Vi er i Enhedslisten overvejende positive over for det her lovforslag.
Jeg har et par bemærkninger, som måske kan føre til, at vi prøver at lave nogle ændringsforslag til lovforslaget.
Hvis man kigger i § 8, stk.
2, nr.
4, kan man se, at der indsættes et krav om, at der i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd skal være erfaring med anvendelse af kommercialisering af forskningsresultater.
Vi finder ikke, at et sådant krav er en nødvendig betingelse i forhold til den instans.
I § 14 står der, at Danmarks Frie Forskningsfond giver tilskud til konkrete forskningsaktiviteter inden for politisk fastsatte temaer eller virkemidler, når der er fastsat særlig bevilling hertil på den årlige bevillingslov.
Denne paragraf kunne godt være en glidebane i forhold til hele ideen med frie forskningsmidler, men den sidste del af paragraffen, hvor det understreges, at det kun er penge, som står på den årlige bevillingslov, kan forhåbentlig være en stopklods for dette.
Bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond kan udpege op til 75 medlemmer af de stående udvalg.
De udpeger både udvalgsmedlemmerne og formændene for de stående udvalg.
Det ville måske være mere inddragende, hvis de stående udvalg selv valgte deres formænd, eller hvis bestyrelsen valgte formanden efter indstilling fra det stående udvalg.
I den gældende lovgivning bliver disse udvalg betegnet som faglige udvalg.
Vi håber, at det er underforstået, at de stående udvalg i deres essens stadig er faglige udvalg.
Jeg vil også nævne, at det i et høringssvar fra Aalborg Universitet anføres, at 75 personer er for få.
De mener, at det tal bør øges til 90 ud fra en vurdering af den samlede arbejdsbyrde.
Det kan være svært for mig at vurdere, om det er korrekt, men det er dog et forhold, vi skal prøve at snakke om.
I § 28, stk.
3, anføres det, at en bevilling fra forskningsfonden kan tildeles en fysisk eller juridisk person.
Tildeling til en juridisk enhed frem for til en konkret forsker kan være en glidebane, der kan føre i retning af at bruge forskningsfondens midler til den almindelige drift på institutionerne.
Når der i lovforslaget ikke står »juridisk enhed«, men står »juridisk person«, kan man tolke det positivt derhen, at det heller ikke er hensigten.
Det vil vi gøre.
§ 31 handler om at indføre en karensperiode.
Vi er af den opfattelse, at den paragraf skal udgå.
Der skal ikke være en karensperiode, fordi en forsker har lavet et ansøgningsmateriale, der er for dårligt.
Det bør ikke være særlig tidkrævende at afvise den slags ansøgninger, og det bør ikke betyde, at den pågældende ikke kan ansøge igen og får en karensperiode på 2 år.
Derfor bør § 31 udgå.
Man kan eventuelt beholde § 31, stk.
1, nr.
2, der giver karens i forbindelse med, at en forsker er kendt videnskabeligt uredelig.
Det er så en tillægsstraf til de ting, der ofte følger med, når en forsker bliver kendt videnskabeligt uredelig.
Man kan diskutere, om det er rimeligt.
Men det er i hvert fald en mulighed.
Vi vil også gerne nævne, at vi synes, det er en forbedring i § 33, at der står, at man i forbindelse med en klage får en klageadgang, sådan at man inden for 4 uger kan anke afgørelsen til ministeren.
Det synes vi også er en positiv ændring i forhold til det oprindelige udkast.
Så vi er samlet set positive over for det her lovforslag.
Det er sådan set på mange punkter et rigtig godt lovforslag, og det har også været en god proces omkring tilblivelsen af det.
Men som anført har vi et par forslag til mulige ændringer, som vi mener vil gøre det endnu bedre.