af 9
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
flere fordringstyper undergives sær-
regler. Dette vil medføre en fravi-
gelse af ønsket om at forenkle ind-
drivelsesreglerne, hvorefter alle
fordringer i videst muligt omfang
kan inddrives efter samme regler.
På baggrund heraf kan forslaget ik-
ke imødekommes.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærk-
ninger.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen har ingen be-
mærkninger.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen har ingen be-
mærkninger.
FDM
FDM har ingen bemærkninger.
KL
KL har anført, at lovforslaget er
fremsat i forlængelse af den fælles
forståelse mellem regeringen og
KL af 12. april 2016 vedrørende
tiltag for at styrke inddrivelsen af
borgeres restancer til kommuner-
ne.
KL har konstateret, at regeringen
samtidig med dette lovforslag har
lagt op til, at opkrævningen af
ejendomsskatter overgår til staten
fra 2019. Såfremt dette gennem-
føres, kan dette medføre, at
kommunerne alene skal varetage
inddrivelsesopgaven i en kortere
periode.
KL støtter lovforslaget om kom-
Skatteministeriet bemærker, at
eventuel flytning af opkrævningen
vil være en del af regeringens sam-
lede forslag til en ny boligbeskat-
ningsmodel, hvor der først indledes
forhandlinger i 2017. Der foreligger
således endnu ikke aftale om flyt-
ning af opkrævningsopgaven fra
kommunerne til staten. Som følge
heraf er det ikke muligt nærmere at
tilkendegive, fra hvilket årstal sta-
tens eventuelle overtagelse af op-
krævningsopgaven vil blive gen-
nemført. Hvorvidt en eventuel
flytning af opgaven har betydning
for inddrivelsesområdet, er ligele-
des uafklaret.
Side 7 af 9
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
munernes overtagelse af inddri-
velsesopgaven, men understreger,
at en kommunal overtagelse af
opgaven ikke bør være midlerti-
dig, idet implementering af en ny
opgave i kommunerne vil være af
større omfang (oplæring af med-
arbejdere, udarbejdelse af proces-
ser samt tilretning af it-systemer),
hvorfor gennemførelse heraf for
en kortere periode ikke vurderes
rentabel og hensigtsmæssig. KL
vurderer ikke, at ressourceforbru-
get og udgifter til implementering
af opgaven vil kunne ”dækkes” af
det øgede forventelige inddrivel-
sesprovenu, som kommunerne
opnår ved at varetage opgaven for
en kortere periode. På den bag-
grund finder KL, at en kommunal
overtagelse ikke bør være midler-
tidig.
Derudover har KL til selve lov-
forslaget konkret bemærket
- at der også bør indføjes ændring
af gebyrlovens § 2, stk. 2, så
kommunerne får lovhjemmel til at
pålægge gebyr for tilsigelser til ud-
lægsforretning, tilsvarende i dag
- at tilsigelser sendes digitalt til be-
rørtes digitale postkasse, og at
kommunerne derfor ikke skal væ-
re pålagt at foretage bekendtgø-
relse om tilsigelse til udlæg i dag-
blade.
Gebyrloven hører under Økonomi-
og Indenrigsministeriet. Forslaget
falder uden for rammerne af nær-
værende lovforslag.
Der er som følge af KL’s ønske i
lovforslaget indføjet en bemærk-
ning om, at den underretning, der
ifølge retsplejelovens § 493, stk. 1,
skal gives skyldner, kan gives ved
anvendelse af Digital Post, jf. lov
om Digital Post fra offentlige af-
sendere.
Lov om fremgangsmåden ved ind-
drivelse af skatter og afgifter m.v.
indeholder i § 9 en bestemmelse,
Side 8 af 9
L 102 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1704031_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvorefter den forkyndelse, der iføl-
ge retsplejelovens § 493, stk. 3, skal
foretages over for skyldner, første
gang der gennemføres udlægsfor-
retning for krav med udpantnings-
ret, kan erstattes af en bekendtgø-
relse i de mest udbredte dagblade.
Kommunerne vil ikke være forplig-
tede til at anvende en dagbladsbe-
kendtgørelse, men kan i overens-
stemmelse med retsplejelovens ho-
vedregel foretage en individuel for-
kyndelse, der skal oplyse skyldner
om bl.a. kravets grundlag og stør-
relse og sidste rettidige betalings-
dag.
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for Socialt Udsatte har in-
gen bemærkninger.
SFR Skattefaglig For-
enings Skatteudvalg
SFR Skattefaglig Forenings Skat-
teudvalg har ingen bemærkninger.
Ældresagen
Ældresagen har ingen bemærk-
ninger.
Side 9 af 9